Kiinteät

Me annettiin viime viikolla (eli 3,5 kk iässä) muutamana päivänä pojalle porkkanasosetta ihan vaan sen verran että pääsi makuun ja lusikkatuntumaan. Toisin sanoen sinne upposi yhdellä syöntikerralla ehkä korkeintaan kaksi sellaista pientä vauvalusikallista, mutta ei ollut tarkoituskaan syöttää enempää. Ensimmäisenä päivänä kaikki tuli syljen mukana ulos mutta seuraavana päivänä herra tarttui jo tomerasti itse lusikkaan, ohjasi sitä suun suuntaan ja imeskeli soseen lusikasta. Sormet sai irrotella yksitellen lusikan ympäriltä, sen verran vankka oli ote :D Mitään vatsanväänteitä ei tullut, tosin en tiedä voiko näin pienestä määrästä tullakaan. Tällä viikolla olis tarkoitus maistattaa samaan tapaan bataattia. Tässä välissä ollaan annettu muutamana iltana maissivelliä jota ollaan lantrattu pienellä määrällä maitoa, sanoisin että 2/3 velliä ja 1/3 maitoa. Hyvin upposi vaikkei tuo velli olekaan läheskään niin makeaa kuin maito. Vellikään ei ole aiheuttanut mitään vatsanväänteitä, tosin ei se ole myöskään vaikuttanut yöuniin millään tavalla pidentävästi tms. Ehkä teemme vielä toisen testijakson vellin kanssa ja sitten päätetään jatketaanko sillä vai ei jos ei siitä ole mitään vastaavaa "hyötyä". Enenevässä määrin aletaan varmaan noita soseita antaa muutaman viikon sisällä, viikon päästähän poika olis sen 4 kk mutta eipä tässä nyt mikään kiire ole toisaalta.

Minä vähän ihmettelen kun joillekin on jo ihan suositeltu aloittamaan kiinteitä, mutta meitä toppuuteltiin neuvolassa odottamaan neljään kuukauteen siksi ettei elimistö mukamas ole vielä valmis. Vai onko näin pienissä yksilökohtaisia eroja, että samanikäisenä jonkun ruuansulatus on jo valmis ja toisen ei..?

Meillekin suositeltiin tietty vasta sitä 4 kuukautta mutta sanottiin että voi ihan pieniä maistiaisia antaa jo vähän aiemminkin. No siitä innostuneena tietty... ;) Kai näinkin pienillä jotain eroja on, kun joillakin ei masu kestä vielä puolivuotiaanakaan kiinteitä edes pientä määrää ja jotkut alkaa vetää velliä ihan tosissaan suunnilleen 2 kk iässä. Se tuntuu aika hurjalta.

Joo, kyllä se ruoansulatussysteemi näillä naperoilla tosiaan on vielä varsin kehittymätön, siksi ei suositella liian aikaisin niitä kiinteitä. :) Vatsanväänteitä voi tulla joko nyt tai vasta nuoruus/aikuisiällä ongelmia suoliston kanssa, eli ei sinänsä mikään leikin asia jos lapsi siitä saattaa kärsiä vielä aikuisenakin, kuten minä... (70-luvun kiinteiden aloitteluiät olikin kyllä hurjan aikaiset nykysuosituksiin verrattuna)
Moni neuvola ei myöskään tunnu enää nykyään vellejä suosittelevan ollenkaan, ovat kuulemma lähinnä maustettuja korvikkeentyylisiä ja tyhjiä ravintoarvoiltaan.

Maidollakin pärjää tosi pitkälle, itkukausia saattaa tulla ihan muista syistä kuin nälästä vauvoille, tiuhan imun kausia, vatsanpuruja tms. miksi sitten saattavat parkua tissilläkin kiukkuaan. Mä aattelin 4kk tähdätä, meiän neiti oli 2kk jo yli 6 kg joten maito tuntuu piisaavan erittäin hyvin! :D
Senverran piti vielä muoksia tätä, että esikoisella aloitettiin kiinteät varovasti jo 3-4kk, koska puklasi niin voimakkaasti kuin jostain Manaaja-leffasta konsanaan. :P Mutta silloin en ollut vielä kuullut tästä yhteydestä; aikainen kiinteiden aloittelu ja nuoruus- aikuisiän vatsavaivat, suolistovaivat. Se on mua kiinnostava yhteys, koska tosiaan monissa tutkimuksissa vuosia rampattuani voin sanoa että mulle kävi just niin, liian aikaisin rasitettu suolistoa, suolinukkaa, jne. Mutta joo, 3-4k ei ole kuitenkaan niin paha kuin 2kk, milloinka meitsille alettiin työntää kiinteitä...kääks! :)

