Kolotukset ja voivottelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schoko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Wow, niinpä, voihan sitä tietysti jotain saikkariltakin tehdä, varsinkin jos saa saikkarin samantien loppuun asti. Mut jos saa viikon pätkissä, niin sitten olisi paineita käyttää se aika toipumiseen. Oonhan mä tietty nytkin koneella, että kyllä kai sitä pystyy tehdä sitten vaikka pari tuntia päivässä jos ei muuta. Mulla jäi työt ihan auttamattomasti kesken ennen lomaa :/ Mietin jo silloin että jos olisi saanut vielä siirrettyä lomaa viikolla eteenpäin, mut sit en ruvennut siihen kun tosiaan selkä hajoili jo sillä vikalla työviikolla ja muutenkin se olis ollut vähän hankalaa. Mut joo, ehkä ne loput työt ei oo kummiskaan niin paha nakki. Mulla on nyt pari päivää ollut ihan toipilas-olo, mut jospa se tästä vielä muuttuis lomaisammaksi loppuviikkoa kohti :) Ja elokuuhunhan on vielä ikuisuus... mut syyskuu tulee nopeesti ;) :D

Mä alan olla tosi tosi tylsistynyt tähän ainaiseen verenvuotoon, nenästä siis! Päivät menee ihan hyvin, ei vuotoa ollenkaan, mutta iltaisin ja öisin, siis lähes joka päivä, tulee veret. Viime yönä ei ottanut vuoto loppuakseen ollenkaan vaikka mitä tein.. Tämä vaikuttaa siis yöuniin, kun milloin vuotaa juuri nukkumaan mennessä ja toisinaan alkaa yöllisen vessakäynnin yhteydessä, ettei voi vain mennä jatkamaan unia. Hitsi! Onko muilla ollut nenäverenvuotoja?

Mulla oli lapsena paljon nenäverenvuotoa, sit oli monta vuotta ettei vuotanut kuin ihan satunnaisesti. Nyt raskauden myötä kuitenkin taas alkanut vuotamaan. Mä saatan joskus herätä siihen että vuotaa nenästä verta, ja aamulla ja päivälläkin se on aika tavallista. Onneksi lapsuuteen verrattuna vuodon saa loppumaan yleensä melko nopeasti, lapsena saattoi vuotaa tunninkin... Kurjaa vaan, kun muutenkin on heikko olo alhaisten verenpaineiden takia ja tuo nenäverenvuoto ei kyllä ainakaan auta asiaa.

Mä en ihmettelis jos mullaki tulis tota nenäverenvuoto-ongelmaa, koska aivan koko raskauden ajan mulla on ollu nenän limakalvot kuivat ja tukkoisuutta. Ja tämä kuiva nenä-homma on tavallista rask. aikana, voiskohan teillä johtua nuo vuodot siitä?

Mulla oli alkuraskaudessa kamala nenäverenvuoto. Oltiin laivalla ja viikkoja varmaan joku 14 muistaakseni. Yöllä kävin suihkussa ja niistin nenäni niin alkoi välittömästi vuotaa. Mulla menee normaalisti nenäverenvuoto ohi, kun tungen jonku paperitollon nenään ja odotan hetken, mut tuo ei menny ohi. Lopulta mulla oli nenä niin täynnä sitä verta, että tuntu että tukehdun siihen. Mieskin yritti, että olisin makoillut, mutta sitä verta tuli niin paljon, ettei voinut mahaankaan päästää. Mies lähti hakemaan jotain kylmäpakkausta mulle ja mä jäin pyyhe päällä odottamaan (tais olla hoitoaineetkin päässä). Sitte pidin sitä kylmää nenällä varmaan puoli tuntia, kun lähti helpottamaan ja lopulta loppui. Puoli kahden maissa yöllä alkoi ja pääsin nukkumaan vasta vähän ennen neljää. Se oli kamala yö. Pelkäsin kokoajan, että joudun lähteä Viroon ensiapuun, kun laivallakaan ei ollut yöllä ketään paikkeilla.. Nyt jännittää joka kerta, kun niistän, mut onneksi jäi tuohon kertaan..

