Kiinteät ruoat

Mulla on oma aarin kasvimaa täällä stadissa. Saa sopivasti kanssa perunat, porkkanat, kesäkurpitsat ja herneet kesällä kiinteiden aloittamisen aikaan. Koitan tänä kesänä laittaa kasvatuslaatikot ym mahdollisimman hyvin, kun tänä vuonna ei taapero juoksentele vaan pitää äipälle seuraa vaunuissa. Ens vuonna on sit paljon helpompi, kun on puurakenteet valmiina kasvimaalla. (Kauheeta savimaata niin pääsee helpommalla kasvatuslaatikoiden kanssa). Meillä menee Semperin korviketta 900-1100ml päivässä. Neuvolassa sanottiin et vasta 5kk sais aloittaa kiinteät ruuat.
 
Meillä on menny tänään jo 580 ml korviketta ja kello on yks päivällä... Miten niin mä haluaisin aloittaa ne kiinteet jo ton korvikkeen rinnalle..
 
Mä ajattelin aloittaa muun ku tissin tarjoamisen iltavellillä sitten, ku alkaa vaikuttamaan siltä että maito ei täytä tarpeeksi. Nukkuupahan yöt sit paremmin. :) Alkuun suhteella 1/4 velliä ja 3/4 maitoa, ni saa totutella vähitellen.

Kiinteiden aloituksen katon sit tilanteen mukaan, et onko se 4 vai 6kk.
 
Mulla haaveena täysimettää tyttö 6kk ikään saakka, mutta voi olla että isohko tyttö tarttee kiinteää aikaisemmin. Esikoiselle aloitin 3kk jälkeen kiinteät, kun oli ennen nukkunut täysiä öitä (8-10h) ja alkoi yhtäkkiä heräämään nälkään tunnin välein. Tein paljon soseita itse, alkuun lähinnä jätin omien perunoiden keitinvedestä suolan pois ja nappasin pikkuisen sivuun vauvalle. Meillä esikoinen söi jo 5kk iässä 5 kertaa kiinteitä päivässä. Ei todellakaan ole minkään suositusten mukainen määrä, mutta neuvola ymmärsi hyvin vauvan ruuantarpeen. Esikoinen siirtyi myös aika pienenä syömään tavallista ruokaa, alle 10 kk ikäisenä. (Ilman suolaa ja miedoilla mausteilla) oli helpompi opettaa pikkuinen samaan ruokapöytään muun perheen kanssa, kun sai syödä samaa ruokaa.
 
Mä meinasin kanssa että aloitellaan se "muu ruoka" sitte niin että jatkan maidolla velliä tai mitä niitä nyt onkaan.
 
Kun puhutte vellistä niin mitä tarkoitatte? Terv. Äiti ensimmäistä kertaa.
 
Ensivellei näin tässä vaiheessa. Esim maissi ja perunaporkkanavellii tuli annettua esikoiselle ekoina kertoina. :)
 
Mä ajattelin aloittaa soseet imetyksen seuraksi 3 kk ikäisenä. Itse aijon aluksi ainakin tehdä. Aloitan ihan potulla ja porkkanalla. Nyt poika on 2 kk.
 
neuvolassa tänään hieman täti hymyili meidän suur-syömärille (840ml-1000ml/vrk) tirriäinen on kuitenkin vasta 53cm ja 4,4kg.
jos tahti kovenee kovasti yli 1000ml/vrk, voi varovasti kokeilla maissi tai porkkana velliä, kestää kuulemma masu paremmin kuin perunaa tai viljoja (mene ja tiedä tätäkään).
 
Mä meinasin kanssa yötä vasten antaa velliä. Korvikkeen ja peruna-porkkanavellin seosta kokeilen.
 
Meillä jo kerran maistettiin tänään peruna-porkkana velliä. Ja hyvin maistu. Yötä vasten otetaan vähän enemmän sitten.
 
Tänään oli neuvola. Terkkari ei oikeen ollu meidän kans samaa mieltä tuosta kiinteiden aloittamisesta kun nää on nyt 2kk. Sit viel sanoin ettei anneta D-vitamiinitippoja. Katotaan, koska on lastensuojelu oven takana... :)
 
Mä päätin, että se ei neuvolalle kuulu millo me ruvetaan velliä maistamaan, Veka on huomenna 10 viikkoa vanha. Pääasia että poika on tyytyväinen. Velli-maito uppos hyvin ja nyt mennään nukkumaan :joyful:
 
Meni 2-tutilla läpi ihan hyvin ku sen verran lientä oli maidon ansiosta.
 
Meillä meni ihan normi maitotutista toi velli läpi, kun lantrasin maidolla sitä.
Samoin mä ilmotin etten suostu antaa d-tippoja jos ei neuvolan täti tuu itte hoitaan tuota huutavaa neitiä sitten. Mutta toisaalta näin kun oon kaikkien kanssa tehny ja hyvin ovat kasvaneet, nin turha tulla uusien neuvojensa kanssa pilaamaan meijän kasvatusta.
 
Mä laskin että korvikkeesta yksinään tulee se 10ug päivässä joten ei pojilla oo hätää. Nyt meni maissivelli suhteella 100ml korviketta+40ml velliä ja normitutista näköjäs meni läpi. Katotaan tällä nyt iltaisin pari viikkoa.
 
Yöunet on selkeästi parantuneet vellin myötä. Nykyään nukkuvat pidempään. Päivisin tankkaavat kyllä kahden tunnin välein. Mahtaisko velliä voida antaa päivälläkin korvikkeella jatkettuna?
 
Takaisin
Top