Kiinteiden aloitus 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Dessa, kiva kun muistit :) Just eilen illalla annoin kaurapuuroa pitkän tauon jälkeen eikä muksu huutanut :) Jospa sitä puuroa uskaltaisi sitten syötellä jatkossakin. Aiemmin kokeilin niitä valmiita purkkipuuroja ja nyt tein jauheesta. Ihan hyvin upposi kun laitoin reilusti päärynäsosetta sekaan. Niistä yöhuudoista tulin siihen lopputulokseen, että pojalla oli joku muu hätänä tai purkkipuuro ei hälle käynyt tai yksinkertaisesti pojan masu ei vaan ollut vielä valmis viljoille. Hyvin muksu kyllä jaksoi nukkua maitopullolla ja purkillisella lihasosettakin tässä tauon aikana.

Olen antanut pojalle ominkin käsin syötävää, kun huomasin miten kiinnostunut Onni on katsomaan meidän ruokailua kun istuu syöttötuolissaan. Kurkkua ja kuivaa ruisleipää imeskellään ihan innoissaan :D

Me aloitettiin kaks viikkoa sitten kiinteiden maistelut. Ensin perunaa rintamaidolla mikä ei oikein  maistunut. Sitten otin mukaan porkkanan ja sitten se syöminen vasta lähti kunnolla käyntiin. Seuraavaksi mukaan otin kukkakaalin mut se pieretti pientä öisin niin kovasti et se jätetään pois. 4 päivää annoin kutakin 2 kertaa päivässä. Näiden lisäksi otin luumun uutena mukaan. Milma kakkaa 1-2 kertaa viikossa, mutta vielä 3 päivän luumumaistelun jälkeen mitään ei ole tapahtunut..

Kahdessa viikossa tyttö on oppinut tykkäämään soseista niin ettei äiti ehdi tarpeeksi nopeasti sitä suuhun lykkäämään! Vettä annan lusikalla aterian päätteeksi. Tuttipullosta ja nokkamukista juonti ei suju ollenkaan, sitä siis pitäisi harjoitella.

Puuron antamista odotan jo kovasti, että jospa se vähentäisi yösyöttöjä. Tällä hetkellä herätään pahimmillaan kerran tunnissa tissille ja tyttö vaikuttaa aina tosi nälkäiseltä. Unikoulun pitämistä oon ajatellut sitten kun päästään muuttamaan ellei puuron syönti helpota yöunia. Soseannokset ovat vielä niin pieniä että tuskin kauaa nälkää pitävät vaikka annoksetkin ovat jo moninkertaistuneet parissa viikossa.

Voi itku Eemi, Siinan ihottuman kuulostaa pahalta. Toivottavasti se siitä helpottaisi!

Eemi: siskonpoika sai just "allergiatuomion", pois piti heti jättää kaikki kotimaiset viljat ja peruna. Mikä osoittautui sit kaikkein pahimmaksi. Lihoista käy tällä hetkellä riista, viljana tattari. Tsemppiä: toivotaan, että selviää syy, mikä se onkaan. Allergia on onneksi nykyään niin hyvin tutkittu juttu, että apua saatte salettiin, kun se vain selviää. Jos siis on sitä. Jaksuja!!!

Poika ei oikein tykkää syödä puuroo. Oon tehny sen itse: oon jauhanu kaurahiutaleet hienoks tehosekoittimella ja sit löysennän puuron korvikkeella ja mauks laitan jotain hedelmäsosetta. Ootteko tehny puuron ite vai käyttäny kaupan valmiita? Olisin puuron halunnu tehdä ite, muta varmaan on pakko testata josko söis niitä kaupan puuroja. Hö.

Kaikki te joilla on puuron  syönnin kanssa ongelmia!
Meillä syödään puuro pikakaurahiutaleista tehtynä veteen. Pikakaurahiutaleista saa sileempää puuroo kun tavanhiutaleista. Kannattaa siis kokeilla tätä jos tuntuu että puuro jää liian isoiksi möykyiksi. Siihen meillä laitetaan vain pieni nokare marja/hedelmäsosetta ja ai että poika vetelee sitä jo 2dl kerralla!
Tietysti vauvat on kaikki erilaisia jaa itessään puuron makukaan ei oo todellakaan hyvä varsinkaan ilman suolaa, voi olla että joidenkin vauvat on vaan "nirsompia"...

