Kiinteiden aloitus

Niknik

Vauhtiin päässyt keskustelija
Nonni, kohta 4kk mittarissa ja neuvolassa suositeltiin aloittamaan kiinteitä pikkuhiljaa..
TE,keillä on jo aikaisempaa kokemusta,arvostaisin vinkkejä.

Eli onko se aluksi pottu/bataatti?
Maitoon sekoitettuna 1tl ja lusikalla suuhun? ja vain 1tl/pv?
Onko väliä aamu/päivä/ilta?
Ja siitäkö joka pv jatketaan samoin? Tyhmiä kysymyksiä mutta kysympä silti :)
 
No enpä tiiä, miten muut tekisi.. mutta mä oon antanut täällä kokoajan pojalle lääkkeet lusikalla, joten lusikalla aion antaa kiinteitäkin ja vaikka kuin löysänä. Oon mä omaa maitoakin hänelle lusikalla syöttäny. :)
 
Teelusikalla ajattelin antaa, ei oo vielä mitään vauvalusikoita hommattuna, mutta hyvin on tavallisetkin teelusikat sinne pikkusuukkiin menneet kun ollaan D-vitamiinia ja cuplatonia annettu :) itse aloitan perunalla koska meillä ei ole itselläkään tapana syödä bataattia, joten koen turhana opettaa vauvaa tässä vaiheessa sellaiseen makuun. Pidän ideologiasta että vauva opetetaan jo pienestä perheen omaan ruokakulttuuriin, joten en lähde aloittamaan millään eksoottisilla jutuilla :) meillä on niin nälkäinen kaveri että aloitan varmaan pottukokeilun jo parin viikon päästä kun poika on. 3,5kk. Sitten otan porkkanaa, sitten ehkä jotain marjaa tai hedelmää..
 
Jos sit potusta tulee masuvaivaa, nii kokeile sitä bataattia, vaikkei ihan teidän ruokapöytään kuulukaan. Se vissiin sulaa helpommin.. niin oon kuullu. Meillä bataattia syödään usein ja laitan sitä ite pottumuusin sekaan. Pidän sen makeasta mausta.. Mut en itekään ehkä iha heti bataattia tarjoa.. se on tosiaan makeempaa.. saattaa olla nii herkkua, ettei pottu sit kelpaa. :D
 
Mä kans mietin samaisen ketjun aloittamista eilen illalla.. Mutta itse mietin, että jos tällä kertaa tekisin itse kaikki ruuat. Mutta miten? Tai siis joku kana esim saako sen muka soseutettua niin hienoksi? :confused:

Mä en tiedä miten kannattaa toimia kiinteiden kanssa jos aloittaa jo nyt niitä syöttämään. Mutta mä aloitin esikoisella 6kk iässä bataatilla. Ja bataatti on muutenkin pehmeämpi kuin peruna. Mä vaa keittelin ja muussasin sen ja annoin, esikoinen kyllä söi ihan pari ruokalusikallista samoin tein. Silloin neuvolasta ohjeisti, että ensin kerran päivässä, seuraavalla viikolla kaks kertaa, kolmannella kolme jne. Ja tarjota siinä rytmissä missä ruoka-ajatkin on (aamupala, louna, väli, illallinen, iltapala). Ensin taisin ottaa illallisajan ja sitte seuraavalla viikolla välipallalle hedelmäsosetta ja sitte taisin iltapalana ruveta tarjoo puuroa). Mutta tosiaan hän oli jo 6kk, kun aloiteltiin. 9kk iässä esikoinen söi jo meidän kanssa melkeimpä samoja ruokia, tietysti suolattomana ja vähempi mausteisena. Hänen kanssaa mentii tosi nopeasti siinä eteenpäin koska olikin jo ikää enempi. Taisin ottaa ihan 3 eri makua viikossa ekat pari kuukautta ja sen jälkee miten sattu. Maitovalmisteita (raejuusto, maitorahka, juusto yms..) 11kk iässä ja vuoden iässä tavan maitoa aloin sekoittaa äidinmaitoon ja 1v1kk ipana joi lehmänmaitoa. No nyt mä menin jo näin pitkälle asiassa :grin
Mutta mulla olis viel tarkoitus 3kk mennä täysimetyksellä tämänkin kohdalla.

