Kiinteät

Ma oon katellut myos kaupoissa kaikkia velleja ja soseita, mutta niissa kaikissa tuntuu olevan se +4kk. Mitaan en ole viela ostellut, ihan vilkuillut vain kaupoilla. Oisko se nyt niin kauhea synti jos ihan vain kokeilisi jo tassa vaiheessa ihan vaikka lusikallisen jotain maissivellia korvikkeeseen sekoitettuna...
Vauva on kuitenkin kohta 3kk. :rolleyes:

Miten teillä kiinteiden aloittaneilla menee?

Meidän äiti ihmettelee sitä että nykyään suositellaan kiinteiden aloitusta vasta 4kk iässä. Me lapset aloitettiin ruusunmarjasoseella ja jollain muulla heti kun 3kk tuli täyteen, ja eikä meillä kenelläkään ole mitään allergioita tai vatsan kanssa ongelmia....

On ihan hyvä aloittaa se suunnittelu jo nyt niin ehkä ne kiinteät toteutuu jonku kk päästä.. Täällä ainakin viikkokin hujahtaa huomaamatta ja sitten mä pällistelen täällä että miksen mä saa mitään aikaiseksi...

Kuulinpa tuossa vinkin: Bataattia tai mitä nyt haluaa, survoo soseeksi, laittaa jääpalamuotissa pakkaseen ja sit ne jäiset kuutiot voi pakastaa vaik pussissa ja ottaa yksitellen. Kun se ruuan menekki on vielä alussa niin onnettoman pientä.. Ite aattelin kokeilla sitä sit ja jaan teidän kans tän vinkin.

Muokattu viimeksi:
Meillä maisteltiin parina päivänä peruna-porkkana sosetta, aiheutti vatsanväänteitä. Pistettiin siis tauolle ja odotellaan pari viikkoa. Mihinkäs meillä kiire valmiissa maalimassa :)

Mä meinaan tehdä niitä soseita itse sitten kun sen aika on. Oma äitini aikoinaan teki pikkuveljelleni joka on mua 12 vuotta nuorempi, niin olen nähnyt miten se toimii ja aika hyvin muistankin. Äiti tosiaan teki aluksi soseista noita jääpalamuotteja, myöhemmin vähän isompia annoksia esim. pieniin minigrip-pusseihin. Sitten lihaa, kanaa ja kalaa pakkasi sellaisiin pieniin folionyytteihin, sieltä saatiin sitten vähän vaihtelua ruokaa kun otettiin eri soseita ja eri lihat tms. siihen sekaan. Olen nyt myös lukenut sormiruokailusta, ja se vaikutti osittain ihan fiksulta jutulta, mutta tässäkin meinasin tehdä kuten oma äitini, vähän molempia. Eli on se sose, mutta vauvalle annetaan alusta asti myös jotain mitä saa laittaa itse suuhun.

Aloittamisen kanssa ei ole vielä kiirettä, aika jytky tuosta on mun maidolla tullut. :eek: Jahka tuo alkaa osoittaa jotain kiinnostusta meidän ruokaa kohtaan niin saa ensimmäiset maistiaiset.