Muokattu viimeksi:
No sen verran näissä on eroja, että millä raskausviikolla on syntynyt. Meidän neiti syntyi rv 42+1 ja jos joku taas on syntynyt rv 37 niin siinä on hyvin kuukausi eroa. Itse sain neuvon seurailla vähän sitäkin että milloin vauva alkaa osoittaa kiinnostusta meidän ruokaa kohtaan, että tavallaan osoittaa itse olevansa valmis kiinteille. Musta se kuulosti ihan järkevältä neuvolta. :)

Totta. Mun esikoinen syntyi kans 42+2, joten siinä mielessä toi aloittelu 3-4kk iässä ei pahalta kuulosta. :) Tämä tyttökään ei kovin kiirettä pitänyt, syntyi 41+4. Siitä oon kuitenkin varma, että pelkällä imetyksellä en aio mennä 6kk asti, aiemmin startataan kyllä.
Nää on tietenkin kans semmosia asioita, että yhtä oikeaa tapaa ei ole, riippuu niin äidistä, vauvasta kuin muistakin asioista. :)

Meillä ollu tällä viikolla tosi pahan tuulinen pikkumies. Öisin on ruennu syömään tosi usein, päivällä ollaan tissillä valehtelematta varmaan 20 krt :/
Päätin että aloitan soseet pojalle. Maisteltu meillä ollaan nyt viikon ajan kahta eri makua vain aina lusikan-kahden verran eikä maha ole oireillut. Tänään päätin kysyä neuvolan mielipidettä ja oli sitä mieltä että rintamaidon lisäksi voi jo syöttää hyvin soseita kun toinen kasvaa kuitenkin nion isona eikä tunnu olevan masu tyytyväinen pelkästä maidosta. Myös sitä maissivelliä samoi kokeilla mutta jaksoi epäillä sen täyttävyyttä..Minkä olenkin kuullut monen äidin suusta että ei tunnu täyttävän maitoa kummemmin. Mut tarkoitus on kuitenkin että pääosin vielä imettelisin ja vain lisukkeeksi otetaan tuhdimpaa :)

Miten vanha teidän poika on tsiuggu? Meillä kun menee tuota korviketta n 1,5 litraa päivässä, niin olisi ihan kiva saada pojan mahaan jotain vähän täyttävämpää... Meidän prinssi siis pari päivää vajaan 3kk.

Meijän poju on reilu viikko vajaa 4kk. :)
Mittarina vois mun mielestä ajatella että jos vauva ei nuku pidempiä jaksoja tai
syö jatkuvasti todella tiheään ja on itkuinen niin maito pelkästään ei silloin riitä todennäkösesti. Turhahan vauvaa on nälkäsenä pitää jos se voi paremmin kun saa jotain tuhdimpaa. Ystävälläni joutuivat aloittamaan soseet aikaisin kun korvikkeet ei tuntunut riittävän ja maissivellikään ei tuntunut auttavan kun toinen vain huuti nälkäänsä.nämä ongelmat loppui soseiden aloitukseen ja toinen oli tyytyväinen ku mikä :) Mutta kyllä silti mahdollisimman pitkään mieluummin maidolla menisin :)

Nyt jos mietin, kun en voi tietää paljonko joka kerta maitoa rinnoista tulee, mutta sairaalassa nyt pumpatessa sain yhdestä rinnasta 150ml, toisesta 60ml ja heti pumppauksen lopetettua poitsu imaisi tOisesta tissistä ja siitä tuli niin että meinasi tikahtua, niin voisi laskeskella että normi ruokailu tahdilla määrä on varmastikin ollut ainakin tuo 1,5 l/pvä. Jos olen jossain ollut menossa ja mies syöttänyt pullosta sillä välin niin yleensä se on syönyt kerralla sen 200 ml..eli varmasti söisi reilustikin 2l päivässä jos tuollaisia määriä söisi joka syötöllä. ..

Tulikohan tää nyt riittävän sekava :p :D

^huonosti. Laitoin vauvalle tarkoitetut potut ja porkkanat meille tarkoitettuun kermaiseen lohilaatikkoon. Muuten kaikki tykotarpeet soseiden valmistamista ja pakastamista varten loytyy... Olen nyt koittanut hieman hillita itseani etten aloita liian aikaisin, vaikka kyllahan ne soseet pakasteessa sailyisi.

