Lapsettomuushoitojen lisääntynyt tarve yhteiskunnallisena ongelmana

Ja @litranmitta tuosta yksilönvastuusta olen samaa mieltä kanssasi. Että pitäisi ottaa koppia omasta elämästään. Juuri luin järkyttävän mielipidekirjoituksen, jossa kritisoitiin vanhempia, jotka lukevat lapsilleen, kun antavat näin perusteetonta etua lapsilleen verrattuna niihin joille ei lueta.
Pilkki väärä tägäys, mä en oo vielä ehtiny kirjottaa mitään, vasta seurannu sivusta 😅 ❤️
 
Ja @litranmitta tuosta yksilönvastuusta olen samaa mieltä kanssasi. Että pitäisi ottaa koppia omasta elämästään. Juuri luin järkyttävän mielipidekirjoituksen, jossa kritisoitiin vanhempia, jotka lukevat lapsilleen, kun antavat näin perusteetonta etua lapsilleen verrattuna niihin joille ei lueta.
Minusta tuo oli aika hillitön avaus jolta kulta. Siinähän kiskotaan mattoa koko kasvatuksen ajatuksen alta, et pitäis jotenkin yrittää vähemmän koska jotkut muutkaan eivät sellaiseen pysty, ja sillä antaa omille lapsilleen huonompi kasvuympäristö. :tears:
 
Minusta tuo oli aika hillitön avaus jolta kulta. Siinähän kiskotaan mattoa koko kasvatuksen ajatuksen alta, et pitäis jotenkin yrittää vähemmän koska jotkut muutkaan eivät sellaiseen pysty, ja sillä antaa omille lapsilleen huonompi kasvuympäristö. :tears:
Jep. Luin aika hämmentyneenä itsekin. Jotenkin pointtina oli se ettei se ole lapsen omaa aikaansaannosta, kun saa etua siitä, että vanhemmat lukevat hänelle. 🤦🏼‍♀️
 
Jep. Luin aika hämmentyneenä itsekin. Jotenkin pointtina oli se ettei se ole lapsen omaa aikaansaannosta, kun saa etua siitä, että vanhemmat lukevat hänelle. 🤦🏼‍♀️
Tämä on sitä tasapäistämistä, että kaikkien pitäisi aloittaa samasta ja kellään ei saisi olla mitään etua toisiin nähden. Ajatusmaailma on sukua vaikkapa 100% perintöverolla hekumoimiselle. Halutaan mitätöidä kaikki se, mitä vanhemmat voisivat tehdä jälkikasvunsa pärjäämisen turvaamiseksi. Ei tuollaisella ajattelulla ihmiskunta mene eteenpäin, me ollaan edetty sillä että ollaan noustu isompiemme harteille, kaikkea ei ole aina tarvinnut aloittaa nollasta.
 
Jep. Luin aika hämmentyneenä itsekin. Jotenkin pointtina oli se ettei se ole lapsen omaa aikaansaannosta, kun saa etua siitä, että vanhemmat lukevat hänelle. 🤦🏼‍♀️
Eihän siitä ole kauaakaan, kun joku oli kieltämässä läksyjä, koska ne eriarvoistaa lapsia, kun toiset saa kotoa apua ja oppii enemmän, ja toiset ei saa samaa hyötyä.

Itse keskusteluun pitää kysyä, että kuinka paljon hedelmällisyyshoitojen tarve on kokonaisuudessaan noussut ja onko nousu ollut tasaista vai onko siinä jotain kiihtyvyyttä näkynyt? Koetin löytää tilastoja, mutta en löytänyt. 🤔
 
Eihän siitä ole kauaakaan, kun joku oli kieltämässä läksyjä, koska ne eriarvoistaa lapsia, kun toiset saa kotoa apua ja oppii enemmän, ja toiset ei saa samaa hyötyä.