Meillä syödään kaupan puuroa. Se kun on sellaista hienon hienoa jauhetta, niin siitä tulee tosi tasaista.

Jossain vaiheessa pitäisi varmaan siirtyä itse tehtyyn vähän karkeampaan puuroon. Nyt en kuitenkaan viitsi tehdä sitä, koska tyttö jättää järjestelmällisesti joka päivä lounaan ja päivällisen syömättä. En viitsi alkaa kokeilla, söisikö karkeampaa puuroa, ettei päivän kunnon ruokailut hupene kolmesta kahteen..

Meillä on nyt menny maitoo parina viime yönä aikasempaa enemmän kun päivällä ei ruoka oo oikein maistunu. Pitäis varmaan kohta puolin pitää se unikoulu ni söis sit päivällä paremmin eikä menis yösyöpöttelyn puolelle.

Meillä maistuu päivällä ruuat todella hyvin, silti öisin roikutaan tissillä 2-3 tunnin välein :(. Onkohan tämä nyt enemmänkin opittu tapa tai läheisyystankkausta kuin oikeaa nälkää?

Miten muiden pikkuisilla, onko ilmavaivat lisääntyneet kiinteiden aloittamisen jälkeen? Mä alan jo epäillä, että neidillä jotain vikaa kun paukuttaa niin kovasti. Maissia en enää anna, se oli pahin! Ressukalla väänsi massussa oikein kunnolla :(, nyt ei tunnu onneksi nuo pierut varsinaisesti haittaavan.

Voi kiitos teille noista listoista. TOi peruna mua on kyllä vähän epäilyttänytkin. Sitä ny vielä menee ku sitä on noissa ite tehdyissä. Tosin toisessa on yks iso pataatti ja kaks pientä perunaa. Et siinä suhteessa aika vähän. Mut siis Neccu noista kanasta, possusta, bataatista ja riisistä siis tekis kaiken "lämpimän" ruoan? Noissa mitä olen tonne kaappiin nyt itse tehnyt on noiden lisäksi perunaa, maissia, kesäkurpitsaa ja vähän parsakaalia yhdessä. Ja sitä kaurapuuroa en nyt ole antanut pariin päivään. Ja oli pakko taas alottaa kortisoni vaikka ei ollut edes viikoa taukoa. Ku kaks päivää sitte tytön selkä oli aivan tulipunanen. No menen nyt noilla eväillä tän vkl ku maanantaina on sitten lastenlääkärin käynti. Toivottavasti sais sieltä ohjeita. Ja apua.

Maitoa ei ole mitenkään testattu. Muutenhan Siina ei oikeastaan mitään maitoa saa kuin mun maitoa. Ihan joskus harvoin silloin kun mummu on hoitanut on saanut vähän tuttelia. Mut ei niillä kerroilla mitenkään sen enempää ole ihottuma pahentunut. Tosin mä ite kyllä juon ja syön aika paljonki maitotuotteita.

Ja joo Louvre olen pessy tavallisella pesuaineella mitä kaikki muutki meillä käyttää. ku ei kellään tähän mennessä ole mitään ollut, koskaan. eikä Siinallakaan kui nyt vasta.

Tuntuu vähä et tää Siinan iho asia ja sit ton 7-vuotiaan kans olevat henkiset ongelmat koulussa ja kotona ovat joinain päivinä ihan liikaa tän kaiken rakennus ja kohta muutohässäkän keskellä. Huoh. Ku nyt vaan pääsisi muuttamaan et tää vähä helpottais tää todellisuudessa yksihuoltajan tapaan eläminen. Olis isi paikalla kans.

Eemi niin kuulostaa kyllä aika yksipuoliselta. Kerroppa heti sitten mitä se lääkäri sanoi?.. Itse koen ettei saatu apua yksityiseltä tai saatiin mutta sellaista että menee liian kauan hoitaa poika kuntoon. Niiden mielestä kortisoonin käyttö on ok niin kauan että on  niin iso että ihottuma vaan loppuu:/ Mä en henkilökohtasesti aio lapseni ihoa ohentaa sillä myrkyllä, se pistää sen ihottuman aina vaan takaisin ihon alle.. mutta pakko niin on tietysti tehdä niin kauan että saa ruokavalion kuntoon ja suolen kuntoon.  Missä päin suomea asut? meillä on yhdelle kaarinassa olevalle hoitajalle aika ens kuussa, toivon saavani sieltä avun, moni kaveri ja hänen kaverit ovat saaneet ihottuman loppumaan sieltä saaduilla ohjeilla. 

