Kiinteiden aloitus 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän tyttö on nyt saanut kahtena päivänä peruna-tuttelisekoitusta, teelusikallisen päivässä. Ei tunnu olevan mitään herkkuherkkua, eilen yökki, ja tänään meni naama väärinpäin.

Onneksi rintamaito riittää vielä hyvin pääasialliseksi ravinnoksi, ei siis ole vielä paniikkia saada soseita maistumaan vauvalle. Hitaasti hyvä tulee :-)

Kyllä olisi tälle äidille tullut hätä käteen, jos olisin noudattanut neuvolan ohjetta aloittaa kiinteät vasta sitten, kun vauva ei pärjää ilman..

Multa on tainnut mennä jotain ohi näiden kiinteiden alottamisen suhteen.. Eli minkälaisia annoksia ootte antanut esim. ekan viikon jälkeen kiinteiden alottamisesta ja ootteko antanut tyylillä kerran päivässä? Ajattelin vaan että meillä jätkä ois vetäny tänään peruna-porkkanasosetta varmaan koko lautasellisen jos vaan olisi antanut. En oo kai oikein mistää kuullut sitä, koska ruokamäärää nostetaan ja koska uskallan antaa useammankin kerran päivässä noita soseita? Neuvolasta sai niin ympäripyöreät ohjeet ja pumaskan lippulappusia joissa noita soseohjeita...

Meillä Pitu tuntuu olevan täysin sama tilanne ja samat kysymykset mielessä tällä hetkellä. Päivällä poika ei huoli tissiä enää ollenkaan, pumppaan ja annan korviketta. Pullosta söis aivan huimia annoksia kerrallaan, jotenki oon vaan ollu arka antamaan "liikaa", vaikka ilmeisesti vauva ei söisi yli tarpeensa vielä tässä iässä... Yöllä onneks huolii vielä tissin, sitä varten onkin pakko lypsää päivällä että yöllä riittäis oma maito suoraan tissistä.

Perunaa menis ihan hirveitä määriä, vaan en vielä uskalla oikein antaa. Nyt oon antanu perunaa vaan illalla ennen iltavelliä (sitäkin menis enemmän kun yks purkki kerrallaan, ehkäpä uskallan antaakin enemmän kerta Emilian muksukin vetää aivan hurjia määriä eikä tunnu missään:)). Ajattelin et jos nyt parin viikon ajan antaisin soseita vaan illalla yötä vasten ja sit alkaisin antamaan lisäks kerran päivässä. Näitä ohjeita en oo mistään lukenu, oon vaan ihan ite ajatellu et näin mennään. Joo, niinhän mä ajattelin et imetän poikaa ainakin puolivuotiaaksi ja sen jälkeen vielä pari kertaa päivässä, mutta poika olikin eri mieltäemoticon Siitäs sain!

Neuvolassa meinaan nyt seuraavalla kerralla ekan kerran oikein kyselläkin jotain eli tästä ruokailuasiasta. Saas nähdä antavatko loppujenlopuksi minkäänlaista järkevää neuvoa, vai pitääkö tässäkin asiassa vaan luottaa omaan vaistoon. Se tuntuu nimittäin toimivan hyvin monessa asiassa toooosi hyvin.

Ekaks yritin vähän väkisin tissiä pojalle, edelleenkin tarjoon tissiä monesti päivässä, mutta kun ei huoli ni ei huoli. Tuntuu ihan kauheelta joutua luopumaan tissittelyssä jo nyt (näin ainakin musta tuntuu nyt, ymmärrän hyvin niitä, jotka ei oo voinu imettää ollenkaan...), mutta huomasin et parempi et annan asiassa periks kuin että väkisin yritän ja stressaan asiasta. Nyt oon ilman stressiä saanu pumpattuakin tosi hyviä määriä kerrallaan.

Näin tällä hetkellä, saas nähdä miten huomenna:) tai jopa parin tunnin päästä...

Meidän neidillä on ollu tänään maha aika löysällä koko päivän. Aamulla 7 aikaan teki todella ison kakan. Sen jälkeen on tullu melkein joka vaipan vaihdon jälkeen uus pienempi kakka pierun mukana. Ollaan jo 5 kertaa vaihdettu vaippa tälle aamulle ja kello on vasta 11. Anoppi sanoo et tuo on muka normaalia, hän opiskelee sairaanhoitajaksi.. Milla ei itke kovin paljoa, mut sitä kakkaa tulee aika usein pieniä määriä.

Me sii ollaan kuukaudne päivät syöty kiinteitä. Siis jos ei lasketa sitä et ilta maissi velli aloitettiin jo ennen 4kk. Nyt menee jo aika montaa eri lajia ruokaa ja hedelma soseita. Aamut ovat nyt ainoat, jolloin mennään pelkällä rintamaidolla.

