Kiinteät

Ja toisaalta eihan meilla mikaan kiire ole. Maito&velli ovat kuitenkin edelleen se paaravinto. Nyt vaan maistellaan (puistatusten ja puklujen kerao_O).

Mä olen oikeasti tosi hämilläni näistä vaihtuvista ruokasuosituksista, koska täällä ruotsissa yleinen suositus olis siis aloittaa kiinteät vasta 6kk ikäisenä,ja 4kk lähtien sais antaa satunnaisesti maistiaisia (ei siis mitään systemaattista ruokaan totuttelua vielä), vaikka nokare omaa ruokaa silloin tällöin.
ja gluteenia pitäis antaa 4kk iästä lähtien pieni annos muutaman kerran viikossa juuri ehkäisemään keliakiaa, just vaikka lusikallinen puuroa tai pieni pehmeä leipäpala.

Suomessa taas aloitetaan 4kk vanhana kiinteät,paitsi viljatuotteet ja puurot vasta 6kk, eikö?

Esikoinen aloitti 2v sitten kiinteät kaupan miedolla ensikaurapuuroilla 3kk vanhana. Ihan hyvin meni. Paketissa lukee ruotsiksi 4kk, suomeksi 5kk aloitusikäsuosituksena.

Neuvolantäti sanoi että vauvan kanssa pitää odottaa kiinteiden kanssa 6kk asti.

toinen taas sanoo että anna vaan puuroa illalla, ei haittaa.

Paino ei nouse tarpeeksi maidolla ja napero ihan selkeästi RAKASTAA lusikalla syömistä kun ollaan testattu pulveripuuroa. Mutta kun siinä on sitä gluteenia, tuhoanko mä nyt mun vauvan suoliston jos se saa sitä liikaa?

Tulee sellanen oll että mitä h...tiä mä sille nyt syötän kun kaikki on väärin!

Niinpä annoin mustikkaa, ja kai mä laitan sen puuron vielä hetkeksi hyllylle odottamaan. Tai ehkä kokeilen ensi viikolla pulveririisipuuroa? Tai perunaa. Tai hedelmiä.Tai jatkan puuroa.

Ja aion kyllä uhmata neuvolaa ja aloitella kiinteät. Vai pitäiskö sittenkin odottaa? Vauva on ihan just 4kk.

Meidän mammojen sukupolvi on vissiin kaikki alkanut saamaan soseita 3kk iässä, ja ainakaan mun tuttavapiirissä ei ole ketään jolla olisi keliakiaa, diabetestä ym. Ja jos vauvan vatsa ei niihin reagoi (oksenna, kipuile, ripulia, ummetusta, yleistä kitinää), niin miksi ei saisi antaa paria lusikallista? Meidän poika (3,5kk) on niin tohkeissaan kun on saanut maistella, niin eiköhän tuo ole valmis niitä myös sulattamaan varsinkin kun ei mitään oireita ole ilmaantunut. Niinpä aloitamme antamaan mangoa pojalle samalla kun me syömme lounasta ja istutaan koko perhe yhdessä pöydän ääressä. Joka päivä annetaan vähän isompi annos. Ja parin-kolmen päivän välein voisi mangon sekoittaa jotain muuta. Vinkkejä?

Onpa tosi outoa miten eri mailla on niin erillaiset suositukset, varsinkin suomen ja ruotsin erot ovat ihmeellisiä kun muuten ollaan aika samalla aaltopituudella..

Meillä oli kans aluksi monta kertaa niin että poika sylkäs kaiken pihalle, sit rupesi jossakin vaiheessa pikku hiljaa maistumaan ja poika keksi mitä sillä ruualla oikein tehdään. Kesti siis jonkin aikaa ennenkuin tykästyi uusiin makuihin, ja myös ennenkuin oppi millä tavalla sitä sosetta oikein syödään. Nyt osaa jo syödä hyvin, ja syökin jos on jotain tuttua ja hyvää. Aina kun tulee uusi maku irvistellään aluksi ja syljetään pihalle :p Joten nou hätä, kyllä ne soseet siitä pikkuhiljaa menee alas masuun asti :)

Niistä suosituksista, täällä Suomessa vissiin on niin että täysimetyksellä 6kk, sitten soseet yms kehiin. Sosepurkeissa kuitenkin lukee 4kk ja puuroissa 5kk. Meille neuvottiin neuvolassa aloittamaan soseet jo 3kk koska paino jäi jälkeen. Viljoista sanoi että kannattaa odottaa siihen 5kk asti ettei vatsa reagoi, eli vasta silloin aloitetaan puurot. Mitään ehdottomiahan nuo suositukset eivät ole koska neuvotkin ovat niin erinlaiset riipuen keneltä kysyy.. Korjatkaa jos olen väärässä.