Mulla on juurikin noiden kuivien limakalvojen takia monesti pieniä nenäverenvuotoja keväisin ja flunssan yhteydessä, mutta tuo oli ihan erilainen. Tuntui, että se vuoti ihan eri paikastakin..
Raskauden aikanahan on melkein tuplaten verta, että varmaan pienet verisuonet on nenässä kovilla ja helposti alkaa vuotamaan ja varmaan runsaamminkin.. Ja jossakin netissä oli, että hormoonit (ah, jälleen ne ihanat hormoonit) vaikuttais nenän kudoksiin niin, että vuotoja tulee helpommin..

Juu, olen mäkin lukenut, että ihan tavallista tuo nenäverenvuoto raskauden aikana on. Asiaan liittyen, luin uusia EA-ohjeita, ja niissä käskettiin juuri niistää verta vuotava nenä tyhjäksi. Kokeilin tätä toissa yönä, kun vuoto oli normaalia kovempaa, ja kyllä vaan muuten saikin niistää............ No, ei tätä nyt varmaan enää kauhean kauaa kestä..

Ällövaroitus.
Ei ole nenä vuotanut, mutta siellä on jatkuvasti sellaista kuivunutta tavaraa, mitä tarvitsee kaivaa pois. Tai musta tuntuu että tarvitsee. Kuivunutta sitä itseään ja tietysti välillä kuivunutta vertakin sitten. Varsinkin aamuisin. Toisin sanoen oon kaivanut nenääni jatkuvasti koko raskausajan alusta asti. Onneks ei vuoda, vaikka se olis varmaan oikein minulle nenänkaivajalle.

Mua ei varsinaisesti haittaa silti tuo, se on aika pientä. Jännä ilmiö vaan, mistä sitä tulee koko ajan. Tuo nenäverenvuoto on varmaan kurjaa :( Tsemppiä teille.

Ällövaroitus.
Ei ole nenä vuotanut, mutta siellä on jatkuvasti sellaista kuivunutta tavaraa, mitä tarvitsee kaivaa pois. Tai musta tuntuu että tarvitsee. Kuivunutta sitä itseään ja tietysti välillä kuivunutta vertakin sitten. Varsinkin aamuisin. Toisin sanoen oon kaivanut nenääni jatkuvasti koko raskausajan alusta asti. Onneks ei vuoda, vaikka se olis varmaan oikein minulle nenänkaivajalle.

Mua ei varsinaisesti haittaa silti tuo, se on aika pientä. Jännä ilmiö vaan, mistä sitä tulee koko ajan. Tuo nenäverenvuoto on varmaan kurjaa :( Tsemppiä teille.

Tuo on niin tuttua! Mulla on kulunut käsirasvaa ihan älyttömästi koska kädet kuivuu, kun pesen käsiä joka käänteessä just tuon takia kun pitää olla nenää räpläämässä :D Mut pakkomielle on saada ne pois ja ei niistämällä saa edes sellasia kovia pois :D

Mulla on ollut myös aamuisin nenäverenvuotoa ja sieraimet kuivuneet ja täynnä räkää tmv. Joutuu pitämään kyllä kiinni nenästä useasti n.10-15 minuuttiakin, että loppuu ja aina kun niistää tai tuntuu kosteaa vuotavan nenästä pelästyn, että verta vuotaa.. Myös ikenistä tulee herkästi verta hampaiden pesun yhteydessä.. Pieniä, mutta ärsyttäviä oireita.
Mulla on hemoglobiini alhainen ja oon luullut verenvuodon johtuvan siitä, että veri on niin ohutta.. Syön kyllä päivittäin rautaa, yritän muistaa ottaa aamuin illoin. Neuvolassa sanoivat, että ei tuo hemoglobiini rautaa popsimalla raskauden aikana nouse, mutta ei ainakaan pitäisi enää laskea.
Otan myös mangnesiumia päivittäin, että auttaisi lihasten palautumiseen ja siihen. ettei tulis useasti suonenvetoja ja kramppeja.

