Kiinteät

Ei ainakaan pelkästään, menee kuulemma rakenne huonoksi. Esim. porkkanan seassa sitä voi pakastaa.

Minä tein porkkanasosetta niin paljon että siitä sai yhden jääpalamuotillisen verran kuutioita pakkaseen ja bataattiakin puolikas sellainen. Olen myös kuullut että perunaa ei kannata pakastaa pelkiltään, ilmeisesti jonkun toisen kanssa sekoitettuna pakastaminen onnistuu kyllä.

Perunaa voi pakastaa jos sen sekoittaa johonkin, sillon se koostumus pysyy hyvänä! Ite pakastin peruna-porkkanasosetta, sekoitin molempia yhtä paljon.

Olipas outoa, Alisan kommenti näkyi vasta nyt kun minäkin olin kirjoittanu..mutta siis juu, samaa mieltä Alisan kanssa :)

Ollaan kaikki niin innoissaan aiheesta että kilvan kommentoidaan :) Ainakin tuli meille kaikille tämä peruna-asia selväksi. On kyllä kiva kuulla millaiset pöperöt vauvoille maistuu.

Hei naiset, te joilla velliä kotona niin onko niihin lisätty sokeria? Kattelin eilen tarkemmin mitä noi sisältää ja kaikissa on lisätty sokeria (maissivellissä sokeria 28%) ja riisivelliin lisäksi vielä vanilja-aromia o_O

Meidan maissivellissa on sokeria. Ilmeisesti kaikissa Nutribenin velleissa on sokeria.
Lisaksi minulla on sellainen mielikuva, etta kaikissa vihannes/kala/liha-soseissa on SUOLAA. Esim. Heron ja Nestlen soseet. (En tietenkaan ole tutkinut jokaisen kaupan jokaista purnukkaa, joten saatan olla vaarassakin)... Ja sitten isommille vauvoille on niita kaikkia venkuloita kaakao/keksi-velleja. :grin

Alle 1-vuotiaille ei saisi antaa suolaa tai sokeria suositusten mukaan, mutta mitenpas niitakin noudatat!!! o_O

Sellaiset perussoseet, joissa on vain porkkanaa tai vain perunaa, voi kylla tehda itsekin, mutta kylla ma haluan antaa vauvalle jotain muutakin kuin porkkanasosetta, esim. kana-riisi-porkkanasoseaterian. Ma en tieda onko minulla kuinka paljon voimavaroja alkaa kovin laajaa vauvamenua kokkailemaan, joten mielellani ostan kaupan ruokia helpottaakseni arkea... (Aion ainakin yrittaa tehda jotain itsekin, mutta en ole sen suhteen ehdoton.)

Ai niin, ja meidan lahi-mercadonassa katselin +4kk hedelmasoseita ja niissa oli kaikissa mukana BANAANIA. :mad: Eikos sita pitanyt valtella aluksi, koska se kovettaa mahaa? Ja ne olivat muutenkin sellaisia ihmeen hedelma-coctaileja, joissa oli jokaisessa montaa lajia hedelmia samassa soseessa. Ma en ole viela loytanyt sellaista, jossa olisi pelkkaa mangoa, pelkkaa paarynaa jne. :mad:

Minäkin olen kuullut/lukenut, että banaani voi kovettaa mahaa. Prisman hyllyllä tutkaillessa huomasin, että sitä banaania tosiaan on melkein joka purkissa, sekoitettuna milloin minkäkin kanssa. Ostin vadelma-omenasosetta ensimmäiseksi hedelmäsoseeksi, mutta kaipa se omenakin voi mahaa kovettaa.. Voihan se tietysti olla niinkin, että nuo soseet mitkä on valmiina odottamassa syöttämistä, päätyvätkin äitin maisteltavaksi ja haen kaupasta perus mango-Pilttiä sitten kun hedelmää maistellaan. :)

Superkotikokki täällä.. aloitin porkkanasoseen teon joskus 7 tuntia sitten ja nyt on ne neljä porkkanaa soseena pakkasessa... Nopeasti ja vaivattomasti sitä tekee noita soseita itse o_O

Ostin kuitenkin mangoa, päärynää ja omppuja, ja ajattelin ne huomenna soseuttaa ja pakastaa. Niistä voi sitten yhdistellä myöhemmin. Muitakin hedelmiä ja vihanneksia on listalla, kuhan tässä nyt joku päivä ehtii ja jaksaa. Ja sitä pottua ja porkkanaa voisi tehdä 50/50 pakkaseen.

