Kiinteät ruoat

Olipas ympäripyöreesti kirjotettu.. Siis alle 3kk pienet määrät maidon seassa ok, ei vissiin oo ruuansulatuselimistö tarpeeks kehittyny(?). Seuraa sit ummetusta/ripulia, suolisto-oireita siis. Yli 3kk on sit ruuansulatuselimistöki valmis kiinteisiin, mut kai on hyvä alottaa pienistä määristä..

Ja nää 4kk/6kk suositukset on sen imetyksen takia. Tosin jos imettää niin tuskin täysin lopettaa vaikka kiinteitä alottaakin..

Näin minä oon asian käsittäny.
 
Suositusten taustalla on varmasti ainakin se, että halutaan kannustaa pidemmälle jatkuvaan imetykseen tai taata se, että vauva saa sitten vastaavat tarpeelliset ravintoaineet korvikkeesta eikä niin, että liian nopeasti siirryttäisiin vain johonkin ravintoarvoiltaan heikompaan ja yksipuolisempaan purkkisoseeseen.

Lueskelin juuri eilen kirjaa "miksi vauva nauraa", jossa kerrotaan taustoja kaikille vauvajutuille, kuten mikä merkitys vauvojen eri reflekseillä on, miten vauvan hymy kehittyy ja miksi se hymyilee, miksi vauvan silmät on niin suuret, miten se oppii tuntemaan lähimmät hoitajansa, miksi kapalointi rauhoittaa yms. Siellä oli juttua myös syömisestä ja siitä, että alkuaikojen ihmiset ja edelleen sellaisissa alkukantaisemmissa heimoissa vauvoja ruvetaan jo parin kuukauden iässä syöttämään myös kiinteillä niin, että perheenjäsen jauhaa ruoan omassa suussaan ja tarjoaa sitten hienonnettuna "suukolla" sen vauvalle. Tuskinpa näillä vauvoilla on suolisto yhtään sen nopeampaa kehittynyt kuin meidänkään vauvoilla.

Suositusten taustalla lienee siis myös se seikka, ettei sitä ole kunnolla tutkittu, että mitä kiinteiden aloittamisesta aikaisemmin seuraisi, koska tuollaista lapsilla suoritettavaa "ihmiskoetta" varmasti pidettäisiin ongelmallisena. Uskaltaisinkin siis sanoa, että mikäli kyse on vain pienien määrien maistelusta eikä niistä aiheudu mitään sen kummempia vatsanväänteitä, niin mitä haittaa maistelun aikaistamisesta voisi olla?
 
Siis muuten ei oo mahan kans kipuilua, muutakuin parii tuntii ennen kun kakka tulee.. Ilmeisesti se kakkaaminen ei oo mieluisaa kuitenkaan. Et kakkaamattomuus tuskin on ongelma vaan itse kakkaamine. En tiijä.
 
Meidän poika on välillä aika kärsivän näköinen kakatessa, vaikka kakkaakin vähintään kerran päivässä. Mutta heti kun tulee kakat ulos alkaa vähintäänkin hymyily ja välillä jopa iloinen kikatus :grin
 
Kyllä täälläkin aika totisena ja naama punaisena sitä kakkaa väännetään, vaikka löysää tavaraa onkin. :grin Sitten kun on kova työ tehty, niin silmät rupeaa monesti lupsumaan vaan äitipä kiikuttaa yleensä samantien vaipan vaihtoon. :)
 
Änkeän nyt oman kokemukseni kertomaan tänne :) Tuohon kiinteiden aloitusikään viitaten..
Meillä tytöllä suulakihalkio ja puheterapeutti antoi ajan 4 kk kohdalle, jolloin haluaa nähdä jo tytön syövän kiinteitä.. Ohjeena oli aloittaa ne 3,5 kk:n kohdalla ja sanoi, että niin keskosilla kuin halkiovauvoillakin mennään vanhan kaavan mukaan, eli ~3 kk.. Neuvolassa täti sanoi suoraan, että 4 kk:n kohdalla aloitetaan johon korjattiin, että saatiin toiselta taholta ohje aloittaa aiemmin ja viimeistään silloin aloitetaan, eikä sanonut mitään vastaan tuohon "viimeistään" kohtaankaan.. :joyful:

Jouduttiin käymään tytön kanssa yksityisellä lääkärillä sekä kunnallisen puolella ja kumpaankin sanottiin tytön ollessa vähän päälle 3 kk, että kiinteiden maistelu on jo aloitettu.. Odotin nyrpeitä ilmeitä, mutta ei tullutkaan :rolleyes:

Mutta tuota en oikein käsitä, että keskosilla ja halkiovauvoilla vanhan kaavan mukaan ja muilla sitten sinne mieluiten puoleen vuoteen.. :grin Eipä kai näiden kahden 'ryhmän' suolistot sen paremmin ole vielä kehittyneet kuin muidenkaan..
 
