Laihduttamalla kohti plussaa

Olikohan se tää palsta missä joku puhui veden juomisesta ennen ruokailua? Eniveis, asia jäi mieleen pyörimään ja muistin että joskus opiskeluaikoina join kotona ollessani 0.5L mukeista ja sit kun olin lomalla vanhempieni luona join 0.2L mukeista. Kotiin tullessani lomalta en enää jaksanut juoda tuota isoa mukillista vettä että aika hyvin se veden juominen isosta mukista oli venyttänyt vatsalaukkua ennen lomaa. Toki totuin taas isompaan mukikokoon ajan myötä. Saa olla eri mieltä mutta tämä oli mun kokemus ja ehkä myös vinkki kokeiluun jos joku haluaa pienentää annoskokoja.
 
@Haukikanto jännä havainto! Ja kehohan ei tiettyä määrää enempää vettä voi kerralla käyttää, eli nestettä tulisi juoda säännöllisesti eikä litraa kerralla. Mutta enpä ennen oo ajatellut asiaa mahalaukun venymisen kannalta.

Täällä tuli nyt se painon jumitus! Kierto voi vaikuttaa (ovulaatio), koska syöminen ja liikunnat on mennyt ihan ok. Toivotaan että suunta kääntyy kohta taas alaspäin :)
 
Olikohan se tää palsta missä joku puhui veden juomisesta ennen ruokailua? Eniveis, asia jäi mieleen pyörimään ja muistin että joskus opiskeluaikoina join kotona ollessani 0.5L mukeista ja sit kun olin lomalla vanhempieni luona join 0.2L mukeista. Kotiin tullessani lomalta en enää jaksanut juoda tuota isoa mukillista vettä että aika hyvin se veden juominen isosta mukista oli venyttänyt vatsalaukkua ennen lomaa. Toki totuin taas isompaan mukikokoon ajan myötä. Saa olla eri mieltä mutta tämä oli mun kokemus ja ehkä myös vinkki kokeiluun jos joku haluaa pienentää annoskokoja.

Minäkin olen joskus ihmetellyt tuota ravitsemusterapeutin ohjetta. Yhden tutun lapselle antoi sen myös KYSin ravitsemusterapeutti. Aika harvoin väitän asiantuntijoita vastaan, mutta tuntuisi, että siitä nimenomaan on haittaa. Ja tuossa keittoja koskevassa blogissa tutkimuksen mukaan pelkkä veden juominen erikseen ei vähentänyt syötyjä kaloreita. Tietysti vesi plus salaatti ja nimenomaan se salaatti varmaan auttaa.
 
@Haukikanto jännä havainto! Ja kehohan ei tiettyä määrää enempää vettä voi kerralla käyttää, eli nestettä tulisi juoda säännöllisesti eikä litraa kerralla. Mutta enpä ennen oo ajatellut asiaa mahalaukun venymisen kannalta.

Täällä tuli nyt se painon jumitus! Kierto voi vaikuttaa (ovulaatio), koska syöminen ja liikunnat on mennyt ihan ok. Toivotaan että suunta kääntyy kohta taas alaspäin :)

Jumituskin kuuluu välillä asiaan. Hyvä saavutus on sekin, ettei nouse kuitenkaan uudestaan.
 
Jumituskin kuuluu välillä asiaan. Hyvä saavutus on sekin, ettei nouse kuitenkaan uudestaan.
Saisi jo kääntyä laskuun! 2vk takaiseen tilanteeseen -0,3kg... Kuitenkin päivittäin syön 1600-1800 ja liikun joka päivä n. 1-1,5h lenkin ja ylipainoa on, eli kulutus pitäisi olla pitkälti yli 2000. Ei auta muu kuin jatkaa mutta ihmetyttää vaan.
 
@Onnenomena pahoittelut uudesta kierrosta! :Heartred Hieno painonpudotus, onnea siitä.

Ihanaa kun on niin valoisaa ja aurinkoista. Paljon motivoivampaa lähteä ulos liikkumaan.
 
Mahtavaa @Heitsu1996 !

