Laskettuaika maaliskuussa 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja bebu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Muhvi: kuulostaa ihan mun oloilta! Eli justiinsa kuvottavaa oloa aamusta iltaan tai ainakin pitkälle päivään. Oksentanut tai yökkäilly en oo kertaakaan, vaan enemmänkin sellanen voimaton ja ällöttävä olo että just mitään ei saa aikaisiksi :( syöminen tasaisin väliajoin auttaa vähän ja taas esim. Liian kuumassa oleminen ja autossa oleminen pahentaa oloa. Tällä hetkellä 9+ 6 ja muutama viime pv ollu ehkä vähän helpompia eli toivoa paremmasta on :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Minulla oli kanssa kuvotusta aamusta iltaan. Kertaakaan en ole oksentanut eikä olo ole edennyt myöskään yökkimiseksikään asti. Aluksi piti syödä lähes tunnin välein, jotta kuvotus pysyi hallinnassa, mutta nyt on jo helpottamaan päin. Liikunnan ja ulkoilun olen huomannut auttavan, koska niiden aikana ei kuvotusta ole. Makean syönti helpottaa hetkeksi, mutta verensokerin lähtiessä sitten laskuun olo on entistäkin kamalampi. Yritän siis pitäytyä pitkäkestoisissa hiilihydraateissa ja välttää turhaa sokeria. Mielitekojen vuoksi tosin lakua ja salmiakkia on pitänyt saada.

Tsemppiä Muhvi. Kyllä se varmaan pian helpottaa. Itselläni on jo pahin takana - toivottavasti.

Pahin vaihe oli niin kamala, että ajattelin, että jos olisin silloin saanut keskenmenon, en olisi ehkä jaksanut yrittää enää uudelleen. En ole siis kovin kummoinen odottaja minäkään.Makasin vain pedissä ja kaikki liike, jopa kyljen kääntäminen sai aikaan yökkäilyä. Silti oli nälkä parin tunnin välein ja piti yrittää väkisin syödä jotain, mikä sekin oli ihan hirveää. Laihduin ihan selvästi, vaikka en oksentanut kertaakaan. Sain syötyä todella pieniä määriä kerralla. Onneksi kekkasin Sea bandin, joka paransi elämänlaatua huomattavasti.

Olin petipotilas melkein 3 viikkoa. Tuo kaikista pahin vaihe kesti 3-4 päivää. Eilen olin ensimmäistä kertaa jalkeilla ilman että heikotti. Edelleen kuvottaa välillä, mutta huomattavasti lievemmin. Ihanaa kun pystyy taas nauttimaan raskaudesta.

Nostan hattua kaikille, jotka ovat sinnikkäästi käyneet töissä.

Ja Muhvi, älä pode huonoa omaatuntoa siitä, että miehesi joutuu tekemään enemmän kotona. Sinä kuitenkin kasvatat sitä hänenkin vauvaansa siellä mahassasi, ja kärsit sitä varten pahoinvoinnista. On ihan oikein ja reilua, että miehesi tekee ne hommat mitä et itse jaksa.

Kiitos teille rohkaisevista sanoista,helpottaa hieman kun voi avautua olostaan edes täällä kun kellekään en halua vielä kertoa uutisia, vertaistuki paras tuki:)Voimia myös teille muille vaivojen kans sinnitteleville! Kokeilin itse myös pahoinvointirannekkeita mutta ei tuoneet minulle helpotusta.

Tuntuu vähän hölmölle tulla uutena väliin mutta olis pieni kysymys.

Nyt meneillään 7+4 (la 17.3.) ja oireita ei sinänsä ole paljoa viä ollu, mitä ny rinnat aristanut ja ruokahaluttomuutta ollut, pahoinvointia ollut tähän mennessä yllättävän vähän. Mutta tänään varsinkin ollu semmonen fiilis et mikään tekeminen ei gunnu hyvältä. Istuminenkin saa hölmön tunteen mahaan (oletettavasti kohtuun kohdalle) ja ainoa mikä sujuu on makoilu, silloin ei särje eikä mitään. Mutta rupee oleen aika puuduttavaa...

Ymmärrän että kohtuu kasvaa koko ajan eikä vissiin ole vielä kunnolla kiinni (?) mutta mikähän muu auttais kun makoilu?
Nimimerkillä töihin pitäis taas kesätauon ja viikonlopun jälkeen...

Itsekin olen vaan makoillut. Onneksi olen yrittäjä, jolla ei just nyt ollut kiireisiä töitä tehtävänä.

