Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hmm.. mä en oo kyllä pitäny neuvolakorttia missään muualla mukana kuin neuvolassa ja ulkomaanmatkoilla. Eipä tullut edes mieleen että sitä pitäis pitää mukana varmuuden vuoksi :oops:

Mcgonnor ja Ilpis, ihanaa kun huojennatte mun mieltäni, kun tuntu että kaikki sano, että on pitäny ekasta neuvolakäynnistä tai vähintään rakenneultrasta asti sitä mukana! Ja minä en tosiaan. Neuvola- ja ultrakäynneillä on ollu ja sen kerran ko lähdettiin yöllä käymään päivystyksessä. Ja ulkomaan reissullakin oli itse asiassa vaan kopio siitä, en tohtinut sinne ottaa varsinaista etten hukkaa. Eilen tosiaan tuli vasta mieleenkin, että vois alkaa pitää, kun oli niin hissuttelua sen kävelyn kanssa ja tuntui alavatsassa. Mutta vauva on kyllä vielä sen verran korkealla, etten usko ihan heti syntyvän ja hyvä niin, kasvakoon siellä vielä :)

puapru, kohtalon toverini! Mulla on ollut samaa, ja olen päätellyt että se jotenkin kytkeytyy ummetukseen (tai peräpukamiin), kun tuntuu joskus että peräsuoli on joskus tosi supussa ja kireänä, ikäänkuin vetäytyneenä, ja myöhemmin sitten kun "rentoutuu" niin tulee kutinaa ja onkin sitten vielä lisää pyyhittävää. Vaihdoin jo vessapaperi-merkkiäkin vähän karkeampaan kun tuntuu että tuolla pehmopaperilla ei saa mitään aikaan. Silloin kun ummetustilanne on "normaali" (tässä vaiheessa puhutaan kai siitä että maha toimii vaikka 2-3 päivän välein), tätä vaivaa ei tunnu olevan, mutta jos maha on tosi kovana, niin voi ällötys ja ärsytys! En ole tästä kai kehdannut kenellekään kertoa paitti miehelle, joka ehdottikin että hankitaan mulle omat vessapaperit jos ees vähän helpottaisi (ja helpottihan se :) ) Olen sitten lisännyt repsahtanutta vedenjuontia ja kuituja, ja ne on auttaneet!

Neuvolakortista: Mä olen kanssa näitä jotka ei pidä sitä mukana. En ottanut mukaan edes mökkireissulle tuonne hornan tuuttiin Puumalaan, harkitsin kyllä. En mä kyllä käytä laukkuakaan nyt kun hankin sellasen pikkulompakon mikä menee taskuun, ja repun kanssa olen sitten liikkeellä ja en kovin kauas mene muutenkaan. Oon miettinyt että jos omaan sairaalaan ei todennäköisesti viedä tilanteen sattuessa, niin sitten ehkä mukaan... kun luulisi että HUS-alueella minun neuvolatiedot löytyy kyllä sähköisesti, kunhan henkilöllisyys on selvillä?

Kolotukset ja voivottelut: Mä oon kyllä ihan romurautaa, eilen kävin vähän ostosreissulla julkisilla, ja en meinannut enää kotimatkan loppusuoralla jaksaa kävellä mäkeä ylös, kun alavatsaa vihloi ja lonkkia särki, ja olin loppuillan ja vielä tänäänkin ihan tosi kipeä :( Onneksi sentään pääsi junassa istumaan! Mutta pitää kyllä alkaa rajoittamaan näitä reissuja, kun ei niitä penkkejäkään ihan joka mutkasta löydy että voisi välillä huilata... Mies-polo sai tänään kauhean väsymys-hormoni-purkauksen niskaansa :(

puapru, mä oon ymmärtänyt, että ne lantionpohjanlihas-harjoitteet vois auttaa tuohonkin vaivaan. Mut tiedä sitten... on ne varmaan neuvolassa kuullut samanlaisia juttuja ennenkin, ehkä sieltäkin voi kysyä.

Viima, toivottavasti sinulla rauhoittuu tuo mahan kipuilu. Voihan ne raskaudet kuulemma olla aika erilaisiakin. Tsemppiä!

Mun piti vielä lisätä liittyen omaan noloon ongelmaani, että kyllä se Canesten puikko tais sulaa sinne ihan hyvin. Enkä mä enää usko, että onnistuin aiheuttamaan mitään suurempia vahinkoja sillä kohdunsuulle.

