Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Närästystä ollut vähän täälläkin. Rennietä kävin hakemassa joku päivä sitten, ja sen muutaman kerran kun olen tarvinnut, on siitä ollut apua. Hyvä niin!

Mä heräsin viime yönä sellaiseen vannemaiseen kipuun selässä, jossain tuolla puolessa välissä selkää. Hetken aikaa teki aika kipeätä, mutta nousin sitten käymään vessassa niin sillä aikaa helpotti. Kylkipistoja mulla ei ole toistaiseksi ollut.

Täällä flunssa painui yskäksi ja voin kertoo että onpa lystiä yskiä tässä tilassa :D ikinä ei tiedä mistä päästä lirahtaa tai fuskaa kun tiukemmin joutuu rykimään kun vielä närästääkin... Onneksi muuten olo ihan ok eikä ole kuumetta tai pahempaa räkätautiakaan ja kun on saanut levätä ja nukkua niin vointi inhimillinen. Toivotaan että te muut säästytte tältä taudilta!

Voihan NAPA!! Vauva kääntyi taas vaihteeksi pää alaspäin (viimeksi viihtyi 2-3 päivää ja kääntyi takaisin poikittain) Ja nyt sen selkä nostaa napaa ylöspäin ja saakeli kun sattuu. Mulla on sellainen syvän mallinen napa, taino oli ainakin, nyt se alkaa uhkaavasti nousemaan sieltä, saa nähdä pullahtaako kokonaan ulos. Sattuu ainakin ihan törkeesti.

Samoin yläselkä on ihan tulessa. Fyssarin antamat jumppa/punttiohjeet on ihan hyviä, hiukan laiskasti niitä vaan muistaa tehdä. Noh, viime yönä jumppasin tunnin kun heräsin siihen kipuun.

Mä sain lääkäriltä reseptin närästykseen ja on todella hyvää ainetta! Ei ole närästänyt yhtään!! Aikaisemmin siis närästi aivan älyttömästi ja aina kun kumartelin tai menin maate niin sain hapanta tavaraa lusikallisen suuhun... Lääkkeen nimi on siis Omeprazol ja on täysin turvallista raskauden aikana. on reseptilääke. Sitä otetaan joka aamu kuuriluontoisesti, eli ei vaan silloin kun närästää. Joka päivä. Olen nyt mökkeilemässä syönyt taas epäterveellistä ja rasvasta grilliruokaa ja juonu jopa hiilihappojuomia. OOO :-) Eikä närästä.

Ei muuta valitettavaa.

emmu_ma:lle pikaista paranemista ja muillekin jaksamista vaivojen kanssa!

Minäkin valvoin viime yönä :/ Laitoin illalla sellasen canesten puikon, sormella työnsin, mutta sitten aloin miettimään tunginko mä sitä kuitenkin liian pitkälle, tuntui nimittäin vähän kipeältä kun sitä painoi sinne perälle, mut enhän mä heti tajunnut sitä. No ei se sit sen jälkeen tuntunut silti kipeältä. Yöllä sitten heräsin ja kun mahaa hieman jomotteli (sitä se taitaa tehdä aina kun mulla on vessahätä), niin sitten huolestuin taas tästä että puikko on uponnut kohdunkaulaan tai jotain. Voikohan niin edes käydä kun sormin laittaa? Yritin sitten kaivella sormella siinä yöllä ja siellähän se puikko oli, eikä sitä saanut liikkumaan yhdellä sormella...en sitten oikein tiedä. Sitten googlettelin tietty, mut en oikein löytänyt yhtään kauhukertomustakaan tästä aiheesta, että ehkei se ole mahdollistakaan. Jotkut oli miettinyt samaa, mut niillä ei ollut näin paljon raskausviikkoja. Sit mä kai tulin vähän järkiini ja yritin nukkua ja päätin, etten ronki sinne enää ennen kuin ehkä tänä iltana tai huomisaamuna. Sit sen pitäis olla jo sulanut sinne. On mulla kanssa ongelmat :( Muutenkin toi hiivatulehdus ärsyttää, kun en oo edes varma onko mulla ees sitä tällä kertaa vaiko eikö....kivahan se ois kuitenkin hoitaa pois.

