Kiinteät ruoat

Meillä otettiin tänään ekat maistiaiset. Luumua söi vajaan teelusikallisen :) oli ihan mielissään! Ikää nyt reilut 3,5 kuukautta ja ens viikolla ajateltiin antaa sit pottua!
 
Edit, mulla on samanlainen suunnitelma. Sormiruokailu aloitetaan kun tyttö osaa istua ja viedä kädellä ruokaa suuhun, eli luultavasti joskus 5-7 kk ikäisenä. Ajattelin kyllä sit ottaa siihen rinnalle jotain puuroja ja ehkä sosettakin että voidaan harjoitella myös lusikan käyttöä. Tytölle vaan heti oma lusikka kouraan ja itte autan toisella lusikalla.
 
Mä oon myös vähän lueskellut tosta sormiruokailusta viime aikoina ja aikomuksena on testata, miten se lähtis meillä sujumaan. Ainakin ajatuksen tasolla se tuntuu mielekkäältä.
 
Lainasin kaverilta sellaista pussukkaa et sit kun nää oppii ottamaan kiinni ja viemään esineitä suuhun, aloiteltaisiin sen kanssa. Se on sellanen pikkupussukka, missä on kahva. Pussi on verkkokangasta. Pussin sisälle voi laittaa vaikka banaania ja se tulee ulos sellasena pienenä soseena kun siitä imeskelee. Ei tartte pelätä tukehtumista :)
 
Esikoisen kans alotettiin soseilla 5,5 kk ja sit sormiruokailua aloteltiin vähitellen jostain 7 kk. Ei menny kauaa kun ei suostinutkaan enää yhtään soseita syömään :-) eiköhän samalla tavalla testailla tän juniorin kanssa.
 
Roosa vie jo helistimen tai minkä vaan suuhunsa. Saa alkaa sormiruokailemaan heti kun istuu syöttötuolissa. Nyt aloitettiin nää kiinteät (maistelu vasta) kun aika näytti olevan roosalle oikea. Esikoisen kans meni niin pieleen kuin vaan voi niin nyt edetään omaan tahtiin. Tissi on nro 1 edelleen ja saa ollakin vielä pitkään.
 
Mekin on Pekon kanssa aloitettu kiinteiden maistelu. Pari kertaa on pottua annettu ja hyvin maistuu :-) esikoiselle annettiin sekä soseita että sormiruokaa ja niin varmaan tehdään Pekonkin kanssa. Nyt on annettu pari teelusikallista kerrallaan. Kuinkakohan nopeasti annosta uskaltaa nostaa?
 
En tie oonko menny ihan metsään jo heti aluks mut oon antanu jääpalallisen verran per mukula. Siinä on ehkä kaks teelusikallista. Sit kun ollaan annettu pari viikkoa näin joka päivä kerran-kaks päivässä aattelin nostaa 1,5 palaan ja siitä kahteen.
 
Hyvin hissukseen minäkin sitä annosta suurennan varsinkin kun näin ajoissa alettiin. Annan tuon ruuansulatuselimistön tottua rauhassa uuteen ravintoon. Kaveri kyllä kertoi eilen, että heillä pojat oli vetässeet koko satsin kerralla. Itku oli tullut kun ei ollu meinannu lisää tulla. Mutta en uskolla ite niin topakasti antaa. Vaikka roosa kyllä varmaan söis. Eilen hän nappas lusikasta ite ja veti sen suuhunsa kun minä vissiin olin liian hidas.
 
Valmistin jäbälle perunasosetta... Saatto sen kaiken irvistelyn ja sylkemisen ohessa mennä sen teelusikallisen verran masuun asti... Onhan taas oikein onnistunut olo....
 
Parin viikon päästä neiti on 3½kk, sit vois alkaa maistelemaa :p
 
Meilläkään ei toiselle maistu mikään muu kuin banaani ja se oli sitä luokkaa ettei vaan kyökätty mut ei se koostumus vissiin ollu siltikään mieleen. Ehkä hän ei oo viel niihin soseisiin valmis. Yritetään sitten joku toinenkä kerta taas :)
 
No mulle jäi tonne vielä muutama pieni pottu ni harjoitellaan tällä viikolla vielä uudestaan. Kaupan soseet kyllä uppoo... Hmph.
 
Ehkä teilläkin se koostumus on se juttu. Kaupan soseet on hienorakeisempia kun omatekoset.
 
Takaisin
Top