Maailman hellyyttävintä tuo syömisen harjoittelu. Tänään oli eka kertaa ruokalappu kaulassa, se sitten oli kiva rutistaa ja laittaa suuhun.. ♥ Sose puistatti ihan yhtä paljon kuin eilenkin. :)

Hm... Oonko mä ainut, joka ei ole vielä aloittanut? Ensi viikolla on tarkoitus kärrytellä katselemaan syöttötuoleja ja shoppailla ruokalappuja, lusikoita ja lautasia. Soseita en meinaa ihan vielä tehdä, kun ei ole vielä kiire. Ihan sinne 6 kk en meinannut odottaa, mutta kuukausi nyt vielä.

Et oo, meilläkin eletään vielä vellillä ja maidolla... :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Ei meilläkään ole muuta vielä maisteltu kuin tuo porkkana-perunasose. Velliä pitäisikin kokeilla.. Ja lautasia on käytävä neidille ostamassa, onhan se nyt oma lautanen oltava (vaikka siihen ei kerralla sitten laittaisi kuin lusikallisen sosetta). :)

Meillä ollaan edelleen täysimetyksellä. Mutta se johtuu eniten siitä, että imetys on vaan ollut mulle niin helppoa, en lue sitä itselleni ansioksi. Ja laiskuutta myös, nyt ei tarvitse tehdä vauvan ruokailun eteen muuta kuin syödä itse, niin en raaski vielä lopettaa.

Jotenkin tää ketju saa mut pitämään itseäni sellaisena ärsyttävänä äitinä. Minä nimittäin tilasin luomuruokapiiristä porkkanaa sosetta varten, ja mietin itsekin että nyt on vähän ärsyttävää hifistelyä. :/

Mäkin varmaan täysimettäisin vieläkin jos mahdollista, mutta tuo oksentelu ja mun vähäinen maito ei antanut siihen mahdollisuutta. Ja vaikka tuo saa erikoiskorviketta, niin siltikin tota oksentelua tapahtuu joka päivä, sen takia me aloitetaan aikaisin nämä soseet ja vellit. Meillä on muuten imetyksen jälkeen pyykkimäärä puolittunut, ja muutenkin koko perheen elämä helpompaa.

Meillä mennään vielä täysimetyksellä myös. Kun kasvutahti on ollut tosi hyvä, neuvolassa toivottiin ettei edes maisteltaisi ennen 6kk ikää. Luulen, että aion kyllä vähän maistattaa jo aiemmin, lähinnä kokemuksen eikä niinkään ravinnon takia.

Tosin poika on tämän joukon kuopus (huomenna 3kk 1vko), eli hirveää kiirettä ei ole.

Haaleana yleensä, pieni määrä ruokaa sulaa ja lämpenee nopeasti muovilautasella vesihauteessa.

Kasvissoseet annan lämpöisenä, mutta mitä lähemmäs loppuaan syönti etenee, sen haaleampaa sose on :D Tuntuu uppoavan niinkin, jos maku vaan miellyttää. Joskus olen kipaissut lämmittämään sosetta vähän lisää jos syöntihetki venyy pitkäksi ja totean että sose on jo aivan "kylmää".

Niin ja jokos joku on kokeillut "nokkamukia"? Saatiin tommonen MAM'n n. +4kk iässä käyttöönotettava muki, niin aattelin, et ollaanko näin pitkällä kehityksessä jo! :) Ei nyt liity varsinaisesti kiinteisiin, mut ainakin syömistapojen muuttumiseen.

Muokattu viimeksi:
MLL:n ruokavihkosessa luki, että nokkamukin käyttöä voi ruveta harjoittelemaan jo tässä vaiheessa. Itse en ole vielä kokeillut, mutta ehkä jo tänään testaan. Tyttö on syönyt kiinteitä kohta kolme viikkoa ja osoittaa suurta kiinnostusta ruokailua kohtaan. Luulen, että muki voisi tuoda lisää iloa hänen ruokahetkiinsä. Ja tietenkin lisää sotkua. Pyykkimäärä lisääntyy kun sotketaan soseilla, mutta onhan noita vaatteita. Sitteri on myös aivan sotkussa, mutta kun ei syöttötuolissa voi vielä alkaa istuttaa.

Muokattu viimeksi:
Kasvissoseet annan lämpösenä, ja täällä kans joudutaan välillä käydä lämmittämässä uudestaan kesken ruokailun. Esim. peruna-porkkanasose ei mee ollenkaan jos on kylmää. Ihan mikrossa lämitän. Hedelmä- ja marjasoseet annan huoneenlämpöisenä, tuntuu meidän pojalle maistuvan paremmin niin.

Takaisin