Itse keskusteluun pitää kysyä, että kuinka paljon hedelmällisyyshoitojen tarve on kokonaisuudessaan noussut ja onko nousu ollut tasaista vai onko siinä jotain kiihtyvyyttä näkynyt? Koetin löytää tilastoja, mutta en löytänyt. 🤔
 
Itse keskusteluun pitää kysyä, että kuinka paljon hedelmällisyyshoitojen tarve on kokonaisuudessaan noussut ja onko nousu ollut tasaista vai onko siinä jotain kiihtyvyyttä näkynyt? Koetin löytää tilastoja, mutta en löytänyt. 🤔
86ed3711-d25b-d640-30a3-c0087d52927d

*https://thl.fi/tilastot-ja-data/til...uaali-ja-lisaantymisterveys/hedelmoityshoidot
 
Ehkä pitäisi löytää syyt miksi ihmiset kokevat noin vasta silloin kolmekymppisenä, koska biologia ei kuitenkaan ole muuttunut tukemaan nykyistä elämäntyyliä.
Ei varmaan ole mutta moni haluaa lapset hankkia myöhemmin ja se sallittakoon tietyssä ikärajassa ihmisille. Jokainen parikymppinen ei koe elämäänsä haluavan viettää vauvaperheenä. Ihmisen elämä on hänen elämänsä ja uudelleen sitä ei saa kokea.😇🫣 Toki se on tärkeää että tuetaan oli lapsen hankinta ajankohta nuorena, parin kympin puolella tai kolmen kympin puolella... 😊
Toki jokaisen pitäisi ne päätökset tehdä tietäen että riskit myöhästää vauvan hankintaa on että raskautuminen on vanhempana vaikeampaa ja että nuorempana se ehkä olisi helpompaa... 🫣 Se että jokaisen pitäisi lähes kersana tai kesken opintojen hankkia lapset niin on tympeää.... Jos miettii että koulutukset, armeija, vaihto oppilas/aupair vuodet, häiden järkkäämiset jne vie aikaa ja sen oikean sopivan parisuhteen löytäminen... Toki jos on kykenevä ja halukas niin saa hankkia lapset nuorena mutta on myös ymmärrettävä että moni haluaa elää hetken omaa elämää ennen lapsiperhe elämää ja ehkä hankkia varallisuutta ja kokemuksia työ ja vapaa ajalta. Vaikka ei lapsiperhe elämä poista etteikö elämäänsä voisi elää ja lapset ei aina ole pieniä jne 😊 Ja se puolisokaan ei monesti löydy nappia painamalla kun on tietyn ikäinen 🫣 Itse ainakin halusin löytää hyvän parisuhteen ja tutustua puolisooni hyvin ennen perheen perustamista ja luoda yhteisiä muistoja ja kokemuksia (sekä omia) ennen kiireistä ruuhkavuosi elämää. Ja halusin ettei tulisi eka perhe, toka perhe, kolmas perhe vaan että yhden perustaisin kunnolla vakaalle pohjalle ja puolison kanssa jonka haluan enkä sen ensimmäisen Matin joka kylältä löytyy vapaana ja vittuuntuneena katsoisi sitä loppu elämääni 😇😂
Mennäänkö malliin että arvotaan jokaiselle ammatit ja työpolut ja ne puolisot ja mennään tiukalla suunnitellulla aikataululla ja toivotaan että kiikkustuolissa voi sanoa että menipä hyvin elämä 😞😇🫣
Hieman kärjistäen kirjoitan mutta haluan vaan avata ettei kaikki muukaan käy kuin naps jos ei se raskautuminenkaan 🫣
Tottakai se on oma riski että jos ei sitä vauvaa kuulu kun on jo ikää kertynyt enemmän kuin parikymmentä mutta jokaisella on vastuu hankkia lapset kun on kykenevä, haluaa lapset ja on vakaa elämä... 🤷 Lapsettomuus hoidot on kalliita mutta ne suotakoon niille jotka tarvitsevat ja kallista on myös elättää yhteiskunnan tuilla nuoria perheitä joilla ei ole kykyä kustantaa itse elämää 🤷 Riskejä elämässä on ja kaikkien kortit ei ole samat ja toiset saattaa saada hyvän arvan sopivan parisuhteen löytämiseksi ja toinen joutuu hakemaan enemmän onnea 🤷 jokainen sammakko kun ei ole prinssi 🫣
 