Kuten joku täällä kirjoitti niin tästä kiinteiden aloittamisesta on tullut nyt jonkinlainen pakkomieli kun imettäminen ei mennyt ihan kuin Strömsössä...

Toistaiseksi mulla on nuo valmisruuat boikotissa, sen verran ottaa päähän tuo että vauvan ruokaan pitää lisätä sokeria ja SUOLAA! Sitä en ollut edes tajunnut katsoa kun olin niin :angry4 siitä sokerista. Todnäk pari viikkoa maistellaan noita omia keitoksia ja sitten haen kaupasta :smiley-ashamed008 Täällä on muuten yksi vauvanruokakauppa joka myy Ella´s kitchen merkkistä sapuskaa. Sen pitäisi ainakin olla hyvä ja eikä sisältää noita vauvalta kiellettyjä juttuja. Olen ollut menossa sinne jo viikon ajan, mutta jotenkin nämä päivät vain katoaa johonkin ja mä en saa mitään aikaiseksi :sad001

Tuli mieleen, että jos noita vellejä ja valmissoseita on vaikea saada sokerittomana/suolattomana paikallisesti, niin voisikohan niitä tilata jostain nettikaupasta? Esim. Saksasta saa ainakin monia muita elintarvikkeita tilattua aika sopuhintaan (siis Suomeen verrattuna) esim. ihan Amazonin kautta. Lasipurkkeihin pakatut vauvanruoat tietysti voivat olla aika haasteellisia toimittaa, kun painavat paljon ja rikkoutuvat helposti.

En ole siis tähän lastenruokien nettiostamiseen perehtynyt yhtään, mutta tulipahan nyt mieleen, kun olen joitain muita elintarvikkeita tilannut nettikaupoista EU:n alueelta hyvin kokemuksin. Kotimaassakin ollaan siirrytty online-ruokakauppoihin, vaikka ne ovat täällä vielä vähän lapsenkengissä. Kun mahdollisuudet lähteä vauvan kanssa liikkeelle ovat rajalliset, käytän tilaisuudet mieluummin itse valittuihin menoihin kuin pakolliseen markettireissuun :)

Nyt on porkkanaa ja mangoa pakkasessa, ja kohta myös kukkakaalia :) Ennen kuin laitoin mangososeen pakkaseen niin dippasin lusikan siihen ja tungin pojan suuhun. Voi sitä maiskuttelua ja naurua :love7 Tasan kaksi viikkoa ja sitten aloitetaan maistelee ihan oikeasti!

Voi etta olette ahkeria. Ma kayn taalla joka paiva vaan lukemassa miten muitten vauvat herkuttelevat vaikka mita. Kai se meidankin pitaisi alkaa soseiden valmistus. Poika tasan viikon kuluttua 4 kk. :oops:

Hedelmistä tekee tosi nopeasti, varsinkin tuo mango johon meni alle 10 minuuttia kun survoin sen sauvasekoittimella, painon siivilästä läpi ja jaoin jääpalamuottiin. Siis tosi nopeasti jos saa rauhassa tehdä :) Littlered, taidat olla meistä ainoa joka käy jo töissä, joten on ihan ymmärrettävää ettei aika ja energia riitä. Mulle tuo soseen teko on ollut mukavaa vaihtelua arkeen :) Mietin että mitä kaikkia hedelmiä voisi soseuttaa, kun on niin monta "eksoottista" etten tiedä mikä suositus niissä on vauvojen suhteen kun ei suomen ohjeissa niitä mainita..

Olen ostanut sellaisia 40ml:m muovisia, lapinakyvia dippikulhoja, joissa on kansi mukana. Samantapaisia, joissa majoneesi on joissain hampurilais/kebab-paikoissa. Ajattelin laittaa ne sellaisenaan pakkaseen.
Vaikuttaa helpommalta kuin jaakuutiot/minigrip-pussit.

Ma nauroin paivalla noille heron tuotteille netissa. Pinaattisosetta muistaakseni +6kk alkaen! Kasittaakseni pinaattikin oli kiellettyjen listalla (nitraattien takia?)
Ja +6kk alkaen HUNAJA-monivilja-vellia. Siina oli hunajan lisaksi ainakin riisia, vehnajauhoa ja maissiakin. Mutta siis hunajaa 6kk vauvalle??!!

Tuo Hero on taalla pain yksi tunnetuimmista vauvanruokamerkeista. Miten nama sokerit, suolat, hunajat, keksit ja kaakaot tulevat ulos joka tuutista ja sitten toisaalla niita ei suositella lainkaan? Ma en vaan ymmarra.

