Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin ainoat hemoglobiinit on mitattu noilla kerroilla, TerhiJii. Etkös säkin Turussa ollu? Eli ekan ultran jälkeen ja seuraava vasta sokerirasituksessa. Hullua, mut ei neuvolassa oo seurattu ku nuo. Ja sokerirasituksen yhteydessä mitattu oli mulla 116, ja silti neuvolalääkäri sanoi, että ei tarvi aloittaa rautaa. Oon kyl alottanu, mut mun maha ei edelleenkään pärjää sen kanssa.

Ompas erilaista toimintaa. Mulla otettu hemppari joka neuvolassa eli 3 krt.123 oli lähtölukemat. 117 kun oli laskenut, sanottiin et saan alottaa raudan jos haluan. Aloitin, mut jatkoi laskua ja 115 lukemissa käskettiin alkaa päivittäinen 100mg rauta (obsidan). Huomenna kuulen mitenkä merkin vaihto + annoksen lisääminen on toittanut, edellisestä neuvolasta/mittauksesta nyt 1 1/2 kk aikaa.

Mulla on muuten vatsa toiminut paremmin raskauden aikana kuin normaalisti. Ei oo rautakaan haitannut, otan sen yöllä. Se on pyllystä jos vatsa on huonona jatkuvasti :(

Huoh, olis kiva tietää mitä toi poitsu multa oikein öisin haluaa. Hirvee myllääminen asennos ku asennos.. Selin ei saa olla, kun alkaa kovat iskut heti siihen kylkeen mikä on "alempana". :gen045 Kyljelle ku kääntyy alkaa jokku ihmeen sirkustemppuharjotukset, ettei edes pysy mukana mitä siellä tapahtuu. :blob1 Tähän yhtälöön vielä mukaan järkyttävä närästys :devil10 , lonkan kipuilut ja selkäongelmat, jotka aiheuttaa kipua pienessäkin liikkeessä niin huippuhyvät yöunet on taattu.. :happy093 Mua ei haittaa vaikka syyskuu tulis jo huomenna.. Toki varmaan loppua kohden toi myllääminen jää vähemmälle? Jäähän? :confused: Onneksi saa olla saikulla, mä olisin muuten varmaan huippuihana työkaveri.. :violent001

Marsi: Jaksamista öiseen mylläykseen! Ainakin tiedät, että pikkuisella on kaikki hyvin. :D Itseäkin valvottaa selän kipuilu ja toisinaan tuo närästys. Inhottavinta on se, että kyljen vaihtaminen sattuu ja siihen herää joka kerta, mutta samassa asennossakaan ei voi nukkua. Sitten kun löytää sen hyvän asennon nukkumiseen, niin iskee kauhea pissahätä ja on mentävä... Aamuisin saisi nukkua, kun oon nyt työttömänä, mutta sitten joko selkä on liian kipeä ja kankea tai pikkuinen herää ja alkaa jumppailla. :D Yleensä herään sitten itsekin. Olen myös onnellinen siitä, ettei tarvii yrittää jaksaa töissä, kun kyllä on nää päivät välillä yhtä sumua, kun yön unet ollut mitä on. Saa puuhastella ja levätä omaan tahtiin. :)

Joo sama täällä, että liikkumiseen ja sen aiheuttamaan kipuun herää. Tai mä herään jo siinä vaiheessa, kun vasta unissani suunnittelen asennon vaihtoa. Musta on muutenkin tullut herkempi. Mies pitää selin nukkuessaan sellaista pientä rohinaa ja olen alkanut siihenkin heräämään joka kerta.. Sitten nappaan joko peiton ja tyynyn kainaloon ja meen sohvalle tai sitten silittelen miestä (lue:isken kyynerpäällä kylkeen) hereille vaihtamaan asentoa..

Marsi: Tuttua! :D Mie tosin oon saanut tottua miehen puhinaan yms. Miehellä on uniapnea ja tämän takia käyttää cpap-laitetta, ettei tulisi hengityskatkoksia yöllä niin paljon JA ettei kuorsaisi niin, että koko kerrostalo heiluu. Tuon maskin kanssakin kuuluu ties mitä puhinaa ja rohinaa, niin joskus on vaikea nukahtaa, mutta onneksi oon jo vähän tähän tottunut... Aiemmin kuvioissa oli myös tuo "hellä silittely", mutta nyt koitan vaan nukahtaa, kun mies joutuu kuitenkin heräämään töihin ja minä en.. Ollaan kyllä miehen kanssa pohdittu, että jos sille ompelisi paidan selkään tennispallon, niin ei sitten kääntyisi unissaan selälleen nukkumaan ja olisi hiljaisempaa. :D

Täällä ollaan kärsitty koko alkuviikko liitoskivuista ja KIPEISTÄ supistuksista, myös levossa.. Viikonloppuna säikähdin tosissani kun vauva oli ensin pari päivää viettänyt todellista hiljaiseloa ja lauantaina ei liikkeitä tuntunut enää ollenkaan.. Vasta kolmen karkkikourallisen jälkeen se alkoi potkia :D Ja nyt on taas liikkeet tuntuneet ihan normaalisti. Tänään selvisi että minulla on pissatulehdus, jospa se selittäisi napakat supistuksetkin. Ihmettelen vaan kun alavatsa on ollut tänään todella todella kipeä ja kipu nousee aina napaan asti, välillä pitää mennä aivan kyykkyyn kun kipu on niin viiltävä. Huomenna on lri-aika, katsotaan kohdunsuun tilanne.. Pelottaa vaan että pissatulehdus on edennyt jo kohtuun kun kivut on niin kovat :/ Lrin ohjeen mukaan tosin tänään pitää hakeutua jo päivystykseen jos oireet pahenee.. Katsotaan miten käy..

