Kiinteiden aloitus 2

Sme

Puuhakas puhuja
Nyt riitti toi selaaminen...Laiskuus iskee ja aloitan uuden aiheen vanhalle aiheelle... Jatketaanko tähän? Meillä ei mee maitoa yhtään kiínteiden lisäksi vaan ootan tunti -kax ja sit annan maitoa...Vettä ei mee yhtään tai se mitä tuttipullosta tippuu suuhun...muu valuu suupielestä pihalle... Tai sit annan  maitoaterian ja kahen tunnin päästä kiinteitä...Riippuu vähän... Mä annan hedelmä- ja marjasoseita kasvisten rinnalla jälkkärinä...Mutta jos kasvisten syönti vaikeutuu niin annan sitten makeat omana aterianaan, esim. kasvis aamupäivällä ja iltapäivällä makeaa tai stoisinpäin....aamuisin yritän keitellä nyt puuroa tai siis sekoittaa sen piltin jauheen kiehuvaan veteen...Se uppoaa vaiin makean soseen kera...Pitää vähentää siitä puurosta pikkuhiljaa makeaa sosetta vähemmäksi... Ikää siis 5 kk...
 
Meille 4kk neuvolassa th sanoi, että voisimme jo aloittaa kiinteät. Ei mitään puhetta 6kk täysimetyksestä vaikka Hugo on kasvanut koko ajan ihan keskikäyrällä ja tasaisesti. 

Taidetaan aloittaa vuodenvaihteen jälkeen. Nyt on kauhea yskä Hugolla ja jouluhässäkkää niin ei jaksa tähän väliin ruveta höslään. Eikä sitten tietäisi että onko itkuisuus tuosta taudista johtuvaa vai ruuasta. Mutta vuodenvaihteen jälkeen bataatilla tai sitten äidinmaito-perunuamössöllä aloitellaan :) 
 
En oo keskustellut neuvolan kanssa, mutta enpä mä yleensä niiden kanssa juttelekaan kuin vain käydessä siellä. :) Eli ihan omasta päätöksestä aloin tänään maistatuttaa tytölle perunaa. Eipä näyttänyt tykkäävän, eikä tajunnut ollenkaan, että sitä voisi kans niellä :D. Huomenna jatketaan, en mä tässä nyt pyri vielä siihen, että alettais ihan "ruokana" syömään kiinteitä, vaan jos nyt rauhassa vaan maistellaan.
Aattelin ensin, että ostaisin soseet valmiina, kun oon tosi laiska ite mitään tekemään. Mut nyt tuntuu siltä, että ehkä kuitenkin on helpompi ite keittää perunat ja porkkanat ja kukkakaalit sun muut, ainakin nyt aluksi kun vasta maistellaan. Oli hauskaa keittää vaan yksi peruna :D Olishan sitä tietty voinut samalla vaivalla keittää meille miehen kanssa perunoita illaksi, mutta eipä tehnyt mieli.. :D
Niin ja siis meillä on 4kk neuvola vasta viikon päästä (eli tyttö silloin 4kk 1vk), oishan sitä voinut sinne asti odottaa ja kuunnella mitä mieltä ne on, mutta mun tyttöhän tuo on...
 
No eipä sitä mun mielestä neuvolan lupaa kiinteiden alottamiselle tartte odottaa.

Mä olen päässyt lisäämään Siinalle nyt jo taas perunan maissin lisäksi ja tänään koitin antaa peruna kukkakaalia. Se haisi ihan järkyttävän kuvottavalleemoticon ja epäilin et se ei uppoa. Mut mitä sitä ite päättelemään. Se oliki oikein makosaa Siinan mielestä.emoticon

Laikkuja tulee edelleen kyllä kaulalle ja raappii päätään, korvan tauksia ja niskaa. Mut niillä laikuilla ei taaskaan ole mitään yhteyttä mihinkään syömiseen. Enemminkin kylvetyksen jälkeen enenevää iho-oiretta. (laitan vain pari tippaa öljyä veteen, en saippuaa tai mitään muuta) Et luulen tytöllä vain olevan kuiva iho tai jotain atopiaa? Mulla ei itellä ole ikinä ollu eikä miehellä. Et toivotaan tän olevan ohimenevää.  Tää meni ehkä asiasta vähä vinoon mut ku mä niin epäilin ekaks tietty ruokia ku ne iho-oireet tuli. Ja tänne niistä silloin kirjottelin.
 
Just tultiin mehiläisestä ja saatiin lupa alotella mustikkaa tänää :)
Riisiä ollaan viikko maisteltu ja nyt sitten mustikkaa.
Saatiin ohjeet ensin riisi, mustikka/vadelma/ruusunmarja,, bataatti/peruna,, possu/broileri/poro,, kaura/maissi/kurkku/kesäkurpitsa.