Oho ei pitäny huutaa :DD Niin Eemi vielä siitä että tutun pojan ruokavalio on kana,riisi, riisipuuro, mustikka. Näitä on poika 8kk syöny 2kk ja hyvin on kasvanu, kaupan riisimaitoa juo kun ei mikään apteekin maidoista sopinut ja kalkkia syö kun siinä ei tarpeeksi. Meillä tosiaan lämmin ruoka on joko bataattia ja kanaa taikka bataattia ja possua, riisiä harvemmin ku poitsu ei oikee välitä. ja sit puuro kauraa ja siihen mustikkaa ja vuoroin mustikka/vadelmaa. Näillä mennään ainakin sinne 21pv ens kuuta ku saadaan tietää kaikki allergiat kerralla siel kaarinassa niin ei tartte sit koittamal testata mikä sopii ja mikä ei. Toi kaura on kyllä kans et en suosittele meille vaan näytti sopivan. 

Minä imetän myös mutta multa on ainaki sinne 21pv asti kielletty maitotuotteet, naudanliha, soijatuotteet, banaani, luumu, paprika, palkokasvit, herneet, pavut. Heti kun alotin tuon kuurin alkoi ihottuma häviämään.

Kaupan ruoista en voi antaa mitään lukalle ku kaikissa tuntuu olevan perunaa taikka jotain muuta sopimatonta. 

Suosittelen että koitat saada ihottuman kuriin (helpkmmin sanottu ku tehty) suppealla ruokavaliolla ja vasta sitten pikkuhiljaa laajentamalla ruokavaliota. 
Todella paljon tseppiä sinne teille! Meillä sentään vaan ton ihottuman kanssa painittu ja seki tuntuu jo liialta saatika sitten muutot ja muut siinä samassa. Tiedän kyllä tunteen kuinka kauheeta se on kun tuntuu ettei voi omaa lasta auttaa ku iho kutiaa eikä auta mikää muu kuin se kortisoni eikä sekään aina auta niin ja kun sanoit tuosta että se ei auta niin meidän mehiläisen allergeologi lasten lääkäri sano ku sanoin että mistä voin tietää onko poika allerginen jollekki ruoka-aineelle ku kortisonia pakko käyttää ku aina sitä ihottumaa tuleevaan, se sanos että jos se ihottuma johtuu ruoka aineesta niin se puskee kyllä sen kortisoni kuurin läpi. mut joo jos nyt lopetan tän sepostuksen. Voimia!!

Oliko se suositus niin ettei puolivuotiaalle saisi antaa hernettä? Hitsi kun en muista sitä "kiellettyjen" ruoka-aineiden listaa ulkoa, mutta tulipa huomattua että ilmeisesti herne vetää pojalle posket tulipunaiseksi. Keitin perunoita, porkkanoita ja kaupan vihannessekoitusta ruualle ja ylijääneistä tein sosetta pojalle. Ikinä ei ole pojalla punoittanut posket noin! Noh, vahingosta viisastuin.

Montako kertaa päivässä te muut annatte kiinteitä? Meillä tahtoo väkisinkin jäädä aina joko lounas tai välipala väliin, vaikea mahduttaa tähän nykyiseen päivärytmiin viittä soseateriaa..

Eemille jaksamisia!!

Emilia: mustakin tuntuu hankalalta saada 5 ateriaa mahtumaan päivään, 4 menee vielä hyvin :). Jos olis vaan kotona, niin sitten onnistuis, mutta kun käyn iltaisin töissä... Iltapuurokin joskus venähtää aika myöhäiseksi. Ja riippuu vähän siitä, että noustaanko aamulla kasilta vai kympiltä ja milloin nukutaan päikkärit ja kuinka kauan. meillä ei päivärytmi ole kovinkaan samanlainen joka päivä :(.

