Jääpalamuotteihin pakastaminen on tosi hyvä homma, koska kun niitä porkkainoita alkaa keittämään niin saa samalla isomman satsin eikä tarvii heittää pois turhaan, kun vauva syö niin minimaalisia annoksia just niinkuin Lady Murmeliini sanoi. Ja kannattaa muuten hankkia kunnon siivilä jonka läpi saa sen soseen siivilöityä tai "paseerattua"!Mäkin aion tehdä ite vauvanruoat, kuitenkin laitan ruokaa muulle perheelle joten siitä saa helposti sivuun ne porkkanat ja perunat sun muut. Ainakin kun ollaan kotona. Purkeissa annoin ainakin viimeksi luumusosetta ja mangoa, ja muutenkin purkkiruoat ovat kullanarvoisia kun on matkalla, kaupungilla, kylässä...Eli meillä mennään sekä-että-meiningillä. Sormiruokailu on myös hyvä juttu, lapsi saa myönteisen kokemuksen ruoasta. Meillä syötiin aluksi soseita ja otin sormiruoat mukaan kun esikoinen osasi istua eli puolen vuoden iässä.Muussattua maissia muistan myös antaneeni ihan aluksi, ja muitakin "kilttejä" makuja: perunaa, bataattia, mangoa, banaania, avokadoa, luumua, mustikkaa...Tosin näistä ainakin banaani ja avokado kovettaa mahan. Ja joku joskus sanoi että avokadon kanssa pitäisi odottaa kun se on kivellinen, mutta enmä tiiä mihin se perustuu - tietääkö joku muu?
Mä en ole vielä päättänyt, aloitanko 3kk iässä maistelut (niinkun tein esikoisen kanssa) koska siihen on enää 10 pvää! Mihin tää aika hujahtaa???? Pitää kysyä neuvolasta mitä mieltä ovat, ja eihän tässä oikeasti oo mikään kiire.
Täällä ruotsissa on muutettu suosituksia myös 4kk:n kiinteiden aloittamisessa, ja se ettei viljaa suositella ihan alussa perustuu keliakia-riskiin - näin uutisoitiin viime viikolla. Mä oon vähän että jepulis, koska esikoisen kanssa kehotettiin nimenomaan aloittamaan pulverikaurapuurolla, ja niin meillä tehtiin. No eipä sillä mitään allergioita ole, mutta enpäs tiedä teenkö saman tällä kertaa?