Samat oireet täälläkin, Rae_, noin kaikkinensa. Nenä vuotaa, ikenet vuotaa hampaita pestessä ja välillä päivälläkin tulee inhottava verenmaku suuhun. Mulla myös laskenut hemppari, mutta kun söin kuurin rautaa, niin nousi melkein samalle tasolle kuin ennen raskautta. Nyt en ole taas muistanut syödä rautaa, saa nähdä onko arvo laskenut kun torstaina mitataan?

Saakelin selkäsäryt! Nyt ne on vallannu meikäläisenkin.
Iltaisin nukkumaan meno on ihan tuskaa, hyvää asentoa ei löydy millään, tuntuu et lapaluiden väli on tulessa. Tuskastuttavaa pyöriä tän mahan kanssa tuolla tyynymeressä, yrittää tukea selkää ja mahaa ja alin käsi puutuu, tai sitten on maha huonosti.

Varasin ajan torstaiksi fysioterapeutille jos saisin sieltä apua, hieronta (ainakin miehen toimesta tehty) pahensi vaan kipua. Alaselän jomotuksen sain kuriin tukivyöllä, jota olen alkanut käyttää päivittäin. Auttaa hyvin myös vatsan jomotukseen ja supisteluihin. Mut toi yläselkä... En ole löytänyt vielä mitään venytys asentoakaan sinne, tai vaikka vanutan ja venytän ei se kohdistu tonne kipualueelle.

Vauva on pyörinyt oikein kunnolla. Se muljahti ympäri nyt ekaa kertaa pää alaspäin, kukkuu. Napa tuli ihan älyttömän kipeäksi kun potkut kohditui tonne ylös ja peppu ilmeisesti nosti napaa ylemmäs. se viihtyi päivän tollai "oikein"päin ja kääntyi taas toisinpäin. Inhottavia potkuja suoraan tonne kohdunkaulan tienoille, sattuu aivan sikana! Eilen se kääntyi taas normaaliin tyyliin, eli poikittain. Noi sen suuret käännökset sattuu muuten ihan pölönä. Silmissä meinaa sumeta ja tuntuu kuin kaikki sisäelimeni hakisivat paikkaansa uudelleen.

Itellä vihloo välillä kans tonne kohdunsuun tienoille, oireiden perusteella neuvolan täti sano että voi olla suonikohju? En tiedä, kyllä vihlasee sitte ni kivasti että kävellessäkin joutuu välillä menee vähä linkkuun.
Eilen meinas väkisin lirahtaa housuun, tuntu että vauva puristeli mun rakkoo... Muuten tällä hetkellä menee aika mukavasti, rennommin kun on ottanu ei supistelekkaan ni paljoo! Lantiossa alkaa tapahtua, jalkaa ei pysty enää nostamaan esim pukeakseen kun tuntuu että lantio repeilee, samoin lonkissa alkaa jo tuntua kipua.

Lääkäri soitti mulle tänään niistä verikokeista ja muuten kaikki oli on, mutta hemoglobiini edelleen vain 114, vaikka syön rautaa päivittäin. Mittasin tänään verenpaineen joka oli 95/55, eli aika matala... En sit tiiä johtuuko siitä vai mistä että oon vaan niin väsynyt. Tosin viime yönä en edes nukkunut kuin muutaman tunnin kun asiat stressasi. Mulla on nyt siis saikkua vielä tämän viikon, ja nyt jo stressaan mitä teen ens viikolla. Tuntuu et ois jaksettava töissä kun on niin vähän aikaakin enää, mut samalla tuntuu etten jaksa. Ja pelkään et jos meen töihin niin en kuitenkaan pysty oleen kun pari päivää. Tyhmää stressata tästä varsinkin viikkoo etukäteen, mut en vaan saa rauhaa näiltä ajatuksilta...:sad001