Saikkaria en sit vielä tänään lähtenyt hakemaan, kun eilen olikin aika hyvä olo koko päivän :) Nyt tuntuu taas selkä aika kipeeltä, mutta katsotaan nyt. Eipä siitäkään tarvitse stressata, menee sitten kun siltä tuntuu. Yleiseen olotilaan auttais, kun ei valvois yöllä typerien syiden takia...

Emmu_ma: Olipa niinkuin omasta kynästä kirjoitettu! Niistäminen ja yskiminen pitää tehdä jalat linkussa ettei lirahda :p Ja sitten tosiaan yskiessä helposti nousee myös ruokatorveen happoja... Mutta ihan ok olo vielä, vois olla paljon pahempikin.

Paleleeko teillä muuten jalkoja? Mä oon jo monena päivänä pitänyt villasukkia, kun tuntuu että jalat on kuin jääkalikat :eek: Varsinkin aamulla.

Eevei: Minulla on pikemminkin kuuma koko ajan ja kaikki sukat ahdistaa (jalkoja turvottaa koko ajan enemmän tai vähemmän), niin oleskelen ilman sukkia aina kun mahdollista. :D

Mä kuolen vatsalihas kipuihin! Pistää aivan jumalattomasti ja ihan tulessa tuo ylävatsa.. :sad010 oli se kipeä alue aiemminkin mutta siihen autto aina ku veteli kädellä sivuttain vatsan päältä. Nyt koskee kahta kauheemmin jos siihen painaa.. (toivon todella että se on nimenomaan vatsalihakset jotka siellä pistää..) Tää johtuu varmaan vaan 2 päivän kyykkimis-rumbasta mustikkametässä.. nyt saa sitte kärsiä..... :sad001

Eilen sitte närästi jo päivälläkin... Oon tän viikon varmaan joka ilta ottanu sitä Gavisconia ennen nukkumaanmenoa, ko viimestään sillon alkaa polttelemaan. Se kyllä auttaa ja pystyy nukkumaan. Mutta ois se kiva ettei sitä tarvis joka ilta.

Eilen kun käytiin miehen kanssa elokuvissa ja kävely oli hyvin verkkaista ja tuntui alavatsassa, niin tuli mieleen, että voishan sitä alkaa pitämään neuvolakorttia käsilaukussa mukana... En nyt vielä aikonu lähteä minnekään synnyttämään, mutta kuitenkin. Tiiän, että moni on pitänyt jo pitkäänkin. Kuinka monella kulkee jo neuvolakortti kaikkialla mukana?

Täällä se kulkee nyt automaattisesti mukana, kun neuvolassa kesäkuun lopussa muistuteltiin. Sillon väliin tulosteltiin labra-arvojakin IHAN VAAN VARMUUDEN VUOKSI kun mulla niitä supisteluja oli enemmänkin. :) Säikähdin sillon vähän tätsyn puheita ja kiltisti oon kantanu korttia mukana.

Kyllähän tuo kortti on kulkenu laukussa mukana ihan alusta asti. Ihan vaan varmuuden vuoks, vaikka ei nyt synnyttäiskään vielä mut jos tulee jotain niin siinä on numerot sun muut mukana. :)
Mä oon toistaseks vielä selvinny aika pienellä närästyksellä, kaks kertaa joutunu ottaa rennien.. Muuten auttanu kun on juonu paljo vettä ja välillä otttanu lasin maitoa. Viime raskaudessa oli paljon pahempaa, eikä ees rennie auttanu.

Nyt muutaman viikon on neuvolakortti ollut mukana joka paikassa. Ja aina aiemminkin pidemmissä reissussa korttia oon kantanut mukana.

