Kiinteiden aloitus 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon antanu eri makuja pojalle tosi tiheään tahtiinemoticon . Oon ollu ite niin intona etten oo malttanu... Onneks ei oo tullu mitään oireita mistään ni ei oo tullu sen takia ongelmia. Hyvä kyllä olis jos malttais enemmän. Ehkä sit kun siirrytään puuroon, yritän ainaki.

eka kerta ku poika kieltäytyi syömästä...keitin aamupuuroa ekaa kertaa ohrahiutaleista (aiemmin syönyt vain piltin kaurapuurojauheesta tehtyä puuroa) ja olin pienentänyt hiutaleita soseuttajalla...keitin puuron tosi pehmeäksi...laitoin kuningatar-sosetta joukkoon ja annoin...pojan ilme oli sellainen et mitä ihmeen moskaa sä mun suuhun tunget...eikä avannut enää suutaan ollenkaan.annoin nokkamukista vettä niin puuro tippui suusta syöttöliinalle...kait se oli oudon tuntuista mupeltaa karkeampaa....sit kun tein piltti kaurapuurojauheesta puurin ja istahin lattialle pojan viereen syöttämään niin  suu oli auki kuin linnunpojalla ennenkuin ees kerkesin ottaa puuroa lusikkaan...emoticon

No täytyy kokeilla vielä hienommaksi jauhaa muutamina aamuina ja jollei uppoa niin kokeilla kaurahiutaleilla sama juttu...jos se johtuu vaan puurolajikkeesta...

Mä olen vielä vähän pihalla näistä sosejutuista kun ei olla aloitettu vielä, mut mietin, et miksi sitä perunaa? Siinä kun ei ole mitään mitä ihminen tarvitsisi, kun on vaan tärkkelystä. Me kun ei miehen kanssa juuri perunaa syödä, niin tuntuis oudolta syöttää tuollaista täyteainetta tytölle... Onko se vaan siksi kun on neutraalin makuista, että menee helposti alas? Vai ärsyttäiskö vähiten massua kun siinä ei oikein mitään ole?

Louvre, me päätettiin myt myös aloittaa perunan sijasta bataatilla. Peruna ilmeisesti saattaa vetää mahan helposti kovaksi, ja kun meillä kakitaan muutenkin jo harvaan niin en halua siihen ummetuksen riskiä vielä... Bataatti myös vähän imelämpi niin varmaan mukavampi aloittaa maistelu sillä
emoticon

Meillä ei siis mikään kiire tuon syömisen kanssa, kun painokin noussut vielä nätisti, mutta tytöllä selkeästi hurja mielenkiinto syömistä kohtaan, niin ajattelin että ihan hyvä aloittaa tuo maistelu nyt kun innostusta on :)   Sitä oikeaa syömistä katsellaan sitten myöhemmin!

Sme: meillä sama juttu et heti jos jotain vähänkään karkeampaa nii ei taho mennä alas. Mut olen silti koittanu alkaa antamaan et oppis. Sit ku antaa kaupan purkkeja ne on niin sileitä et ei tosiaan yhtään sanota vastaan ja suu auki ennenku ehtii seuraavaa lusikallista lautaselta ottamaan.

Louvre: ei mitään syytä alottaa perunalla. ite tosin tein niin. Enkä tiä miksi. Tuttu ja turvallinen vissiin. Mä luulen et se on sellanne juttu et peruna on suomalaisille se yleisin raaka-aine mitä käytetään.

Mä olen nostanut ruoka-annos kokoa lounaalla jo kokonaiseen purkilliseen. Ku Siina oli ihan sitä mieltä et ruokailu loppui ihan kesken jos antoi vaan puol purkkia. Se itua tökötti buombossaan suu auki ja sanoi hö hö hö ku mä yiritn näyttää sille monena päivänä tyhjää lautasta, et ruoka loppu. kaikki meni. Mut se vaan avas suutaan aina uudelleen liikahdin mä mihin suuntaan tahansa ja sanoi hö. Aloin antamaan lisää nii sit oli tyytyväinen. Päivällisellä annan vielä puol purkkia ruokaa mut sit hedelmä - marja soseita menis ainakin puol purkkia päälle. Ja ilta puuroa haluais yleensä kans sellasen noin 100ml kerrallaan.

Aamu palaa ajattelin alata antamaan tässä kohtapuoliin. Se onkin ollut nyt ainoa ateria millä on tähän asti ottettu vain tissiä. paitti sit välillä ei olla otettu välipalaa ku ollaan oltu vaikka raksalla nii sit vaan tissillä iltapäiväkin.

Me ei alotettu perunalla eikä anneta perunaa todennäkösesti ku vasta joskus tulevaisuudessa. Me alotettiin riisillä ja sitten bataatti.
Yksityisellä ollaan maistelu jäjestys tehty eikä listassa ollut perunaa eikä porkkanaa mitä yleensä neuvolassa käsketään antaa ensin.

Nyt on maisteltu, riisi,bataatti,mustikka,ruusunmarja,vadelma,luumu,kaura,päärynä.

Meidän poika taitaa olla aika nirso, mikään noista paitsi bataatti ei oikeen meinaa kelvata:/ eikä bataattikaan enää kovin hyvin..

Hugolle annoin ensimmäistä kertaa vähän liharuokaa tänään :) Eka tietysti vähän irvisteli, kuten kaikelle, mutta hetken päästä maiskutteli ihan mielissään jo! En tiedä oisko sitä voinu antaa samantien purkillisen, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla eka pari päivää :) Kaikelle muulle on totuttelu vienyt 3-4 päivää ennen kuin on mennyt irvistelemättä ekan lusikan jälkeen. 

