Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Gyno-Daktarinin mulle ainakin apteekista sanottiin sopivan raskausajaksi. Toki jostain syystä itse vaan sain ihan mielettömän kutinan siitä itse lääkkeestä, kesken jäi hoito kun kaksi yötä olin valvonut ja kutissut, toivotaan että auttoi kuitenkin :/ Olo ainakin nyt helpompi.

AinoS: Minä olen hoitanut raskauden aikana hiivaa Canesten-emätinpuikoilla. Lääkäri sanoi että ensimmäisen kolmanneksen jälkeen saa käyttää, kunhan ei käytä asetinta. En sitten tiedä noista Gyno-Daktarineista, olisko niissä samat vaikuttavat aineet?

Huoh mikä olo... meillä jyllää töissä joku sitkeä flunssapöpö, yksi asukas yskii ja on nuhainen kolmatta tai neljättä viikkoa ja toinen lapsi toista viikkoa vaihtelevassa kuumeessa. Ja nyt se tauti iski minuunkin! Eilen aamulla kurkku tuntui vähän kipeältä, ja iltapäivää kohti lämpö kohoili ja laski nopeastikin välillä 34.6-37.0. Ja illalla tuli yskä, jostain syvemmältä keuhkoista. Onneksi ei vielä ihan jatkuvasti yskitä, jokainen yskös tuo kamalan verenmaun suuhun...
Olen nyt ainakin tämän ja huomisen kotona lepäilemässä ja toivon että astmalääkkeillä saan tuosta yskästä yliotteen...
Viime yö meni niiiiiiin pyöriessä että olo on kuin ei olisi nukkunut ollenkaan, päänahka on kipeä, samoin koko niska. Ja mahassakin tuntuu, se on muuten jännä tunne. Kipu tuntuu siis vähän kuin tuossa vaan nahkan toisella puolella, ei syvällä eikä varsinaisesti lihaksissakaan, vaan tosi pinnassa....

Minäkin käytin vähän aikaa sitten pari sarjaa Gyno-Daktarinia. Eka ei auttanut, mutta ainakin sen toisen jälkeen ollut parempi olo. Kysyin apteekista raskausajalle sopivaa ja suosittelivat tuota. Siis Gyno-Daktarin 400 emätinpuikot. Mulla se kamala kutina oli vain ekana yönä muutaman tunnin, mutta sen jälkeen helpotti!

Paranemista puapru! Nyt lepäät sitten kunnolla.

Minulle suositeltiin myös Gyno-Daktarinia. Käytin yhden kuurin ja neuvolasta sanottiin, että tarpeen vaatiessa voi käyttää 2 kuuria putkeen jos 1 ei auta.

Ennen tuota yritin käyttää tuloksetta Canesten voidetta.

Neuvolassa sanottiin myös, että hiiva on todella yleinen ongelma raskausaikana ja joillain se on kiusana koko raskausajan.

Paranemisia puaprulle! Kun itse sairastin n. kuukausi sitten niin huomasin, että toipuminen vei huomattavasti kauemmin kuin ennen raskautta joten malta toipua rauhassa.

Pauliina1976: Tuo voidehan ei auta itse tulehdukseen, vaan siihen jos tulehdus on jo levinnyt ulkosynnyttimiin. Eli Canesten-voidetta voi käyttää puikkojen lisäksi jos on kova kutina mutta ei tosiaankaan riitä yksin lääkkeeksi. :)

Wow: Näinhän se on. Käytin voidetta "ensiavuksi" kunnes sain varmistuksen neuvolasta, että Gyno-Daktarinia voi myös käyttää.

Muistakaa hoitaa myös partnerinne, muuten hiiva uusiutuu.

Kiitos vastauksista! Sainkin meidän neuvolasta juuri vastauksen, että voi käyttää huoletta Gyno-Daktarinia puikkoina. Suun kautta käytettäviä ei saa tietty käyttää. Mutta otin kuitenkin eilen illalla päivän annoksen maitohappobakteereja (Ratiopharmin, käy raskaana oleville) ja aamulla kanssa, ja oireet hävisivät käytännössä yön aikana. Eli näyttää siltä, että niillä selvitään. Piimää juon tosiaan paljon, joten voipi olla, että alakerran limakalvot nyt tarvitsivat vain tuon maitohappobakteerien "buustauksen".

Mulle lääkäri sanoi, että yhden kerran raskausaikana voi käyttää sellasen suun kautta otettavan hiivalääkkeen. Mut sen jälkeen enää ei. Onneks ei kuitenkaan ainakaan vielä tarvinut siihen mennä.