Oon ihan jälkijättöinen näemmä tässä neuvolakortin kuljettamisessa :) Mulla kyllä on ollu neuvolan numero kännykässä tallessa ettei oo ollu sitä syytä kantaa sitä mukana. Ja sillon toukokuussakin kun kävin päivystyksellä sen närästyksen takia, niin eivät kysyneet neuvolakorttia, vaikka näkyi jo, että raskaana ollaan. Mutta ehkä tää mun myöhässäolo johtuu siitä, että kun huhtikuulla pidettiin babyshoweria yhelle kaverille, jolla oli toukokuussa laskettu aika, sanoi hän, että oli vasta ihan äskettäin alkanut pitämään neuvolakorttia mukana. Niin jotenkin ehkä jääny itelle mieleen, ettei sitä vielä tarvi :) Mutta eipä se varmaan haittaa, vaikka käsilaukussa kulkisikin.

Mulla se neuvolakortti mahtuu lompakkoon. Se on kulkenut siellä ihan alusta asti, muuten en muistaisi ottaa sitä mukaan edes neuvolaan. Kassi mulla vaihtuu niin usein, että lompakko on ainoa joka kulkee aina mukana.

Ihan alusta asti ollut, ekasta neuvolakäynnistä, kun sanottiin, että sen on oltava aina laukussa. Siltä varalta, että pyörtyy tai joutuu vaikka onnettomuuteen, niin joku paikalle sattunut saa tietoonsa myös raskauden (erityisesti silloin, kun se ei edes näy vielä). Ei tällasen sanoman jälkeen jätä korttia kotiin.

Mulla on ollut neuvolakortti jostain pääsiäisestä asti, mutta lähinnä omaa mielenrauhaa tuomassa. Kukaan ei oo neuvonut siitä mitään.

Tänään ja eilen on tainnut olla vähän tuota närästystäkin. Lisäksi eilen oli aika paljon sellasia kuukautiskipumaisia jomotuksia vatsassa ja jotain kipristelyjä ym. Musta tuntuu, että se halusi mun ottavan vähän rennommin välillä. Lisäksi selkä kipeytyi aika lailla eilisillaksi. Tänään en sitten mennyt töihin istumaan, mutta en kehdannut mennä vielä lääkäriinkään. Meillä voi aluksi olla pois omalla ilmoituksella. Olen sitten tänään kotona ja luultavasti maanantaina on jo sen verran parempi olo, että voin mennä töihin x päiväksi. Se onkin ihan hyvä, koska siellä on kuitenkin jonkin verran tehtävää vielä. Seuraavalla kerralla pitää sitten saada sairaslomalappu kun pitää olla pois. Mutta hyvä näin :) Ihana pitkä viikonloppu :) Ja seuraavalla kerralla voi sitten mennä ihan hyvällä omallatunnolla sinne lääkäriin, kun on yrittänyt "kaikkensa" tai jotain sinnepäin.

Mulla on toi neuvolakortti ollu aika pitkälti mukana siitä asti, kun pyörryin kesken työpäivän ja pääsin ambulanssilla ensiapuun.. :/ Viikkoja oli silloin tasan 12.. Ei oo tarvinnu miettiä.. Ja kotia on joutunut palata jos on unohtunut matkasta..

Mäkään en oo kantanu sitä laukussa mukana, oon kyllä aina muistanut sen ottaa neuvolaan mukaan. Pitää varmaan nyt laittaa se sinne laukkuun ja kuljetella mukana. Jos sattuu käymään jotain,

Tänä aamuna kun heräsin niin iski joku hirveä heikotuskohtaus. Tuli vaan ihan yhtäkkinen huono olo, kylmä hiki ja pyörrytti. Sain napattua jääkaapista mehua ja pöydältä leipää ja makasin sohvalla tunnin enneku uskalsi nousta ylös. Huh. Eilen tuli syötyä suolasta ruokaa niin kyllä sen taas huomaa turvotuksesta. Kivaa tämä raskaana oleminen :(

Kyllä minullakin on neuvolakortti kulkenut kassissa siitä saakka kun sen neuvolasta sain. Enimmäkseen kyllä sen takia, että muuten en sitä sitten muista neuvolaankaan ottaa mukaan (esim. rakenneultraan se piti kääntyä hakemaan, kun ei ollutkaan kassissa...).. Mutta kulkee siis mukana tästä eteenpäinkin.