Eipä toki kaikki käykään sormia napsauttamalla. Jokaisen omia valintoja tietysti ovat. Itsellä filosofiana on, että kaikella on tapana järjestyä jotenkin ja koen, että liikaa suunnitellen, analysoiden sekä syvään miettien ja pohtien ei ehkä kannata elää, vaan carpe diem. Elämän niin hyvät kuin haastellisetkin asiat vastaanottaen. En itse esimerkiksi näe sitä, että on uusperhe, mitenkään ikävänä. Puolensa ja puolensa tässäkin toki on.

Mutta jokainen päättää itse mieluisimman tapansa edetä!
 
Ei varmaan ole mutta moni haluaa lapset hankkia myöhemmin ja se sallittakoon tietyssä ikärajassa ihmisille. Jokainen parikymppinen ei koe elämäänsä haluavan viettää vauvaperheenä. Ihmisen elämä on hänen elämänsä ja uudelleen sitä ei saa kokea.😇🫣 Toki se on tärkeää että tuetaan oli lapsen hankinta ajankohta nuorena, parin kympin puolella tai kolmen kympin puolella... 😊
Toki jokaisen pitäisi ne päätökset tehdä tietäen että riskit myöhästää vauvan hankintaa on että raskautuminen on vanhempana vaikeampaa ja että nuorempana se ehkä olisi helpompaa... 🫣 Se että jokaisen pitäisi lähes kersana tai kesken opintojen hankkia lapset niin on tympeää.... Jos miettii että koulutukset, armeija, vaihto oppilas/aupair vuodet, häiden järkkäämiset jne vie aikaa ja sen oikean sopivan parisuhteen löytäminen... Toki jos on kykenevä ja halukas niin saa hankkia lapset nuorena mutta on myös ymmärrettävä että moni haluaa elää hetken omaa elämää ennen lapsiperhe elämää ja ehkä hankkia varallisuutta ja kokemuksia työ ja vapaa ajalta. Vaikka ei lapsiperhe elämä poista etteikö elämäänsä voisi elää ja lapset ei aina ole pieniä jne 😊 Ja se puolisokaan ei monesti löydy nappia painamalla kun on tietyn ikäinen 🫣 Itse ainakin halusin löytää hyvän parisuhteen ja tutustua puolisooni hyvin ennen perheen perustamista ja luoda yhteisiä muistoja ja kokemuksia (sekä omia) ennen kiireistä ruuhkavuosi elämää. Ja halusin ettei tulisi eka perhe, toka perhe, kolmas perhe vaan että yhden perustaisin kunnolla vakaalle pohjalle ja puolison kanssa jonka haluan enkä sen ensimmäisen Matin joka kylältä löytyy vapaana ja vittuuntuneena katsoisi sitä loppu elämääni 😇😂
Mennäänkö malliin että arvotaan jokaiselle ammatit ja työpolut ja ne puolisot ja mennään tiukalla suunnitellulla aikataululla ja toivotaan että kiikkustuolissa voi sanoa että menipä hyvin elämä 😞😇🫣
Hieman kärjistäen kirjoitan mutta haluan vaan avata ettei kaikki muukaan käy kuin naps jos ei se raskautuminenkaan 🫣
Tottakai se on oma riski että jos ei sitä vauvaa kuulu kun on jo ikää kertynyt enemmän kuin parikymmentä mutta jokaisella on vastuu hankkia lapset kun on kykenevä, haluaa lapset ja on vakaa elämä... 🤷 Lapsettomuus hoidot on kalliita mutta ne suotakoon niille jotka tarvitsevat ja kallista on myös elättää yhteiskunnan tuilla nuoria perheitä joilla ei ole kykyä kustantaa itse elämää 🤷 Riskejä elämässä on ja kaikkien kortit ei ole samat ja toiset saattaa saada hyvän arvan sopivan parisuhteen löytämiseksi ja toinen joutuu hakemaan enemmän onnea 🤷 jokainen sammakko kun ei ole prinssi 🫣
Tässähän oli kyse siitä, että millä keinoin voitaisiin vähentää painetta pois lapsettomuushoidoista. Valinnanvapaus pitää mielestäni edelleen säilyä, mutta mikäli haluamme, että lapsia syntyisi enemmän ja ihmiset pääsisivät siihen toivomaansa lapsilukuun niin tosiasia on se, että lapsien tekeminen nuorempana olisi yksi ratkaisu ja kannusteet siihen eivät tarkoita pakkoa. Astut nyt siihen harhaan, että pitäisi seilata ääripäästä toiseen. Mielestäni totalitarismilla ja fundamentalistisella ajattelulla törmätään aina seinään. Taas se kultainen keskitie! Se, että yhteiskuntana kannustamme ja ihailemme jotain toista asiaa ei tarkoita ettei ihmisellä ole sivistyneessä yhteiskunnassa mahdollisuutta valita toisin. Tämän takia suosin kannusteita sen sijaan, että pitäisi rangaistuksena esimerkiksi maksaa "poikamiesveroa".

