Kriisit, paniikit ja muut huolenaiheet

Viikoilla 28 syntyneillä alkaa olla jo kaikki aistit kehittyneitä, mahdollinen sokeus johtuu yleensä happihoidoista.

Tiedän itse sairastuneeni cmv:n, se on joskus testattu labraharjoituksena samalla kun testattiin herpekset. Herpeksiä ei ollut, ei myöskään vesirokkoa (jonka sairastin sitten parin vuoden päästä) ja cmv-vasta-aineet löytyivät myöskin. Eli suurta riskiä siitä ei itselleni ole. En ole vältellyt toistaiseksi mitään, vesirokkojakin näin alkukesästä kun sitä oli hirveästi liikkeellä, vähän niin kuin nyt enterorokkoa. Tosin en nyt hakeudukaan sairaiden seuraan, yritän kyllä lähikontaktia välttää.
 
Onko jollakin tietoa tuosta teratologisesta tietopalvelusta? Voiko sinne soittaa ja kysellä typeriä? :grin Tuo cmv asia vain jäi vaivaamaan kun vaikka miten koittaa netistä löytää tietoa niin löytyy pieniä palasia ja hyvin ristiin meneviä.. Joissain tapauksissa infektoitunut tartuttaa sitä suunnilleen aina ja joissain max 2 vuotta.. Jossain tiedossa pahin vaara-aika on 16. raskausviikkoon mennessä ja jossain loppuraskauden aikana.. Ja syntymän hetkelläkin sen voi vauva saada sekä imetyksen aikana, mutta näistä ei saa selkoa, mikä tuolloin on vaarana.. Pää hajoaa miettiessä uskaltaako näiden ihmisten kanssa nyt sitten olla saman katon alla vaiko eikö ja huolehtiiko turhaan, jollei tartunnan vaaraa enää ole :excited001

Jos lapsi olisi niin, ettei kuolaa olisi jokapaikka täynnä niin hyvä käsienpesu mitä pidetään hyvänä ja riittävänä suojautumiskeinona toisi mielenrauhan itsellekin.. Mutta tätä kannetaan niin, että kuolavana valuu sylissä kannettaessa lattialla asti likastuttaen koko kuljettavan reitin.. Jolloin sitä kuolaa on matoissa, sitä myötä omissa sukissa, kissojen turkissa, sitä kautta joka ikisellä pinnalla jne.. :mad: Puhumattakaan sitten pöydän ääressä pidettäessä jolloin sitä on tuoleilla ja pöydällä jne.. :oops: Turhauttavaa on, etteivät lapsen vanhemmat tee mitään estääkseen viruksen tarttumisen toisiin, vaikka päivittelevät riskiä minulle kun en ole ko. virusta koskaan sairastanut..
 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3046747/

Artikkeli vaikuttaa pätevältä. Ensimmäisen cmv-infektion sairastavista äideistä 30-40% tartuttavat taudin sikiöön. Vahvistetuista sikiöiden sairastumisista 10-20%:lla on oireita syntymän jälkeen.
1. raskauspuoliskolla sairastuneista sikiöistä hermostollista kuulo-ongelmaa oli 24%:lla ja toisella puoliskolla 2,4 %:lla.

Teratologisesta palvelusta en tiedä.
 
Kiitoksia linkistä, pitänee tutustua :) Itse koittanut suomenkielisiltä sivuilta löytää tietoa kun ei tuo englanti niin vahva ole, että hyvää sivustoa löytäisi..
 
Mä oon aina soittanu sinne teratologiseen kun sieltä saa kaikesta viimeisimmän tiedon jota myös lääkärit käyttää. Sitä mä suosittelisin jos on kysyttävää :)
 
Soitettu on.. Lähinnä toivossa, että sieltä olisi vahvistettu tuo, että sairastunut levittäisi sitä virusta vain max 2 vuotta, mutta sitäpä ei tullut.. Sanoi sieltä, ettei heillä ainakaan ole tietoa kuinka kauan tarttuisi.. Tai onko joitain jaksoja mahdollisesti jolloin tarttuisi.. Kuulemma monessa maassa, muttei Suomessa, on käytäntö, että jos on viruksen kantaja lähipiirissä niin odottavalta äidiltä testataan virus kuukauden välein 20. raskausviikkoon asti.. Se tieto sentään piti paikkansa, että ennen 16. raskausviikkoa saatu tartunta olisi kaikkein pahin.. Joten pahimmat riskit ovat takana.. Silti jos sen saa vielä loppuraskauden aikana ja siirtyy lapseen niin vielä useiden vuosien päästä voi ilmetä kasvuhäiriöinä, näkö-ja kuulohäiriöinä, oppimisvaikuksina jne.. Tosin riski, että virus siirtyisi lapseen ja tekisi vammoja on enää hyvin pieni.. Muttei omalle lapselleen halua kyllä minkäänlaista riskiä pienimmästäkään ongelmasta..