Mun kolotukset on nyt tässä jatkuneet, vaikka olen ottanut ihan tosi tosi rauhassa saikkuillessa.. Koko tän viikon on ollut noita menkkamaisia, polttavia tuntemuksia mahalla ja selässä. Ihan sama mitä niiden kanssa tekee, ne tulee ja menee omaa tahtiaan. En ole ottanut niihin mitään särkylääkettä, kun eivät varsinaisesti olemista häiritse. Varmuuden vuoksi taidan kuitenkin pyytää ensi viikon ultrassa lääkäriä tsekkaamaan alakerran tilanteen. Tästä oli kyllä puhetta jo viimeksi neuvolassakin..

Viime yönä heräsin useamman kerran sellaiseen kummaan tunteeseen.. Oon nukkunut nyt aika paljon oikealla kyljellä, ja viime yönä joka kerta kun koitin sille kyljelle kääntyä, tuli jalkojen väliin sellainen pyöreä painealue, tai miten sitä nyt kuvailisi? Siis sellainen olo kuin vauvan pää painuisi/työntyisi voimakkaasti alas/ulos päin.. Kun käännyin takaisin selälleen, tunne katosi. Mitä lie oli?

Niin, ja on mulla ollut jo pitemmän aikaa yksi vähän nolo ongelma.... Tuntuu, että peräpää falskaa hieman. Kun siis käy isolla hädällä, ja vaikka kuinka pyyhkisi tai vaikka ihan suoraan suihkuttaisi takamuksensa puhtaaksi, hetken kuluttua alkaa kutittaa ja seuraavalla kerralla vessassa käydessä jää paperiin taas hieman sitä itseään.. En tiedä mistä tuo johtuu, tai mitä sille tekisi, mutta inhottavaa se kuitenkin on!

Mulla on ollut myös paljon menkkakipumaisia supistuksia, nytkin jomottaa ja polttelee alavatsassa, alaselässä ja reisissä. muutamana iltana ne on tulleet viiden minuutin sykleissä ja tuntuneet heikoilta synnytyssupistuksilta, kestäneet muutaman tunnin. Mitään tämmösiä kipuja en muista edellisestä raskaudesta. Viikko sitten jouduin käymään tsekkauksessa naikkarilla, kun kivuliaat supistukset alkoivat keskellä yötä niin että heräsin niihin enkä saanut koko yönä unta. Naikkarilla ne oli sitä mieltä, että on paras tsekata kohdunsuun tilanne, kun kerran supistukset alkoivat levossa. ..mutta kaikki oli onneksi ok ja kohdunkaulaa jopa 5cm vielä, joten en ole näistä nyt enää niin paljon stressannut. Ainut huoli on se, kun mun mies on ensviikon lapinvaelluksella ja mä esikoisen kanssa kaksin kotosalla... että jos sitten tuleekin lähtö tarkistukseen tai jotain vielä hurjempaa, niin miehellä kestää varmaan ainakin vuorokausi siitä kun saan (tai jos saan edes ) sen puhelimella kiinni siihen että on taas maisemissa. Vatsakin on nimittäin jo pari viikkoa sitten ihan humahtaen laskeutunut tuonne alas. Nyt on taas hyvä hengittä'... ...mutta jännitys tiivistyy. Viimeviikkoisen naikkarikeikan jälkeen olen myös huolehtinut että neuvolakortti on mukana. Jouduin nimittäin tekemään ylimääräisen lenkin kodin kautta sitä hakemaan, oltiin nimittäin mökiltä tulossa.

Takaisin