Kiinteiden aloitus 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Puuron teen veteen ja olen ymmärtänyt että omanmaidon jos lämmittää esim mikrossa niin siitä ne vitamiinit lähtee jne. Olen ajatellut kun saadaan jauhetta nii laitan sitä sitten puuron sekaan sit ku olen jo laittanut marjasosetta joukkoon et viilentää, ku sitäkään ei sais kuumaan laittaa. Sais poitsu vähän enemmän maitoo, ei ole kyllä vielä ongelma mutta melkee kaikilla kavereilla tuntuu olevan ku kiinteet alkaa kunnol menee nii maitoa ei mene tarpeeksi.

Korvike (tutteli 2) kelpaa hienosti pojalle...Mutta pakastettu pumpattu ei...Täytyy kokeilla huomenna josko menisi siten et teen velliä siitä piltin puurojauheesta siihen...

Nyt menee niin et aamulla saa maitoa sen verran kuin uppoaa (useinmiten 100-150 ml),
sit parin tunnin päästä 100 ml maitoa +aamupuuro ..
lounaalla 100 ml maitoa +lämmin sose 1/2 prk (+karkeampaa porkkanaa)...
välipala 100 ml maitoa+ makea sose 1/2 -1 prk...
iltamaito 200 ml juo minkä juo...Tarkoitus ottaa lisäksi vielä iltapuuro/velli jossain vaiheessa, nyt en koe tarvetta koska nukkuu yön läpi muutamalla tutinnostolla...

Kuulostaa Sme ihanan yksinkertaiselta toi syöminen. Mun varmaan pitäis kans ihan suosiolla siirtää aamupuuroo tunnilla parilla eteenpäin, nimittäin sitä ei mee heti heräämisen jälkeen kun pari lusikallista. Maitoo poika haluaa, ei puuroo. Ja sit mun ei pitäis edelleenkään olla huolissani ruoan määrästä, kyllä maidollakin tuntuu hyvin pärjäävän. Toki poika ruokaa vähän syö, mutta tosiaan vähän. Maito on siis in. Hyvä toisaalta niin!

Iltapuuro uppoo aina tosi hyvin. Sillon edellisestä ruoasta ja maidosta on 3h ja varmaan lapsella on sellanen sisäinen tarve syödä illalla hyvin. Näin ainakin luulisin kun miettii sitä tissilläkin tankkaamista yötä vasten.

Hei minkä verran teidän pienokaiset syö kerralla? Esim tuo iltapuuro?  Ei näin pienet varmaan osaa vielä ylensyödä niinkuin me aikuiset, mutta musta vaan tuntuu ihan uskomattomilta meidän neidin ruokamäärät. Pienen pilttipurkin verran menee sosetta kerralla (2 kertaa päivässä) ja puuroa menis sellainen pari desiä, varsinkin illalla, aamuisin saattaa jäädä muutama lusikallinen.

Liikkuuhan tuo tietenkin paljon, että varmaan kuluttaakin, eikä noissa ruuissa niin kamalasti sitä energiaa loppujenlopuksi ole...

Kai sitä voi huoletta antaa niin paljon kuin menee, alkaahan se sitten jossain vaiheessa vaalla näkyä jos syö liikaa :D

Mulla ei oo mitään tarkkoja desimääriä tiedossa, kun en ole niitä mittaillut. 

Kaupan puurojauhetta menee aamuin illoin 4 ruokalusikallista (on siinä varmaan reipas desi puuroa). Kasvissosetta menee lounaalla puoli purkillista, ja saman verran menee hedelmäsosetta välipalalla. Lihasosetta menee päivällisellä vaihtelevasti lusikallisesta puoleen purkilliseen.

Tuolla ruokamäärällä meidän tyttö on nyt nukkunut kaksi yötä ilman yösyöttöjä. Tää äiti tietty toivoo, että sama suuntaus jatkuisi emoticon

Hugo syö nykyään aamupuuron +1/2 hedelmäsosetta, 1 prk liharuokaa, 1prk jotain kasvista ja 1 prk hedelmäsosetta päivässä. Lisäksi imetän pari kertaa päivässä ja annan vettä ainakin kasvis- ja liharuuan jälkeen. oltiin reissussa niin tuli annettua vähän huonosti vettä kun hanavesi maistui vähän oudolta vaikka juotavaa olikin, niin en sitten uskaltanu sitä antaa enkä muistanut pullovettä Hugolle aina hankkia. Koitin imettää useammin, mutta aika monesti jos imetän heti ruuan jälkeen niin tulee pukluna pois. 

Kiinteät uppoaa hyvin, mutta silti Hugo syö väh. 2 kertaa yöllä silti. Reissussa saattoi syödä jopa 4-5 kertaat, en tiedä oliko sitten jano kun vettä sai tosiaan vähän huonosti. 

