Laihduttamalla kohti plussaa

Hyvältä kuulostaa @Pingviiniemo :)

Kiinnostaa myös vähän mitä neuvola tai lääkärit on mieltä tästä vhh/keto asiasta raskauden aikana. Onko sinulle tullut kommenttia?
Jossain kohtaa googlasin asiaa ja löysin ohjeet raskausdiabeteksen hoitoon tarkoitettuun ruokavalioon, joka oli ilmeisesti vhh. Ketopalstoilla on todella iso puolesta-vastaan asetelma mielipiteissä onko keto ok raskaana ollessa :bookworm:
 
Hyvältä kuulostaa @Pingviiniemo :)

Kiinnostaa myös vähän mitä neuvola tai lääkärit on mieltä tästä vhh/keto asiasta raskauden aikana. Onko sinulle tullut kommenttia?
Jossain kohtaa googlasin asiaa ja löysin ohjeet raskausdiabeteksen hoitoon tarkoitettuun ruokavalioon, joka oli ilmeisesti vhh. Ketopalstoilla on todella iso puolesta-vastaan asetelma mielipiteissä onko keto ok raskaana ollessa :bookworm:

Ketoa ei tietääkseni suositella, mutta Vhh:ta suositellaan varsinkin ylipainoisille ja niille joilla on riski radiin. 1600-1800 kaloria päivässä riippuen ylipainon määrästä on meidän neuvolan suositus. :)
 
Täällä nyt Rv16+ menossa ja Vhh:lla mennään tai ainakin siihen pyritään. Painoa ei ole tullut, kuin 200g pysyvästi ekasta neuvolasta ja viime raskaudessa tässä vaiheessa oli jo kertynyt 2,5kg. :smiley-ashamed008

Verensokerit on loistavalla tasolla. :hello2

Ei sulla olis Vhh ruokavinkkejä? Jotenkin itellä niin niukasti niitä mitä tekee ja pää tyhjä, niin olis kiva saada ideoita :) Voi laittaa vaikka yksärilläkin. Ihan siis jos suoraan olis ees muutama ohje laittaa, ilman että tarvii googletella :grin
 
Ei sulla olis Vhh ruokavinkkejä? Jotenkin itellä niin niukasti niitä mitä tekee ja pää tyhjä, niin olis kiva saada ideoita :) Voi laittaa vaikka yksärilläkin. Ihan siis jos suoraan olis ees muutama ohje laittaa, ilman että tarvii googletella :grin

Mä laitan tänne niin näkee kaikki. Kannattaa lähtee ajattelleen asiaa niin, että ateriassa on 3-4 elementtiä. Netistä sain semmosta yksinkertaista vinkkiä, että valitset ensin lihan esim naudanliha ja sitten kasvikset ja jonkun kastikkeen joka sitoo kaiken yhteen. Perunaa ja riisiäkin saa olla mutta vain vähän, kun niissä on paljon hiilareita.

Viimeksi tein semmoisen aterian jossa oli puolet lautasesta paistettuja pakastevihanneksia, 2 lohipihviä pakkasesta, raejuustoa ja kastikkeena kermakastike.

1dl kermakastiketta 6g
2 lohipihviä 2g
Raejuustoa 100g 1g
Kasvikset - riippuu mitä kasviksia

Tässä kermakastike joka sopii kaikkeen ja isossa ateriassa on 15-20g hiilareita max. :)
Screenshot_20210205_104718.jpg
 
Muokattu viimeksi:
Mulle ei sopinut ketoilu niin lopetin lääkärin määräyksesta :sad001 nyt olen aloittamassa fitfarmin tehodiettiä se kuulostaa ja näyttää tosi hyvältä :) painon tiputusta tukemaan saan vielä metformiinin. Kävin lääkärissä epäsäännöllisten kuukautisten takia ja lääkäri teki lisääntymislääketieteeliseen yksikköön lähetteen sieltä hylky selvitelemään näitä kierron epätasaisuutt, kun on näitä pcos viittaava tilanne ja ohje painontiputukseen metformiinin kanssa.
 
