Kiitos lämpimästi kauniista, tsemppaavista sanoistasi
Ei tätä tuskaa vaan täysin ymmärrä kuin toinen saman kokenut.
Olemme tietoisia, että meillä on oikeus päästä tutkimuksiin vuoden yrittämisen tultua täyteen, ja olemme sinne suuntaamassakin. Meidän paikkakunnallamme mies pääsee siemennesteanalyysiin ilman lähetettä yksityiselle, analyysi pitää maksaa itse mutta ei tarvitse odottaa vuotta. Mies päättikin, että menee analyysiin tässä kuussa, niin saamme ainakin siltä puolelta mahdollisesti suljettua ongelman pois. Olemme myös jo etukäteen puhuneet, että mikäli jotain ongelmaa on, olemme halukkaat lähtemään hoitoihin. Itse olen alkanut vahvasti epäillä, että ovulaatiossa on jotain häikkää, mutta sen näkee sitten, kun aloitamme tutkimukset.
Puhuit todella kauniisti ja rehellisesti surusta. Tuo on totta, että monet mielellään tuputtavat omia neuvojaan keskenmenon kokeneelle, useimmat toivottavasti hyvää tarkoittaen, mutta joskus vain enemmän vahinkoa tehden. On minullekin todettu, että ei keskenmeno ole mikään oikea menetys, ja ihmetelty, miksi olen surullinen, olenhan taas kuitenkin heti raskaana. No, enpä ollut ja vaikka olisinkin, olisin silti varmasti surrut keskenmenoani.
Kaikkein raadollisinta tässä kaikessa on ollut se epätietoisuus, onnistuuko raskaus minulta koskaan. Onko minusta koskaan mahdollista tulla äitiä? Olin pitkään ihan valtavan katkera ja vihainen siitä, että sen piti olla juuri ensiraskaus, jonka piti mennä kesken. Tämä lapsettomuuden pelko on vain jotain aivan hirveää, ei sitä voi ymmärtää kukaan sellainen, joka ei ole tätä pelkoa joutunut itse käymään lävitse. Nykyisin olen jo työstänyt omaa suruani sen verran, että pystyn näkemään sen, että keskenmeno voi olla yhtä surullinen tapahtuma, vaikka onnistuneita raskausksia olisi jo takana, mutta jos itse olisin saanut valita, olisin ottanut keskenmenon mieluummin vastaan sitten, kun olisin jo ollut äiti. No, näihin asioihinhan me emme pysty itse vaikuttamaan, joten turha sitä on liikaa miettiä.
Lämpimät onnittelut sinulle raskaudesta, ihana kuulla että onnistuitte niinkin pitkän ajan kuluttua keskenmenosta - vuosi oli varmasti raastava, mutta onneksi teille on nyt tulossa maailman ihanin palkinto
Varmasti raskausaikanakin pelottaa, eikä lapsettomuuden kokemus poistu ikinä, vaikka lapsen syliin saakin.
Oma anoppini paljasti minulle saaneensa myös ensin keskenmenon, ennen kun sai sitten onnistuneesti kolme lasta. Hän kertoi, että vieläkin, yli 30 vuotta tapahtuman jälkeen se tulee ajoittain mieleen, eikä koskaan poistu, vaikka luonnollisesti hän ei sure sitä enää sillä tavalla kuin silloin. Se tuntui itselle lohduttavalle ajatukselle, että keskenmeno on niin iso asia, että se jättää jälkensä ja sitä saa surra - menetyksen kuitenkin muistaa vuosikymmeniä jälkeenpäin. Että ei se ole outoa, että olen niin maassa, vaikka jotkut asiaa ymmärtämättömät mielellään kommentoivatkin, että eihän se ollut edes ihminen ja sitä rataa... onneksi näitä kommentteja ei ole tullut paljon, ja nykyisin osaisin jo puolustautua tuollaisilta päänaukomisilta.
Lämpimästi onnea sinulle raskauteesi ja oikein hyvää vointia
Toivottavasti meillekin se plussa ja onnistunut raskaus pian suotaisiin, ei sitä oikein muuta elämältä toivo. Kun on kuitenkin koko elämänsä, aina lapsesta saakka halunnut olla äiti, niin ei mikään murhe tämän rinnalla enää oikein tunnu miltään. Eipähän tule stressattua mistään turhista pikkujutuista enää