Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No niin, meitsi on siis harvinaisen oivaltava!:laughing001

Oijoi. Pitäis miunki jaksaa taas tehä vauvalle soseita. Monen monta purkkia on nytkin kyllä pakkasessa, mutta kun ei tuo sörsseli oikein neidille maistu pelkästään. Joutuu sotkemaan jonkin kaupan soseen joukkoon. Siihen taisi tulla vähän liikaa oreganoa. Ainakin sitä itse veikkaan syyksi. Eli lisää saisi tehdä.

Teetkö Sinbu sieki siis ite leipää? :) Vaikka siullahan oli joku alan koulutuskin oikein. Mie oon kans yrittänyt tehdä ite leipää enimmäkseen, joskus tulee kyllä vielä kaupasta ostettua, kun ei aina vaan saa aikaiseksi. Itse tehty leipä vaan tuoksuu niin ihanalle ja maistuukin, varsinkin ihan tuoreeltaan. Vielä kun saisi ruisleivän juuren jostain. En viitsisi itse tehdä sitä, kun ohjeet ovat niin isoille määrille. Ei nuo ruisleipäainekset ihan samaa asiaa aja.
 
Mä oon kans välil tehny ite leipää, pitäs useemminkii tehä, ku sit saa just sellasta mitä ite tykkää :) Nytki olis tarve leivän tekoo, mut niin flunssanen olo et en kyl tee yhtää mitää. Ja soseitaki pitäs kans Tyynelle tehä, tosin menee keskiviikkoon sekin. Silloin meinasin tehä kana-palsternakkasosetta ja mietin et laittasko makaronia vai riisiä siihen lisäks. Ja sit tarvis tehä parsakaali-jotai-kasvissosetta lisää ku Tyyne niin tykkää siitä. Nautaa löytyis pakkasesta, siitä vois tehä herneiden ja perunan kans sosetta. Tuntuu et nyt on neiti saanu ihan liian usein perunaa ja porkkanaa, täytys nyt keksiä kaikkee muuta korvaamaa niitä.

Ootteko keittäny ihan tavallista riisiä vai puuroriisiä soseisiin?
 
Mä keitin ihan tavallista riisiä soseisiin ja uusimpaan satsiin jätin hienontamatta.
Kyllähän mä tykkään leipoa leipää ja pullaa yms. Mä leivon eniten aina sämpylöitä, kun niitä on helppo ottaa aina tarpeellinen määrä vaan sulamaan. Ja tuleehan se edullisemmaksikin (pihi kiittää). Keitän yleensä överisti puuroa, joten siitä saa aina leipastua nopeasti pehmosia sämpylöitä.
 
Meillä myös sämpylät suosituimpia. Niitä jopa mies leipoo aina välillä. :) Ja esikoinenkin tykkää eniten sämpylöitä syödä. Syö kyllä itse tehtyä leipääkin varsin hyvin. Säästämisen takia miekin aloin leipoa leipää itse, kun esikoinen oli syntynyt. Ja sille tielle on jääty, vaikka välillä laiskottaakin. :D
 
Saa sitä välillä laiskottaakin. Mä en mitään ruisleipää ala ite leipomaan, et ihan tollasia helppoja sämpylöitä vaan vähän eri ohjeilla. Ruisleipää leipoisin mieluusti leivinuunissa kyllä.. Mä ostin poikaa varten sitä mallasuutetta kun sillä oli ummetusta, mut eihän se sille passannu. Nyt voi sitä työntää sämpylätaikinaan senkin tavaran, nii ei me hukkaan. :D
 
Mäkää en oo koskaa leiponu ruisleipää. Se juuri ku on muka niin vaikea tehdä :rolleyes: Mut sämpylöitä teen ja sit ku haluu päästä helpommalla niin hiivaleipää eri variaatioilla ja välillä vuokaleipää.
 
Maissileipää kannattaa kans leipoa.. se on jotenkin ihan hullun hyvää vaik on tyyliin vaan keltaista.. hehheh.. :D
 
Mie oon leiponu ruisleipää ruisleipäaineksesta. Siihen kun ei tarvii paljon aineksia sitten lisäillä eikä tarvii sitä juurtakaan. Ihan ok se on kuitenkin. Ja sämpylöiden lisäks oon leiponu kans hiivaleipää, joskus ranskanleipää. Itse tehdyt patongit on kans hyviä, etenkin aurajuustopatongit. Sämpylä- ja hiivaleipätaikinoita on kyllä helppo maustaa, ihan pienillä jutuilla saa kivasti makua. :) Meillä suosikkisämpylöitä ovat juusto-cayennepippurisämpylät. Kivasti vähän potkua. :D
 