Olen hieman katsellut netista sellaisia korkeita ruokapoydan viereen laitettavia syottotuoleja, vaikka ei sillakaan mikaan kiire ole. Kunhan vauva nyt oppii ensin istumaan suorassa. Meilla on se pikku-tuoli, jossa vauva istuu puoli-istuvassa asennossa (nyt minuun iski joku dementia-kohtaus, silla ma en muista sen suomenkielista nimea edes 5 min. mietinnan jalkeen) ja ajattelin, etta nyt aluksi vauva istuu siina "vauva-tuolissa" ja ma ruokin sita siina. :)

Tosta tuli mieleen että mä annan tuttipullosta pojalle kun hän istuu vaunuissa just puoli-istuvassa asennossa, ja äidin selkä kiittää :)

Meilla aloitettiin eilen maissivelli! :)
Olen ostanut Nutriben-merkkista gluteenitonta maissivellia, jota annoin ekan kerran eilen illan viimeisen maitosatsin yhteydessa. En ole tehnyt mitaan tuotevertailua, silla meilla on koko ajan ollut kaytossa Nutribenin aidinmaidonkorvike, joten oli luonnollista jatkaa saman merkin kanssa...

Tuon vellin annosteluohjeissa sanotaan, etta 5-6 lusikallista/150ml maitoa tai 6-7 lusikallista/180ml.
Aloitin ihan varovaisesti 5 lusikallista/150ml ja poika veti sen oikein hartaasti ja nautinnolla, silmat kiinni, eika ilmekaan varahtanyt, niin keskittynyt oli omaan velliinsa! :)
Ajattelin, etta kun poika juo sen 6 tuttipulloa korviketta paivassa niin aina sen illan viimeinen onkin sitten iltavelli!
Ihan varovaisesti siis aloitellaan...

Tuossa pakkauksessa sanotaan kylla, etta aloitusika on 4 kuukautta. Meidan poika on 3kk ja yksi viikko. Joten ei sen vellin aloittaminen nyt voi olla kiinni muutamasta hassusta viikosta! Lisaksi juttelin asiasta aitini kanssa ja hanen mielestaan on hyva idea aloittaa maissivelli. :) Noitten soseiden aloittamisen suhteen olen edelleen ihan hitusen epavarma, joten tama maissivelli sopii meille nyt tahan tilanteeseen paremmin...
Tuota meilla siis syodaan: http://www.nutriben.es/productos_papillas_sin_gluten_inicio_para_el_biberon.php
Olen nyt aika innoissani asiasta. On jotenkin mahtavaa kun vauva alkaa pikkuhiljaa syoda jotain muutakin kuin korviketta! :)

Mä alan tänään laittamaan pojan maidon sekaan riisi-maissivelliä. Poika täytti siis eilen 3kk. Ei tästä tule enää mitään kun ei tuo korvikemaito vain riitä tuolle ahmatille. Oma äiti sanoi myös että antaa mennä vaan, hän antoi meille vajaan 3kk iässä soseita. Onko joku testannut riisi-maissivelliä? Pitäisiköhän mun hakea varmuuden vuoksi ekaksi ihan maissivelliä, niin aloitettaisiin yhdellä ekaksi...? Mutta kuten tuonne muualle jo kirjoitin niin poika syö siis n 12* 150ml vuorokaudessa, mikä on siis tuplasti suosituksiin nähden (suuremmat määrät tuo puklaa).. huoh... Tästä syystä aloitetaan "liian" aikaisin nämä "kiinteät".

Se meidän muutaman illan vellikokeilu oli kanssa maissivellillä ja siitä ei ainakaan seurannut mitään vatsanväänteitä. Poika täytti eilen 4 kk joten eiköhän tässä nyt pikkuhiljaa aleta maistattamaan niitä soseita ihan aikuisten oikeesti. Jos viikonloppuna sais aikaiseksi tehdä vaikka porkkana- ja bataattisoseita ja niillä lähtis liikkeelle. Perunan ajattelin jättää suosiolla vähän myöhemmäksi.

Ma ostin maissivellia sen takia, etta olin lukenut muidenkin aloittaneen kokeilun juuri maissivellin kanssa. Tuolla Nutribenilla olisi ollut toinen aloitusvelli-vaihtoehto se riisivelli, mutta sita saatan kokeilla vasta myohemmin - vaihtelun vuoksi. :)

Ehkä mekin aloitellaan kohta maissivellillä, kun on noinkin hyviä kokemuksia. Onko siinä enemmän ravintoarvoa/energiaa kuin korvikkeessa?

Meillä jäi se vellipussi vielä kaappiin, en vaan oo saanu aikaseksi... :D jos sitä kohta.. ehkä :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Onpa vaikea löytää tuota ainoastaan maissia sisältävää velliä, kolmessa apteekissa kävin tänään! Huomenna pitää kävellä tuonne keskustaan päin, jos siellä olisi. Tuota velliä etsiessä osui silmään että 12kk ikäisille on velliä jossa on keksiä ja/tai kaakaota mukana. Siis täh? Ei kai vuoden ikäistä tarvitse opettaa syömään keksiä ja kaakaota o_O

Takaisin