Kiinteiden aloitus 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onpas meidän muksut erilaisia :) Oon vasta pari viikkoa antanu Hugolle vettä ja se on ihan mielissään siitä! Sellaisesta ensimukista osaa parhaiten juoda -> kaikki paikat ihan märkinä kun Hugo pärisyttää pihalle vedet...ja itkee heti kun ottaa mukin pois. Mielipuuhaa on myös tuttipullon korkista veden juominen... :D 

Mutta ei enää pärjää maidolla poika. Vuoden vaihteessa aloitettiin kiinteät ja nyt menee n.3 ateriaa päivässä, kasvissose, liharuoka ja illalla vielä maissisosetta tai puuroa. Joskus aamulla puuroa hedelmäsoseen kans. Puoli purkkia menee kerralla, paitsi esim. tänään meni kokonainen purkki kun oli jäänyt yksi ateria välistä. Imetin kyllä, mutta ihmettelin kun poika oli niin äkäinen mut ei raukalle riittänyt maito vatsantäytteeksi näköjään! 

Meillä ei tällä hetkellä maistu kiinteet kans juuri ollenkaan. Pari lusikallista ja se siitä. Ei kyllä maitookaan juo kun noin desin kerrallaan. Ja tuttipulloo saa melkein väkisin laittaa suuhun et ottaa ees siitä. Pakko vaan pakottaa ettei kuivu liikaa. Poika tosin on kipee et oon laittanu sen piikkiin, mut eipä siis välttämättä niin olekaan:(

Meillä on nyt pari viikkoa maisteltu kiinteitä. Ei oikein uppoa. On koitettu peruna, bataatti, aprikoosi, mustikka ja riisipuuro.  Bataatti ja hedelmäsoseet uppoaisi, mutta sekä aprikoosista että mustikasta ilmeisesti tuli ihottumaa (tytöllä atooppinen iho). Seuraavaksi taidan kokeilla päärynää tai ruusunmarja-vadelmaa. Jos saisi jonkun hedelmäsoseen sopimaan, niin kenties riisipuuro menisi sitten myös. Perunan ja riisipuuron kanssa tulee tällä hetkellä enemmän ylös kuin menee alas. Bataatti ei aiheuta vastaavaa yökkimisreaktiota...

meilläkin vesi on suurta herkkua :)

piti kysyä, että saako suomalaista mustikkaa ja vadelmaa antaa ihan raakana vai pitääkö keittää? Siis sellaista itse poimittua, joka on pakastettu.

Mekin tykätään vedestä, mikä yllätti ihan täysin! Olin siis ihan siinä luulossa et kaikki sylkee sen ensin pois eikä tykkäile, mut meilläkin melkeen suututaan kun vie nokkamukin huulilta... Ja myös syöminen tökkii just nyt, suu on tiivisti kiinni ja murisee lusikalle emoticon   Kaikesta päätellen tän on oltava joku ikä tai vaihe kun ei maistu, toivottavasti pian ohimenevää! Sillä mä olen lähestulkoon "pakottanut" raukan syömään, pidempi aika siinä menee kun toinen tuppisuuna ei ole ollenkaan halukas syömään, mut meinaan että kun jo kaks kuukautta ollaan niitä syöty niin pelkkä maito ei kertakaikkiaan enää riitä, siispä vain hänen parhaaksi yritän toimia...

Kiinteitä jos lapsi jo syö, voi veden antaa suoraan hanasta.

Kotimaisia pakastettuja marjoja ei tartte keittää. Ainoostaan ulkomaalaiset.

Tässä näin lyhyesti:)

Me ei olla ikinä keitetty vettä, neuvolan täti sanoi jo sillo ajat sitten kotikäynnillä, että suomalaisessa vedessä ei oo pöpöjä eikä sitä nykysin tarvi keittää. Paitsi tietysti jos olis joku semmonen vesiongelma, niin varmasti keitettäis..mutta tosiaan ihan pikku vauvasta asti on saanu veden suoraan hanasta. Eikä oo mitään tullu oireita.