Jääpalamuotteihin pakastaminen on tosi hyvä homma, koska kun niitä porkkainoita alkaa keittämään niin saa samalla isomman satsin eikä tarvii heittää pois turhaan, kun vauva syö niin minimaalisia annoksia just niinkuin Lady Murmeliini sanoi. Ja kannattaa muuten hankkia kunnon siivilä jonka läpi saa sen soseen siivilöityä tai "paseerattua"!Mäkin aion tehdä ite vauvanruoat, kuitenkin laitan ruokaa muulle perheelle joten siitä saa helposti sivuun ne porkkanat ja perunat sun muut. Ainakin kun ollaan kotona. Purkeissa annoin ainakin viimeksi luumusosetta ja mangoa, ja muutenkin purkkiruoat ovat kullanarvoisia kun on matkalla, kaupungilla, kylässä...Eli meillä mennään sekä-että-meiningillä. Sormiruokailu on myös hyvä juttu, lapsi saa myönteisen kokemuksen ruoasta. Meillä syötiin aluksi soseita ja otin sormiruoat mukaan kun esikoinen osasi istua eli puolen vuoden iässä.Muussattua maissia muistan myös antaneeni ihan aluksi, ja muitakin "kilttejä" makuja: perunaa, bataattia, mangoa, banaania, avokadoa, luumua, mustikkaa...Tosin näistä ainakin banaani ja avokado kovettaa mahan. Ja joku joskus sanoi että avokadon kanssa pitäisi odottaa kun se on kivellinen, mutta enmä tiiä mihin se perustuu - tietääkö joku muu?
Mä en ole vielä päättänyt, aloitanko 3kk iässä maistelut (niinkun tein esikoisen kanssa) koska siihen on enää 10 pvää! Mihin tää aika hujahtaa???? Pitää kysyä neuvolasta mitä mieltä ovat, ja eihän tässä oikeasti oo mikään kiire.
Täällä ruotsissa on muutettu suosituksia myös 4kk:n kiinteiden aloittamisessa, ja se ettei viljaa suositella ihan alussa perustuu keliakia-riskiin - näin uutisoitiin viime viikolla. Mä oon vähän että jepulis, koska esikoisen kanssa kehotettiin nimenomaan aloittamaan pulverikaurapuurolla, ja niin meillä tehtiin. No eipä sillä mitään allergioita ole, mutta enpäs tiedä teenkö saman tällä kertaa?

Toi siivilä onkin hyvä vinkki, onneksi ei olla kaikki ensikertalaisia. :) Joo kyllä minäkin meinaan kylässä antaa niitä purkkeja ja joitain hedelmäsoseita ylipäätänsäkin. Tietyt hedelmät on täällä pohjoisessa sen verta kalliita että niiden soseuttaminen ei kyllä mitään säästä, eikä ne pakastukaan samalla tapaa kuin juuressoseet. Niistä purkkiruuista muistan vieläkin miten helposti ne "poksahtaa" ja leviää ympäri mikroa, sitten opin lämmittämään parissa erässä ja sekoittamaan välillä. :grin

Oon muuten iät ajat haaveillut yleiskoneesta, kun sillä tulis niin helposti noi soseet ja leipois ja ja... Mutta olin olevinani fiksu enkä ostanut sitä silloin kun oli alennuksessa, koska meillä oli muutto edessä ja totesin että enhän mä vielä sitä tarvi. No eipä käynyt mielessä, että nyt kun alkais tarvita niin eihän mulla ole rahaa. :confused013Jotta sauvasekoittimella saan ne soseeni tehdä ja mielessäni kuunnella äitini ääntä joka muistuttaa että ei ollut ennenkään yleiskoneita, eikä ollut niitä märkiäliinoja vaipanvaihtoon, eikä ollut värillisiä harsoja, eikä....:rolleyes:

Meilta puuttuu kans yleiskone. Sellainen ois kylla ihan kiva. Joskus olenkin katellut sellasta, mutta menen aina sekaisin kaikkien ominaisuuksien, lisaosien ja mallien kanssa. Joten se vehje jaa lopulta aina kauppaan, kun en osaa valita... Kiitos kuitenkin hyvista vinkeista kaikille. :)

Ostin äskettäin sellaisen 30 euron OBH Nordican blenderin mitkä nyt on niin kovasti "muodissa". Olen haaveillut sellaisesta jo pitkään kun sillä on helppo tehdä pirtelöä, smoothieta jne. Ja se murskaa myös jääpalat (niin ainakin väittävät). Ajattelin jos sillä tekis soseita sitten kun sen aika on. Mutta jostain luin sellaisen näkemyksen että tuollaisella laitteella tehtynä siihen soseeseen tulee pieniä ilmakuplia ja se ei taas olis hyvä vauvan masulle. Onkohan tässä mitään perää? Kauheen vaikea tietää mikä pitää paikkansa ja mikä ei kun lukee kaikenlaisia näkemyksiä netistä... Pitäis luottaa maalaisjärkeen mutta ei se oo aina niin helppoo varsinkin ensikertalaisena.