Mun serkulla on aikoinaan aloitettu neuvolan kehoituksesta kiinteät jo 2,5 kk iässä kun pelkällä maidolla ei tullut tarpeeksi painoa. Eipä siinä paljon suoliston kehitys oo kupissa painanu jos vauvalle ei maito oo ravinnoks piisannu. Sama homma mulle, 3 kk iässä jo muutaki ku maitoa kun oon syöny ku hevonen ja painoa ollu 3 kuukauden iässä 4,2 kiloa... (mulla on mun neuvolakortti tallella)
 
En kyllä ihan ymmärrä miksi keskoset ja halkiolapset rinnastetaan poikkeavina ravinnontarpeensa suhteen... Siis miksi halkiolapsilla pitäisi aloittaa kiinteitä aiemmin kuin halkiottomilla lapsilla?
 
Kai se on tuo kun maito on niin vetelää, että se tulee niin helposti nenän kautta ulos kun painaa kielellään sen kitalakeen, jota joillain halkiolapsilla ei ole juuri ollenkaan.. Meillä nyt ei sitä ongelmaa ole kun halkio sen verran pieni.. Ja tuo tuttipullosta imeminen on vissiinkin (niin terapeutin puheista ymmärsin) monella halkiolapsella vaivalloisempaa kuin meidän tytöllä ja ilmaa menee paljon enemmän samalla kun pitää pullosta pumpata maitoa suuhun.. En tiedä mikä siinä sitten todellisena syynä on kun en kysellyt kun meillä aloitetaan mielellään aikaisemmin.. :grin Itsekin syönyt jo 3 kk:n ikäisenä kiinteitä eikä mitään ongelmia ole ollut, edes painon suhteen silloin vauvanakaan..
 
Mun vauva aikana on ollu 2 kk:n iässä soseiden aloitus ja mitään ei oo ollu. Mutsikin ihmetteli näitä nyky suosituksia. Ja kaks muksua imetin kuitenkin sinne vuoden ikään asti vaikka kiinteet alotettiin niiden kanssa myös 2 kk:n iässä.
Nyt tää pienin neiti on tissillä, pullolla ja soseilla ja samalla lailla meinaan jatkaa, niin kauan kun tissi kelpaa.
 
Mepäs maistettiin eilen perunaporkkanaa! Roosa on siis täysimetyksellä, ei edes huoli pulloa mutta suu napsaa lusikan perään. Lusikalla ollaan tähän saakka annettu d-vitskut niin se on tullut tutuksi. No ensimmäinen lusikka vähän ihmetytti, tuli lievä irvistys. Sitten alkoi topakka maistelu (Roosa yritti imuotetta lusikasta) ja kun kehuttiin tuli iso hymy. Hei mä saan tästä jotain! Noin 2 tl sitä maisteltiin ja tänään uusiks. Aion imettää edelleen, mutta opetellaan näitä kiinteitä nyt kun aika näyttää olevan otollinen Roosalle. Vellin ohi skipattiin nyt kokonaan kun Roosa ei sitä pulloa ota. Enkä löytäny velliä mikä ei olisi lehmän maitopohjainen. Osaako joku sanoo mikä velli käy allergiselle? Roosa kyllä nukkuu 5-6 tuntii sen ekan pätkän ihan pelkällä rm:llä,joten iltavelli ei oo tarpeen.
 
Mua kyllä jänskättää millaista se kiinteiden aloitus tulee olemaan. Pari viikkoo enää, iik :grin
 
Mä oon kokenu et on ollu helppoa tehdä soseet etukäteen ja pakastaa ne jääpalamuotteihin. Sieltä voi sitten ottaa aina palan/ruokailu/mukula :) Porkkanasose ja mangosose ainakin säilyttää koostumuksensa. Peruna ei oikein, bataatista en osaa sanoa.
On sitten mukava ottaa eri soseita ja sekotella niitä, esim.pala parsakaalia, pala porkkanaa.
 
Happy, suvussani oli super maito allerginen vauva ja sille keitettiin riisi hiutaleista puuroa,johon lisättiin makua antamaan jotain hedelmäsosetta.
 
Jos perunaa haluaa pakastaa, se täytyy sekoittaa jonkun toisen sekaan. Ainakin oma kokemus on, että kaikki muut pitävät makunsa ja koostumuksesta paitsi pottu. Oletko Sanna vain muussannut mangon vai oletko myös keittänyt? En ole itse hedelmiä pakastanut mutta miksipä ei nekin onnistuisi :-)
 
Mä ostin nyt pilttiä tähän maisteluvaiheeseen. Ja maistellaan ihan hitaaseen tahtiin, vähintään 4pv yhtä makua. On mulla tuossa ne neuvolan suositukset ettei mitään ylilyöntejä tuu, mutta pääasiassa edetään Roosan tahtiin maalaisjärkeä käyttäen. Niinku isosiskojenkin aikaan. Isi ainakin oli ihan innoissaan että pääsee pian Roosaa ruokkimaan :p
 
Meillä maisteltiin sosetta pitkän tauon jälkeen. Mentiin pitkään pelkällä maidolla ja vellillä kun se velli lisäruokana piisas tasapainottamaan maidon menekkiä. Äsken sitten muisteltiin taas, että mikä se semmonen lusikka on... Hyvin se sujui :joyful: ja sose maistui.
 
Meillä yritetään 6kkn täysimetystä ja ajattelin, huom ajattelin että aletaan sormiruokailemaan sitten. Eli ei ollenkaan soseita. Saa nähdä kestääkö pää vielä 3kk täysimetystä. Meillä kun ei sitä pulloakaan huolita..
 
Takaisin
Top