Näillä mennään ja 3kk päästä kontrolli.
Mustikasta voi tehdä kiisselin mutta riittää kuulemma että soseuttaa ja vähä vettä joukkoon jos kauhean paksua.
Elikkä tänään varmaan sotketaan :D
 
Maistettiin ekan kerran perunaa äsken ja Niklas olis varmaan syönyt koko perunan jos olisin uskaltanut antaa :D meni ne lusikalliset niin hyvin alas eikä edes puistattanut! Oli kyllä aika paljon maitoa seassa, mutta niin kai siinä pitääkin kun ekoja kertoja maistellaan. Hihii huomista odotellessa. Tää on kivaa :)
 
Meillä kiinteitä syöty jo pari viikkoa. Nyt menee lounalla ja päivällisellä kasviksia ja välipalana hedelmäsosetta. Velliä illalla ja muuten sit korviketta.
Tällä hetkellä lempparia on porkkana-omena-purjo, siis itsetehtynä ja tänään ekaa kertaa maistelussa ollu bataatti uppos myös hyvin.

Me taidetaan ruveta kohta jo antaan noita muitakin vellejä, joissa ikäsuositus kylläkin 5kk, mutta ku saatiin sitä 18prk ilmasiks ja niissä päiväys tammikuun puolesvälis, jolloin tulee vasta 5kk täyteen. Mut annettiin me maissi- ja porkkana-perunavelliäkin jo reilu 3kk iässä vaik niis lukee se 4kk.
 
Onko kiiteiden aloittaminen vaikuttanu yöuniin? Ootteko huomannu näissä asioissa mitään yhteyttä? Edelleenkin ajattelin huomenna antaa pojalle ekan kerran perunaa siinä toivossa et yösyöminen vähän vähenis. Mut minkä verran sitä pitäis antaa et oikeesti pitää paremmin nälkää?? Kertokaa te, jotka jo kiinteitä ootte antanu. Kiitti jo etukäteen!!!
 
No siis meillä yöt kiinteiden aloittamisen jälkeen on muuttuneet levottomammiksi, eli ei suinkaan parempaan. En kylläkään suoranaisesti nää että tämä näistä kiinteistä johtuis, ellei sitte vatsaansa valita tai jotain. Hampaitakin kovasti tekee että liekö tämä sitten syy.
 
Mä luulen, et sitte ku syödään "kunnolla", ettei vaan maistella niin sit vaikuttaa yöuniin. Puolenvuoden iässä kuulemma ruokaa "kuuluis" antaa 5krt/pvä + maidot, niin luulis sillon viimestään vaikuttavan=)
 

Kuulemma ei välttämättä vaikuta mitenkään yöuniin, tai voi vaikuttaa jopa huonontavasti. Riippuu vähän miten ruoansulatus uusille aineille pelittää. Ei jossain kasviksissa oo hirveesti energiaa, siis protskuja ja rasvaa, äidinmaidossa on enemmän. Ja tässä maisteluvaiheessa ei kiinteistä ole mahantäyttäjäksi varmaan juurikaan.

Meillä ei ole vieläkään aloitettu kiinteitä, poika jouluaattona 5 kk. Katsellaan sitten tammikuussa millä aloitetaan, mua vähän kiinnostais noi sormiruoat! Sitä varten kyllä pitäis melkein odottaa että istuis enemmän itse. Kyllähän tuo sylissä istuu, mutta en ehkä vielä syöttötuoliin uskalla laittaa istumaan jos vaikuttaa selkään jotenkin.

 
Sen verran ois tuntuneen vaikuttavan kiinteät että viimeisen viikon ajan on herännyt vasta klo 6.30-7.30 aamumaidolle...Aiemmin heräsi siinä klo 3-5.00...

Nyt siis aamulla n. klo 7 maitoa 200 ml, juo noin 150 ml...sit mennään nukkumaan hetkeksi jollei oo menoa mihkään..
sit klo 10 maissa aamupuuro, piltin kaurapuuro 1/2 annosta johon laitan reilusti hedelmä- tai marjasosetta, oiskohan 4 tl...
Sit maitoa n. klo 11-12...200 ml, josta juo 150...
klo 15 kasvissosetta 4-5 tl...paitsi jos uusi kasvis niin vain 2 tl...lisäksi 4-5 tl hedelmä- tai marjasosetta...
maitoa klo 16-17...200 ml, josta juo 150 ml...
sit unimaitoa 200 ml n klo 20...ja sen jälkeen yöunille josta siis viime viikon ajan vasta aamulla herännyt...tutin joutuu kyllä yöllä 1-2 kertaa antamaan suuhun...