Ainakin ekat kerrat suosittelisin antamaan päiväsaikaan, on kurja jos illalla antaa ja yöksi tuleeki mahanpuruja.
Onko joku aikeissa tehdä itse sapuskat? Tai onko joku aikaisemmin tehnyt? Oisko antaa vinkkejä? :D
 
Kiva ketju! Oonki miettiny et mitä sille syöttää kun kiinteää aloittaa :D
Ite si ku josai vaihees rupee antaa kiinteitä niin olis tarkotus kokeilla eka tehä ite vaikka siinä samassa keittelee soosit pikkuselle kun tekee itellensä ruokaa :)
 
Minä kans aattelin ihan itse tehdä vauvan sapuskat.. teen isompia määriä kerralla ja laitan pakkaseen. Ajattelin sekoittaa omaan maitoon/vastikkeeseen tai veteen. Oon pikkuhiljaa kasannu sellaista vauvan ruokia-reseptivihkosta.. ja sisältää hyvin yksinkertaisia ohjeita alkaen pottumössöstä. Ja kai sen lihan saa hienoksi, jos sauvasekoittimella vetää? Pakkanen on täys mustikkaa ja vadelmaa, et saa sit tehdä marjasoseitakin vauvalle.. niitä en pakasta kuitenkaan toista kertaa, vaan teen pariksi päiväksi kerrallaan. Ihan odotan, että pääsen "kokkailemaan" kun se on mun suurta huvia. :Heartred

Kattokaas vaikka tätäkin: http://www.martat.fi/ruoka/ravitsemus/lapsiperheen-ruoka/ruokaa-vauvalle/
 
Meilläkin varmaan aloitetaan maistelut noin 4 kuukauden iässä kuten esikoisenkin kanssa. Varmaan pärjäisi pelkällä rintamaidollakin, mutta kun taitaa jo vähän kiinnostaa, mitä ne muut sinne suuhunsa laittaa. :) Todella pikkuhiljaa kuitenkin aloiteltiin esikoisen kanssa eli tosiaankin vain maisteltiin ruokia. Aloitettiin esikoisen kanssa muussatulla banaanilla, samaa olen itsekin saanut ensimmäisenä maistaa. Toki suositellaan, että aloitetaan maistelu kasviksilla, jotta vauva ei totu makeaan ja syö sitten mielellään niitä kasviksiakin, muttei meillä ollut mitään ongelmaa minkään maun kanssa. Ihan alkuun maisteltiin kaupan soseita, koska ovat todella sileitä, mutta jossain vaiheessa rupesin tekemään soseet itse. Ja Tiutsi, kyllä sen kanan saa ihan sileäksi. Ainakin itse tein peruna-kanasosetta esikoiselle blenderillä ja jotkut tekee sauvasekoittimella, ihan sileää tulee. :) Eli onnistuu kyllä!

Ja ilta-aikaan ei uusia makuja kannata ottaa maisteluun tosiaan, ettei mene yöunet sitten mahanpurujen kanssa, jos niitä sattuu tulemaan. :) Ja kärsivällisyyttä joskus kaivataan makuihin totuttelun kanssa. Jotkut syö alusta asti hienosti, toiset pullauttaa kaiken suustaan kuukauden päivät.
 
Hei sain kaverilta kirjan Kotiruokaa vauvalle, kun ei enää itse tarvinnut. Aion siitä kokeilla ainakin alkuun, jos vaikka innostuisin tekemään enemmänkin. Kirja on tarkoitettu n. 1v asti käytettäväksi. Siinä puhutaan maistelusta yhtä lajia viikko kerrallaan ja 1 tl on sopiva annos alussa, kun harjoitellaan ja maistellaan. Kirja sisältää paljon ohjeita, vaikuttaa hyvältä ja kaveri on kahdelle lapselle siitä ruoat tehnyt.
 