Mulla meni vihdoin se vitonen rikki. Melkein kaksi viikkoa jumitti paino +/- 0,5kg muutoksilla mutta nyt oli pudonnut siitä alas ja toivottavasti jatkuu sama suunta.
Loistavaa Viikuna91!:hello2:Heartred

Mulla nyt tasaisesti tippunut raskauden aikana ja rv25+5 ja - 5kg. Loppuraskaudessa saattaa nousta väkisin kasvuspurtin myötä, mutta nyt on vähän varaakin. :)
 
Loistavaa Viikuna91!:hello2:Heartred

Mulla nyt tasaisesti tippunut raskauden aikana ja rv25+5 ja - 5kg. Loppuraskaudessa saattaa nousta väkisin kasvuspurtin myötä, mutta nyt on vähän varaakin. :)
Hieno juttu Pingviiniemo! :) Oletko jatkanut vhh?

Tää viikko oli jotenkin määäh. En tiedä onko kierron vaiheesta johtuvaa mutta kovasti herkkuhammasta kolottaa ja muutenkin nälkä vaikka hyvin oon syönyt. Liikuntakin on ekaa kertaa nyt jäänyt vähemmälle tällä viikolla, koska oon ilman järkevää syytä ollut aivan kuolemanväsynyt. Joten oon sallinut itselleni lepoa. :Heartred Hyvää harjoitusta tälläinen vaikeampi viikkokin. Selvästi huomaan että oma ajatus herkästi menee siihen "tämä päivä/viikko on jo pilalla (=en ole päässyt tavoitteisiin), joten sama se syödä vielä huonommin ja liikkua vielä vähemmän". Vaikka todellakin sillä on väliä, esim. meneekö päivän kalorit 100 vai 1000 yli tavoitteeni tai liikunko kolmena päivänä viikosta vai en ollenkaan.

Ehkä ensi viikko on taas parempi.
 
Hieno juttu Pingviiniemo! :) Oletko jatkanut vhh?

Tää viikko oli jotenkin määäh. En tiedä onko kierron vaiheesta johtuvaa mutta kovasti herkkuhammasta kolottaa ja muutenkin nälkä vaikka hyvin oon syönyt. Liikuntakin on ekaa kertaa nyt jäänyt vähemmälle tällä viikolla, koska oon ilman järkevää syytä ollut aivan kuolemanväsynyt. Joten oon sallinut itselleni lepoa. :Heartred Hyvää harjoitusta tälläinen vaikeampi viikkokin. Selvästi huomaan että oma ajatus herkästi menee siihen "tämä päivä/viikko on jo pilalla (=en ole päässyt tavoitteisiin), joten sama se syödä vielä huonommin ja liikkua vielä vähemmän". Vaikka todellakin sillä on väliä, esim. meneekö päivän kalorit 100 vai 1000 yli tavoitteeni tai liikunko kolmena päivänä viikosta vai en ollenkaan.

Ehkä ensi viikko on taas parempi.

Syön nyt vähän enemmän eli noin
150g hiilareita päivässä. Raskaana ei ihan viitsi enää 100g hiilareita tai alle syödä.

Katon nykyään vaan päiväsaldon, enkä hiilareita per ateria. Toistaiseksi on toiminut hyvin. :)

Mulla tulee välillä kilo takaisin, mutta sit tippuu korkojen kera joinain viikkoina. Täytyy vaan hyväksyä kömmähdykset ja muistaa, että suurin syy painon nousuun herkuttelun jälkeen on nesteen kertyminen elimistöön.

Mulla +1.5kg karkkipäiväkiloja lähtee parissa päivässä, kun nesteturvotus katoaa ja sitten jatkan taas terveellisemmin ja lähtee tippumaan. 1.5kg vaan noin 200g on rasvaa ja loput nestettä. :) Toki kaikilla erillaiset kropat

Tsemppiä! :grin
 
Hiljaiseloa foorumilla, mutta elämässä ei; niin kova stressi päällä, että kaikki muu (lue: painonpudotus ja raskauden alkamisesta hössöttäminen) on saanut jäädä taka-alalle.
Oli pakko kuitenkin tulla päivittämään, koska 200g vaille kymppi oli tänään aamulla pudotus vuoden alusta!
BMI 43,2 -> 39,1, on niin hienoa olla enää ”vaan” vaikeasti lihava :hilarious:

Pelkällä ruokavaliolla siis mennään ja keto/vhh aseena. Tavoitteena jatkaa kunnes plussaan tai saavutan lievän lihavuuden haarukan, joka on itselle ollut ns. hyvänolon paino aiemmin.
Nyt seuraavana välitavoitteena juhannukseen BMI 36,5, eli -6,5kg pudotus ja arkiliikunnan lisäämistä.