Lounaalla syö puol (kaupan)purkillista peruna-liha (jotain) + 1/4 purkillista hedelmä/marjasosetta. Iltapäivästä hedelmää/marjaa ja päivällisaikaa usein vielä jotain kasvis ateriaa. Ja siihenkin päälle vähä jälkkäriä jos maistuu. Iltaan olen nyt alottannut pari päivää sitten puuron (ikää 5 ja puol kk).

Kokonaisannos mitä menee ruokaa on noin 1 purkki jotain peruna/ kasvis/ lihasosetta + puoli purkillista hedelmä/marja sosetta. Ja nyt oltasin ruokalusikallinen puuroa. Ememmänkin tunutis jo menevän kaikkea jos vaan antais. Mut olen koittanut pitää sen rintamaidon kuitenkin vielä päasiallisena ravintona niin en ole lisännyt määrää kovin nopeasti. Mutta pikkuhiljaa kiinteän määrä kasvaa ja rintamadon määrä vähenee.

Onko kellään tietoo missä vaiheessa maidon voi alkaa antaa muksulle huoneenlämpöisenä? Musta tuntuu et meidän pojalle korvike uppois jo silleenki, mutta saako niin tehdä..?

Dessa, ei se missään vaiheessa kiellettyä ole antaa maitoa huoneenlämpöisenä :) Siitä vaan jos muksulle uppoaa! Maitoa kait alun perinkin lämmitetään vain siksi, että rinnastakin tulee 36 asteista maitoa, maistuisi paremmin tms..

Riia-Mariasta on tullut ruokasnobi. Ei kaupan valmissoseet kelpaa kun on vaan kotiruokaa saanut. emoticon Mut onhan toi kaupan sose ihan kamalan hajuistakin, verrattuna itsetehtyyn. Kertokaa nyt sitten miten saan otettua mukaan kotona tehtyä sosetta, mikä ei kovin kauaa säily sellaisenaan? Vai säilyykö?? Tää huomattiiin vasta uutenavuotena kun oltiin kyläilemässä ja piti purkkiruoka ottaa mukaan ja Riia-Maria vaan totes että hyi, en VARMAAN syö!! emoticon

Edit. foorumi prkle pääsi taas yllättämään emoticon Joo eli meillä kaks ekaa viikkoa maisteltiin, eli varmaan se teelusikallinen tai kaks päivässä. Mut sitten lisättiin niin että nykyään syödään, ns. "lounas"  kasvista, mitä olen mittaillut niin keskimäärin 50g/joka kerta päivässä, välipalana päivällä hedelmäsosetta ja sit viel "illallinen" kasvista. Loput maitoa, nyt se oikeastaan alkaa vasta näkymään että kiinteät vaikuttaa, rauhoittunut huomattavasti se loputon maidon litkiminen ja kakkakin on jo kiinteytynyt. En siis ole saanut mitään ohjeita mistään, kun 4kk neuvolakin meni sellasessa lievässä sumussa kun Riialla oli just sillon joku vierastusvaihe (mikä sekin jo poissa) niin se hulluna siin huusi, turha toivo kysyä mitään näistä kun toista siin tuudittelet... Mut meillä on menny tosi hyvin, mitä nyt unet muuttunut vähän levottomiksi, mut mä luulen että se johtuu tästä iästä ja kaikesta opitusta ym.

Nyt ei poika enää avaa suutaan perunalleemoticon . No, sisänsä perunahan etenkin uudellenlämmitettynä mikrossa on tosi pahaa, joten annan sen anteeksi. Ajattelin testata et suostuisko poika syömään perunaa porkkanan kanssa , se ainakin olis makeempaa.

Kyllä muuten osaa syöminen olla sottaavaa puuhaa!!! Nyrkkiä pitää koko ajan tunkee suuhun ruuan kanssa ja sit tietty hieroo niillä nyrkeillä naamaa. Ja ruokalappua ehdottomasti pitää tunkee kans suuhun:) Ah tätä opettelun autuutta!

Huh taas sai tämä mamma neuvolan jälkeen uutta pähkäilemistä vauvan ruokailun suhteen! Lihaa ja puuroa kun saisi jo alkaa antamaan.. Taidan olla laiska ja ostaa ne kaupasta. Kysäisin neuvolantätiltä öljyn sekoittamisesta ruokaan, jäi vaivaamaan omaakin mieltä kun muistaakseni joku täällä semmoisesta puhui.. Kuulemma ei tarvitse antaa ennen 1v ikää, rasvaa muksu saa riittämiin maidosta.