Piltin valmistama pikku karjalanpata on melko karkeaa...meillä meni eilen irvistellen 1/2 prk alas...yleensä purkki hetkessä...5 kk ylöspäin, mut mun mielestä oli koostumus paljon karkeampaa kuin esim perunaa ja lihaa soseessa...

Eemi emoticon Taidan huomenna laittaa sitä hieman oman tehdyn peruna-porkkana-bataatti soseen sekaan niin saa karkeampaa rakennetta aikaiseksi...Jos poika vaan suostuu syömään...

Tänään meni taas perunaa ja lihaa sose purkki kokonan huiviin ja lisäksi jälkkäriksi luumusosetta 1/2 prk...poitsu tais olla nälkäinen...emoticon

Täällä kyllä uppoo kaikki mitä on annettu *koputtaa puuta*
Onneks poika ei nirsoile vaan syö kyllä kaikkee mitä annetaan. AINA irvistää uudelle maulle mutta jos toisella kertaa odottaa suu auki ruokaa.
Ja meillä syödään niin että ensin "alkupalaksi" 100-150ml maitoa ja sen jälkeen vasta kiinteetä koska muuten ei tahdo maito maistua. Ja kiinteetä menee se n. 1prk kerrallaan.

Tänään on se päivä kun meidän neiti saa ekan lusikallisensa ruokaa!!!
Äitiä jännittää niin paljon ettei enää saanut edes unta!
emoticon

Bataatilla lähdetään, katotaan miten käy!

Tänään meni ekaa kertaa maito ennen kiinteää alas...sai soseen vasta maidon jälkeen...Yes!!!täytyykin heti huomenna testaa josko sama onnistuisi...

J.J onnea syöttämisiin...emoticon

Meillä neiti tajusi kiinteiden syömisen tällä viikolla oikein kunnolla. Ensimmäiset kolme viikkoa mentiin yhdellä soseannoksella päivässä ihan pienillä maisteluilla. Tällä viikolla hän on saanut kaksi soseannosta päivässä, ja tänään maisteltiin kaurapuuroa.

Kaikki on mennyt aika hyvin alas, jopa puuro :-) Nyt on siis maisteltu peruna, porkkana, kukkakaali, kesäkurpitsa ja puuro. Seuraavaksi otetaan parsakaalia, ja sitten ehkä jotain lihaa. Jossain vaiheessa, kun saan sisällytettyä viidennen annoksen tytön päivärytmiin, maistellaan hedelmäsoseita.

Alkuun maistatin yhden uuden maun viikossa, nyt on menty pari uutta makua viikossa..

saakos kesäkurpitsaa jostain tähän aikaan vuodesta? Oon yrittäny kattoo mut en oo löytäny.. Miten sen muuten valmistatte?

En kotimaisesta kesäkurpitsasta tiedä, mutta meidän lähikaupasta ainakin löytyi ulkomaista kesäkurpitsaa..

Itse tein peruna-porkkana-kesäkurpitsasosetta suhteessa yks osa perunaa, kolme osaa porkkanaa ja kaksi osaa kesäkurpitsaa. Vähän vettä ja sit soseutin. Jääpalamuotteihin ja pakkaseen. On maultaan vähän makeaa, jos kasvissoseesta voi sanoa niin. Uppoaa ainakin meidän neidille tosi hyvin :-)

Piltin pikkukarjalanpataa meni hyvin alas kun sotkin sitä hieman omatehtyyn sileään peruna-porkkana-bataatti soseeseen...Eli purkista 2 tl ja oma tehtyä 4 tl...Hienosti meni kakistelematta...Eli nyt sit huomenna lisätään hieman lisää pataa ja vähemmän sileää...Eix tää äiti ookin hieman fiksu...lisäksi poitsu joi eka 50 ml maitoa ja sit söi sosetta...Yes!

No joo huomenna keittelen/höyrytän porkkanoit ja soseutan niitä karkeaksi soseeksi jota lisään purkkiruokiin...

Meillä uppoo hyvin kaikki nuo 5-kuisesta eteenpäin tarkotetut soseet karkeusasteesta riippumatta :)..ja kala menee kans.

Ainut ongelma on edelleen se, eetä jos ruuan kans (tai alle tuntia aiemmin tai myöhemmin) antaa maidon, pukluna tulee pihalle. Ja vesihän ei mene edelleenkään millään keinolla..Eetu on nähtävästi päättäny että vettähän minä EN sitten juo!

Meidän tytölle on iskenyt kiinteidensyöntistoppi emoticon

Aamu- ja iltapuuro menevät jollain menestyksellä, mutta lounas, välipala ja päivällinen ei tunnu maistuvan ollenkaan. Olen tarjonnut aterioita päiväunien jälkeen (nukkuu 2 - 3 tuntia kerrallaan), ennen maitoa ja maidon jälkeen, mutta ei vain nappaa. Pari kolme lusikallista syö, mutta sen jälkeen alkaa touhuta kaikkea muuta tai painaa suun tiukasti kiinni.

Onneksi pärjää vielä maidolla, vaikka sosetta meneekin vähemmän. Toivottavasti tämä on vain joku vaihe, ja menee (pian) ohi.

Sukey meillä on sama homma. puuro menee alas mut päivällä ei syö mitää :/ toiv menee tosiaan ohi.

Takaisin