Me ollaan viel keitetty vesi vaikka ei tarttis.. täytyy alkaa antaa hanasta. jotenki se vaan on tapa nii ei oo ees tajunnu et vois lopettaa. 
Ilta puuro on alkanu jätkälle maistuun tosi hyvin:) vieläkö söis päivä ruokaa nii hyvä olis. 

Amie perunan voi tosiaan laittaa muiden joulossa pakkaseen, yksinään menee huonoksi muuten ei:) Kesäkurpitsasta en osaa sanoa vaikka olen sitä ite tehny pakkaseen niin pakko sanoa etten muista kuorinko sen :D Dementia pahenee :D

Meillä on parina iltana maisteltu puuroa. Oon tehny sitä ihan tavallisista hiutaleista, mutta hiutaleet on jäänyt liian isoiks. Tänä aamuna sain tehtyä sopivan pehmeetä puuroo mikrossa ja se uppos tosi hyvin mangososeen kanssa. Täytyy tehdä samalla tavalla illalla. Saas nähdä miten puuro vaikuttaa yöuniin.

Millon ootte ajatellu lopettaa yösyöttämisen? Jotku lapsethan lopettaa / on lopettanu jo ihan itsestään, mutta entä sellaiset, jotka syö vielä öisin? Puolenvuoden ikäähän on pidetty sellaisena, jolloin yöpalvelut pitäis lopettaa... Itellä on tavoitteena että 7kk mennessä yöruokailu olis ohi jo kokonaan. Täytyy vaan luottaa noihin kiinteisiin ruokiin, ainakin nyt poika vetää niitä taas sairastelun jälkeen toooosi runsain määrin.

Mä en oo ajatellut mitään tiettyä ikää, toivon, et vauva itse lopettaisi yösyömiset.

Ei sillä muuten varmaan niin väliä ole, mutta yösyöminen lisää hampaiden reikiintymisen riskiä, koska sylkeä erittyy vähemmän ja hammaspeikot pääsee jylläämään hampaissa vapaammin. Meidän neuvolan täti neuvoi tänään, että pitäisi päivän aikana syöttää vauvalle niin paljon ruokaa, että pärjää sitten hampaiden pesemisen jälkeen aamuun asti syömättä. Meillä ainakin syödään puuroa hullun kiilto silmissä, siten saa illalla hyvin vatsan täyteen :-D

Nykyisin syödään 4-5 ateriaa päivässä...aamulla noin klo 5-7 maitoa jota lämmitän 200 ml josta juo noin 120-150 ml, noin klo 10 puuro makealla soseella, noin klo 12-14 maitoa 100 ml ja kasvislihasose tms 1/2 prk, klo 16-18 maitoa 100 ml ja makeaa sosetta 1/2 prk, noin klo 20 maitoa 200 ml josta juo noin 120-150 ml...

Nyt lisään nuihin teollisiin soseisiin oma tehtyä karkeampaa porkkanasosetta jotta saan rakennetta hieman karkeammaksi...Puuro on edelleen piltin jauheesta tehtyä puuroa, mutta aina maistellaan aitoa puuroa jota äiti sit laittaa jauhepuuron sekaan...Vettä tarjoan aina syöntien jälkeen ja välistä jos siltä näyttää-->hikoillut paljon kuumissaan vaunuissa tai temmeltänyt lattialla paljon...Joskus jää makea sose välistä kun on poika nukkunut pitempään...silloin annan vain maidon jos nukkumaanmeno lähellä...

Dessa: mä olisin jo lopettanu ne yösyötöt mut en nyt viitti just täs hässäkäs alata siihen tosin varmaankin vain parin yön huutorumpaan. Me muutetaan ensin ja kuhan ollaan asetuttu ja tyttö ei ole ite ottanu ja lopettanu yösyömisiä niin sit otetaan unikoulut. Nyt ei vaan rahkeet riitä enkä mä millään viittis pitää ukkoaki valveilla ku se tekee joka päivä edelleen 12 tuntista työpäivää vähintään. Eli odottelen rauhassa aikaa rauhallisempaa. Ja sit voi muutnekin huudattaa tytön omas huonees. Tai tietty toivon et ei tarttis huudattaa mut pahoin pelkään et ei tuo ihan hevillä annan periksi.