Ajattelin itse aikanani noin kuin sinä, että hommaan miehen, eletään ensin yhdessä ja sitten tehdään kaksi lasta. Kun elämä ei mennytkään niin, ajattelin elää lapsettoman elämän, koska täytyy olla tuntenut toisen pidemmän aikaa ja itselläni alkoi ikä olemaan yli kolmenkymmenen enkä halunnut oikein sitoutuakaan parisuhteeseen enää.

Elämän suhteen kaikki kääntyi hyvin, vaikka ei mennyt kuten suunnittelin. Sain yllärin miehen kanssa, jonka kanssa emme edes asuneet yhdessä ja vaikka se oli ensin kriisi niin elämällä on tapana kantaa ja viedä eteenpäin. Emme kumpikaan olleet suunnitelleet tätä, mutta olemme onnellisia ja kiitollisia, että elämä meni näin.

Uskon, että on ihanteellisempiakin tapoja elää elämänsä kuin minun ja juuri siksi uskon, että niihin ihanteisiin pitäisi kannustaa.
 
Tiukkaa pohdintaa @harsokukka ! Ja pakko olla myös samaa mieltä aika pitkälle näistä.

On tullut itsekin huomattua että ikä tekee tosi paljon siihen että miten jaksaa keskittyä äitiyteen ja miten parisuhteet onnistuu. Ihminen kasvaa koko ajan, ja varsinkin siinä parin kympin tienoolla kehitys on melkoista. Jokainen kasvaa omaan suuntaansa. On pieni ihme jos onnistuu niin nuorena löytämään parisuhteen jossa kumpikin kasvaa samaan suuntaan suunnilleen samaa tahtia. Myöhemmällä iällä solmitut avioliitot ovat tilastojenkin mukaan kestävämpiä. Ja varmasti ihmissuhdetaidotkin kehittyvät koko ajan.

Toisaalta, loputtomiin ei voi odotella sitä täydellistä hetkeä ja kehityksen vaihetta. Biologia on armoton. Ja mitä yhteiskunta tosiaan voi tehdä, on tukea tuota ettei lastentekoikä venyisi liian myöhään, ja mahdollisuudet perheellistymiselle olisi myös nuorilla.
 
Eipä toki kaikki käykään sormia napsauttamalla. Jokaisen omia valintoja tietysti ovat. Itsellä filosofiana on, että kaikella on tapana järjestyä jotenkin ja koen, että liikaa suunnitellen, analysoiden sekä syvään miettien ja pohtien ei ehkä kannata elää, vaan carpe diem. Elämän niin hyvät kuin haastellisetkin asiat vastaanottaen. En itse esimerkiksi näe sitä, että on uusperhe, mitenkään ikävänä. Puolensa ja puolensa tässäkin toki on.

