Kriisit, paniikit ja muut huolenaiheet

Mitenkäs te joilla on lapsi hoidossa tai käytte esim perhekahviloissa, pelkäättekö pöpöjä? Mä olen saanut nyt jonkun pakkomielteen enterorokosta, sitä on ollut tuttavilla ja pelkään että on saatu se. Onko jollain ollut raskausaikana? Sitähän aiheuttaa eri virukset ja pelkään täällä ihan hulluna että saadaan raskaudelle vaarallinen versio... Neuvolan terkka soittelee mulle takaisin kun on jutellu lääkärin kanssa. Nyt mulle vielä iski joku räkätauti, poika on terve... Tekee mieli ihan täysin eristäytyä, mutta hulluksihan siinä tulee... Kaikki on mennyt tähän asti niin hyvin että kyllähän sitä jotain on pelättävä:wink
 
En pelkää. Meillä kans enterorokkoa liikkeellä ja lapsi just nyt kuumeessa eli jännään, onko sitä. Mulle neuvolassa viimeksi kyllä sanottiin (ku tuli puheeksi muuten vaan kaikki rokot, ku esikoisella oli vauvarokko), että enterorokko ei ole raskaana olevalle vaarallinen. Parvorokko ja vihurirokko ovatkin sitten toinen juttu.
 
Muokattu viimeksi:
Olihan se enterorokkoa. Viime yönä ei nukkunu kukaan ja pahasti näyttää siltä, että sama homma tänään...
 
Täällä huolen aiheena alhaiset verenpaineet..tai lähinnä ilmeisesti niistä johtuva häijy olo. Paineet n 100/60... välillä pyörryttää ja heikottaa sekä mikä inhottavinta henkeä tuntuu välillä kuin ahistavan..tai siis ehkä tarkemmin happii tuntuu kuin loppuvan. Aikamoista närästämistäkin tosin on mikä voi tehä tota hankalaa oloa hengittäessä. Onko muilla samaa ongelmaa?
 
MarinaMelina: itse kärsin ajoittain alhaisista paineista (rr n. 110/64) ja esimerkiksi viimeksi eilen asioidessani kaupassa tuli hetkellisesti todella huono olo. Ilmenee minulla pyörryttävänä olona, en ole kuitenkaan kokenut että happi loppuisi. Kiusallista vaan jos joskus tulisi niin huono olo, että joutuisin menemään maate jossain kassajonossa. Tuntuu että kun stressaan asiaa niin huono olo tulee vielä herkemmin.
Ennen raskauttakin paineet olleet välillä alhaiset.
Itsellä auttanut kun olen ostanut hyvällä omallatunnolla pienen pussin lakuja tai salmiakkia :)
 
Mulla kans koko ajan alhaiset paineet (ennen raskauttaki). Välillä on huonoa oloa, mutta ei varmaan siinä määrin, mitä sulla MarinaMelina. Iltasella kovottelee, närästää ja ahistaa, mutta en koe sitä hengenahdistukseksi. Tuntuu ennemminki siltä, ku ois ähky koko ajan. Selällään oleminen ei tunnu enää hyvältä. Saa nähä, miten jaksaa vielä reilut kolme kuukautta.
 
Näköjään matalat verenpaineet on hyvin suhteellinen käsite, mulla aina ollut paineet kohtuullisen matalat, mutta nyt raskauden edetessä laskenut entisestään ja on välillä 80/54. Kun on yläpaine 90 luokkaa on vielä hyvä olo, mutta alle 90 mennessä alkaa tuntua. Teen hektistä työtä sairaanhoitajana ja töissä ollut välillä haastetta, mutta paljon juotavaa ja tuoli alle aina, kun voi niillä tässä mennään. Onneksi keho aika hyvin sopeutuu ja jaksaa, kunhan muistaa tosiaan juoda ja istua.
Tsemppiä ja jaksamista kaikille samasta vaivasta kärsiville.
 
Mulla om kyllä mielestäni ollu tosi hyvä neuvola, vaikka pienellä paikkakunnalla. Pissasta katotaan joka kerta sokeri ja protskut ja viimekerralla kysyi että haluunko että hemoglobiini katotaan, vaikka varsinaisia oireita ei ollu. No katottiin sitten ja olihan se taas vähän laskenu, mutta edelleen oli kuitenkin 117.
Kurjaa jos jossain on noin huonoo palvelua kuin sulla Mariel. Ja jos on viel eka niin sitä suuremmalla syyllä toivoisi ettähuolehdittaisi kunnolla eikä annettaisi epämääräisiä no enpä tiedä, ehkä, vaikka -vastauksia!
 
Mulla paineet norm. 125/75. Nyt ollu kokoajan aika alhaiset 98/60 oli viimeksi. Kyllä se tietenki vähän jo tuntuu. Mullaki ehkä tuntuu että vähän
ahistaa henkeä mutta saattaa toki johtua ihan vaan tosta masu tyypistä.
 
Huomasin että pahin hengenahdistus tunne tulee jos istun pitkään esim. autossa, eli taitanee sittenkin liittyä enemmän siihen että vauva painaa jotain suonta tms..samanlainen olo tulee selälleen jos erehtyy. Huimaus varmaan kyllä seurausta verenpaineista. Kävin vanhempien luona niin isä hiero mun niskoja ja selän... johan kulki henki paremmin, eli selkäjumitkin vaikuttaa. Normaalisti käyn hierojalla vähän väliä, nyt ei hieroja pysty kunnolla avamaan lukkoja ym. kun ei voi olla mahallaan.
 