Höh, mikähän perustelu tuolle oikein on että kerran saa ottaa ja sitten ei... Kuulostaa hassulta.. :)

Minulla oli hiiva ihan alkuraskaudessa, pari päivää kun olin syömättä sokeria niin ohi meni. Eli sitäkin kannattaa kokeilla, itse en tarvinnut mitään muuta hoitoon. :)

Miltä ne liitoskivut oikein tuntuu? Mulla on sellasia hetken kestäviä vihlaisuja ihan alapäässä, jotka oon tulkinnut olevan kai varmaankin niitä liitoskipuja. Mutta ne jo kokeneet, voisitteko kuvailla sitä tuntemusta?

Mulla kohdistu liitoskivut nivusiin, jossa tuntui sellasta ilkeää vihlontaa etenkin liikkuessa (hmm.. vähän sellaista kun kaksi luuta hankaisi yhteen ja muodotuu kitkaa :D )

Nyt mulla on alkanu vatsa kutiaan ihan hirveesti, eli kasvua ilmeisesti tiedossa. Välillä jopa tuntuu oikein kun jotain repeää ihan kunnolla :/ Vielä ei mahaan oo tullu raskausarpia, mutta kaippa niitä kohta tulee kun noin kovasti kutiaa.

Mä olen nyt muutamana aamuyönä herännyt aika hurjiin hetkellisiin kipuihin mahassa, oikealla. Kipu lähtee tuolta alhaalta, suoliluun harjanteen paikkelta ja nousee yli navan korkeudelle, tuntuu kuin sellainen nuoli kulkisi. Kipukohtaukseen siis todella herää, ja vaikka se menee melko nopeasti ohi, tuntuu kipualue oudolta vielä hyvän aikaa ja on vähän vaikea saada uudestaan unta. Kipu varmaan liittyy asennon vaihtoon unissaan, luulen. Mutta tuon jälkeen ei ole enää mitään mahdollisuutta nukkua selällään, vaan jalat on pidettävä koukussa.... Onko muilla samanlaisia, onko nää niitä repäisyjuttuja?

Mulla liitoskivut tuntuu, Eleanora, lähinnä alapäässä. Pienempi liikkuminen, kuten kyljen kääntäminen, housujen, sukkien ja kenkien pukeminen seisaaltaan ja lyhyt kävely tuntuu vain siinä. Jos liikun kivusta huolimatta enemmän, kipu leviää nivusiin ja siitä ylemmäs alavatsalle. Aluksi tuntui vain aralta, kuin olisi harrastanut liian rajua seksiä (enkä ollut). Pahimmillaan on tuntunut siltä, kuin puukkoa väännettäisiin pyhätössäni.

Ystäväni on luvannut laittaa postiin tukivyönsä, siitä pitäisi olla vähän apua. Näin sanottiin myös neuvolassa, samaa sanoi lääkäriystäväni. Joku toisessa ketjussa puhui siitä, että tukivyö löystyttäisi lihaksia. Tällaisessa tapauksissa uskon vyön olevan kuitenkin hyödyksi. Ei ole järkeä antaa kohdun painaa venyvään rustoon, kun lihakset eivät sitä kannattele niin, ettei sattuisi. En halua olla vuodelevossa syyskuuhun asti! Lääkäriystäväni neuvo oli kaksiosainen: 1) tukivyö pitämään vatsaa ja 2) uintia tai pyöräilyä, jos mahdollista, vahvistamaan lihaksia. Vahvemmat lihakset eivät vaikuta häpyliitoksen kipuun, mutta voivat auttaa kannattelemaan painoa paremmin ja helpottaa oloa sitä kautta. En uskalla vielä uimaan, kun vuodosta on niin vähän aikaa (silloin oli ehdoton uintikielto bakteerien vuoksi) ja pyöräni pitäisi viedä korjaukseen, mutta en voi sitä sinne taluttaa, kun en voi kävellä niin kauas :D. Pattitilanne!

Mulla on ollut samanlaisia vihlaisuja kuin Eleanorallakin. Ehkä nekin on liitoskipuja, tai sit johtuu jotenkin esim. kohdun kasvusta.