Ihanaa @Pingviiniemo, että raskaus sujunut hyvin :) Tulin nyt tännekin kirjoittamaan, kun Raskaaksi 2021-ryhmässä kerroinkin painon pudotuksen olevan tavoitteena tässä samalla. Itsellä toinen km takana joulukuun lopussa ja eilen alkoi ensimmäiset kuukautiset keskenmenon jälkeen. Yritin tossa ketoilla, mutta jotenkin kroppa ei tykännyt siitä, koska yhtäkkiä alkoi kauheat sydämen muljahtelut. Sinänsä harmi, kun muuten tykkäsin ketosta. Nyt siis vhh:lla, jotta kroppa saa vähän hiilareita :)
 
Ihanaa @Pingviiniemo, että raskaus sujunut hyvin :) Tulin nyt tännekin kirjoittamaan, kun Raskaaksi 2021-ryhmässä kerroinkin painon pudotuksen olevan tavoitteena tässä samalla. Itsellä toinen km takana joulukuun lopussa ja eilen alkoi ensimmäiset kuukautiset keskenmenon jälkeen. Yritin tossa ketoilla, mutta jotenkin kroppa ei tykännyt siitä, koska yhtäkkiä alkoi kauheat sydämen muljahtelut. Sinänsä harmi, kun muuten tykkäsin ketosta. Nyt siis vhh:lla, jotta kroppa saa vähän hiilareita :)

Loistavaa. Suosittelen lämpimästi VHH:ta. On lempeä kropalle. Mulla on nyt VHH sujunut tosi hyvin raskaana ja - 2.5kg lähtenyt. Täytyy toki kattoa etten liikaa pudottele nyt raskaana. Painan siis vähemmän kuin ekassa neuvolassa.

Verensokeriarvot on olleet loistavat ja ainakaan vielä ei radi ilmoittele itsestään.

1200-1600kcal tulee riippuen päivästä, eli välillä hieman liian vähän. En kuitenkaan stressaa, kun pikkuinen voi hyvin ja ylipainoa niin paljon. :)

Tsemppiä laihduttajille. Mutkat kuuluu matkaan, mutta eteenpäin mennään. :king
 
Hyvältä kuulostaa @Pingviiniemo ja kiva lukea kuulumisia :)

Täällä nyt 2kk takana vhh/keto ruokavaliolla ja -7,5kg. Olen tosi tyytyväinen tulokseen ja matka jatkuu... Niin pitkään kun raskaus alkaa tai normaalipainon puolelle keikahtaa lukemat :grin
 
Tsemppinä kaikille oma tarinani:

Paino on aina ollut ongelma minulle ja kaikkea on tullut kokeiltua. Aiempien hoitojen aikana vuonna 2017 paino kiipesi ennätykseen 101 kiloon. Olin erikseen pyytänyt lääkäriltä olla kommentoimatta sitä, koska tiesin toki itsekin, että se on liikaa. Kun sitten samassa puhelussa, jossa totesi ettei IVF :stä saatu soluja lääkäri totesi, että laihduta 10 %, romahdin täysin.

Päätin panostaa painon pudotukseen. Ensin VHH:lla tiputin 83 kiloon. Paino nousi pian 92 kiloon.

Tein asennemuutoksen. Päätin olla armollinen ja asettaa välitavotteita (90kg, 80kg, 70kg). Päätin myös, että jos joskus 68 kiloon pääsen, niin ainainen laihdutus loppuu siihen. Liikunnan jätin lähes kokonaan, koska vihaan sitä. Aloitin syksyllä 2018 VHH:lla. Paino oli jo loppuvuonna reilu 80. Tästä jatkoin terveellisellä kotiruoalla. Panostiin laatuun ja pieniin annoksiin. Söin parin tunnin välein. Roskaruoka jäi kokonaan. Samoin liivatekarkit. Leivokset ja suklaat sallin itselleni - en voi elää ilman niitä. Mutta pidin kiinni määrästä- 2 suklaapalaa riittää, ei tarvitse koko levyä.

Vastoin suunnitelmiani aloitin myös lenkkeilyn ja joogan. Ihan itsekseni ja fiiliksen mukaan. Keho rupesi tuntumaan kevyeltä.

68 kilon rajapyykki meni rikki keväällä 2019. Lopetin laihdutuksen, mutta jatkoin terveellisiä elämäntapoja. Kesällä 2019 painoin 64-66 kiloa (riippuen grilliruoan kulutuksesta kunakin viikkona).