Toi uniapnea on kyllä varmasti inhottava vaiva kummallekin, voin vaan kuvitella.. :/
Meilläkin pöhinää ja puhinaa on riittänyt jo monta vuotta. Meillä miehellä on paha kilpirauhasen vajaatoiminta mikä aiheutti mm. alkuun turvotusta ja pahaa närästystä ja sitä kautta kovaa kuorsausta. Vieläkin mennään vähän miten sattuu noiden oireiden kanssa ja aina yleensä kun oirehtii jollain tavalla niin mies kuorsaa öisin. Toisinaan enenmmän ja toisinaan vähemmän.. Jossakin vaiheessa kanssa totuin siihen eikä haitannut mun unia, mutta nyt oon herkistynyt jo sillekin taas. Taidan mennä niin kevyessä unessa, että herää todella helposti. Joo kyllä mäkin yritän tuota hellää herätystä mielummin tai sohvalle siirtymistä ensin just ton työhomman takia, mut aina näissä kuuluisissa hormonihuuruissa tulee reagoitua ensin ja ajateltua sitten.. :D

Viime yönä kans kipuja, koko pallomahan alueelle sattui koko ajan. Oli lähes koko yön ihan kivikova, ja säikähdin että nyt on joku harjoitussupistus, joka ei laukea ollenkaan. Koko vatsaa poltteli eikä asennon vaihtaminen auttanut lainkaan. Vauva potkiskeli vähän väliä, mutta nyt se ei haitannut koska olin muutenkin valveilla ja siitä sentään tiesin, että sillä on kaikki ok. Olin jo valmis soittamaan neuvolaan, mutta aamuisen vatsantyhjennyksen jälkeen vatsa ei ollut enää pinkeä ja kipukin helpotti. Ehkä tääkin johtui niistä rautatableteista, yritin niittäin ottaa sen iltapalan kanssa yöksi. Eli ehkä ei ollutkaan kohtu koko ajan jännittynyt, vaan vatsa ja suoli nin vihaiset, että pingottivat mahani äärimilleen. Typerä, typerä Obsidan.

Pissailu on yltynyt. Kävin ennen nukkumaanmenoa puolen yön aikoihin kahdesti vessassa, sitten kolme kertaa yöllä ja aamulla ensimmäisen kerran yhdeksältä. Makuuasennosta nouseminen sattuu liitoksiin kaikkein eniten, joten jess...

syysmami: Voi ei, todella kurjaa! :( Toivotaan, että ei ole levinnyt ja ettei kivut pahene. Toivottavasti saat huomenna lääkäristä apua kipuihisi!

Meidänkin vauvalla on välillä noita hiljaisia jaksoja, ettei meinaa mitään kuulua ja saa kunnolla motivoida ja sokerihumaloida, että saa vähän liikettä (muutenkin siis mielestäni rauhallinen vauva, ei pahemmin potki, enemmän vaan kääntää kylkeä :D). Yksi päiväkin soittelin jo neuvolaan, että kuinka kauan voi katsella tuollaista hiljaiseloa ja kehotti tekemään liikelaskentaa ja jos ei tule tarpeeksi liikkeitä, niin sitten synnytysvastaanottoon ultraan tarkistuttamaan tilanne. Onneksi pikkuinen kuitenkin motivoitui sen verran, että tuli tarvittava määrä liikkeitä. Tuon päivän jälkeen ollut taas hieman aktiivisempi, niin ei oo tarvinnut murehtia. :)

Marsi: Itsekin nyt tosiaan nukun kevyemmin ja herään kunnolla miehen puhinoihin. Siinä ehtii sitten miettiä, että herättääkö toinen vai ei. Aiemmin nukuin siis tyytyväisen sikeästi ja jos mies liikaa metelöi, niin saatoin unissani hutmaista sitä... Hups. :D

syysmami, huh huh ja voi kurjuus :( Toivottavasti ei kuitenkaan ole minnekään levinnyt se tulehdus. Saitko aloittaa jo antibiootit tänään?

