Kiinteät

Me saatiin viime neuvolakäynnillä parit vihkoset noista kiinteistä. Ensi viikolla tulee täyteen ne maagiset 4 kk ja sitten ruvetaan maistelemaan. Eilen kauppareissulla meni suorastaan jokunen tovi vauvanruokahyllyllä ihmetellessä.. :) Porkkanasosetta meinasin tehdä itse.

Reilun viikon harjoittelin jälkeen tyttö on todella kiinnostunut syömisestä, suu aukeaa kuin linnunpojalla ja jotain menee masuun asti. Rauhallisesti etenemme, vasta kolmea makua kokeiltu ja pieniä määriä.

Yhtään en innolla odota soseiden maistelua, eilen kävin vihdoin ostamassa neidille omia lusikoita ja pinkistä lusikasta maistuukin varmaan oikein hyvältä! :)

Me ei neuvolassa saatu vielä mitään infoa kiinteisiin liittyen, paitsi kun asiasta kysyin, niin terkkari oli sitä mieltä, että odotetaan 5kk neuvolaan, kun poika kasvaa tissimaidolla hyvin ja kehotti jatkamaan pelkällä imetyksellä. No, eipä siinä, vaikka toisaalta jännä, ettei noita kiinteitä käydä vielä läpi kun 5kk neuvolaan on kuitenkin pitkä aika ja maidonkin tuotanto saattaa parissa kuukaudessa heittää mihin suuntaan tahansa. Ja toisaalta, olisi ihan kiva pikkuisen vaan maistattaa jotain, jos poika alkaa ruuista kiinnostua. Ja saatan 4kk:n jälkeen niin tehdäkin, jos siltä tuntuu. Nyt ei kuitenkaan jääty asiasta keskustelemaan.

Miehellä oli kiire töihin, joten hän oli varmaan vain tyytyväinen, kun pääsimme vähän nopeammin pihalle :grin

Meillä on nyt se 4 kk täynnä, ja neiti seuraa meidän syömistä todella tarkasti. Minä en vaan raaskisi vielä antaa soseita, tämä on vielä niin helppoa, kun ruoka kulkee mukana itsestään... Neuvolassa lääkäri sanoi että painoa tulee maidolla niin hyvin, ettei ole vielä mikään kiire. Eli odotellaan vielä kuukausi ja annetaan kiinnostuksen kasvaa. :)

Ensiviikolla tulee 4kk täyteen ja pitäs niitä soseita alkaa antamaan. Mies odottaa innoissaan milloin pääsee syöttämään poikaa, kun taas äitillä meinaa itku päästä. Pienenpieni vauva on jo muka niin iso että tarvii muutakin kuin tissiä. nooooooou!! Haluan nauttia vielä jonkin aikaa siitä että tissi on pojan ruokaa. Pelkään että maidon tulo loppuu / pojalla ei enää kiinnosta tissi kun saa soseita.

Vaikka kuinka uhosin että aloitan kiinteät 3kk iässä, niin poika on nyt 3,5kk ja saanut pari kertaa yhden lusikallisen velliä maidon sekaan. Ja kotitekoisten soseiden teko, joka mun piti aloittaa kk sitten, on siinä vaiheessa että olen ostanut pakastepusseja. Jos tänään ottaisin jääpalamuotit sulamaan, niin ehkä ne soseet on tehty sitten kun poika täyttää 6kk :smiley-ashamed008

Tässä alussa yksi jääpalamuotillinenkin on ylimitoitettu ruoka-annos, mutta määrä lisääntyy koko ajan. Porkkanaperunavelli, valmistuote, on testattu myös, meni alas hyvällä ruokahalulla. Tänään taidetaan lisätä uusi kasvis ruokavalioon.

Niin miten ootte tehnyt ton maistelun ja totuttelun? Yhtä kasvista/marjaa lusikallinen pari kertaa päivässä parin päivän ajan? Ja sitten taas uusi kasvis?

Tissi on varmaan vielä pitkään pojan pääasiallista ruokaa, mutta kyllä me tuo maistelu aloitetaan heti kun 4kk tulee täyteen. Ja aletaan totutella velleihin ja taas korvikkeeseenkin, sillä isukilla on tiedossa melkein täysiä lastenhoitopäiviä parin kk päästä :D

Me ollaan nyt maisteltu porkkanaa, bataattia ja perunaa. Näistä porkkanaa ja bataattia jäi kivasti jemmaan pakastimeen tulevaa varten. Seuraavaksi vuorossa vielä maissi ja mahdollisesti parsakaali (yök!) ja sitten voisi hommata joitakin purkkeja kaupasta ja totutella erilaisiin kasvissekoituksiin. Ja sitten ottaa mukaan myös hedelmät ja marjat. Joitakin helppoja, kuten banaania ja päärynää, varmaan muussataan itse mutta luulen että näissä päädytään käyttämään pääasiassa kaupan purnukoita.

Me ollaan maisteltu kutakin makua ihan vaan teelusikallisen verran kerrallaan, kerran päivässä ja kolmen päivän ajan kutakin. Luulen että tuon maissikokeilun jälkeen siirrytään antamaan kerran päivässä vähän kasvista ja kerran päivässä vähän marjaa/hedelmää. Ja uskoisin että aika pian voi sitten siirtyä siihen että antaa syödä niin paljon kuin poika vaan haluaa kerralla syödä. Nyt se teelusikallinen on ollut aika passeli kerta-annos, enempää ei toistaiseksi edes uppoaisi. Periaatteessa ei olisi enää kuin pari hassua viikkoa siihen kun saisi alkaa antaa jo viljojakin, mutta luulenpa että otetaan nämä muut ensin hyvin haltuun ja kasvatetaan määriä ja sitten ruvetaan harkitsemaan puurojuttuja.