Ja tiiän varmasti et sillä ei edes ole mikään nälkä öisin. vaan ku herää nii tottumuksesta hauaa sen tissin, eikä muka osaa nukkua ilman sitä.

Ruoasta: Mun on ny pakko tehä niin, et lopetan kaikki kaupan ruokasoseet. Annan vain itse tehtyjä ja karsin paljo pois. Ajattelin jättää perunan, maissin, kesäkurpitsan ja bataatin. Lihat ja kanan jätän myös. Hedelmä soseista ajattelin pitää kaupan tuotteista päärynän ja luumun. Ja niillä mennään sit pari viikoa ainakin. Katsotaan sitten onko ihoon mitän vaikutusta. Ei edes kortisoni auta enään. Kannataskohan jättää muutakin pois? Nii joo pidä mä tavallisen kaurapuuron noiden lisäksi. Nii siis tarkotisn ku en noista allergioista juurikaan tiedä, onko noista aineista vielä joku, joka olis herkästi allergisoiva?

Eemi en ikäväkyllä osaa auttaa, mutta ajattelin toivottaa teille vähän tsemppiä. Tosi kurjaa kun se iho sellattis emoticon

eemi en oo varma onko ollut puhetta mutta ootko tarkistanut pesuaineet siis pyykin ja vauvan et oisko niissä jotain allergisoivaa...?Tai varmaan oot nuo jo ite tarkistanut...

Pölyallergiaa?

Eilen ostin Siinalle oman pesuaineen ja alan pesee sen vaatteet erillään. Tänää luin netistä kaikenlaista koitan nyt jättää pois myös viljat. Ja pitäs varata aika lekurille. Ku pitää sit tasrkemmin tuumata jos esim se viljojen lopettaminen auttaa et mitäs sitte annetaan et saa tarpeeks kaikkea ravintoa.

Emilia, mites teillä kävi sen puuron kanssa? En muista ainakaan lukeneeni mistään syökö Onni enää puuroo...

Eemi: ootko tähän asti pessyt ihan tavallisella hajusteellisella pesuaineella Siinankin vaatteet? Mä en ole mitään neidin vaatteita uskaltanut pestä kuin MiniRiskillä tai LV:llä. Itsellä aika herkkä iho pesuaineille.

Meillä ollaan ihan hulluna puuroon :). Tänään ekaa kertaa syötiin aamullakin, jonkun aikaa on jo totuteltu iltaisin. Ihan vaan noita Muksun valmiita puuroja, tarkoitus olis käydä ostamassa blenderi, että saa Elovenat hienommaksi ja sitten marjoja sekaan. Kivaa kun voidaan sitten syödä samaa aamupalaa :)

Eemi Meillä aletaan olemaan jo konkareita ton ihottuman kanssa taistelun kanssa!. 

Imetätkö vielä?

Kirjoitan mielummin listan mitä suosittelen että syötät ku se mitä ei saa syödä on aika pitkä:/ 
Meille suositeltiin allergialääkärin toimesta tällaista ruokavaliota pojalle: Bataatti, riisi, kaura, mustikka, vadelma, ruusunmarja, kana ja possu.    

Voisiko kyseessä olla maitoallergia? se on yleisin. Meidän tapauksessa oli maitoallergia mutta vaikka maito jätetty pois jo ajat sitten  ei vaikutusta ihottumaan ollut, suoli on niin ärtynyt maidosta ettei se ihan heti palaudu kuntoon, ja se ärsyyntyy lähes kaikesta minkä takia ihottumaa tulee ja tulee. 
meillä nyt 3 viikkoa ilman kortisoonia pärjätty, poskissa vain vähän ihottumaa, Luka syöny kaurapuuroa, bataattia/kanaa ja puuron seassa mustikkaa ja mustikka/vadelmaa. hyvin poika kasvanu vaikka noin yksipuolinen ruokavalio. 

yöt alko nukkumaan kun sai ihon kuntoon. muutenkin tyytyväisempi.

Takaisin