Mulla on tullut inha vaiva: Rintalastan alaosa eli suomeks tissin alle sattuu ja pistää. Tää on nyt vaivannut jo monta päivää ja kipu kalvaa koko ajan. Joku sanoi et voi olla kylkiluiden ns vääntymisestä johtuvaa kipuiluu.... onneks on vasta toisella puolella.
Verenpaineet mulla on ollut aina korkeahkot 160/110 mut nyt raskaus vaikuttaa positiivisesti onneksi ja mulla on kyllä lääkitys siihen jonka Toki tarkistin heti alkuun et sopii raskauden aikana...
Pulssi onkin sitten aina ollut toosi matala, 47-56... hmmm..
 
Tataa mulla on esikon aikaan ja nytkin kipuillut vasen rinnan alunen..tuntuu kun ois joku luupiikki joka pistää lihaan :sad001 jotain venymistä sen täytyy olla...
 
Joo niin on! Mulla vaan oikea puoli kipee :) sitten jos se on sattunut koko päivän, kipu tuntuu jo palleassa asti ja on ihan kosketusherkkä.
 
Mullakin on kosketusarka se kohta, paikallistan sen jonnekkin tonne kylkiluiden väliin. Mitä lie ... mulla on joskus vielä tässä raskauksien välillä sattunu siihen, joku siellä nyt saa taas kyytiä :/
 
Mulla aiheuttaa kovaa hengenahdistusmaista kipua kaks asiaa.

Ensinnäkin närästys. Se on sit ihan kamalaa, luulin ensin että mulla on joko sydänkohtaus, tai sitten että ruokatorvessa olis joku luu tms poikittain. Tätä oli jo esikkoa oottaessa mutta vasta tässä raskaudessa tajusin sen olevan närästystä. Muistaakseni sä oot Mellu kärsiny närästyksestä ennenkin niin todennäköisestk tiedät paremmin ku mä miltä se tuntuu.

Toisekseen tunnen ahdistavana, tosin pistävänä ja selän puolelle, kipuna sen jos rintaranka on jumissa. Tunnen selkeen pistokohdan selässä ja tuntuu siltä ettei voi hengittää, ja haluais että joku hieroo sitä, mutta oikeeta apua tosta selän hieronnasta ei oo, koska jumi on toisella puolella. En eka edes uskonu kun mies (joka on to-del-la perillä lihaksistosta) tän mulle sano, mutta kun sitten tottelin sen venytysohjeita niin helpottihan se... Eli kandee testata rauhallisia rintaa avaavia lämmittely-/ venytysliikkeitä. (Pyörittää käsiä edestä taaksepäin, pyöritellä olkapäitä, tehdä punnerrusliikkeitä seinää vasten jne, ja kaikki liikkeet aloitetaan pienestä ja joka kerta venytetään vähän enemmän kun lämpiää.) Itellä auttanu myös ku saunassa pyöräyttää olkapäät taakse j avaa kädet ihan leväälleen molempiin suuntiin, saunan lämpö avaa jumia kivasti.
 
Meinaatteko ottaa influenssarokotteen? Neuvolassa sitä suosittelivat, koska suojaa vauvaa ekan puoli vuotta. En oikein tiiä ottaisko vai ei?

Viime vuonna otin, kun neuvolassa olivat sitä mieltä, että mun kannattaisi ottaa työnikin perusteella. No rokotteen jälkeen sit olin kuukauden flunssassa ja sairastuin koko talven helpommin kuin yleensä. Päätin viime vuonna, etten ota enää.

Mut nyt on kuiteski eri juttu, kun on raskaana. Rokote suojais vauvaa on niin tärkee juttu, että taidan kallistua ottamaan rokotteen.
 
Mä mietin eilen ihan samaa, et ottaako rokote vai ei.
Mä en o ikinä ottanu influensarokotetta ja olen noin kerran vuoteen viikon flunssassa. Mies on sitä mieltä, et mun pitäis se nyt ottaa ihan vauvan takia. Neuvolassa sanottiin, kun kysyin mielipidettä, että hän ei voi omaa mielipidettä sanoa, vai sen, että sitä suositellaan raskaana oleville. Mitä tostakin nyt ajattelis...

Pelottaa kanssa, että siitä rokotteesta tulee vaan kipeeks. Tällä hetkellä ehkä elämäni pahin flunssa päällä ja tää ei o todellakaan kivaa.

Eli mielipiteitä kuulen mieluusti minäkin. Marraskuussa niitä rokotteita aletaan jakaa, eli onneks on aikaa miettiä.
 
Mä aion ottaa, lähinnä vauvaa ajatellen. Itseäni varten pelkästään tuskin ottaisin, mutta nyt on ajateltava tuon toisenkin parasta..
 
Minä en ota influenssarokotetta. En ole koskaan ottanut eikä sitä myöskään ole lapsille laitettu. Esikoinen sai aikoinaan sikainfluenssa-rokotteen ja edelleen joskus tulee mieleen, että mitä kauheaa siitä olisi voinut seurata. Tuon sikarokotteen antaminen lapselle on yksi niistä asioista joita voin todella sanoa katuvani. Eri rokotteitahan nämä toki ovat sen tiedän, mutta kuitenkin. Meillä annetaan rokotusohjelman mukaiset rokotteet ja hepatiittirokotteet, koska matkustamme paljon.
 
Takaisin
Top