Mutta jokainen päättää itse mieluisimman tapansa edetä!
Hauska sinällään, että itse olen aivan järkyttävän suunnitelmallinen, mutta ikinä eivät suunnitelmat elämässä pidä. 😂 Ihan kuin maailmankaikkeus yrittäisi opettaa minua elämään hetkessä ja silti sorrun aina suunnittelemaan asioita. 🙈 Olen siis tästä ihan samaa mieltä, että elämä kyllä kantaa, mutta oppisinpa itsekin olemaan liikaa huolehtimatta asioista. Oppia suunnittelemaan tulevaisuutta vain järkevissä määrin. 😅
 
Palatakseni lapsettomuushoitoihin, niiden kysyntä on ihan selvästi kasvanut. 2010 lähtien on ollut tasaista nousua hoidoissa, ja 2020 eteenpäin luovutetuilla sukusoluilla tehdyt hoidot ovat suorastaan räjähtäneet. Selityksenä on korona-ajan sulkujen purku, mutta en usko että se selittää kokonaan tuota nousua. (Toki tuossa todetaan että lahjasoluilla alettiin tekemään julkisellakin puolella hoitoja tuossa korona-ajan jälkeen.)Voi olla että korona-aikana lastentekohaaveet nousivat, ja myös iäkkäämmät pariskunnat heräsivät tähän haaveeseen. Tuo luovutetuilla sukusoluilla tehdyt hoidot viittaavat juuri tähän, ainakin naisten kohdalla. Ikä on armoton. Toki miestenkin sukusoluja ikä heikentää, mutta ei samalla tavalla. Toki miestenkin hedelmättömyys lienee nousussa? Mutta yleisesti ottaen, moni näistä tällä hetkellä hoidossa olevista olisi varmasti saanut luomuvauvan jos nuorempana asiaan olisi herätty.

Mutta koska taaksepäin ajassa ei pääse, olen iloinen että moni voi saada nyt apua lapsettomuushoidoista. Harmi tietysti että +40v sarjassa pitää raottaa kukkaroa, jotta se onnistuisi. Täydellisessä maailmassa jossa rahaa riittäisi, kaikkia voitaisiin hoitaa. Mutta nyt lähinnä jaetaan niukkuutta ja keskitetään tuki nuorempiin joilla on paremmat mahdollisuudet saada vauva hoitojen avulla.

Paljonhan hedelmällisyyden eteen voi tehdä itsekin, mutta tästä ei ole tarpeeksi yhteiskunnallista keskustelua. Ja kuten on monesti todettu, koulutkin keskittyvät lähinnä ehkäisyvalistukseen.
 
Muokattu viimeksi:
Tutkailin tätä nyt, ja en kyllä löytänyt dataa, miten hedelmällisyyshoitojen määrä olisi muuttunut, kun tuossa näkyy vain tuo julkisen puolen osuus vs yksityinen. Ja tuossa ainakin näyttää julkisen puolen osuus omilla soluilla tehdyistä aika tasaiselta viime vuosien aikana. Tosin eihän se kerro kokonaismäärästä mitään. Lahjasoluhoidot aloitettu julkisella vasta 2020, niin ymmärrettävästi noussut osuus siellä äkkiä.

Toki se on fakta, että kun lapsen tekoa lykätään myöhemmäksi, niin ei niitä lapsia ehdi niin paljon saamaan, kuin mitä olisi mahdollista jos aloittaisi nuorena. Toki ehkäpä evoluutio aikaan saa sen, että sukupolvien saatossa yhä vain isompi osuus populaatiosta pystyy lisääntymään myöhemmällä iällä. Meidän sukupolven eläkkeitä se toki ei pelasta. 😆
 
Tutkailin tätä nyt, ja en kyllä löytänyt dataa, miten hedelmällisyyshoitojen määrä olisi muuttunut, kun tuossa näkyy vain tuo julkisen puolen osuus vs yksityinen. Ja tuossa ainakin näyttää julkisen puolen osuus omilla soluilla tehdyistä aika tasaiselta viime vuosien aikana. Tosin eihän se kerro kokonaismäärästä mitään. Lahjasoluhoidot aloitettu julkisella vasta 2020, niin ymmärrettävästi noussut osuus siellä äkkiä.