Oletko Liljuska kokeillut löysiä vaatteita? Siis sellaisia, jotka ei purista vatsan kohdalta ollenkaan. Mä olen kanssa nyt siinä vaiheessa, että pitäisi ruveta elämään taas, ja onneksi kaapista löytyi edes yhdet löysät kesähousut. Ensi viikolla menen ostamaan äitiyshousut. Mun maha ei ainakaan kestä yhtään painetta, joten vaatteilla on väliä mulle.

Oon nyt onneks voinu pitää aika hyvin kevyttä vaatetta: mekkoja, löysiä trikoohameita, matalavyötäröisiä shortseja ja kotona ollessa (asutaan maalla ja veden tykönä) ihan rohkeesti pelkkiä bikineitä helteen kestämisen helpotukseksi. :)

baguette, millaisia on alkuraskauden äitiyshousut? Ihan tyhmänä (ja vasta esikoista odotellessa) kyselen... itse käytän matalavyötäröisiä housuja (töissä käytettävä kapreja tai pitempipunttisia) eikä onneks ole vielä puristanut mutta parempi kysyä jos rupee puristamaan, tietääpähän kokeilla jos oiskin apua niistä... o_O

Mua ei vaatteet varsinaisesti ahdista kuin korvienvälistä. Ihmisten ilmoille mennessä ei huvita vetää turvotusta korostavia housuja ellei sattuisi olemaan löysää paitaa, mut niitä ei juurikaan oo..
Rintsikoita ei huvita pitää eikä bikinien yläosaa, onneks ostin keväällä parit mukavat urheiluliivit.

Eilen oli kuulemma naapurikaupungin telttakokouksissa yksi tuttava tuumannut toiselle, että niinkuin mun maha olis pyöristyny :eek: mutta eihän tää oo kun vasta sitä turvotusta ja olin koittanut saada sitä vähän piiloon kietaisuhameella ja löysähköllä topilla...

Turvotuthan toi maksimissaan on vielä tässä vaiheessa mun ymmärtääkseni!? Ite oon ny sanonu "tullu syötyä taas pottuu ja maha kiittää " koska sen se mulle oikeesti muutenkin tekee. Horissu sitä jo muutaman vuoden niin menee täydestä läpi ;)

Nämä alkuraskauden sekavat olotilat ja oireet.. Eka meni ilman mitään (siis jos närästystä ja pereskelyä ei lasketa) ja nyt toisessa rv 7+2 mulla on vähän väliä kuvottava olo ja vatsassa tuntuu oudolta. Eniten ihmettelen sitä että ku syön suklaata siis missä myodossa tahansa (levy, jäätelö, kakku, keksi jne.) niin jonkin ajan päästä alkaa oksettamaan ja vatsaan sattua. Onkos muilla tällaista? Sama juttu ruisleivän kanssa (tuli eilen huomattua)

Liljuska, aion ostaa ihan tavalliset äitiyshousut. Niissähän on se vyötäröosa sellaista joustavaa kangasta, joka venyy sitä mukaa kun maha kasvaa. Mulla on jo nyt niin iso maha turvotuksen takia, että farkut on jääneet kaappiin jo monta viikkoa sitten, kun tykkään korkeampi vyötäröisistä malleista. Monet vissiin pystyy käyttämään noita matalavyötäröisiä aika pitkään, joten ehkä sun ei tarvitse lähteä shoppailemaan vielä pitkään aikaan.

Muhvi ja muut ihanat, mahtavaa lukea teidän juttelua! Vertaistuen tärkeys...

Makaan sohvalla kuvotuksen kourissa, katselen boxilta Sinkkuelämiä ja märisen elämän kurjuutta. :sad001 Jos kello on nyt puoli viisi ja mulla on edelleen "aamupahoinvointia", miten pystyn mennä huomenna töihin? Mieskin lähti työmatkalle, eikä voi kantaa mulle maitoa, kaurakeksiä ja milloin mitäkin suolakurkkusiivua, joka sillä hetkellä menee alas.

Onko normaalia, että ihminen joutuu ottamaan saikkua raskauspahoinvoinnin vuoksi?

Raskauspahoinvoinnin aste voi vaihdella hyvinkin paljon. Jokuhan voi vaikka joutua sairaalaan tiputukseen, jos pahoinvointi on niin paha, ettei mikään pysy sisällä. Tokihan ainakin tuollaisessa tilanteessa työkyvyttömyys on selvä. Tuskin se kuitenkaan kovin yleistä on, että raskauspahoinvoinnin perusteella saikkua haettaisiin tai saataisiin, koska yleensä kuitenkin pahoinvointi taitaa olla pahinta aamuisin ja helpottaa sitten päivän mittaan syömisten mukaan. Mutta jos tilanteesi on se, että et koe pystyväsi työhön, niin toki sitten kannattaa olla yhteydessä lääkäriin.