Joku kysy herneistä, mun mielestä niitä taisi olla Kanadassa purkkiruuassa, en muista nyt sitä listaa... 

Eemi: ikävää toi ihottuma, toivottavasti lähtee pian paranemaan! Hugolla on ollu alusta asti punainen läikkä poskessa ja toinen selässä. Ovat vaalenneet aina kun olen laittanut kortisonia väh. 1-2 kertaa päivässä, mutta taas tulleet pahemmaksi kun oon pitänyt taukoa. Vissiin ei sais kauhean kauan antaa putkeen tuota kortisonia, mutta kun heti pahenee. Nyt huomasin kaksi pientä laikkua leuan alla. Plääh! Toivottavasti ei rupea leviämään toi ihottuma! Typerää mun valittaa kun on tosiaan vain läiskät, mutta pelottaa että alkaa leviämään toi! Muutoin Hugolla on ainakin ollut tosi hyvä iho. Laitan aina välillä bebanthenia tai tavallista kosteusvoidetta läiskiin ettei iho ohenisi, mutta en tiedä mikä olisi parasta. Nyt on jo niin monta ruoka-ainetta mukana että olis tosi vaikea ruveta selvittämään mikä aiheuttaa pahentumista... Kun luulen että reissussa kypärämyssy hiosti ja pahensi asiaa, kun olimme melkein koko ajan menossa. 

Kuinka paljon teidän muiden pikkuset juo/syö maitoa päivässä? Tissittelijät nyt ei tietenkään tiedä mutta korvikkeella menijät ois kiva tietää. Jostain luin että 600ml tarttis syödä ja se tuntuu välillä aika paljolta. Meillä menee jotain 500-600ml päivässä.

Meidän soseidensyöntistoppi on päättynyt, nykyään kasvis- ja lihasoseet menee ihan vaivatta. Tällä hetkellä tyty saa puoli purkkia ruokaa/ruokailu, tosin välillä tuntuu, ettei se ihan riitä, vaan nälkä tulee suht nopeasti uudelleen.

Olen nyt kahtena päivänä antanut tytölle pienen palan banaania pureskeltavaksi. Hienosti hän osaa purra paloja, mutta ei ole vielä ymmärtänyt syödä purtuja paloja. Tänäänkin sylkäisi puraistun palan pois ja haukkasi uuden tilalle :-D Seuraavaksi ajattelin, että voisi antaa kurkkua maisteltavaksi..

Meil ainaki menee maitoa melko heikosti, yleensä aamumaito n.120-160ml. Lounaalla ei tahdo juoda juuri lainkaan, hyvä jos 50ml menee alas. Päikkäreiden jälkeen juo taas maitoa 120-160ml. Ja taas päivällisellä ehkä se 50-100ml saa menemää(paha sanoo ku päristely on kivaa syödessä ;) ). Illalla menee velliä 200ml. Eli päivän aikana menee pelkkää maitoa ehkä 400ml. Nesteitä yleensä se n.600ml...

Tohon puuroasiaan on pakko kommentoida sen verran vielä, Mä en ainakaan pode huonoa omaa tuntoo siitä et laitan hiukan pienelle sokerii joukkoon. Onhan se rintamaitokin melkosen makeeta. Enkä mä itekkää söis puuroo ilman sokeria tai hilloa. Se on pahaa. Tietysti voishan siinä käydä semmonen flaksi et poika söis puurosa loppuelämäsä paljaaltaan ilman hilloa ja sokeria. Jotenkaan en siihen usko. Yhtä turhaa se ylimääräne lisätty sokeri aikusel on.... :D

Mä keitän pojal puolikkaan annoksen(aikusen annoksesta, 150 ml vettä ja 1/2dl hiutaleita hienonnettuna) ja se menee vaihtelevasti välil kokonaan ja välil ei. Vettä on vähä ylimäärästä ku tuppaa muuten tuleen vähä tönkköö ku onnistun kiehuttaa tol meiti liedel turhan paljo.

Mä kommentoin kans tota puuron sekaan sokeria-keskustelua.
Mä en itse laita pojalle puuroon sokeria, koska vauva ei tunne sokerin makua eikä osaa vaatia lisää makeutta ruokaan eikä opi sitä käyttämään jos ei aikuiset sitä hänen ruokaansa laita.
Oppii sitten myöhemmin vaatimaan makeutta ruokaansa jos haluaa, mut niin pitkään vältetään sokeria kun vaan pystytään.
Rintamaito on myös makeaa mut siinä ei ole lisättyä sokeria. Sokeri itsessään on pahasta kenelle tahansa ja jos lapselta se voidaan jättää pois niin minä ainakin jätän.
Itse en kyllä puuroa söisi ilman voisilmää enkä suolaa mutta nämäkin olen vasta sen jälkeen oppinut lisäämään puuroon kun itse olen maun maistanut.

Mut jokainen tekee tyylillään, ketään en tuomitse tms..