Hienoja tuloksia ollut tässä parin kuukauden aikana muilla ja komppaan myös aiempia kommentteja, että aina ei voi mennä täysillä eteenpäin tässä(kään) asiassa, sillä usein silloin karkaa lapasesta ja päädytään metsään ennemmin tai myöhemmin. Armollisuutta itseään kohtaan pitää toki harjoitella myös tässä päässä, helppo se on toisia ohjeistaa :joyful:

Tsemppiä kaikille uuteen viikkoon! :Heartred
 
@Pingviiniemo niinpä, mut vaikka sen järjellä tajuaa että nesteitä nää vaan on, niin jotenkin se vaa'an lukema silti pääsee ihon alle!

@Tyllerö87 onnea ihan huikeasta suorituksesta! :) Mulla on kans lopullinen tavoitelukema lievän lihavuuden puolella. Voihan se fiilis muuttua ja haluaa pudottaa siitäkin sitten, mutta tiedän että siinä painossa olo ollut hyvä aiemmin :) Ja niin totta nuo kommentit armollisuudesta!

Tsemppiä viikkoon kaikille! :)
 
Nyt hiertää pahasti tämä painonhallinta. Olen kyllästynyt wokkivihanneksiin, dfippikasviksiin ja keittoihin, kun olen syönyt niitä kohta kaksi kuukautta. :shy: Menen huomenna kauppaan katsomaan, löytyykö muuta hyvää, jossa ei olisi paljon kaloreita. Löysin jo pakastealtaasta kasvisgratiinit. Ehkä keho yrittää palauttaa menetetyt kilot, kun hirveän vaikea vastustaa herkkuja... Vielä olen onnistunut kohtuullisesti. Leipää tekee mieli hulluja määriä, pitäisi keksiä, mitä muuta söisi.:oops:
 
Nyt hiertää pahasti tämä painonhallinta. Olen kyllästynyt wokkivihanneksiin, dfippikasviksiin ja keittoihin, kun olen syönyt niitä kohta kaksi kuukautta. :shy: Menen huomenna kauppaan katsomaan, löytyykö muuta hyvää, jossa ei olisi paljon kaloreita. Löysin jo pakastealtaasta kasvisgratiinit. Ehkä keho yrittää palauttaa menetetyt kilot, kun hirveän vaikea vastustaa herkkuja... Vielä olen onnistunut kohtuullisesti. Leipää tekee mieli hulluja määriä, pitäisi keksiä, mitä muuta söisi.:oops:
Tsemppiä, täälläkin tuntuu haastavalta!
Millaista ruokaa tykkäät syödä tai kaipaat? Moni perusruoka on mahdollista tehdä kevennettynä versiona, esim. lasagnesta suurin osa juustosta pois ja reilummin tomaattikastiketta. Tai kinkkukiusaus kevyempään kermaan ja kinkkuun jne. Muista huolehtia proteiinin saannista, jotta pysyt kylläisenä ja lihakset ei katoa :) Mua on ruokahommissa auttanut myös se etten yritä liikaa vaan menen ihan perus raaka-aineilla, joiden kalorit tiedän. Esim. nämä esimerkit on noin 400-450kcal annoksia ja salaatti tai muussa muodossa kasvikset kylkeen (pakkasessa on joitain valmiiksi maustettujakin settejä) niin on oikeasti runsas annos, ja 2-3 päivän annokset voi hyvin tehdä kerralla.
- 60g pastaa (kuivapaino) ja 150g naudan jauhelihaa
- 200g perunaa ja 150g lohta
- 2x tortillat, 150g kanaa, salsaa ym. lisukkeita

Kuten yllä laitoin niin ruoatkin (makaroonilaatikko, kastikkeet, lihapullat ym.) voi tehdä kevyempinä versioina mutta kalorien laskenta, jos sellaista harrastaa, on vaikeampaa mielestäni, vrt. yksinkertaiset muutaman ruoka-aineen annokset. Mutta toki tulee maukkaampaa, joskin ns. piilokaloreita lisättyjen ainesten takia helposti (kastikkeessa kerma, laatikoissa juusto jne).

Toinen vinkki on ruokien etukäteen preppaus ja annostelu. Tämä on minulla auttanut siinä että tiedän paljonko syön, eikö tule ylilyöntejä mutta myöskin että syön riittävästi eikä tule nälkä heti uudelleen. Ja ei tarvitse joka päivä kokkailla ja miettiä.