Joten taidanpa vielä vauvan syntymän jälkeen pyytää testaamaan molemmat, ettei tule 10 vuoden piinaa, että ilmeneekö jotain ongelmaa..
 
Täällä eletään aika jänniä, vähän pelonkauhunsekasia hetkiä. Pohjustan sen verran että oon ollu nyt ehkä viikon flunssassa, kuumeilu loppu ehkä tossa kolmisen päivää sit ja muutenkin olo on alkanu olla parempi. Eilen tulin esikon kans mun äidille (joka on Espanjassa) pikkuveikan seuraks. Mikään lapsenlikkakeikka ei oo kyseessä ku veli on 18-vee, siis ihan vaan seuraks ettei tartte kolmee viikkoo olla yksin.

Tänään aamulla olo oli taas jotenkin kehnompi. Kurkkua ja vähän korvaakin särki, oli viluinen ja muutenkin vetämätön olo. Iltapäivällä klo 16 aikoihin nosti sitten kuumeen. Värväsin pikkuveljen tyllerön seuraks ja painelin ite peiton alle, kuume nopeella tahdilla melkein 39 asteeseen, ja jossain vaiheessa alko supistelut vaikka tosiaan ihan peiton alla olin koko ajan eli levossa.

Soitin sitten svo:lle ja sain seuraavat ohjeet: Eka 1g paracetamolia, sit pitkä tulikuuma suihku, juoda pitää paljon kylmää sokeripitoista juomaa, sit vasemmalle kyljelle ja tunnin ajan laskee vauvan liikkeitä. Jos ei tuu kymmentä nii pitää juoda lisää sokerilitkua, liikkua vähän ja laskee toinen tunti. Jos liikkeitä ei tuu sitä kymmentä, kuume ei laske tolla lääkkeellä tai supistukset helpota suihkunkaan jälkeen levossa, (tai ei tuu ekan liikelaskennan aikana yhtäkään liikettä) nii pitää soittaa aiemmin.

Ja nyt tilanne on se, että 10 minuutin päästä on eka tunti menny, supistelut helpotti suihkussa, pari ihan pliisua on tässä sen jälkeen tullu, kuume on laskenu 38 asteeseen, mutta liikkeitä on vaan 5 ja nekin tosi hentosia, ei mitään kunnon potkuja tai mylläämistä mitä tää mun vavi yleensä harrastaa.

Aika kauheet fiilikset on. Onneks se kuume on laskenu niin se rauhotti mua jo vähän (kuumeessa hourin ja oon sellanen itkupilli et poraan hysteerisenä ihmeellisiäkin asioita, saati tällasia..) ja onneks on hätäsuunnitelma jos tulee lähtö svo:lle. Se vaan vaatii usean ihmisen suunnitelmien muutoksia. Eli ite lähtisin lanssilla, matkaa on sellanen 45km. Tää pikkuveli jäis tänne tytön kaa, ja mun isoveli lähtis ajaan 60km päästä tänne niiden seuraks, pikkuveli kun ei yötä tytön kaa pärjäis. Ja mies lähtis kotoo ajaan sinne svo:lle mun luo, 80km matkaa silläki, ja sitä ennen koiravahti olis hommattava. Ja kaikkien huomiset suunnitelmat olis varmastikin peruttu. Tunnen äärimmäistä kiitollisuutta siitä et kaikki näistä ihmisistä tekee pyyteettömästi tän jos tarve tulee, eikä kukaan koe tilannetta mitenkään hankalana.
 
Pidän peukkuja pystyssä että lapsi alkaa seuraavan tunnin aikana liikkumaan enemmän. Tilakin lapsella vähenee koko ajan, joten liikkeetkin pienenee. Ainakaan täällä ei enää ole niin isoja ja painavia liikkeitä kuin ennen. Ei siis tuu kantapäätä ja peppua samalla tavalla ylös, vaan enemmänkin liu'uttelee jäseniään vatsaa pitkin.
 
Toivotaan, että liikkeitä tulee enemmän seuraavan tunnin aikana. Ehkäpä vauva vain nukkuu. Muistitko juoda makeaa?
 
Tokasta tunnista puoli tuntia menny nii alko myllääminen ja nyt on vavilla hikkakin! Eli säikähdys ohi!!! Tää foorumi on kyllä niin ihana paikka kun voi purkaa huolensa! Se että keskittyi pukemaan tätä kaikkee sanoiks helpotti siinä ettei ehtiny tulla kunnon paniikkia! :Heartred
 
Takaisin
Top