Pitkästä aikaa jotain tännekin, kun olen muutaman päivän sisään onnistunut tekemään pariakin eri ruokaa, jotka ovat uponneet sekä äidille että taaperolle :)
Netistä löysin ensinnäkin broilerijauhelihapihvireseptin, jossa n. kolmannes pihvimassasta on kesäkurpitsaraastetta (eli oiva keino jemmata kasviksia ruokaan
. Taisin laittaa 400g broilerin jauhelihaa ja ehkä 180g kesäkurpitsaa. Massaan sekoitettiin lisäksi muna ja yrttejä / mausteita (vähän suolaa, pippuria, korianteria, minttua, juustokuminaa, sipulia, valkosipulia). Pihveihin paistettiin pannulla väri ja kypsennettiin sitten uunissa n. 10 min / 200 astetta, Kylkeen voi tehdä tyyliin riisiä ja vaikka laittaa maustamatonta jugurttia kastikkeeksi. Minusta broilerin jauheliha on aina ollut vähän ällöttävä ajatus, mutta nuo pihvit olivat kyllä tosi hyviä. Ja viljattomia, jos joku kaipaa sellaista.
Ja toinen oli, että tein kesäkurpitsan jämistä miedon, tomaattipohjaisen kasviscurryn. Eli pilkoin ja kuullotin jääkaapista löytyviä kasviksia ensin pannussa (taisi olla kesäkurpitsa, vähän paprikaa, porkkana, sipuli, valkosipulinkynsi), heitin perään purkin tomaattimurskaa ja maustoin soijalla, juustokuminalla, inkiväärillä, currylla, paprikajauheella ja jauhetulla neilikalla. Sokeriakin taisin laittaa ihan vähän, kun tomaatti oli niin hapanta. Setti sai hautua sen aikaa kun keitin riisiä, ja sekoitin valmiin kastikkeen riisin kanssa. Laitoin mukaan lautaselle taas nokareen maustamatonta jugurttia, mutta sen voisi laittaa kastikkeeseenkin miedontamaan lopputulosta. Tuossa oli aika paljon mausteita, mutta ruoka ei ollut mitenkään tulinen ja olin yllättynyt siitä, miten hyvin se poikaan upposi. Kun edellispäivänä maistui lähinnä liha ja makarooni, oli kiva saada ujutettua lautaselle enemmän kasviksia. Ja sinne sai näppärästi upotettua kaikki ne jämäkasvikset, jotka kohta olisivat kävelemässä itse ulos jääkaapista :)