Tää sairaspäivä on mennyt täällä löhöilyn merkeissä. Tekee varmasti hyvää :)

Neuvolakortista vielä... Kyllä ne kyselee sitä vaikka ois omaan synnytyssairaalaankin kontrollikäynnille (hus- alueella) menossa. Outoa kyllä tänä tietotekniikan aikana, potilastiedot neuvolasta ei vaan kulkeudu niille sinne sähköisesti.. Ja sama toiseen suuntaan. Neuvolaterveydenhoitaja just valitteli, että ne ei saa tietoa synnäriltä edes jos joku on jo synnyttänyt eikä siksi tule varatulle ajalle.. Eli silloinkin pitää muistaa perua aikansa jos on synnyttämään lähdössä. Just kun hehkuttelin että oon kantanut neuvolakorttia mukana, niin nyt huomasin ettei mulla olekaan hajua missä se edes on tällä hetkellä. Olen siis vaan luullut että se on mun mukanani. Hyvä mä!

No johan on... Meikäläinen aina suostuu kaikkiin tiedonjakamisiin ja sähköisiin palveluihin juuri siksi, että olisi helpompaa kaikki terveysasiat hoitaa ja mahdollisimman vähän olisi paperihommia. Jotenkin ajattelin neuvolakorttia lähinnä jonkinlaisena varmistuksena sille että tiedot pysyy tallessa ja voi itse seurata omaa raskauttaan. Tuntuu että kaikista tiedetään kaikki jossain, muttei sitä tietoa saada silti valjastettua hyötykäyttöön esim. terveydenhuollossa edes omassa sairaanhoitopiirissä.

Tietty silloin kun muutin tänne HUS-alueelle, olin vähän innoissani siitä että jes, puhdas pöytä, kukaan ei tiedä mitään terveyshistoriasta :D Jotenkin alkoi kyllästyttää käydä lääkärissä kun aina sieltä joku onnistui kaivamaan "olet näköjään käynyt 17-vuotiaana kerran psykologilla, johtuisikohan tämä sinun murtunut varpaasi siitä että 10 vuotta sitten on ollut jotain vikaa päässä?"

Pakko vielä jatkaa tosta ylävatsan kivusta. Onko muilla sellasta? Lyhyillä ihmisillä, kenties? Saattaa olla kylkiluut tai vatsalihakset mitkä vaivaa, mut ihan järkyttävä kipu/pistely lähes jatkuvana ihan vatsakummun yläpäässä. Hitto ku huomennaki on lauantai, en tiiä mihin sitä soittas. Maanantaina pitäs lähtee Lappiin 5 pväks.. :/

Jaa, mulla ei oo käyny mielen vieressäkään, että mahdollisesti neuvolakortti kannattais olla aina mukana :smiley-angelic006
Enkä varmaan olis tajunnu vielä pitkään aikaan jos en olis sitä tästä ketjusta lukenu...
Jotenki sitä on ollu vaan niin hömelö, että oon vaan aatellu, että kotoa mä sinne synnyttämään lähden :confused:

Eevei, mulla ei kyllä ummetus tai pukamatkaan selitä vaivaa, kun en kummastakaan ainakaan vielä kärsi. Vatsa toimii siis entiseen malliin päivittäin, toisina päivinä parikin kertaa.
Täytyy juu ottaa asia maanantaina neuvolassa puheeksi, ovat varmaan joo törmänneet vastaavaan vaivaan siellä ennenkin..

sieppi, eihän se närästystä oo? Itselleni tosin vielä vähän epäselvää, mikä on närästystä ja mikä ei...

Nyt mullakin on sitten alkanut kamala kutina, ja se sijoittuu varpaitten yläpuolelle :/ Aargh.. Milläs te muut ootte hoitaneet kutinoita? Pitää koittaa rasvata. Yöllä laitoin jotain kosteusvoidetta, mut ei se kyllä kamalasti auttanut.

Ei oo elenna sitä, se on erilaista. Tää pistää yhdessä kohdassa pikkusen mahan oikealla puolella yläpuolella. Ja on jatkuvaa, yöt päivät, makaa tai seisoo.. Soitin asiasta jo synnärille ja siellä oltiin vaihteeks haista paska-meinigillä suoraan sanottuna ja nyt on epätoivo. Tässä on nyt vaan yritettävä kuulemma luottaa siihen että kyseessä on kohdun kasvukipua ja sillä siisti. Jotenkin oon joka asiasta kuullu vaan tollasta samaa diipadaapaa ehkä siksikin koska oon ensisynnyttäjä. "Kyllä niitä kipuja kuuluu tähän se on vaan niin" No joo, mutta on vähän eriasia jos se kipu valvottaa 2 vuorokautta jo putkeen ja tässä tilassa sitä on aika huolissaan jo vähemmästäkin..harvassa on ne ammattilaiset jotka suo ymmärrystä tänne suuntaan.. :/

Ärrr, närästys! Kääntäny kohta kaikki kaapit ympäri, en ymmärrä missä meidän Renniet on. Apteekki tietenkin kiinni. Ja joo'o, tänään viimeksi kävin apteekissa.... Tää hajamielisyys alkaa myös jonkin verran ottaan pannuuun!