Tällee on nyt menty viikko...Poika ei suostu maitoa juomaan soseen jälkeen...Ja sit jos juotan maidon (esim. 150 ml) ennen sosetta alkaa huuto, kun maito loppui kesken ja eikä suostu enää syömään sosetta...Katsotaan jos jossain veiheessa saan vaihdettua nuo maidon juomiset soseiden yhteyteen, niin saan toisen soseruoan mahutettua päivään...

Eilen maistettiin ekaa kertaa lihaa...Söi piltin kasviksia ja porsaanlihaa...Maistoin itse niin mun suuhun maistui veden makuiselta...

Eilen annoin lisäksi raakaa porkkanaa suhun imeskeltäväksi, kuorittuna ja tikkumaisena palana, aika kookas tosin, ja pidin ite kiinni toisesta päästä...innokkaasti imeskeli ja jäysti ikenillä sitä...ite piti kiinni myös porkkanasta...

kiinteien syöminen muuten sujuu meillä paremmin, muttei puhtaammin, kun annan pojan pitää ite kiinni lusikasta ja poika viekin itse lusikan suuhun reippaasti...it epidän lusikan päästä kiinni jottei lusikka oo kurkussa asti...Välillä poika pitää mun sormista kiinni ja vie lusikan siten omaan suuhunsa...Suu aukeaa melkein joka kerta kun ite vie  lusikkaa sinne...
 
Joo-o... Meillä sit aloitettiin perunan maistelu jouluaattona... Joo-o. Hyvin syö ja tykkää, MUTTA eilen sit päätti et kerta saa perunaa niin tissin voi sit unohtaa kokonaan.emoticon Enää on pelkkää huutoo kun ottaa imetysasennon, saati sit kun tissiä yrittää antaa suuhun:( Kele!!! Yöllä sain pojan jotenki ihmeellä syötettyä 5krt, sillä oli vähän nälkä kun ei eilen tosiaan sit syöny tissiä...

Jos tän olisin arvannu (vähän tätä pelkäsin, mut en oikeesti olis uskonu et näin käy) ni en ikinä olis antanu mitään pojalle ennen puoltavuotta. Okei, sain imettää 4,5kk, mut olisin halunnu imettää vielä pari kuukautta...

Yritän vielä antaa tissiä vähän joka välissä ja pumppaan maitoo, jotta saa edes osan päivän maidosta äidinmaitona. Nyt jätän perunan pois päiväohjelmasta muutamaksi päiväksi, katotaan onko sillä mitään vaikutusta. Jos ei, aletaan maistelemaan muitakin ruokia sit kunnolla -enää ei sit tosiaan tissitellä.

Nyyh ja kele!!!
 
Dessa meillä kans poika teki tissilakon kun toissapäivänä alotettiin peruna. Mut sitkeesti vaan aina työnsin tissiä suuhun niin johan kelpasi. Siis kun nälkä kasvoi niin suureksi ettei voinut olla enää syömättä niin kyllä tissi kelpasi.
Eilen oli jo peruna niin hyvää että piti rueta huutamaan kun sitä ei enää lisää saanutkaan. Eikä myöskään tissi EIKÄ pullo kelvannut sen jälkeen.
Eikä kelvannut enää äitin sylikään, iskä sai rauhotettua. Kamalaa.
Mut tänään onneksi tissi taas kelvannut, tuli mullekin huoli että tässäkö tämä nyt sitte on.
 
Onpa "kiva" et jollekin muullekin on käyny samoin. Siis ei sillei kiva, mut sillei kiva...

Yöllä poika nyt syö tissiä, itseasiassa rasittavan usein. Liekö johtuu siitä, ettei sitä tissiläheisyyttä saanu eilen ja toissapäivänä vai onko vatsassa ongelmia korvikkeen kanssa..? Ähelsi ja inisi yöllä koko ajan ja tissille piti päästä. Mut taas aamulla kun äsken yritin antaa tissiä ennen aamupäiväunia, otti tissin himoissaan suuhun, mut tajutessaan sen sisältä tulevan tavaran, lopetti syömisen heti. Blaah!

Tein eilen sen virheen, että annoin pojalle maitoo (omaa sekä korviketta) pullosta enkä ollu siis kyllin sinnikäs tissin tyrkyttämisen kanssa. Yritän tänään olla antamatta pulloa -saas nähdä alkaako tissi kelpaamaan. Tahtojen taisto siis edessä...

Nytki huutelee tuolta unien keskeltä, nälkä taitaa kurnia. Ajattelin et mennään tänään mun vanhemmille kylään, mut koska siellä on serkkupojat hoidossa, taitaa jäädä vierailu väliin jos ei huoli tissiä. En siellä viitti huudattaa toista kun muiden pitäis saada nukkuttua päiväunet rauhassa.

Mut joo, perunaa en nyt enää anna. Katotaan tilannetta sit meidän lomareissun jälkeen uudestaan. Siis jos tissi alkaa taas kelpaamaan...
 