Toki se on fakta, että kun lapsen tekoa lykätään myöhemmäksi, niin ei niitä lapsia ehdi niin paljon saamaan, kuin mitä olisi mahdollista jos aloittaisi nuorena. Toki ehkäpä evoluutio aikaan saa sen, että sukupolvien saatossa yhä vain isompi osuus populaatiosta pystyy lisääntymään myöhemmällä iällä. Meidän sukupolven eläkkeitä se toki ei pelasta. 😆
Ei edes aloiteta eläkejärjestelmästä, kun mie olisin romuttamassa sen maan tasalle nykymuodossaan. 😂😂😂
 
Toki se on fakta, että kun lapsen tekoa lykätään myöhemmäksi, niin ei niitä lapsia ehdi niin paljon saamaan, kuin mitä olisi mahdollista jos aloittaisi nuorena. Toki ehkäpä evoluutio aikaan saa sen, että sukupolvien saatossa yhä vain isompi osuus populaatiosta pystyy lisääntymään myöhemmällä iällä. Meidän sukupolven eläkkeitä se toki ei pelasta. 😆
Mielenkiintoinen huomio! Kenties vaihdevuodet lykkääntyvät tulevaisuudessa kauemmaksi "luonnonvalinnan" seurauksena. En tullutkaan ajatelleeksi tätä.

Juu, tällä hetkellä tuo eläkkeiden saanti näyttää vähän huteralta, ja niille lapsille jotka onnistuvat syntymään, jää melkoinen taakka maksella niitä ja hoitaa vieläpä pitkäikäisiä vanhuksia samalla. Meidän pyramidihuijaukseen perustuvat eläkesysteemimme on kestämätön. Saapa nähdä että jos eläkesysteemi romahtaa, niin voi olla että onnekkaita ovat he joilla on lapsia ja lapsenlapsia, joiden nurkissa asua vanhana, heidän huolehtiessa kaikesta. Vähän kuin kehitysmaissa. 🙄
 
@bandoo lasten syntyvyys on ollut koko ajan hurjassa laskussa. Ja ainakin julkisella puolella ovat hoitojen määrät nousseet. Hoidoista syntyneiden lasten määrä (huomioituna lahjasoluhoidot, jotka eritelty thl:n tilastoissa) on pysynyt aika stabiilina. Eli itse tekisin päätelmän, että syntyneiden lasten osuudesta isompi osuus on hedelmöityshoitojen avulla saatu kuin ennen. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.🙋‍♀️

Tuossa, kun tutkin noita tilastoja niin surullista on hoitojen onnistumisprosentti. Tämä vain sivuhuomiona, kun olin kuvitellut niiden toimivan paremmin. Tästä päättelisin myös sen, että ihmiset haluaisivat enemmän lapsia kuin saavat. Iän vaikutys näkyy hyvin myös tuossa hoitojen onnistumisprosentin heikentymisessä.
 
Siksi lähtisin itse luomaan niitä kannusteita sinne tuloverotuksen puolelle ja luomaan rakenteita, joilla saadaan helpotettua työssäkäynnin tai opiskelun ja perhe-elämän yhdistämistä.

Millä opiskelijoiden pitäisi elättää itsensä ja lapsi? Opiskella, käydä töissä ja hoitaa vauvaa samaan aikaan? Opiskelijoiden tukijärjestelmä ontuu ja lapsiperheiden tuet on riittämättömät viimeistään kotihoidontuelle siirtyessä.

Lisäksi jos vain kokopäivätöissä käyvät voivat saada lapsia, on tulevaisuuden veronmaksajat vähissä. Ja tässä juuri päädytään sinne lapsettomuushoitoihin, kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin. Uraa tekemällä tulee äkkiä kiire tehdä lapset.
 
Takaisin
Top