En tiedä ilmakuplista, mutta jos sen soseen käyttää sen siivilän läpi niin luulis että kuplat häviää?

mä muussasin sauvasekoittimella ja pusersin sit siivilän läpi. jos oli tarpeeks pehmeää ruokalajia, riitti pelkkä siivilä.hyvin toimi!

Pari vinkkia vauvanruokien valmistamiseen, mita vauva syo, mita tulisi valttaa:

http://www.valio.fi/lastenruoka/artikkelit/kokataan-vauvanruokaa/

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/lapsenruokailu/vauva/

Tuossa valion sivuilla kerrottiin aika yksityiskohtaisesti miten soseet pakastetaan. :) :)
Ja siella kerrotaan, etta pakastimessa kasvissoseet sailyvat hyvina 2-3 kk. Eli noita voisi alkaa tehda jo nyt! :)

Ensi viikolla ajattelin jo ostaa jaapalarasioita ja minikokoisia minigrip-pusseja. Niihin kirjaan sitten paivaykset, etta milloin on tehty ja mita sisaltaa! Eli noitten minigrip-pussien pitaisi olla sellaisia, etta niihin voi kirjoittaa kuulakarkikynalla... :rolleyes:

Nonni. Nyt on kaikki tykotarpeet porkkana- ja perunasoseiden valmistamista varten hankittu. :)
Kannattaa kayda tsekkaamassa elokuisten kiinteiden aloitus-keskustelua. Siellakin on paljon vinkkeja.

Suunnittelin, etta itse kutakin makua syotetaan viikko kerrallaan ja sitten taas vaihdetaan. Niin voi tarkkailla miten vauva reagoi eri ruokiin.
Eri asia kelpaako vauvalle mun sapuskat. Jos ei kelpaa niin sitten syon ne itse. :)

Kaveri jolla on 1-vuotias vinkkasi, että jos joku ei maistu niin kannattaa yrittää parin viikon päästä uudestaan, saattaa sillä välin muuttua herkuksi tai toisinpäin.

Onneksi monella muulla tulee 4kk täyteen ennen meitä, voi vain täältä urkkia miten muut aloittelee kiinteitä :)

Nyt on mielessä semmonen suunnitelma, että ensin maissivelli (totuttelu ensin korvikkeen kanssa?) kehiin ja sitten hedelmäsoseita maku kerrallaan (tai vissiin ei sais eka antaa näitä makeita, vaan eka tylsempää perunaa). Rintamaito/korvike siinä ohessa. Mitenhän pitkään maito muuten pysyy pääasiallisena ravintona?

Tunnustan, että ei oikein huvittais ite väännellä noita soseita... Mutta kai se on sen verran vaivauduttava että pikkusatsit porkkanaa ja perunaa tekee maistelua ja totuttelua varten. Muuten myönnän rehdisti, että purkkia aion ostaa, kun alku tunnusteluista on selvitty.

Muokattu viimeksi:
Mä sain eile neuvolasta neuvoja ja uuden vihkosen koskien kiinteitä. Ja aika hämmentävää miten paljon suositukset on muuttuneet kahdessa vuodessa esikoisesta. Nykyään siis täällä ruotsissa 4kk saa aloittaa "makusensaatiot" eli maistelun pieninä annoksia. Sillä ei kuulemma ole väliä millä aloittaa: marjalla vai perunalla, eikä sillä antaako samaa makua monta päivää peräkkäin niinkuin esikoisen aikaan vielä suositeltiin.
Gluteenia pitäis välttää, ainakin suuria määriä, 6kk saakka, mutta ennen sitä pitäis kuitenkin maistattaa esim.antaa pienni annos kostutettua leipäpalaa. 6kk iässä sit pitäis aloittaa syömisen opettelu ja muuttaa soseidenkin koostumusta. Ja äidinmaitoa/korviketta suositellaan jatkettavaksi vuoteen saakka.

Hassua tässä on se että nykyinen neuvolantäti ihmetteli miten esikoisen kanssa aloitettiin JO 3kk iässä.

Taidan odotella ainakin siihen 4kk saakka tämän neidin kanssa, varsinkin kun imetys sujuu miten sujuu. Toisaalta jos paino ei ala nousta niin luulis saavan aloittaa jonkinsortin lisäravinnon syöttämisen piakkoin.

Takaisin