Meillä tää kiinteiden syönti tökkii. Ollaan jo reilu 2kk harjoteltu ja yhessä vaihees meni jo hyvin, mut viimenen kk on ollu taas tosi vähästä toi ruuan perillemeno.
Puuron kakoo samantien pihalle, no, neuvolassa sanoivat, että velleillä voi mennä jos kerran puuro ei uppoo millään. Ei siis oo kyllä kiinni siitä, etteikö oltais yritetty ja harjoteltu.
Kasviksia menee muutama "aikuisen teelusikallinen" kerralla, jos sitäkään. Sama hedelmien kans. Eli meillä ei mee niin, et hedelmät uppois, mut kasvikset ei.
Neuvolassa sano, et joillain lapsille menee nielemisen opetteluun kauanki aikaa. Voi mennä kuulemma viel parikin kuukautta... Huoh...
Painoa kuitenkin kertyny neidille 9kg, joten ei se ainakaan nälkään oo kuolemassa, vaikka pääosin maidolla elääkin =)

En jaksanu ihan koko viestiketjua lueskella, mut onks muilla ollu tällasta ongelmaa vielä tässä vaiheessa?

Tonne imetyskeskustelun puolelle vastasin Sartza tähän aiheeseen, sieltä löytyy yks hyvä saitti, joka kannattaa käydä lukemassa.

Meillä on samanlaista ongelmaa kiinteiden kanssa et välillä ei uppoo, ei sit millään. Poika on kovasti maitopullon perään, kiinteistä ei aina niin väliä. Ja en mitenkään saa mahtumaan vielä viittä kiinteetä päivään. Neuvolassa sano et tässä vaiheessa ei missään nimessä niin vielä tartte ollakaan. Sit kun muksu nukkuu ne yhdet unet ja rytmi on säännöllinen, ni sit olis hyvä syödä 5 kiinteetä ateriaa päivässä.

Äsken uppos Muksun mannahiutaleista tehty puuro älyttömän hyvin, se kyllä maistuki ihan vaniljakiisselille:) Mut ei meilläkään imelä aina uppoo, nyt vissiin oli riittävästi aikaa edellisestä ateriasta ni jakso syödä. Jos se 5-10 lusikallista edes uppoo per ateria ni hyvä on. (siis vauvan lusikallisia...)

harmi, kun kaikkien vauvat ei tykkää syömisestä. Mutta onhan heillä koko elämä aikaa oppia niin kyllä sitä puolivuotiaana saa vielä vähän vastaankin sanoa ;)

Meillä menee nykyään 5 kiinteetä ateriaa päivässä. Tai suunnilleen, ei olla tätä rytmiä pidetty kun vasta muutama päivä kun alkuviikosta vasta puuro aloitettiin. Hyvin maistuu kiinteät. pelottaakin milloin tulee stoppi.

Sellaista haluaisin kysyä, että voiko joko omasta maidosta tai korvikkeista tehdä maitopohjaista puuroa vai onko aina pakkotehdä veteen? Onhan veteen paljon helpompi, mutta oon vaan miettyny asiaa.

Minä olen tehnyt aina puuron maitoon asiaa sen kummemmin ajattelematta ja hyvin näyttää pojalle maistuvan.

Voi sen puuron maitoon tehä. Itekkin aluksi lypsin maitoo päivän mittaa ja tein siihen.. Noh se sitten jäi. Korvikkeeseen en saanu puuroo onnistuu NAN2 mut en sit tiiä et kävikö siin joku moka et laitoin liianvähän hiutaleita tms..  Meilläkin syödään puuroa veteentehtynä, oon sitä kyl vähä makeuttanu hedelmäsokeril.. Kattelin et on noihin valmispuuroihin ja soseisiinki lisäilty sokeria ni päätin sitten vähän itekki makeuttaa.. Ei meil muute vetee tehty maistuskaa..

Jos tekee puuron omaan maitoon, niin siinä on joku entsyymi mikä tekee puurosta aika velliä, varsinkin jos ehtii seistä jonkiun aikaa. Korviketta saa siis laittaa suhteessa enemmän kuin omaa maitoa:)

Noihin valmispuuroihin ja soseisiin valitettavasti lisäillään mm. just sokeria, mitä vauva ei tarvitse, että jos menee alas ilman, niin turha totuttaa makeaan pienestä pitäen :). Mutt jos sillä sokerilla saa maistumaan ja muuten ei söis, niin voihan sitä sokerin määrää myöhemmin kokeilla vähentää :)

Takaisin