Oon myös miettinyt tuota tukivyön ostoa. Lastentarvikekaupassa missä kävin, niin kokeilin Anita tukivöitä sekä mallia jossa oli mahakappale (vaatteiden alle) että mallia ilman mahakappaletta (vaatteiden päälle). Minulla tuo ilman mahakappaletta oleva vyö tuntui jotenkin sopivan paremmin nykyiseen ongelmaani, mutta sitten siellä ei ollut sitä sopivinta kokoa. Ja nyt on ollut taas niin paljon parempi olo, että ehkä en ihan vielä hanki vyötä.

En oo kyllä mistään muualta kuullut, että tukivyöstä voisi olla jotain haittaakin. Jos on selkäongelmia, niin kyllä uskon että niitä kannattaa käyttää. Ainakin perheryhmässäkin fysioterapeutti niitä suositteli. Mutta toisaalta jos ei oo tarvetta, niin mitäpäs sitä sitten käyttämään! Kyllähän se varmasti paras tilanne on, jos pärjää ilman :) Kuitenkin ne tukivyöt kuulemma "tutkitusti vähentää selkäongelmia", mut ehkä niissä ei oo sellaista ennaltaehkäisevää vaikutusta sitten kuitenkaan, emmätiiä.

Juu, näin yli puolet elämästäni selkäongelmista kärsineenä en toki sano etteikö tukivöistä akuuteissa tilanteissa hyötyä ole ja ovat tottakai tarpeellisia ja käyttö suotavaa. Mutta on niissä todella se toinen puoli, että jatkuvassa käytössä, kun tuki tulee oman lihaksiston ulkopuolelta, ei lihaksiston itse tarvitse niin tehdä töitä ja sitä kautta se siis laiskistuu. Puolensa ja puolensa. Mutta tottakai silloin kun kipu on kova, ja koetaan että vyöstä saatava hyöty on suuri, on sen käyttö varmasti suotavaa ja hyvin perusteltua!

Minä siis puhuin toisessa ketjussa siitä mitä minulle on kerrottu tukivyöstä niin neuvolassa kuin kunto-ohjaajan puolelta. En missään nimessä väitä että tukivyöt olisi huono asia, en tietenkään... Jos kivut ovat sitä luokkaa mitä teillä kuuluu olevan niin eiköhän tukivyöstä ole paljonkin hyötyä. Puhuin tosiaan vain juuri tuosta "ennaltaehkäisevästä käytöstä" eli jos kivut ovat lieviä ja/tai lyhytkestoisia. Silloin tukivyön (turha) käyttö jättää vatsan ja selän pienet tukilihakset käyttämättä ja jos joitain lihaksia ei käytä, ne heikkenevät (tietenkin!). Tämä voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin raskaudessa. Mutta en tietenkään sano etteikö tukivyötä kannattaisi käyttää jos ei ole kipuja, ei kai niitä olisi silloin kehitettykään... :D

Jihuu! Laitoin eilen tilaukseen www.hattentatti.fi sivustolta bola-korun ja tukivyön ja jo tänään oli postilaatikossa! Mahtavaa palvelua! Olin ihan varma, että tulee vasta vapun jälkeen.. Saa jo heti tänään ottaa vyön testaukseen töihin, kun on alkanut nua alaselkäkivut vaivata ihan mahdottomasti. Elintarvikeyhtiössä tuotantohommissa niin joutuu seisoa koko kahdeksan tuntia. Eka kuus tuntia menee hyvin ja loput kaksi ei niinkään hyvin.

Marsi, tilasitko tuollaisen Carriwell-tukivyön? Toivottavasti on hyvä. Mutta jos ei oo, niin kokeile Anita-tukivyötä. Mulle nimittäin sanottiin siellä lastentarvikeliikkeessä, että nuo Carriwell-vyöt ei ole yhtä tukevia. Heillä oli siis niitä molempia myynnissä. Toivottavasti minä en nyt pilaa sinun iloa :S mutta jos tuo ei toimikaan niin hyvin niin et sitten ehkä menetä uskoa koko tukivyö-ajatukseen. Pääasia että saadaan nää selkäkivut kuriin! Eiköhän tuokin kuitenkin ainaskin jonkin verran auta :) Ja voihan olla että se myyjä yritti myydä mulle sitä kalliimpaa, mutta kyllä mä silti uskoin sitä. :) Kerrohan sitten kokemuksia vyöstäsi! Kiva että tuli nopeesti :) Toisaalta tuo ilman masuosaa oleva Carriwell-vyö näyttää siinä mielessä paljon kivemmalta että se on varmaan mukava vaatteiden alla. Anitassa se masuosaton oli sellainen vaatteiden päälle puettava...

Takaisin