Loppuvuonna 2019 painoin 60 kiloa. Hakeutuessani hoitoihin takaisin alkuvuonna 2020 painoksi kirjattiin 59kiloa (BMI 21,3). En ole laihduttanut kohta 2 vuoteen.

Nyt IVF-hoidossa painoksi merkattiin 61 kg. Plussasin eilen eli tästä se paino alkaa taas toivottavasti nousemaan ❤
 
Kiitos @Dreamer21 tarinastasi! Aivan huippu suoritus ja loistavaa kuulla että liikuntakin tuli kuvioihin huomaamatta :notworthy sitä täällä vielä odotellessa.. ja kevättä ja sitä että vanhat ulkohousut mahtuu jalkaan ja (lisää tähän vapaavalintainen tekosyy) :laughing002

Täällä keto/vhh jatkuu ja aika tarkkaan kymppi tippunut vuoden alusta. Sen kunniaksi löysempi vkloppu tiedossa mökillä, taitaa vähäsokerinen punkku kuulua suunnitelmaan.
Normaalisti en juo lainkaan, koska vauvahaaveet tottakai ja ketolle ei sovi alko ollenkaan. Olo on ihan hirveä aamulla kun kropassa tosi vähän hiilaria.
Ruokailujen puolesta linja jatkuu, ketopizzaa ainakin listalla :cool14
 
Moi kaikki!

Minun pitäisi saada muutama kilo pois, kun diagnoosi on selittämätön lapsettomuus. Jos auttaisi vyötärön kaventuminen raskautumaan. Normaalipainon ylärajalle ei olisi matkaa kuin viisi kiloa, mutta miten vaikeaa se on ollut saada pois! (Ihaillen niitä, jotka pudottavat yli kymmenen kiloa.) Vuosien ajan olen onnistunut välillä pari kiloa pudottamaan, mutta sitten ne palaavat lyhyessä ajassa, esim. jouluna.

Sellainen kirja kuin Eroon vehnästä on mielenkiintoinen. Siinä on myös lopussa ohjeita vvh ruokavalioon, jopa vehnätön pitsa. :bookworm: kirjan pointti on se, että kirjailijan mukaan nykyinen jalostettu vehnä nostaa verensokeria enemmän kuin valkoinen sokeri. Jatkuvat verensokeripiikit keräävät sitten vyötärölle sitä haitallista rasvaa, ja vehnässä olevat aineet aiheuttavat kaikenlaisia muitakin terveysongelmia.

Ihan kirjaimellisesti en itse aio noudattaa ohjeita. Amerikkalaiseen tyyliin siinä minusta vähän mustavalkoisesti käskettiin rajoittamaan jopa marjojen syöntiä. Itse en usko, että marjoja syömällä voi lihota. Mutta vehnän olen jättänyt suurimmaksi osaksi. Olisikohan tämä uusi tapa tie kohti hoikempaa olemusta. :think005 Sen näkee muutaman kuukauden kuluessa.
 
Tsemppinä kaikille oma tarinani:

Paino on aina ollut ongelma minulle ja kaikkea on tullut kokeiltua. Aiempien hoitojen aikana vuonna 2017 paino kiipesi ennätykseen 101 kiloon. Olin erikseen pyytänyt lääkäriltä olla kommentoimatta sitä, koska tiesin toki itsekin, että se on liikaa. Kun sitten samassa puhelussa, jossa totesi ettei IVF :stä saatu soluja lääkäri totesi, että laihduta 10 %, romahdin täysin.

Päätin panostaa painon pudotukseen. Ensin VHH:lla tiputin 83 kiloon. Paino nousi pian 92 kiloon.

Tein asennemuutoksen. Päätin olla armollinen ja asettaa välitavotteita (90kg, 80kg, 70kg). Päätin myös, että jos joskus 68 kiloon pääsen, niin ainainen laihdutus loppuu siihen. Liikunnan jätin lähes kokonaan, koska vihaan sitä. Aloitin syksyllä 2018 VHH:lla. Paino oli jo loppuvuonna reilu 80. Tästä jatkoin terveellisellä kotiruoalla. Panostiin laatuun ja pieniin annoksiin. Söin parin tunnin välein. Roskaruoka jäi kokonaan. Samoin liivatekarkit. Leivokset ja suklaat sallin itselleni - en voi elää ilman niitä. Mutta pidin kiinni määrästä- 2 suklaapalaa riittää, ei tarvitse koko levyä.