Nyt on syöty ainaki viikko bataattia. hyvin uppoo. Mul on vähän hidasta tää uusien makujen ottaminen mukaan, mutta eipä tässä kiire ole kun vasta maistellaan. Yöt on kyl tullu tosi levottomiksi lieneekö johtuu kiinteiden alottelusta, mene ja tiedä...

Seuraavaksi maistellaan ruusunmarjaa, ehkä huomenna tai viimeistään ylihuomenna. Vettä minäkin annan kiinteän maistelun päälle nokkamukista, olin yllättyny että juo siitä aika hyvin. Sit ku laitoin siihen maitoa nii ei uppoo.. ei taida oikein tykätä almironin maidosta.
 
Voi paska..mä kirjoitin tänne äsken pitkät pätkät ja sitte painoin tota peruuta-nappia..

No joka tapauksessa, mä alotin Sisun kanssa tän viikon maanantaina kiinteiden maistelun, syynä se että tissi ei tunnu enää maistuvan niin hyvin että sais siitä tarpeeksi syödäkseen.. Pullosta suostuu syömään sitten kyllä niin paljon kun vain tarjoaa! Kamalaa... :( Aluksi kun imetys tuntui niin hankalalta niin "vannoin" että sitä puuhaa en kauaa tee, mutta kuinkas kävikään, nyt kun se on niin hyvin sujunut ja eväs kulkee niin kätevästi joka paikkaan mukana, niin jäbä päättää että "ei kiitti". Jaksaa siis pari minuuttia kerrallaan imeä, sitte alkaa puuhastella muuta; esim. naureskelee, kattelee ympärilleen.. sitte äipän mieliksi imasee pari kertaa ja alkaa em. alusta.. Huomaa miten selkeästi parin viime viikon aikana maidontuotanto on vähentynyt :( kysyntä ei vastaa tarjontaa...

Alotin perunalla ja annoin sitä ekat neljä päivää, tänään annoin sitten eka kerran peruna-porkkanavelliä, joka upposi paremmin ku hyvin! Eilen annoin lisäksi teelusikallisen verran luumusosetta kun vatsa ei ollut Sisulla toiminut sitten joulun ja avot - tuotti kuulkaas tulosta! :D Öisin onneksi vielä haluaa tissiä, äiti kiittää :D
 
Siinä meni suunnilleen reilut kolmisen viikkoa ennenkuin kiinteiden aloitus alkoi näkyä yöunissa. Meillä oli tosi levotonta erityisesti 3-4kk väli, ipana valvoi aamuyölle ja heräsi kitisemään usein ja söi viiden tunnin unien jälkeen. (Joillekin tämäkin olisi jo luksusta :D)
 Nyt annan muksulle reilun annoksen soseita illalla ja myöhemmin vielä velliä saattaa upota jopa 3-4desiä! En voi muuta kuin ihmetellä pojan ruokahaluja... Mutta kylläpä pirpana sitten nukkuukin 10-12 tuntia parilla pikku kitinällä joka loppuu tutin laittamisella suuhun :) Tietysti öissä on pientä vaihtelua, joskus kitistään toki enemmän ja joskus vähemmän. Ei siis ihan pelkkää ruusuilla tanssimista aina ole :)

 Kotivaa'an mukaan painoa pojalla olisi jo reilut 9kg, aiemmin kun mietitytti miten käy kasvun kun vähäkalorisempi sose-eväs korvaa osan maidosta. Koko pienen elämänsä ajan poika on kerännyt painoa reilun kilon kuussa, joten ainakaan vielä ei ole tahti hidastumassa.

Nyt menee jo lähestulkoon kaikenlaisia hedelmä- ja kasvissoseita. Allergioita ei näyttäisi olevan. Ensi viikolla voitaisiin kokeilla puuron maistelua kunhan poika on 5kk ja neuvolasta saadaan lisää ohjeita :)
 
Oon antanu nyt noin viikon verran peruna-kukkakaalisosetta (kaupan valmissose) mut ei tunnu maistuvan kovinkaan hyvälle. Ehkä yks teelusikallinen menee päivässä mahaan asti. No ei se tässä vaiheessa vielä olekkaan se pääasiallinen ruoka vaan maito. Porkkana-perunavelliä kokeilin 2kk ikäisenä antaa, mut näytti et posket punottaa aika paljon sen jälkeen ja vaikutti huonontavasti ruokaan eli piti syöttää enempi.

Uskaltaiskohan ens viikolla kokeilla ihan itse soseutettua porkkanaa korvikkeen kans? pitäisikö siihen laittaa pari tippaa öljyä.. parin viikon päästä on seuraava neuvola. eilen soitin neuvolantädille nii sanoin et oon alkanu jo kiinteitä maistattamaan. ei kieltänytkään ja sanoi et pieniä annoksia saa antaa
 
Takaisin
Top