Uuuh.. sä oikein hifistelet! Mä oon niin kangistunu, et perussämpylöitä vaan.. moniviljasia tai vehnäsiä. Tykkään juoda iltateetä hunajalla ja juustosämpylän kera.. enkä taida ikinä kyllästyä. Mut oon mä laittanu basilikaa tai muita yrttejä joskus sämpylöihinkin. Focacciakin on ihanaa yrteillä ja tomaatilla.. en oo aikoihin tehnykään. :P

Menitkin sanomaan ton aurajuuston... arvaa alkoiko syyhyttään tehdä kans aurajuustopatskua.. mulla ei oo aurajuustoa tähän hätään. *koittaa miettiä jotain muuta, että saisi aurajuuston pois mielestä*
 
Meillä esikoinenkin söis aurajuustoa ihan paljaltaankin. En oo muuten miekään hetkeen tehnyt aurajuustopatonkia. Joutuukohan heittää uuden kauppareissun tänään. :D Aamulla leivoin ihan vaan tavallisia sämpylöitä... En ees cayennepippuria tujauttanut mukaan. Hyviä olivat silti juuston ja kurkkusiivujen kera.
 
Nälkähän tässä itelläkin tulee helskutti vie. :p Poitsu söi perjantaina ekan kerran lohta ja tänään vielä toistamiseen eikä ole tullut mitään oireita. Ei meillä kyllä suvussa ole allergioita mutta toi kala jotenkin jänskätti. Tuli tehtyä sellasta peruna, palsternakka, kesäkurpitsa, purjo, lohi mössöä ja tuli kyllä hyvää.
 
Mäkin uskaltauduin antamaan kalaa vaikka ite oon ollut allerginen (saanut kerran anafylaktisen reaktion). 3 kertaa oon antanu eikä ainakaan vielä mitään välittömiä oireita tullut. Uskon kuitenkin vasta viikon jälkeen, että varmasti ei aiheuta mitään, kun maito oireili pojalla vasta 8. kerralla.

Minäkin tykkään tehdä itse sämpylöitä. Kumpa vaan ehtisin tehdä useammin tai olis yleiskone. Minä teen yleensä sellaisesta rouheisesta kaurajauhosta, mut muuten aika perus sämpylöitä. Joskus myös teen minäkin focacciaa. Miten tuollaista aurajuustopatonkia tehdään? Se kuulostaa aika hyvältä :p
 
Mie oon tehny sitä patonkia kotikokki-sivustolta löytämäni juustopatongin ohjeen mukaan. Mutta pistän sinne väliin myös aurajuustoa murusina. :) Muitakin ohjeita takuulla löytyy, mutta tuolla on tullut meidän makuun hyvää patonkia. Focacciaa pitäisi kyllä meidänkin kokeilla, sekin on ollut kokeilulistalla jo jonkin aikaa. :D

Kävin muuten itsekin sitä aurajuustoa kaupasta... :D
 
Minä itse oon semmone painon kanssa jojoilia ja ikuinen laihduttaja, tunnesyöppökin vielä.
En haluais siirtää omia typeriä tapojani vauvalle, joten mulla on tässä pieni hetki vielä opetella 1 krt vko karkkipäivää, ettei tarvi syödä pojalta salassa jatkossa, kun hän asian oivaltaa..

Nyt vauvan myötä oon koittanu ryhdistäytyä ruokailun suhteen, ja koettanut totetuttaa terveellisiä ateriarytmejä, oikeita lautasmalleja, ja jos ei muuten niin vauvalla nyt ainakin. Siitä johtuen ei ihan heti tulis mieleen tarjota vauvalle suolaista kunnon ruokaa illalla.
Puurolla ja vellillä on menty nukkumaan, mutta tietenkin kukin tavallaan. Pääasia että pikku nakkero nukkuu hyvin. Välillä tosin tuntuu, että ateriatkoot on isoja, mutta vauvalle maistuu. (tottunu varmaan vatsassa niin hyvään ruoan saantiin)
 
emmäkää iltapalaks niitä antas(niitä illan tullen-soseita),mut esmes meijän viimenen soseruoka on 17-18 ni sillon annan,jos siis ei oo hedelmäsoseen vuoro.
 
Mistä suolaisesta ruoasta on kyse, Känkkis? Onko multa menny taas jotain ohi? Meillä syödään päivällinen klo 16 aikoihin ja sitten illalla puuro. Mut siis.. mitä mult on menny ohi?
 
Nyt löyty joku mikä ei meidän jäpikälle kelpaa.. Mikrossa lämmitetty Nallen 4-viljan puuro :grin
Tein siis eilen illalla sitä sen verran että voi aamulla vaa lämmittää. Illalla kyllä söi ihan hyvin tuoreeltaan, mutta nyt aamulla ei kelvannut...
 
Takaisin
Top