Vastoin suunnitelmiani aloitin myös lenkkeilyn ja joogan. Ihan itsekseni ja fiiliksen mukaan. Keho rupesi tuntumaan kevyeltä.

68 kilon rajapyykki meni rikki keväällä 2019. Lopetin laihdutuksen, mutta jatkoin terveellisiä elämäntapoja. Kesällä 2019 painoin 64-66 kiloa (riippuen grilliruoan kulutuksesta kunakin viikkona).

Loppuvuonna 2019 painoin 60 kiloa. Hakeutuessani hoitoihin takaisin alkuvuonna 2020 painoksi kirjattiin 59kiloa (BMI 21,3). En ole laihduttanut kohta 2 vuoteen.

Nyt IVF-hoidossa painoksi merkattiin 61 kg. Plussasin eilen eli tästä se paino alkaa taas toivottavasti nousemaan ❤

Huikea suoritus! Onneksi se myös palkittiin, onnea plussasta!!!
 
Tsemppinä kaikille oma tarinani:

Paino on aina ollut ongelma minulle ja kaikkea on tullut kokeiltua. Aiempien hoitojen aikana vuonna 2017 paino kiipesi ennätykseen 101 kiloon. Olin erikseen pyytänyt lääkäriltä olla kommentoimatta sitä, koska tiesin toki itsekin, että se on liikaa. Kun sitten samassa puhelussa, jossa totesi ettei IVF :stä saatu soluja lääkäri totesi, että laihduta 10 %, romahdin täysin.

Päätin panostaa painon pudotukseen. Ensin VHH:lla tiputin 83 kiloon. Paino nousi pian 92 kiloon.

Tein asennemuutoksen. Päätin olla armollinen ja asettaa välitavotteita (90kg, 80kg, 70kg). Päätin myös, että jos joskus 68 kiloon pääsen, niin ainainen laihdutus loppuu siihen. Liikunnan jätin lähes kokonaan, koska vihaan sitä. Aloitin syksyllä 2018 VHH:lla. Paino oli jo loppuvuonna reilu 80. Tästä jatkoin terveellisellä kotiruoalla. Panostiin laatuun ja pieniin annoksiin. Söin parin tunnin välein. Roskaruoka jäi kokonaan. Samoin liivatekarkit. Leivokset ja suklaat sallin itselleni - en voi elää ilman niitä. Mutta pidin kiinni määrästä- 2 suklaapalaa riittää, ei tarvitse koko levyä.

Vastoin suunnitelmiani aloitin myös lenkkeilyn ja joogan. Ihan itsekseni ja fiiliksen mukaan. Keho rupesi tuntumaan kevyeltä.

68 kilon rajapyykki meni rikki keväällä 2019. Lopetin laihdutuksen, mutta jatkoin terveellisiä elämäntapoja. Kesällä 2019 painoin 64-66 kiloa (riippuen grilliruoan kulutuksesta kunakin viikkona).

Loppuvuonna 2019 painoin 60 kiloa. Hakeutuessani hoitoihin takaisin alkuvuonna 2020 painoksi kirjattiin 59kiloa (BMI 21,3). En ole laihduttanut kohta 2 vuoteen.

Nyt IVF-hoidossa painoksi merkattiin 61 kg. Plussasin eilen eli tästä se paino alkaa taas toivottavasti nousemaan ❤

Todella insipiroiva tarina. Kiitos kun jaoit tämän tänne ja hurjasti onnea! :3some:Heartred
 
Kiitos kaikille onnitteluista! Haluan ehdottomasti kannustaa kaikkia, mutta samalla muistuttaa olemaan armollinen itselle ja nauttia elämästä. Itselleni viimeinen oljenkorsi oli se, että alkoi terveydessä paino näkymään. Mikäli olette terveitä eikä paino häiritse, mitä sitä suotta itseään kiusaamaan. Lääkärit nyt aina kommentoivat asiaa - osa todella rumasti. Minulla eräs terveyskeskuslääkäri ollessani 20-vuotias mittasi vartalonympärysmitan ja tuhahti "oletpas iso". Painoin silloin ehkä 80 kiloa. Vieläkin tuntuu pahalta :sorry:

Jos sitten lähdette laihduttamaan, asettakaa välitavotteita ja juhlikaa niiden saavuttamista. Lisäksi pitää antaa itsensä repsahtaa välillä eikä jäädä vatvomaan asiaa. Kannattaa myös pohtia miksi syö. Itse olen tunnesyöjä ja sen myöntäminen auttoi paljon. Johonkin tunteeseen auttaa syömisen sijaan esim. kahvin nauttiminen oikein ajan kanssa. Ja osaan se, että illalla makean sijaan syö jotain ravitsevaa ja odottaa puolisen tuntia. Yleensä se himo menee siinä ohi. Annoskokojen puolittaminen on myös toimiva systeemi. Puoli tuntia ruokailusta niin on kylläinen olo, vaikka vatsaa ei olisikaan täyttänyt ääriään myöten.

Tsemppiä painonpudotukseen teille kaikille!! :hello2
 
Täysin samaa mieltä Dreamerin kanssa. Repsahduksissa on myös se hyvä puoli, että elimistö ei mene niin helposti säästöliekille. Se on kyllä tila, jota kannattaa varoa. Liian tiukka dieetti voi aiheuttaa sen ja siitä voi olla haittaa pitkään.
 
Kiva lukea onnistumistarinoita täältä!


Voisin liittyä mukaan ja olisi kiva tsemppailla toisia kohti terveellisempää elämäntapaa ja toivottavasti raskautta.


Meillä on yk3 just käynnistynyt ja painonpudotuksen aloitin nyt maaliskuussa. Mulla on ihan reilusti pudotettavaa, mikä on ollut vaikea myöntää, koska olen suht aktiivinen ja muutenkin en jotenkin näe itseäni niin isona mitä luvut näyttää. Ja olen ollut nuorenakin painava vaikka liikuin. Vika isku vasten kasvoja oli lääkärin kehotus pudottaa painoa ennen raskautta (tuntui tosi pahalta vaikka ei mitenkään asiattomasti sanottu). Olen elämäni aikana monia dieettejä kokeillut ja nyt yritän lähteä siitä että lisään päivittäistä aktiivisuutta ja lasken suunnilleen kalorit jotta pysyn sopivassa kalorivajeessa. En ole herkkulakossa tms. eli herkkujakin mahtuu ruokavalioon mutta toki 90% syön ravitsevaa terveellistä ruokaa. Pyrin syömään 5 kertaa päivässä ja yhteensä 1600-1800 kcal eli maltillisella kalorivajeella kohti tavoitteita :) Iso muutos on ollut että syön aamupalan ja välipalan, ja oikeasti tää jo on auttanut siinä, että ruokailu pysyy fiksuna. Ja kasviksia paljon mukaan. Kalorien laskenta ei varmasti kaikilla toimi mutta mun on ollut tosi hyvä nähdä mikä ero tulee esim. öljyllä läträämisestä ja atorioiden välisestä napostelusta.


Liikuntaa harrastan kävelyä ja aloittelen taas talven jälkeen hölkkäämään. Myös yritän opetella lihaskunto harjoittelua, mutta hitaasti edeten eli nyt yritän pari lyhyttä (15min) jumppaa viikossa alkuun. Askeleita tavoittelen viikossa 50 000 - 55 000 mikä mulla tarkoittaa noin tunnin lenkkiä päivässä kun hyötyliikuntaa ei juuri tule arjessa.


Nyt on lähtenyt 2,5kg ja tavoite olisi juhannukseksi -10kg. Se on nyt eka välitavoite ja olisi jo mahti suoritus. :) Hirveästi en sen jälkeisiä tavoitteita mieti vielä mutta toiset 10kg jos vielä putoaisi esim. jouluun mennessä niin olisin jo sellaisissa lukemissa missä muistan jokunen vuosi sitten voineeni tosi hyvin. Toki jos tässä raskautuu ennen sitä, niin sitten lääkärin kanssa keskustelu miten edetään, mutta ilmeisesti ylipainoisella maltillinen laihdutus on suositeltavaa myös raskaana.
 