Sun täytyy nostaa sitä rauta annosta tuplaksi tai vaihtaa merkkiä? Eikö se lääkäri puuttunut tohon ollenkaan? :O
Synnytyksessä menee aina verta sellanen puol litraa... sulla tippuu hemppa vaarallisen alas jos et saa sitä tosta ylös. Soita sinne neuvolaan ja kysele mitä muita merkkejä ne suositteliskun ei tolla nouse. Sit joskus oli ohjeena että maidon kanssa jos ottaa rautaa niin se ei imeydy. Eli kun syöt lihaa, tai kasviksia joissa on rautaa niin älä juo tai syö maitovalmisteita samaan aikaan. Kerkeet kyllä hyvin saada ton hemoglobiinin vielä ylös, mut lisää sitä syöntiä. Persiljaa, pinaattia, nokkosta, linssejä. Mulla ainakin kasviksista saatu rauta nosti hemoglibiinin muutamassa viikossa ylös. tässä jotain tietoa:
http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/rauta.html

Tohon nenäverenvuotoon oli kans joku luomu apu...oottakaas niin googlettelen.. enkä löydä kun ohjeita siitä miten se pitää tukahduttaa... Miksei ne kirjoita siitä mikä siihen olis ehkäisykeino. hmph. Mulla on muistikuva että liittyis B.vitamiinin saantiin noitten kuivien limakalvojen lisäksi. Palaan linkkien kera jos löydän artikkelin :)

Mulla jos on vauva pää alaspäin, hän on muutenkin niin alhaalla, ja rentoutan selkää jumppapallolla tai tuolilla niin tulee kyllä helposti pissaa housuun kun se pääkoppa painaa virtsarakon lyttyyn :s

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Kuudes, se lääkäri ei tosiaan sanonut tosta hemoglobiinista mitään muuta kun että on vähän alhainen... Viikko sitten neuvolan täti sanoi, että jos ei oo ensi kertaan mennessä lähtenyt kunnolla nousuun niin sit lisätään annosta. Mä otan sen yöllä kun nousen käymään vessassa ja yleensä apppelsiinimehun kanssa, jonka pitäis kai siis parantaa sitä imeytymistä. Toivottavasti se nyt lähtee nousuun, alimmillaan ollut 107...

Tuiti, mulla on hemppari ollut rv23 110, rv26 114 ja nyt rv31 119. Oon syönyt siis rv23 asti rautaa. Viimesimmästä arvosta neuvolatäti sanoi, että se on normaali, mutta jatka vaan syömistä. Toivottavasti sullakin nousee pikkuhiljaa siitä. Pääasia, ettei laske ainakaan... Jaksamista!

TerhiJii, ai sultako ei ole mitattu hemoglobiinia ollenkaan koko raskauden aikana? Miten se voi olla mahollista? :eek: Todella outoa.

Sieppi: Ei ole. Tai siis eikö se oteta verestä? Ei multa ole otettu muuta kuin pissatesti aina neuvolassa. Ei kertaakaan verikokeita.

Eiku hetkinen.. on mulla otettu sillon ultran yhteydessä viikolla 10 verikoe ja sillon sokrurasituksessa montakin :) Ei muuta. Ens viikolla on neuvola, täytyykin kysellä.

TerhiJii, terkkari pystyy ottaa sen hemoglobiinin sormesta (verestä) ja tulos tulee heti. Kannattaa kysyä, kun useimmilla se laskee raskauden aikana.

On ollut ihan kipee olo nyt eilen ja tänään, mutta en tiiä onko se vaan töihinpaluuväsymystä :/ Oon nukkunut kuitenkin vähemmän. Mies on flunssassa, mutta mulla ei oo tullut mitään nuhaa yms. ainakaan vielä. Kunpa nyt jaksaisin olla töissä ja tehdä töitä tän viikon, kun selkäkään ei ole vielä hajonnut. Pakko yrittää...

Takaisin