Pari uutta makua viikossa, nyt kolmas viikko käynnistyy ja neljää makua testattu. Itse soseuttanut perunaa, porkkanaa, bataattia ja kesäkurpitsaa. Viimeisellä ruokailulla meni jo kymmenen minilusikallista. Jossain vaiheessa lisään hedelmät ja marjat joukkoon. Korviketta vähän joukkoon, aika löysiksi olen soseet jättänyt. Lapsi tuntuu nauttivat ruokailusta, tänään oli aivan innoissaan. Ollaan myös opeteltu, että ruokailu tapahtuu ruokapöydän ääressä sitterissä, kun ei vielä voi syöttötuolissa istuttaa. Ja ruoka tarjoillaan lautaselta eikä purkista. Kiitos on sanottu aina jo maitopullojen jälkeenkin, tavallaan merkiksi että ruokailu on päättynyt. Tapakasvatusta pienestä pitäen :)

Täällä myös sanotaan kiitos aina maitopullon jälkeen. Näin pienenä kun opettaa tavoille, oppi menee toivottavasti ihan selkäytimeen. Itselleni on (ainakin niin kauan kuin muistan) kiittäminen ollut ihan itsestäänselvyys ja onneksi isikin on ollut paikalla kun on käytöstapoja jaettu. :) Ei käy ainakaan niin, että toinen opettaa kiittämään mutta toiselle ei ole mitään väliä.

Toinen maku eli mango pärähti tänään maistelukierrokselle. Poika tykkää ihan hirveästi syömisestä, olisi vetänyt enemmänkin kuin ne 2 teelusikallista. Olisi tehnyt mieli antaa enemmänkin, kun maitolakkoilee, mutta ei ihan vielä viitsi. Onko kukaan testannut vielä avokadoa? Kuulemma superhyvä ja etenkin terveellinen hyvine rasvoineen...

Hei naiset, te joilla velliä kotona niin onko niihin lisätty sokeria? Kattelin eilen tarkemmin mitä noi sisältää ja kaikissa on lisätty sokeria (maissivellissä sokeria 28%) ja riisivelliin lisäksi vielä vanilja-aromia o_O

Meillä on purkillinen Valion Onni peruna-porkkanavelliä eikä siinä ainakaan ole sokeria tai aromeita. En muista tutkinko koskaan maissivellin koostumusta sen tarkemmin...

Valion maissivellissä ei ole lisättyä sokeria. Ostin varastoon saman valmistajan päärynäsosetta, siinäkään ei ole lisättyä sokeria. Haluan ensin totuttaa lapsen vihanneksille, ennen kuin annan makeampia hedelmä/marjasoseita. Jotenkin kuvittelen, että vauva alkaa nirsoilemaan jos annan makeaa, tuskinpa kuitenkaan.

Me ollaan samoilla linjoilla kuin Alisa. Se kai on jonkinmoinen suosituskin antaa ensin "suolaista" ja sitten kun ne uppoaa hyvin niin vasta sen jälkeen "makeaa". Tosin se voi olla vanhaa tietoa, mutta jotenkin ihan omat vaistotkin sanoo että niin päin on parempi.

Alisa, tuliko itse tehdystä kesäkurpitsasoseesta kovin "vetistä"? Sitäkin me voitais vielä kokeilla.

Tuli aika vetistä, taisin lorauttaa liikaa keitinvettäkin. Tarjosin sen perunaporkkanasoseen kanssa, tuli ilmeisesti hyvänmakuinen sotku, hyvin upposi. Ajattelin olla reipas ja pakastaa erilaisia sosekuutioita, niiden sulattaminen käy nopeasti ja niihin voi sitten lisäillä uusia makuja. Eikä mene ruokaa hukkaan. Yhdestä porkkanasta ja perunasta saa jo ison erän pakastimeen. Olen aika innostunut tästä soseruokailusta, imetys meni pieleen, tässä aion loistaa :D

Lisäys: Tein lisää kesäkurpitsasosetta, ei kannata laittaa keitinvettä ollenkaan, jää melko löysäksi muutenkin. Ja kannattaa sekoittaa vielä johonkin toiseen kiinteämpään soseeseen. Mä myös kuorin kesäkurpitsan tällä kertaa, eiköhän kuoresta pöpöt lähde keittämällä mutta kuorin nyt kumminkin. Bataatti taas jää aika paksuksi, siihen kannattaa jättää keitinvettä joukkoon.

Muokattu viimeksi:
En olekaan ajatellut tuolta kantilta, että ensin kasvista ja vasta sitten hedelmää/marjaa, mutta juu, niinhän se tosiaan kannattaa tehdäkin. Viikonloppuna meillä aletaan maistelemaan porkkanaa. :)

Kattelin Valion sivulta mitä kaikkea vellejä ja soseita siellä suomessa on, oon aika kateellinen :sad001 Tullaan suomeen käymään pian niin sitten on matkalaukku täynnä noita vauvaruokia :)

Nyt on porkkanat keitetty ja kohta soseeksi! Päivän kauppalistassa bataatti ja peruna, jos ne saisi tällä viikolla myös soseeksi ja pakastettua. Perunaa ei vissiin kannata pakastaa?

Takaisin