Kielletyt himot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maksalaatikkoa tekis niiin paljon mieli syödä, ihan paketti kaupalla. Kylmäsavustettu lohi on myös herkkua ja sekin taitaa olla kiellettyjen listalla. :sad001 Kaikenmaailman äyriäisistä tykkään myös, mutta miten oliko ne kiellettyjen listalla? :eek:

Ai ei sais mustikoitakaan syödä? xD mä oon syöny jo monta monta kertaa mustikkamaitoa tuoreista mustikoista :D

Mä kysyin terkkarilta tätä mustikka ja mansikka asiaa, kun nyt on ajankohtaista ja sanoi että anna mennä vaan. Joten olen syönyt :)

Ihan mielenkiinnosta, mitä niissä mustikoissa pelättiin olevan? :)

Ymmärrän kyllä, että ulkomaisia marjoja kypsentämättömänä pitäisi välttää (niistä kun on vähän väliä tullut jotain vatsaoireita ihan "normaaleillekin" ihmisille), mutta tähän suomalaisista marjoista varoitteluun en kyllä ole ennen törmännyt.

Muistaakseni jossain lappusessa kiellettiin, mutta terkka pohti asiaa hetken ja sanoi, että maalaisjärkeä saa käyttää. En nyt muista, oliko pelko toksoplasmoosista vai jostain muusta. Ei kumminkaan norosta puhuttu siinä yhteydessä.

Minä tänään moitin neuvolan tätille näitä kalaohjeita, kun ei saisi kuin rasvaista kasvatettua kirjolohta syödä. Ei käy järkeen tämä, että kasvatettu, rehukala olisi terveellisin... täti antoi luvan syödä taimenta, norjan lohta ja haukeakin, kun kohtuuden muistaa. Kertoi myös että ei kaupasta vakuumiin pakattua. Onneksi en ole koskaan kaupasta graavi tai kylmäsavulohta joutunut ostamaan ja harvoin sitä kalaakaan. :)

Mulla hirvittää tuo maksan poisjättäminen. Syksyn aikana viikottain tuoreena syödään. :banghead:

Oho! Mäpä on tuota lohihommaa ookaan tajunnut. Lohta tulee yleensä ostettua, ei siis kirjolohta. Viikonloppunakin meinataan molempina päivinä lohta laittaa.

Tällä kai ajetaan takaa sitä, että kasvatetussa kalassa eli kirjolohessa ei ole niin paljon myrkkyjä, mitä näissä luonnonkaloissa.. ja samasta syystä varoitetaan niistä isoista kaloista, mutta paljon kalaa syöneenä maku ratkaisee mitä syön. :-D

Tällä kai ajetaan takaa sitä, että kasvatetussa kalassa eli kirjolohessa ei ole niin paljon myrkkyjä, mitä näissä luonnonkaloissa.. ja samasta syystä varoitetaan niistä isoista kaloista, mutta paljon kalaa syöneenä maku ratkaisee mitä syön. :-D
Tätä kai haetaan takaa suosituksilla, samoin kuin luonnonmarjojen syöntikiellolla. Mustikka kerää itseensä myrkkyjä ja joillakin alueilla Suomessa on vieläkin Tsernobilin (todennäköisesti väärin kirjoitettu) laskeumasta jäämiä. Siis säteilyä. Sillä perusteella ymmärrän kiellon, itse en siitä välitä kunhan mustikat ei loista pimeässä :)

salmiakkia ja lakua tekisi niin paljon mieli mutta kun ne on kielletyllä listalla aikaisempien raskauksien raskausmyrkytysten vuoksi niin täytyy toivoa niitä sitten sairaalaan kun vauva on syntynyt :D

Aurinkomamma, minulla on kaapissa isot pussit salmiakkia ja lakua odottamassa synnytystä :D Itselläni ei mitään kummempaa kieltoa niiden syömiseen ole, mutta ne ovat suurta herkkua, joten siinä pienessä määrässä pysytteleminen olisi paljon vaikeampaa kuin totaalikieltäytyminen.

Itsellä tekee hirveästi mieli energiajuomaa. Ja salmiakkia, mitä kyllä olenkin pieniä määriä sillon tällöin syönyt,ei pysty ilman olemaan :D

Kylmäsavulohi. Se oli ekassa raskaudessakin ja niin tuntuu olevan tässäkin. Yksi niistä muutamista ruokalajeista mitä en uskalla missään muodossa syödä listeriavaaran vuoksi. En ole kamalan hysteerinen näissä ruokajutuissa, mutta järkeä käytän kyllä..

Ja tuo tupakka :D Ikinä en polttaisi tietäessäni olevani raskaana, vaikka mieli kuinka tekisi. En onneksi esikon jälkeen sortunut kunnolla polttelemaan. Mutta se harmittaa vieläkin, että tämän raskauden alussa poltin muutaman, kun en todellakaan tajunnut ekaan kuukauteen olevani raskaana. :( Toki oon jostain lukenut, että ei niin vaarallista niin kauan kuin pienoisen sydän ei lyö. Mutta jokatapauksessa mielestäni tupakka on aina alkiolle/sikiölle suurta myrkkyä, niin siksi kaivelee edelleen. :(

Maksalaatikkoa tekis niiin paljon mieli syödä, ihan paketti kaupalla. Kylmäsavustettu lohi on myös herkkua ja sekin taitaa olla kiellettyjen listalla. :sad001 Kaikenmaailman äyriäisistä tykkään myös, mutta miten oliko ne kiellettyjen listalla? :eek:

Me pohdittiin neuvolassa terkkarin kanssa tätä maksalaatikkoa ja tultiin siihen tulokseen että kaupan maksalaatikossa on niin vähän maksaa, että sitä voi kyllä kohtuudella syodä. Ei tosin laatikkokaupalla :wink

Oikeestiko maksalaatikkoa voi syödä?? Mulla olis ihan hillitön himo rusinattomaan maksalaatikkoon, ollu jo 2kk. :-D

THL:n sivuilla ohjeistetaan seuraavasti: "Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi halutessaan käyttää 2 viipaletta (n. 30 g)/päivä, enintään 200 g/viikko ja enintään 100 g/kerta."

Katsoin että maksalaatikossa on maksaa saman verran kuin maksamakkarassa, 15%, joten tuota ohjetta voi varmasti soveltaa :)

Ihan törkeen paljon alkoi tekemään maksamakkaraa mieli , kun näitä luki ! Taidan käydä heti alkuviikosta ostamassa pötkön ja yritän olla laittamatta kamalan paksuja siivuja leivälle :) lakua on kyllä välillä menny enemmän kuin se suositus , en muistanutkaan että siinä oli joku raja :o onneks se ei oo ihan lempikarkki , että suklaata sitten sen tilalle :D

Täällä myös syöty lakua ja salmiakkia välillä yli suositusten. Harmillista kun lähes kaikissa karkkipusseissa niitä on mukana, ei niitä nyt voi roskiinkaan heittää. Ja yhdessä tapahtumassa myytiin metrilakua ja pakko oli ostaa :D

Takaisin