Kiitos Mörri-Möykky! Seuraan tilannetta ja toivon parasta. Rv 6 starttailee, katsotaan miten olon käy. Voihan olla niinkin, että kun pääsee töihin ja saa hieman muuta ajateltavaa kuin toukka ja sen tuottamat olotilat, olo voi parantua :)

Minni-iines, mä olen tällä hetkellä saikulla pahoinvoinnin vuoksi, joudun oksentamaan muutaman kerran päivässä, voimia ei oo eikä tahdo mikään pysyä sisällä. Nyt vaan pidän huolen että syön, jotta välttäisin tiputuksen. Jos kunto on sellainen että ei töitä jaksa tehdä niin pakkohan se on sairaslomaa hakea ja saada. :)

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Minni-Iines, tuo saikun ottaminen riippuu aika paljon siitä, että mitä teet työksesi ja kuinka huonossa kunnossa olet.

Mun pahimmassa vaiheessa en olisi pystynyt tekemään minkäänlaista työtä. En olisi pystynyt edes menemään lääkärille, vaan olisin mieluummin ottanut potkut. Olo oli kuin ruokamyrkytyksen saaneella. Onneksi olen yrittäjä eikä mun tarvitse stressata sairauslomatodistuksia.

Vielä lievämmässäkin vaiheessa ongelmana oli pystyssä pysyminen. Kävelin taaperotahtia, ja jouduin istumaan vähän väliä ihan omassa kodissanikin, joka on alle 50 neliöinen. Jos mulla olisi auto, ja jos työskentelisin vielä lastenhoitajana, olisin saattanut mennä töihin puhtaasti valvomaan lapsia. Mun entinen työkaveri teki just niin, että tuli töihin vain istumaan lattialle, ja ohjeisti lapsia sieltä käsin. Mutta siivoojaksi tai kaupan hyllyttäjäksi en olisi lähtenyt.

Ja silti en ole oksentanut kertaakaan. Olen tosin aivan varma, että jollen olisi elänyt superhidastetusti, olisi yrjö lentänyt monta kertaa päivässä. Edelleen liikkuminen aiheuttaa kuvotusta, mutta nyt se on jo niin lievää, että voin kävellä melkein normaaliin tahtiin, ja voin siivota ilman yökkäilemistä. Eli nyt pystyn elämään normaalisti huolimatta pahoinvoinnista.

Mun ystäväni, joka on lääkäri kertoi, että hän antaa herkästi sairauslomaa raskauspahoinvointiin. Hänen mielestään se on niin voimia vievää, ettei kenenkään pitäisi pakosti tehdä töitä silloin. Mutta on varmasti niitäkin lääkäreitä, jotka lähettää odottavat äidit itkevinä töihin.

Vanilj, tsemppiä sinulle! Toivottavasti olosi (ja meidän muidenkin olo...) helpottaa pian!

Oletko ollut huonovointinen myös kuukautiskierron eri vaiheissa? Itse olen oksennellut myös kuukautisten aikaan ja pohdin, onko näillä joku yhteys.

Just nyt olo riskasi sen verran, että pystyin tekemään oikein kirpeän mansikka-raparperi-kiisselin huomista päivää ajatellen.

Kiitos Baguette! Tuo huimaus haittaa itseäkin... Ikävä mennä julkisilla saatika pyörällä töihin, jos lähtee taju kesken matkan.

Itsekään en ole oksentanut, mutta viettänyt kyllä viime päivät visusti vaakatasossa ja nukkunut parit päikkärit, kun lomalla se on vielä ollut mahdollista. Ja seiniä pitkin seisaalla ollessani.

Katson tilannetta aamulla ja toimin sen mukaan! Kiitos teille kaikille vertaistuesta ja vastauksista! <3

Minni-iines, ei mulla ole pahoinvointia menkkojen aikaan. Joka raskaudessa näköjään tämä pahoinvointi mulle iskee, vauvan sukupuolellakaan ei näytä olevan merkitystä :)
Joo tää pahoinvointi on aika kuluttavaa, meillehän ei kolmatta pitänyt tulla kun jo valmiiksi jännitin tätä pahoinvointia, mutta tässähän tämä menee.. :)

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

täälläkin kuvotus tullut joka päiväiseen elämään. Ei onneks oo yökkäilyttäny eikä oo tarvinu oksentaa, mut ei tuo jatkuva etomisen tunnekaan kiva ole. Ei oikeen mitään tee mieli syödä, paitsi kaikkea makeeta ja epäterveellistä :/ ja iltasin palelee aina! Jopa siis näillä helteilläkin :D onko muuten monet tuolla salaisessa ryhmässä?

Takaisin