Pikku-Tikru: mulla kun ei ollu joku päivä närästyslääkettä, niin googlettelin kotikonsteja närästykseen. Toki kaikki maidot jne oli siellä mainittu ja yks jota kokeilin oli sekoittaa 1-2 ruokalusikallista perunajauhoa pieneen määrään vettä ja juoda se. Ei ees ollu pahaa, vaikka kuulostaa, ei oikeastaan maistunu millekään ja kyllä se ainakin jonkin verran auttoi mulla.

Ei oo elenna sitä, se on erilaista. Tää pistää yhdessä kohdassa pikkusen mahan oikealla puolella yläpuolella. Ja on jatkuvaa, yöt päivät, makaa tai seisoo.. Soitin asiasta jo synnärille ja siellä oltiin vaihteeks haista paska-meinigillä suoraan sanottuna ja nyt on epätoivo. Tässä on nyt vaan yritettävä kuulemma luottaa siihen että kyseessä on kohdun kasvukipua ja sillä siisti. Jotenkin oon joka asiasta kuullu vaan tollasta samaa diipadaapaa ehkä siksikin koska oon ensisynnyttäjä. "Kyllä niitä kipuja kuuluu tähän se on vaan niin" No joo, mutta on vähän eriasia jos se kipu valvottaa 2 vuorokautta jo putkeen ja tässä tilassa sitä on aika huolissaan jo vähemmästäkin..harvassa on ne ammattilaiset jotka suo ymmärrystä tänne suuntaan.. :/

Tuo varmaan TOSI paljon auttaa asiaan kun monelle tuntuu olevan vaikeaa soittaa synnärille, ja neuvolassa ainakin mulle hoetaan jatkuvasti että synnärille voi aina soittaa jos on huolissaan, ja ne on siellä siksi että voi kysyä. En mie ainakaan henkilökohtaisesti halua soittaa sinne ellei ole jotain tosi hälyttävää. Onneksi täällä saa neuvontaa myös neuvolan ajanvaraus- ja neuvontapuhelimesta, ja jos se on kiinni esim. illalla/yöllä, niin täällä on sellainen ympärivuorokautinen terveysneuvonta-numero mihin voi soittaa jos tarvitsee neuvoja. Aika monta apua on saanut juuri tuolta ajanvaraus- ja neuvontapuhelimesta, tyhmiinkin kysymyksiin.

Sieppi: Mä oon tosi lyhyt ja tässä on jo tovin tuntunut, että tila alkaa olla loppumassa. Mulla tuli juhannuksen jättisyöminkien jälkeen ekaa kertaa paha kylkipisto. Ajattelin jo että voi kauhia kun on vielä niin paljon jäljellä, että jos tää jatkuu synnytykseen asti. Vaiva nimittäin oli päivittäinen niin että alkoi piston tunteena kyljessä ja sitten jos meni pahemmaksi niin alko puristaa, ahdistaa ja sattua koko kylkeä ja vasemman rinnan alta. Neuvolassa arveltiin, että liittyy jotenkin vatsan toimintaaan.... sitten puhuin yhden joogin kanssa jolla on tosi hyvä kehontuntemus ja hän sanoi että luultavasti liittyy johonkin hermoon kun tässä vaiheessa alkaa rintakehä laajenemaan ja selästäkin nikamat jotenkin löystymään vai miten se nyt meni.... kun siis syö runsaasti kerralla niin vaiva ilmaantuu. Nyt oon syöny pieniä annoksia usein ja ottanut välillä myös närästyslääkettä vaikka ei norminärystys tuntuisikaan. On auttanut myös se. Sitten auttaa rinnan alle ilmaantuvaan ahdistuksen tunteeseen ja kipuun myös se että painan poikaa hellästi alaspäin. Toimii. Painaisiko siis hänen jalkansa vielä juuri sinne ikävästi... No en tiedä onko samaa kuin sulla mut nää on autanu mua. Uskon siis että mulla on kyseessä se että oon niin pieni kokonen että tila alkaa loppumaan ja kun syö runsaasti niin tilaa on vielä vähemmän ja siinä samassa rytäkäsä hermokin joutuu pinteeseen. Hermoperäiseen kipuun auttaa myös välillä pitkällään olo, joka poistaa hermoon kohdistuvaa pinnettä.