Muuten kiinteistä; Meillä menee aamulla 200ml maitoa, lounas lihasosetta 1prk, välipala hedelmäsosetta 1prk, päivällinen kasvissosetta 1prk ja iltapuuro n. 2dl. Välissä juodaan maitoa ja meillä menee  varmaan semmonen 600-1000ml päivässä maitoa (yöt tässä mukana) joten ihan hyvin poika saa ruokaa ja nestettä.

Te jotka ootte jo kauemmin kiinteillyt niin kuinka nopeasti huomasitte että imettäminen vähenee eli kiinteet alkaneet korvaamaan maitoa? Meillä vasta pari viikkoa omin sormin maisteltu eli meillä ei ihan hirveitä määriä itse ruokaa mene alas, mutta tää äiti alkaa olla vihdoin loppuun imetty, ei siis henkisesti mutta fyysisesti, huulet oli halki pari kuukautta putkeen, iho tosi kuivana, kipeeks tuun tosi herkästi, ja nyt alkoi hiuksetkin putoon.. Ihanahan se on kun pieni käpertyy kainaloon lussuttamaan, mutta odotan kyllä sitä innolla että esim päästäisiin aamu ja iltasyöttöön vaan... päivät sitten kiinteillä jaksaisi... tosin sitten varmaan itken täällä että nyt se ei enää haluakaan olla rinnalla :P Taitaa olla väsymystä ilmassa tänä sunnuntaina...

Meillä puuroon laitetaan hedelmäsosetta, muuta ei lisätä. Soleria en lisäisi tosiaan kun lapsi ei vielä tiedä makean päälle. Enkä kyl ite söis puuroa mis sokeria, mutta ne ovat makuasioita ja saa sitten lapsikin päättää kun ymmärtää :)  

Meillä puuroon laitetaan hedelmäsosetta, muuta ei lisätä. Soleria en lisäisi tosiaan kun lapsi ei vielä tiedä makean päälle. Enkä kyl ite söis puuroa mis sokeria, mutta ne ovat makuasioita ja saa sitten lapsikin päättää kun ymmärtää :)  

Meillä puuroon ei laiteta mitään, hedelmäsosetta saa jälkkäriksi ja hyvin puuro maistuu sellaisenaan :). Jos keitetään ihan kattilassa puuroa, lurautan sit vähän NANia siihen, että maistuu tutummalle. Hedelmäsoseista ollaan yritetty valita semmosia, mihin ei oo lisätty sokeria (eli Pilttejä vähempi syö, koska niihin poikkeuksetta lisätty hedelmäsokeria, mikä ei oo sen terveellisempää kuin tavallinen sokeri).

Meillä väheni imetys aika nopeaan kiinteiden alottamisen jälkeen. Alkuun tietty pari viikkoa meni maistelussa ja Hugo söi yhden aterian kiinteitä päivässä. Sitten kun puurot tulivat mukaan kuvioihin ja varsinkin liharuoka, niin yhtäkkiä huomasin, etten imettänyt kuin ehkä kaksi kertaa päivällä, eli sitä mukaa kuin kiinteiden aterioiden määrä päivässä kasvoi niin imetys väheni. Välillä imetin vähemmän päivällä, koska maidot tulivat pukluina jos pian kiinteiden jälkeen imetin. Nykyään on varmaan vatsalaukku vähän suurentunut ja maito pysyy sisällä, tosin ei Hugo sitä aina kovin suurella vimmalla ime. Imetän päivällä lähinnä vain, että Hugo saisi nesteitä, koska maito ei oikein maistu pullosta. Nokkamukista menee jonkun verran vettä, vaikea sanoa kuinka paljon, koska paita ja sitteri ovat aina ihan märkinä "juomisen" jälkeen koska päristely on niin hauskaa... 

Niin no en tiiä maistaako sokeria mutta kyllähän jo vastasyntyneen makuaisti erottaa suolaisen, makean, karvaan, happaman ja umamin. Eli erottaa et onko joku makeeta vai ei. Testaanpa asian sitten aamupuurolla huomenna en laita sokeria joukkoon jos menee niin ei kait sillä sitten oo väliä. En vaan oo ikinä saanu tuota syömään paljasta puuroa. Yrittänyt olen kyllä.

Nyt meillä uppoaa ja 8 kk soseet...Ei ongelmaa syömisessä-...ikää siis päivää vajaa 8 kk...miinuspuoli on kamalan korkeat hinnat eli pakko alkaa tekee enemmän ite...yli 1 € purkki, josta poika syö puolet kerrallaan...Varsinkin kun miehen mielestä ei saa ostaa kuin kotimaassa valmistettuja...

Sormiruokaa oon ollut tosi huono antamaan, kun pelkään pojan tukehtuvan, mutta on nyt otettava niskasta itseä kiinni ja alettava antamaan pojalle käteen ruokaa...

Takaisin