Mulla on nyt kävellessä tuntunut aika ilkeältä, sellasta painetta alaspäin, tekee vähän kipeääkin. Ilmeisesti vauvan pää siellä painaa. Ei jaksaisi huolestuakaan... ehkä se on nyt just asettumassa alemmas. Eilen neuvolatäti sanoi, että pää oli aika hyvin ihan alhaalla. Onneks tuota oli vain tässä ruokalaan kävellessä eilen ja tänään, mutta muuten ollut ihan ok. Muutenkin on täällä töissä aika ahistunut olo. Väsyttää ja mahaa turvottaa ja selkäkin on vähän kipeä....

Onpa tosi kurjaa syysmami että vaivaa pukkaa.. mutta hyvä että pääset lääkäriin ja siitä se sitten lähtee viimeistään parantumaan!

Tsempit myös kaikille huonojen unien kanssa painiville! Mulla myös on uni vähän herkässä, en kyllä heräile isännän mihinkään liikkeisiin tai puhinoihin (herätyskelloon kyllä) mutta melkein jokainen asennon vaihto herättää. Ja nyt viimeisen viikon ajan on tarvinnut melkein joka yö nousta ylimääräinen kerta vessaan, sen aamuisen 5-6 välillä tapahtuvan käynnin lisäksi. Monesti olen tässä vaiheessa herätessä jo sen verran pirteä, että käytän koirat samalla pissalla ja käyn syöttämässä hevoset, sitten otan oman aamupalan ja tämän jälkeen saatan vielä nukahtaa. Ja päiväunet olen nukkunut tällä ja viime viikolla vissiin joka päivä. Onni siis todella olla sairaslomalla! Ja näinhän nimenomaan hoidan sitä saikun syytä, joka siis on raskauden aikainen väsymys :dance008

Elenna, tuttu juttu tuo paineen tunne alaspäin kävellessä! Mulla on ollut sitä jo itseasiassa monta viikkoa, ja se kyllä hidastaa vauhtia vaikkei sinänsä mitenkään erityisen kipeää teekään. Mutta aina kävellessä se tulee, voi hyvinkin olla liittyy just tuohon vauvan asettumiseen, kun täällä sanottiin jo kauan sitten että ollaan raivotarjonnassa... tiedä sitten, mutta en ole tästä tunteesta ollut huolissani.

Siihen paineen tuntumiseen ja alamahan kipeytymiseen auttaa ihan älyttömästi tukivyö. Itselläni Anita vyö sopii parhaiten. Pystyy helposti kävelemään koko päivän ilman suurempia tuskia, suosittelen!

Kiitti vinkistä TerhiJii. Mullakin ilmeisesti jonkin verran auttaa tukivyö, kun sen avulla pystyi tekemään ainakin pienen iltakävelyn. Pitää sitten varmaan ottaa tukivyö mukaan töihinkin, että pääsee syömään :O

On kyllä tosi kurjaa kävellä kauppaan, kun mulla on maha kivikova AINA kun kävelen normaalisti, ja jos "maleksii" niin kipeytyy selkä. Onneksi voi polkupyörällä ajaa! Uiminenkin on jotenkin tosi kurjaa uimahallissa, kun tuntuu siltä kuin olisi tuo "henkilökohtainen tila" laajentunut, ja siellä ihmiset ohittaa uidessa niin läheltä, että mua ahdistaa :( Ja jotenkin ei tee mieli luonnonvesissä uida, mikähän siinäkin on...

Tosi paljon vaivaa nykyään sellaset äkkiä ohimenevät turvattomuuden tunteet :O Kuten myös sellaiset onnellisuus-pyrskähdykset, välillä meinaa alkaa vaan itkettää kun ajattelee että meille tulee vauva! VAUVA! VAU! Ja sit se menee ohi 5 sekunnissa :D

Niin ja pahoinvointi, tervetuloa takaisin! Onneksi se on alkuraskauteen verrattuna niin pientä että menee tässä sivussa muun kanssa :P Pitää vaan aamulla olla hissukseen.

Nuo EeVein mainitsemat tunteen pyrskähdykset on niin tuttuja. Eilen itkin illalla jotain selittämätöntä avuttomuuden ja turvattomuuden tunnetta, hetken kuluttua taas istuin sohvalla hölmö onnellinen hymy naamalla ja tunnustelin vatsan läpi jotakin osaa vauvan kehosta kun niin mukavasti tuntui. Itku on siis herkässä, onneksi useammin liikutuksesta ja onnesta kuin negatiivisista asioista.

Kiitos tsempeistä ihanat <3

Lääkärissä käyty, kohdunsuu onneksi napakasti kiinni, kohdunkaula oli hieman lyhentynyt edellisestä käynnistä mutta onneksi sitäkin on vielä reilusti.. Aloitin ab-kuurin eilen, enimmät kivut ovat kaikonneet mutta silti kohtulihas tuntuu kauttaaltaan aristavalta ja levossakin supistaa joten nyt sitten muutama päivä saikkua.. Teki kyllä gynen tutkimus kipeää, ei ole koskaan ennen sattunut mutta nyt sattui ja lujaa! Eli tietää siitäkin että on paikat olleet tämän viikon pikkasen lujilla, lepo on oikeasti tarpeen. Kun nyt malttais levätä :/

Takaisin