Mulla taitaa olla sama kirja. Siinä oli ohje jollekin riisivellillekin ja harkitsin jopa kokeilevani sitä ekana. Luulisi olevan tosi neutraali. Tosin mun äiti vetos kanssa tuohon eksotiikkaan, perunalla pitäisi kuulemma aloittaa. Oli sit pakko muistuttaa että pottuja on Suomessa syöty suunnilleen sata vuotta, eli eipä nekään mitään erityisen suomalaista ruokaa ole...tuskin on parissa sukupolvessa vielä suolisto erikoistunut potuille :) Bataatti otetaan varmaan ekaksi jos en tuota velliä tee. Siinä on vissiin vähemmän tärkkelystä kuin perunassa joten sulaa paremmin ja vääntää vähemmän mahassa. Ajattelin keittää ja muussata jääpalakuutioihin. Maidolla notkistan sitten sulatuksen jälkeen vasta. Ja yhdellä uutuudella tosiaan kerrallaan ja useampi päivä niin näkee mistä tulee ongelmia jos niitä tulee. Ja jos ongelmia tulee niin aiheuttajaa kai pitää yrittää sitten myöhemmin uudestaan? Ei saa suoralta kädeltä diagnosoida allergiaa..? Vaikea reaktio onkin sitten eri juttu, mutta toivottavasti harvinainen... Meille kyllä lupailtiin, et 3kk neuvolassa tulis ohjeita, eikö niitä sit neuvoloissa yleisesti annetakaan?
 
Meillä otettiin varaslähtö soseisiin, poika on 26.päivä 4kk, joten ei enää ole kuin pari viikkoa. Ensiksi kokeilin keitetyllä perunalla ja siihen sotkin omaa maitoa ja nyt sitten on harjoteltu bonan porkkana-perunasosella. Hyviä ilmeitä tulee pikkumieheltä ja kyllä hän osan lusikallisesta syökin :) Kokeiluun lähdettiin siksi, kun tissillä on käyttöä aika tiehään, joten eikö maito enää riitä pelkäksi ravinnoksi?? Torstaina 21. päivä mennään neuvolaan, niin kuullaan miten jäpälä:Heartred on kasvanu :)
 
Mä jo mietinkin, että eikö kukaan ole uskaltanut aloittaa :) Meillä on nyt muutamana yönä taas unet lyhentyny 4-6 tunnin pätkiin, mutta pidän tuota vielä siedettävänä ja kun tissi riittää yöllä uudelleen nukahtamiseen nii en vielä hätäile. Korviketta alkaa mennä vaan jo se lähemmäs litra, nii siksi oottelen jo vähän että poika osottais kiinnostusta syömiseen... Ja hirveän laiha tuo poju on mun silmään, joskin jotenkin sporttisen näköinen :) Noh, ens viikolla on 3kk neuvola, eli saa tietää mennäänkö käyrillä kuitenkin. Kyllä me ennen joulua maistelut aloitetaan, jos sitä vaikka vois pariakin sorttia maistella joulupöydässä (kinkkua ja silliä :wink ).
 
Meillä sano nyt neuvolassa, että ei kun vaan annoksia isontamaan pikkuhiljaa. Jäpälä onkin nyt tankkaillu parin tunnin välein tissillä, myös yöllä :) Joten kirii kasvuaan hurjasti nyt. Nyt onkin alkanu soseet maistumaan pikkuhiljaa :)
 
Me alotettiin pari päivää sitte bataatin maistelu :) siihen sekotin korviketta niin sai sopivan löysää ja on tuttua makua joukossa myös.. Eka syönti meni hyvin, poika tuntui tykkäävän ja ei ainakaan yökkiny :D mutta eilen oli niin kiukkuinen ja väsyny ettei syöminen oikein onnistunu. Noo, tänään taas uudestaan :) meillä tulee ens viikolla 4kk ja korviketta menee tissin lisäksi jo paljon nii aateltiin alotella. Ens viikolla vois ottaa perunan tai riisipohjaists velliä.. Valion onni-velleissä oli banaanimustikka velli jota sais antaa 4kk iästä. Onko jollain kokemuksia?? Ois kiva saada iltaan vähän tukevampaa ku maitoa niin ehkä uni alkais taas maittaa paremmin..
Muuten ajattelin kyllä tehdä soseet ite, ainaki kasvissoseet, katotaan sit marjasoseiden kans et ostetaanko valmista..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
mulle eilen neuvolassa terkkasanoi et porkkana ja peuna on aika hyviä makuja alkuun. ja toki ne marja-ja hedelmäsoseet,mut suositteli aloittaa noilla vähemmän makeilla ensin kun vauvat herkästi tottuu siihen makeaan makuun,niin voi olla vaikeempaa toisinpäin
 
Takaisin
Top