Sori on vähän sekavaa tekstiä Tätä on vaikee selittää kirjallisena!

Joo, Eevei, sanoppa muuta. Mulla oli kans pitkissä kantimissa soittaa sinne ja kun puhelimen päässä nauraa tuhaheltiin ja kyseenalaistettiin mun kipua ja pidettiin kertakaikkisesti ääliönä niin että itku tuli ku puhelu loppu, että arvaa kasvattiko kynnystä soittaa enää jatkossa.. Mulle on just kans toitotettu noita juttuja mitä sanoit että saa aina soittaa jne..että joopajoo.
pikkuruusu, kiitos kirjotuksestas, ei se sekava ollu ja tuo kuulostaa hyvin samalta ja tuon lukeminen helpotti vähän oloa, oon toki päivän aikana ehtiny jo rauhottua vähän muutenkin. Jos tää pahenee niin soitan huomenna vaik siihen terveysneuvonta-numeroon..

Ja ihan sama vaikka se olis vaan jotain aivan tavallista kipua, muttaku tää on uutta mulle, en voi tieää, niin miks helvetissä ne ei voi sitä 10 minuuttia uhrata ihan vaan senkin takia että joku tsekkais ja sanois että Hei, ei tämä ole mitään vakavaa. Niin ei tarviis olla huolissaan ja sitte kirota täällä kaikille siitä! >:[ Noi hiton hormoonitki sellaset että on jo valmiiks nykysi aina itku kurkussa joka maailman asiasta.....

sieppi, mulla ollut oikealla navasta pari senttiä ylöspäin yhdessä kohtaa vatsaa kipupiste (vaikea selittää, mutta aika ylhäällä), kipu yltyy jotain tehdessä (kaupassa, yleensä seisoessa ja kumarrellessa jne). Oon yhdistäny sen siihe et vauva pitää jotain jalkaa yms juuri siinä kohtaa niin, että mun maha kipeytyy. En oo muuta keksiny. En tosiaan tiedä voiko johtua siitä, mutta ajattelin kertoa että täälläkin kipuillaan, et ole yksin. Jos päätät mennä/pääset näytille niin tuu kertomaan tarviiko sit munkin lähteä. :) En oo ainakaan osannut huolestua tuosta, kun vauva potkii ja pyörii mahassa normaaliin tahtiin.

Mcgonnor, ikävää että sullakin on tota vaivaa mutta kieltämättä se tuntuu huojentavalta että en ole yksin tän kanssa. :smile Vauvan vilkkaat liikkeet on mullakin ainoa joka pitää kuitenkin järjissään jotenkuten. Kerron jos mulla etenee tää asia johonkin.

Hitto, että alkaa kyrpiä tämä unettomuus. Tulee herättyä ihan pieniinkin ääniin. Viime yönä miehen 11v narskutti hampaitaan ja mun oli pakko sitäkin herätä kuuntelemaan. Mies myös rohisee jonkun verran unissaan niin sitäkin pitää joka yö kuunnella. Sitte vielä pakolliset pissakeikat ja asennonvaihtamisheräämiset niin avot. Ai niin unohtamatta kolmea vahtikoiraa, joilla on monesti yölläkin asiaa.. Kaippa tämä on sitä äitiyteen valmistautumista. Mulle vaan on nukkuminen ollut aina ykkönen, kaikki muu on saanut väistyä.

Hirtän seuraavan lähimmäisen, joka sanoo, että nyt kannattaa vapaasta ottaa kaikki irti ja nukkua vielä kun pystyy.. Ugh, olen puhunut.

Jaaha, flunssa muuttuikin sitten kurkkukivusta ja yskästä oikein kunnon nuhaksi. Miten ihmisen päässä voi olla niin paljon räkää?! Ja tää aivastelu tekee mut hulluksi, joka aivastus kun sattuu tuonne jonnekin alakertaan. Huhhuh. Onneksi oon saikulla valmiiksi niin ei tartte lähteä laukkaamaan lääkäriin enää.

Ja sitten mun häpyluu on aikalailla kipeä :( viimeksi neuvolassa Sf-mittaa otettaessa terkka totesi et se luu on jo lähtenyt pehmenemään? Liittynee jotenkin siihen sitten. Juuri nyt ei voinnin puolesta ole siis voittajafiilis, muuten kylläkin. Tapasin sattumalta eilen exäni ja voi että sai taas todeta että hitsi että oon osannut elämässä tehdä juuri ne oikeat valinnat! Ihanaa <3

Takaisin