Ja sitten vielä proteiinin lisäksi kannattaa miettiä saako riittävästi kuitua (googleta kuitulaskuri). Se edistää kylläisyyden tunnetta ja toki muutenkin tärkeä juttu.

Tsemppiä @Onnenomena, kyllä tämä helpottaa meillä molemmilla vielä! :) Pieni taukokaan ei ehkä ole pahitteeksi, jos oikein ahdistaa.
 
Tsemppiä, täälläkin tuntuu haastavalta!
Millaista ruokaa tykkäät syödä tai kaipaat? Moni perusruoka on mahdollista tehdä kevennettynä versiona, esim. lasagnesta suurin osa juustosta pois ja reilummin tomaattikastiketta. Tai kinkkukiusaus kevyempään kermaan ja kinkkuun jne. Muista huolehtia proteiinin saannista, jotta pysyt kylläisenä ja lihakset ei katoa :) Mua on ruokahommissa auttanut myös se etten yritä liikaa vaan menen ihan perus raaka-aineilla, joiden kalorit tiedän. Esim. nämä esimerkit on noin 400-450kcal annoksia ja salaatti tai muussa muodossa kasvikset kylkeen (pakkasessa on joitain valmiiksi maustettujakin settejä) niin on oikeasti runsas annos, ja 2-3 päivän annokset voi hyvin tehdä kerralla.
- 60g pastaa (kuivapaino) ja 150g naudan jauhelihaa
- 200g perunaa ja 150g lohta
- 2x tortillat, 150g kanaa, salsaa ym. lisukkeita

Kuten yllä laitoin niin ruoatkin (makaroonilaatikko, kastikkeet, lihapullat ym.) voi tehdä kevyempinä versioina mutta kalorien laskenta, jos sellaista harrastaa, on vaikeampaa mielestäni, vrt. yksinkertaiset muutaman ruoka-aineen annokset. Mutta toki tulee maukkaampaa, joskin ns. piilokaloreita lisättyjen ainesten takia helposti (kastikkeessa kerma, laatikoissa juusto jne).

Toinen vinkki on ruokien etukäteen preppaus ja annostelu. Tämä on minulla auttanut siinä että tiedän paljonko syön, eikö tule ylilyöntejä mutta myöskin että syön riittävästi eikä tule nälkä heti uudelleen. Ja ei tarvitse joka päivä kokkailla ja miettiä.

Ja sitten vielä proteiinin lisäksi kannattaa miettiä saako riittävästi kuitua (googleta kuitulaskuri). Se edistää kylläisyyden tunnetta ja toki muutenkin tärkeä juttu.

Tsemppiä @Onnenomena, kyllä tämä helpottaa meillä molemmilla vielä! :) Pieni taukokaan ei ehkä ole pahitteeksi, jos oikein ahdistaa.

Kiitos vinkeistä ja tsempeistä! :happy: Mietin, kerääkö nestettä vai mikä tässä on, kun joka aamu on 200 g korkeampi paino tällä viikolla. :banghead: Kyllähän naisen elimistössä nesteen määrä vaihtelee kierron mukaan, mutta silti ärsyttävää. Ei kai pitäisi tarttua lillukan varsiin, vaan katsoa pitemmällä aikavälillä tätä.
 
Minulla myös paino on huhtikuun ajan mennyt ylös alas mutta nyt kun pitkällä aikavälillä katson niin on se kuitenkin 1,5kg kuukaudessa pudonnut. Hidas on tahti mutta rehellisyyden nimissä oon mä myöskin joka viikonloppu viettänyt rennomman päivän ja onhan 1,5kg pudotuskin laskennallisesti noin 400kcal vaje/päivä kuukauden ajan :)
Toukokuussa ajattelin ottaa pari viikkoa vähän tiukemman kuurin jos saisin vähän buustattua pudotusta. Nyt olen syönyt lähes joka päivä noin 1800kcal mutta jos pudottaisin 1600 tienoille. Tavoite ois kuitenkin edelleen että juhannuksena ois -10kg saavutettu (4,5kg jäljellä tästä hetkestä). Voi tehdä tiukkaa ja mitään kituuttamista en aio tuon tavoitteen eteen harrastaa, koska se tie on lyhyt. Tuo 1600kcal vaan vaatii mun kohdalla jo miettimistä, että pysyn kylläisenä ja saan riittävästi protskuja ja kuituja ja ruoka on kuitenkin maistuvaa.
 
Takaisin
Top