Kyllä se syöminen vielä muuttuu siistimmäksi puuhaksi Dessa :) Niin ainakin meillä kävi kun jonkin aikaa oltiin syöty soseita ja ipana tajusi mikä on homman nimi, poika malttaa jo syödä rauhassa ja huitomatta. Suu loksahtaa aueta jo niin nätisti lusikkaa odotellen ;) Ruokalappua en enää ole pitänytkään, se tuntui vain olevan tiellä eikä sille enää ole niin tarvetta. Mustikkasoseen syönnille suojaan kyllä koko pojan ja sitterin... :D

Meillä syödään kanssa nyrkiä ja syöttölappua jollen oo kerinnyt työntää lusikkaa suuhun...Meillä siis poika ottaa ite lusikasta kii tai mun kädestä ja vie ne suuhun saadakseen ruokaa...
Tänään on kiljuttu aina kun ei ole lusikka suussa...Onnekx ei oo päristellyt, kiljunut sen sijaan...Yleensä kuuluu pojan suusta :äääääää-mmmmmmm(lusikka suussa)-äääää-mmmmm jne...Sottaista puuhaa on kyl kun antaa ite syödä, mut...VArmistan kyl ite pitämällä lusikan pästä kiinni koska muutoin se työnnetään kurkkuun asti...

Soseita ja puuroa söisi mielellään ainoastaan, maitoa meneekin välillä tosi vähän ja saa houkutella syömään tosissaan pullosta...heti kun antaa teelusikalla maidon seassa d-tipat on suu auki kuin linnunpojalla...emoticon

Haluaako joku nutricia muksu riisipuuro jauhe paketin?Siitä on kax kertaa maisteltu pojan kaa ja ei suostu syömään sitä...Marmatin siitä omalle äitille ja se sanoi et ei oo ihmekään itekään et oo suostunut syömään pienenän riisipuuroa oli se millaista tahansa...
Lahjoitan siis pois jollekin...Voi tulla hakemaan tai voin lähettää postissa teipattuna kiinni...Postikulut joutuu kyl ottaja maksamaan...

Tää on siis ensipuuro jauhetta...5-6 kk...
http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/5kk/fi_FI/riisipuuro/

Tietääkö joku, voiko Sunsweetin kivettömistä, kuivatuista luumuista tehdä luumusosetta vauvalle? Siinä on säilöntäainetta, siksi mietityttää. Help, Help.

Kuinka nopeasti olette siirtyneet yhdestä kiinteästä ateriasta päivässä kahteen kiinteään ateriaan päivässä?

Meillä edelleen vain maistellaan kiinteitä, tänään meni 1,5 ensilusikallista perunaporkkanasosetta. Mietin vaan, että pitäisikö ottaa ohjelmaan toinen maistelusessio iltapäivälle, vai mennä yhdellä kerralla niin kauan, että sose alkaa maistua vähän paremmin..

Meet ihan oman tuntemuksen mukaan,anna ihmeessä jo enemmän jos tuntuu että lapsi ottaa enemmän!

Mä alotin maisteluttaa viikko ennen joulua,ja pikkuhiljaa lisäsin ruoka annoksen kokoa,ja nyt on viikon verran vedellyt aamupäivisin puuron, n.3/4 dl vettä ja 2,5 rkl puurojauhetta.
Kaik uppoo hienosti,päälle tissiä tai Nania.(mukista!)
Sosetta sit iltasella melkeen purkillinen,ainakin yli puolet menee ja tissi päälle.
Eli noin 4(-5) jääpala astiassa pakastettua palaa.
Illalla 200 ml velliä ja tissiäkin pikkasen.

Meillä menee aika paljon jo sosetta ikään nähden.
Alotettiin maistelemaan joulun jälkeisellä viikolla. Hyvin on maistunut Aleksille alusta asti joten siksi ollaan voitukin jo antaa enemmän.

Eli aamulla tissiä, 10.30-11 ½purkkia kasvissosetta ja tissiä päälle, tämän jälkeen nukkuu pitkät päikkärit. Sitte n. 13.30-14 ½purkkia hedelmäsosetta ja tästä n. tunnin päästä tissiä. Sitten n. klo 16-17 ½purkkia kasvissosetta ja tissiä kohta siitä ja nukkuu päikkärit. Illalla 200-240ml velliä ja tissiä (ei aina) ja nukkumaan.

Makuja on maisteltu jo aika paljon, pari-kolme päivää olen uutta maistattanut ja sitten jo seuraavaa uutta. Tietysti jos oireita tulis niin ei ihan tätä tahtia mentäis.

