Tuo ylipaino on kyllä mielenkiintoinen asia, että miten samassa perheessä voi olla sekä normaali -että ylipainoisia lapsia ja nuoria. Mun omalla äidillä on neljä lasta minä mukaan lukien ja minä olen ainoa ylipainoinen, vaikka kaikki syöty samaa ruokaa…
Meidän esikoinen tykkää kaikesta ruoasta ja pyytää usein pöydässä ruoan sijaan lisää salaattia tai muita kasviksia. Päikyssä hämmästelevät hänen ennakkoluulottomuuttaan ja sitä etä pyytää salaattia lisää. Hänen makuaistinsa on mysteeri. Koskaan ei olla patistettu tai edes kehotettu maistamaan kaikkea vaan se on tälle lapselle aivan luonnonllista. Hän liikkuu paljon ja on normaalipainoinen ja tekee itse hyviä valintoja ruoan suhteen.
Kuopus taas tykkää makeasta ja toimii paljolti turvaruoilla. Hän oppi syömään kurkkua viime viikolla. Muuten ainoa hedelmä mitä hän syö on kilokaupalla banaania.

Kuopuksesta näkee että hänellä on taipumus syödä liikaa ja tehdä vain ns. huonoja valintoja jos hän saisi päättää. Molemmilla samat lähtökohdat. Hän on vielä normaalipainoinen, mutta ollaan tehty sopimus että kesän jälkeen täytyy ruokavaliosta pikkuhiljaa ottaa keksit pois, kun ne tuppaa täyttämään muuten päivää ja vie tilaa muulta ruoalta. Meillä on aika paljon keksiä tarjolla nyt kesällä ja esikoinen ei syö niitä, mutta kuopus senkin edestä.
Pointti on ehkä myös se, että lapset on niin erillaisia! Esikoisen syömistä ei tarvitse säädellä tai mitenkään puuttua valintoihin, mutta kuopuksen syömisestä täytyy itse ottaa vanhempana vastuu ja ohjata syömään oikeita ruokia. Päiväkodissa ovat olleet tosi huolissaan saako hän tarpeeksi ruokaa, kun ei suostu syömään siellä kuin joitain turvaruokia, joten pitää olla myös hyvin sensitiivinen kun puuttuu hänen ruokavalioonsa…