Kiinteät

Etsin tietoa kreikkalaisista vauvansoseista, sinne kun ollaan menossa kesällä. Siellä soseet saattaa sisältää suolaa, mausteita ja sokeria. Eri maissa on eri käytäntöjä ja ravintosuosituksia, joten matkustaessa kannattaa vähän perehtyä purkkien sisältöön. Onneksi ruuat on helppo tehdä itse tuoreista hedelmistä ja kasviksista.
Meillä porkkanamaistiaiset meni hyvin alas.

Luin tuossa juuri, etta vellit kannattaisi aloittaa mieluiten aamuisin, jotta mahdolliset mahavaivat ehtisivat tulla paivan aikana eika valvottaisi vauvaa yolla.
Me ollaan nyt parina paivana annettu se maissivelli kuitenkin illan viimeisen tuttipullollisen yhteydessa ja poika on nukkunut taydet younet, aivan kuin aikaisemminkin pelkan korvikkeen kanssa. :) Mahavaivojakaan en ole huomannut... :)
Ainoa muutos on kakassa, joka nyt tana aamuna oli ehka jonkin verran kiinteampaa kuin aikaisemmin.
(Toisaalta mun positiiviset kokemukset tuosta vellista voi johtua myos sen varovaisesta annostelusta ja "kerta paivassa"-tahdista.)

Tietty nyt sitten seuraava askel olisi siirtya korvikepohjaisesta vellista ihan "oikeaan kiinteeseen ruokaan"...
Kuitenkin tuossa vellissa ja korvikkeessa on melko samantapainen ravintosisalto, ja tuo velli tuntuu olevan vauvankin mielesta pelkka korvikkeen jatke, silla vauva imee sita tuttipullosta ihan tosta vaan, ihan kuin korviketta.

Mut mennaan nyt ainakin jonkin aikaa nailla evailla... :)

Kävin tänään ainakin viidessä apteekissa ja kellään ei ollut pelkkää maissivelliä, kaikkiin on lisätty riisiä. Kai me sitten sillä aloitellaan kun tässä kaupungissa ei tunnetta MAISSIvelliä. Ja vaikka mä oon jatkuvasti puhumassa ja kirjoittamassa että NYT aloitetaan nuo vellit, niin nyt mä oon ihan kauhusta kankeana että entäs jos mä rikon tuon pojan tuolla vellillä o_O

Sophie, ma ostin sen maissivellin Eroski-tavaratalosta. Siella on tosi laaja vauvanruokavalikoima. Meilla on se Nutribenin maissivelli, jossa tosiaankaan ei ole muuta viljaa kuin maissia.
Soseita olen vilkuillut, mutta en viela hankkinut.

Aa.. ok, kiitos Littlered! Pitää käydä sieltä katsomassa. Katsoin vain ettei Mercadonassa ole, mutta heillä nyt on muutenkin aika suppeat valikoimat :)

Sain eilen sitten aikaiseksi viimeinkin tehä sitä velliä :) Ei paljon kyllä järki juossut, menee maitoa hukkaan kun tein 50millillä satsin velliä ja äidinmaito ei sulatettuna säily kuin 24h.. -.-" Tein varmaan vähän perseelleen ja täräytin 10ml nassuun heti kerrasta, mutta eipä poika näkynyt olevan moksiskaan, joten kunhan tosta päikkäreiltä herää niin ajattelin jos 15ml antaisi tänään :)

MUOKS. Ja luulen, että enemmän noiden vellien ideana on se, että on mahdollisimman mieto tapa tuoda jotain uutta vauvan ruokavalioon ja hitaampi sulavuus, ei niinkään se, että täyttäisi jotenkin enemmän..

Laskeskelin tuossa, etta poika syo nyt korviketta 900ml/pv ja korvikkeeseen sekoitettua maissivellia 180ml/pv.
Eli 5x180ml korviketta ja se kuudes tuttipullollinen on maissivellia.

Syokohan meidan poika nyt liian vahan? Tuosta nukkumisketjusta luin miten yks jos toinenkin heraa yolla syottamaan. Ilmeisesti muiden vauvat syo sitten enemman? Meilla poika syo iltaisin vellinsa, nukkuu sen 7-10 tuntia putkeen heraamatta ja syo sitten aamulla ekan korvikkeensa. Ika n. 3 ja puoli kuukautta. o_O

Ei meillä syödä tuon enempää jos tuonkaan vertaa. Uskon että tarjotaan riittävästi, mutta jos tyttö ei halua enempää niin ei häntä väkipakolla syötetä. Hoikka tyttö, mutta kasvaa ja kehittyy oikein hyvin. Soseiden maistelu on ollut todellakin maistelua, ei täytä vielä vatsaa. Varovaisesti aloitellaan jotta vatsa tottuu.

Minä en varsinaisesti edes tiedä paljonko meillä syödään. Aamuisin imetän aina ensin, mutta nyt muutaman kerran neiti on ollut imetyksen jälkeen vielä nälkäinen, joten ei se hirveästi sieltä saa. Monta kertaa olen meinannut laittaa ylös minkä verran korviketta menee, mutta meinaamisen asteelle on jäänyt. Mikään kovin valtava se määrä ei ole, mutta enempää ei pysty syöttämään kuin huolitaan.