Mulle on neuvolas jääny kans tää kiinteiden opettelu vän niinku läpikäymät. sain sellasen bonan vihon ja siinä se. Nyt syödään peruna-porkkana sosetta 3tl 1krt päiväs. Mut siis mua nyt on ruvennu mietityttää et ku pitäs maistella eri ruokia niin tarjotaanko aina myös sitä mitä on jo aikasempaa opittu syömään vai lisätäänkö vaan lautaselle aina yksi uusi ruoka aine. Vai miten siis häh.. Siis et annanko sit vaan ens viikol tota peruna-porkkanaa ja sit sotken joukkoon jotai lisää ja sit seuraaval viikol tätä mut taas lisän lautasel uuden ruoka aineen? vähän kysyn varmaan tyhmiä mut oon ny vaa vähä ulal.. :/

paukke mä oon antanut niin et ensin perunaa 4 pv, sit peruna-porkkanaa 4 pv...sit peruna-maissia 4 pv, peruna-kukkakaalia, peruna-parsakaalia...aina kaikkia 4 pv ja ekana päivänä 1-2 tl...seuraavana päivänä 2-3 tl, kolmantena 1/2 prk jos syö eikä oireita, 4 pv 1/2 prk...jne...Tein itse peruna-porkkana-bataatti sosetta pakkaseen pakastekuutioiksi niin siitä on hyvä ottaa lisäksi niille päiville kun maistellaan uutta...lisänä oon jälkkärinä tarjonnut makeeta sosetta...ekaksi aloitin luumulla kun sitä oli jo aiemmin saanut-->tuttua...päärynäsose oli seuraavana...Tee aina niin et uusien ruoa-aineiden välinä on aluksi 3-4 pv, sitkun ikää niin voi harventaa jollei tuu oireita...

Viljat ja lihat yms aloitettiin maistelemaan 5 kk iässä...

Mulla poika nyt melkein 6 kk ja syödään jo joka aamu kaurapuuroa makealla sosesilmällä(kaura puuro on 5-6 kk piltin jauheaines)...sit noin klo 15 syödään joko kasvissosetta tai liha/kalasosetta...Nyt maistellaan lohisosetta...sit muissa väleissä syödään maitoannos...poika ei suostu soseen yhteyessä syömään maitoa ensinkään vaan 2-3h syömisestä...Maitoaterioiden kera tulee 5-6 ateriaa päivässä...riippuu herääkö maidolle klo 5 vai klo 7...

Mä ostan siis valmiina noi ateriat kun oon laiska ja mies tuumasi et jätä noi sössöttelyt niin saat itsellesi hieman vapaa-aikaa...emoticon
Vettä tarjoan tuttipullosta kiinteiden jälkeen tai nyt opetellaan taikamukista juomaan...Lisäksi poika osaa halutessaan hörppiä tuttipullon korkin reunasta vettä...

Näin meillä...Mutta poika on vauvasta asti saanut d-tipat ja cuplatonin teelusikasta suuhun joten lusikasta syöminen on vissiin tuttua...ei oo koskaan sylkenyt mitään pois suusta...syö nätisti kaiken mitä tarjoan...paitsi riisipuuro aineesta tehtyä puuroa...

Mutta siis aluksi voit tarjota vaikka pari kertaa päivässä puolikkaan teelusikallisen sosetta ja maitoa päälle...

Kokeilemalla opit kyllä vaavan kaa oman rytmin päivälle...Toisille sopii kiinteitä kax kertaa päivässä + puuro...Meille 1...

Meilläkin ollaan mukamas jo niin isoja emoticon Päivä menee aikalailla näin : aamupuuro hedelmähyvän kanssa, kasvisliha/kala/kana -ateria (muna tulossa myös kohta mukaan), välipalahedelmä, kasvisateria ja hedelmäinen iltapuuro... Joka aterian jälkeen juodaan about 100ml maitoa. Toisinaan tarvii antaa vielä vähän maitoa iltamyöhään jos jostain syystä valvoo pitempään tai herää vielä syömään ennen puoltayötä. Kasvaa hurjaa vauhtia ja kakkaa kiinteää päivittäin. Nukkuukin taas vihdoin paremmin, eli koko yön.emoticon

paukke muistan kun itellä oli ihan samoja ajatuksia, jotenki olin ihan pihalla ja pelkäsin että jotenkin lapsen pääsisin pilaamaan jos en kaikkea tee "kirjan mukaan". Mullakun oli samanlainen tilanne etten kerennyt sen kummemin neuvolassa mitään näistä kyselemään kun Riia vierasti... Toisin kuitenkin kävi, netistä saa paljon tietoa ja mun mielestä teidän kahden välinen viestintäkin vie tosi pitkälle. Kyllä vaavi sit alkaa osoittamaan mieltänsä jos ei esim. halua enempää ruokaa tms. Kokeilemalla siitä selviää, eli tsemppiä nyt näihin!emoticon

Takaisin