Mulle suositeltiin ravitsemusterapiassa kylläisyyden saavuttamiseksi juomaan iso lasi vettä vartti ennen ruokaa ja syömällä alkusalaatti ennen pääruokaa niin ei tule hotkittua isoja annoksia lämmintä ruokaa. Tämä on toiminut mulla nyt raskauden ajan kun vältän painon nousua. Paino itse asiassa tippunut 4,5kg maltillisesti. Toki kuvotus vähän edesauttanut asiaa ja pelko radista.
Tsemppiä kaikille :Heartred
 
Kiva lukea onnistumistarinoita täältä!


Voisin liittyä mukaan ja olisi kiva tsemppailla toisia kohti terveellisempää elämäntapaa ja toivottavasti raskautta.


Meillä on yk3 just käynnistynyt ja painonpudotuksen aloitin nyt maaliskuussa. Mulla on ihan reilusti pudotettavaa, mikä on ollut vaikea myöntää, koska olen suht aktiivinen ja muutenkin en jotenkin näe itseäni niin isona mitä luvut näyttää. Ja olen ollut nuorenakin painava vaikka liikuin. Vika isku vasten kasvoja oli lääkärin kehotus pudottaa painoa ennen raskautta (tuntui tosi pahalta vaikka ei mitenkään asiattomasti sanottu). Olen elämäni aikana monia dieettejä kokeillut ja nyt yritän lähteä siitä että lisään päivittäistä aktiivisuutta ja lasken suunnilleen kalorit jotta pysyn sopivassa kalorivajeessa. En ole herkkulakossa tms. eli herkkujakin mahtuu ruokavalioon mutta toki 90% syön ravitsevaa terveellistä ruokaa. Pyrin syömään 5 kertaa päivässä ja yhteensä 1600-1800 kcal eli maltillisella kalorivajeella kohti tavoitteita :) Iso muutos on ollut että syön aamupalan ja välipalan, ja oikeasti tää jo on auttanut siinä, että ruokailu pysyy fiksuna. Ja kasviksia paljon mukaan. Kalorien laskenta ei varmasti kaikilla toimi mutta mun on ollut tosi hyvä nähdä mikä ero tulee esim. öljyllä läträämisestä ja atorioiden välisestä napostelusta.


Liikuntaa harrastan kävelyä ja aloittelen taas talven jälkeen hölkkäämään. Myös yritän opetella lihaskunto harjoittelua, mutta hitaasti edeten eli nyt yritän pari lyhyttä (15min) jumppaa viikossa alkuun. Askeleita tavoittelen viikossa 50 000 - 55 000 mikä mulla tarkoittaa noin tunnin lenkkiä päivässä kun hyötyliikuntaa ei juuri tule arjessa.


Nyt on lähtenyt 2,5kg ja tavoite olisi juhannukseksi -10kg. Se on nyt eka välitavoite ja olisi jo mahti suoritus. :) Hirveästi en sen jälkeisiä tavoitteita mieti vielä mutta toiset 10kg jos vielä putoaisi esim. jouluun mennessä niin olisin jo sellaisissa lukemissa missä muistan jokunen vuosi sitten voineeni tosi hyvin. Toki jos tässä raskautuu ennen sitä, niin sitten lääkärin kanssa keskustelu miten edetään, mutta ilmeisesti ylipainoisella maltillinen laihdutus on suositeltavaa myös raskaana.

Sulla kuullostaa ihan loistavalta noi liikuntatottumukset ja kalorimäärä on tosi kohtuullinen. :gen014

Raskaudesta sen verran...

Lääkärit ei ole kaikki laihduttamisesta yhtä mieltä, mutta niinkuin edellisessäkin viestissä minäkin olen tiputtanut painoa raskaana nyt sen 4kg. Ja mun lääkärin mielestä vaan hyvä asia.

Jos paino pysyy samassakin, niin silloin laihtuu huimasti, sillä vauva tuo sen 10kg ja synnäriltä lähtiessä pitäis olla turvotusten lähdön jälkeen 8-10kg pois. Eli pelkässä samassa painossakin pysyminen laihduttaa. :happy:
 
Takaisin
Top