Meillä menee korviketta melko tarkalleen sama määrä, se vaihtelee 1000-1200 ml välillä per vuorokausi. Oon kans ajatellu että onkohan se jotenkin vähän, mutta ei se taida olla koska poika on tyytyväinen ja kasvaa. Poika on minun silmääni aika hoikka mutta poskia löytyy ihan kivasti :)

Tein eilen porkkanasosetta ja nyt on kiinteiden maistelu aloitettu "virallisesti". Huomasin että itse tehty sose jää "rakeisemmaksi" kuin kaupat aivan sileät versiot vaikka vedin soseen lopuksi blenderissä sileäksi. Mutta eipä ne minimaaliset kokkareet näyttäneet poikaa haittaavan, hyvällä ruokahalulla veteli kukkurallisen teelusikallisen verran. Mennään nyt muutama päivä porkkanalla ja sitten kokeillaan bataattia. Porkkanaa tuli sen verran että sain yhden jääpalamuotillisen verran pakastimeenkin. Olen vähän ajatellut jos nyt kumminkin jättäis ne vellit kokonaan väliin ja alkais antaa sitten iltaisin jotain löysää puuroa kun poika on täyttänyt 5 kk. Treenataan siihen asti noilla muilla kiinteillä että päästään hyvään vauhtiin.

Teillä siis syödään suositusten mukaan, meillä jostain syystä se ei riitä. Joten älkää nyt hyvät naiset murehtiko, vaan olkaa onnellisia! Ja ei tuo poika nyt mikään superjässikkä ole vaikka kaloreita huitelee joka päivä melkein tuplat. Mietin, että meneekö maito niin nopeasti läpi ettei kaikki ehdi imeytyä? Pojalla tulee pissa 5-10 minuuttia maidon jälkeen. Osaatteko sanoa kauan teidän pissalla kestää? (Hitto mitä kysymyksiä taas :grin )

Lisään vielä että pojan 10 päivää nuorempi serkku vetelee samanlaisia annoksia ja yhtä tiheeseen. Samoin vanhemmat serkkupojat olivat saaneet velliä jo 3kk iässä kun tuo maidon juominen lähti ihan käsistä. Että olisiko sitten niin että meidän suvun miehet ovat tuollaisia ahmatteja, äiti kiittää ja kumartaa.

Muokattu viimeksi:
Henu, mä painelin soseen vielä siivilästä läpi, sain siitä oikein sileää. Mutta jos pienet kokkareet ei haitanneet niin eipä liene tarpeen siivilöidä.

En osaa kylla sanoa yhtaan miten kauan tuon pissan kanssa menee syonnin jalkeen. En ma koskaan edes huomaa, jos vauva pissaa... :rolleyes: Sitten kun vaippa tuntuu isolta ja turvonneelta, niin sitten vaihdetaan...

Ma nyt olen toistaiseksi paattanyt siirtaa tuota soseiden aloittamista. Ainakin nyt parilla viikolla. Aloitetaan sitten kun tulee tayteen ne maagiset 4 kuukautta. Poika on ihan tyytyvainen tuohon korvike+maissivelli-kuvioon. Ei itke nalkaansa ja nukkuu yonsa hyvin... :)

Älä huoli Littlered, jos nukkuu seitsemän tuntia putkeen niin kiitä onneasi. Ei kai se nukkuisi jos nälkä olisi, heräähän aikuinenkin nälkäänsä. :D Meillä on edelleen täysimetys, niin en tiedä yhtään paljon se syö, mutta tarpeeksi kuitenkin.

Jotenkin olen saanut näistä keskusteluista sen kuvan, että korvikkeella vauvat taitavat nukkua pidempään, mutta imetyksellä mennään kaikesta huolimatta.

No ei meillä ainakaan, tuntuu että tuo nukkui paremmin kun sai rintamaitoa öisin, nyt tuo ahmatti syö moninkertaiset määrät korviketta yön aikana :eek:

Kolmekuisena on tiheän imun kausi, ehkä tuo on sitä. Vauvat kun ei hoksaa että pullomaidon riittävyyttä ei tarvitse ylläpitää.

Laitoin yömaitoon kahtena yönä lusikallisen tuota riisi-maissivelliä maidon sekaan (purkissa lukee että 5-6 lusikallista). Ekana yönä nukkui 4h putkeen, kun normaalisti toinen unipätkä on 2h. Olin onnesta soikeana että nyt saan alkaa nukkumaan! No, seuraavana yönä poika heräsi nälkäänsä 2h sen pienen velliannoksen jälkeen. Lisäksi pojalla tuli kova maha. Eli vellit jäävät nyt tauolle viikon tai pari, ja sitten testataan pelkällä maissilla, kuhan sitä löydän tästä kaupungista. Ei tässä ole kun kolme viikkoa siihen maagiseen neljään kuukauteen ja kun en ole nukkunut kunnon öitä varmana puoleen vuoteen, niin eipä tuo kolme viikkoa enää tunnu missään :confused: Paitsi muisti ei pelitä, enkä nyt tiedä jos kirjoitin tästä meidän kokeilusta jo johonki muuhun ketjuun. No ei se mitään, mä toistelen täällä itseäni teidän kaikkien iloksi :happy112

Me testattiin eilen päärynäsosetta. Tyyppi diggasi siitä ihan hirveesti ja olisi halunnut vielä lisääkin parin lusikallusen jälkeen. Ei viitsinyt antaa enempää. Mahavaivoja ei onneksi tullut, joten tänään taas pari lusikallista saa herkutella :)

Takaisin