^^Niin, kyse on vain siita, ettei saa itseaan niskasta kiinni ja aloitetuksi. Onhan mulla kuitenkin illat aikaa puuhailla kotona, mutta jotenkin se aika vaan menee tuon pikkusen kanssa... :)

Tänään maistettiin ekaa kertaa porkkana-perunasosetta. Ilmeestä päätellen se oli ehkä maailman hirveintä sotkua, siihen malliin neiti irvisteli.. :p Tosin tein pikku mokan ja painelin veget vaan siivilän läpi, rakeiseksihan se jäi ja se jo saattoi aiheuttaa niitä irvistyksiä, onhan ne varmasti tosi omituisen tuntuisia suussa. Surautin sitten vielä sauvasekottimella sileäksi ja kokeiltiin uudestaan, mutta puistatusten kera se vajaa lusikallinen tuli ulos. No, huomenna maistetaan uudestaan.. :)

Juu, harvemmin kai ne ihan ekat lusikalliset uppoaa ihan tosta vaan :) Meilläkin ne aiheutti pientä ihmetystä, varmaan osittain juuri sen soseen rakeisuudenkin takia.

Suurinta herkkua tähän mennessä on ollut itse tehty maissisose, mutta se on niin pirskutin vaivalloista tehdä itse, kun pitää survomalla survoa siivilän läpi niiden kuorien takia. Ostettiinkin sitten Bonan maissisosetta, saa nähdä uppoaako se yhtä hyvin jos vaikka sekoittelee jonkun muun soseen kanssa. Eilen maisteltiin myös valmista bataatti-kesäkurpitsasosetta ja sitä olisi uponnut vaikka kuinka paljon. Poika söi kerralla melkein puoli purkillista, enkat tähän mennessä! Ajattelinkin että saa alkaa nyt pikkuhiljaa syömään noita sopivaksi todettuja soseita sen verran kuin kerralla vaan haluaa.

En osaa noista eksoottisista hedelmista sanoa mitaan. Tuskin nyt heti ainakaan uskallan kokeilla mitaan mangoa villimpaa. :) Meilla pain on yks kauppahalli, jossa myydaan sellaisia hedelma-coctaileja muovikipossa mukaan mutusteltavaksi ja niissa on aika mielenkiintoisia yhdistelmia, esim. vesimeloni-papaya-mansikka. :) Varmasti opetan lapsen jo pienesta pitaen kokeilemaan kaiken maailman eri makuja, mutta nyt vauva-aikana maistellaan iisisti...
Ostin nyt kukkakaalia, paarynaa ja porkkanoita. :)

Tein tänään bataattisosetta ja annoin pojalle maistiaisen, voi että sitä iloa ja riemua taas. Koko lusikallinen upposi eikä yhtään valunut ulos. Maiskuttelua ja hymyä jatkui vartin ajan :love7

Nyt on pakkasessa porkkanaa, kukkakaalia, päärynää, mangoa ja bataattia. Seuraavaksi omppua, parsakaalia, kesäkurpitsaa ja peruna-porkkana sekoitusta :) Pitää kohta hankkia isompi pakastin jos tää innostus jatkuu samaa tahtia :grin

Ma kuorin ja pilkoin tavaraa eilen illalla. Nyt tana aamuna keitin ja soseutin ne. Toisin sanoen kahden paivan projekti ja kauhea sotku! En osaa sanoa, onko minusta tahan. Varmaan tulevaisuudessa me sitten syodaan niita kaupan soseita, aivan sama vaikka niissa on suolaa. Ja tuskin niissakaan nyt niin paljon suolaa on, etta siita ois jotain todellista haittaa vauvalle.

Annoin sitten lusikallisen kukkakaalisosetta pojalle ja se otti sen kauniisti pieneen suuhunsa. Sitten tuli sellainen tfy-ilme ja se sylki kaiken pois. Uusi lusikallinen ja sama uudestaan. En tieda kuinka paljon sosetta loppujen lopuksi meni perille asti. Ekaksi jumalaton vaiva valmistaa noita ja sitten ei kelpaa. Sose on sileaa, miltei juoksevaa, muttei siltikaan kelpaa. Huudoksihan se meni, joten annoin vain maitoa.

Tietty nyt pitaisi vaan sitkeasti yrittaa joka paiva koittaa tyrkyttaa sita sosetta. Pakkohan sen on jossain vaiheessa maistua. Poika ihan muutaman paivan kuluttua 4kk.

Takaisin