Kesäkuun kullanmurut 2014

Mä ostin ekat mammafarkut jo viime viikolla kun turvotus on niin järkyttävä! Tällä viikolla ei ehkä oo ollu niin paha ja menny omatki farkut taas jalkaan, tosin tein kyllä eilen housuinventaarion ja laitoin jo suosiolla syrjään kaikista tiukimmat housut :)

Ottaisin myös osaa urheilukeskusteluun. Mulla on kans ollut tapana urheilla ihan reippaasti salilla ja erilaisissa jumpissa. Ihan ekat viikot treenasin aika kovaakin, mutta nyt pahoinvointi on kyllä hillinnyt treeni-intoa. Välillä myös tulee mahaan vihlasuja, jotka pistää vähän varovaisemmaksi. Mutta periaatteessa aion uskaltaa urheilla kunnolla raskauden aikana. Mulle on myös useampi gynekologi sanonut, että liikuntaa ei tarvitse varoa. Niinpä viime viikolla pöyristyin pahemman kerran, kun neuvolassa terveydenhoitajaopiskelija ehdotti mun aiemman keskenmenon syyksi liian rankkaa urheilua. Ja mulle on nimenomaan lääkärit sanonut, että urheilemalla en ole voinut keskenemenoa aiheuttaa. Th-opiskelija pohjasi käsityksensä omaan kokemukseen keskenmenosta urheilusuorituksen aikana. Mun mielestä oli kyllä uskomatonta, että meni sanomaan mulle noin ja toivon todella, ettei pelottele muita odottajia liikunnan "vaaroista". Kun kerran mitään tutkimustietoa ei ole, että urheilu keskenmenoja aiheuttaisi. Että tällainen vuodatus tällä kertaa :)

Huh mikä hoitoalan ammattilainen kyseisestä opiskelijasta vielä tulee!! Ihan puppua tuollainen että urheilulla voisi keskenmenon aiheuttaa!! Höpö höpö!! Itselle kyllä kouluaikana painotettiin empatian tärkeyttä hoitotyössä! :)

Voi kamala tätä oksentelua, 5-10 kertaa päivässä saa halata pönttöä! On rannekkeet ja syön usein pieniä annoksia mutta ei auta. :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Lueskelemassa oon käyny mut tuntuu ettei itellä tapahdu mitään mainittavaa... Mutta enköhän mä tästä vielä aktivoidu :)

Täällä alkanut närästys vaivaamaan, yleensä ei siis ole sitä ikinä. Ainakin kun syö vähän reilummin kurkkua niin huhheijaa. Ja tuntuu että vatta turpoo. Mulla siis on omastatakaa elintasopakki, mutta kyl se nyt jotenkin tuntuu / näyttää turpeemmalta. Mieskin sano et se on hieman muuttanu muotoonsa, hieman "tasaisempi pömppä" alaosasta. Jos joku ymmärtäis mitä meinaan? :wink Housut meinaa ahistaa, ja tuntuu että töissä vois kohta tarkkasilmäiset jotain huomata...

Nyt menossa rv 6+4. Esikoisesta pidin omia housuja pitkään, varmaan lähemmäs 20 viikkoo. Ja tuntu ettei vatta ala näkymään ikinä, tosin kyllä se oikeesti tais näkyä jo joskus 15 viikolla...? tai jotain, mä en muista.

Mä niin luulin etten enää sorru, mut mä ostin tänään taas uuden raskaustestin. Aamulla testaus. Ja soitto neuvolaan.
Liikunnasta, tämä laiskiainen ei liiku. Satunnaista lenkkeilyä. Hyvähän se olis jos jaksais/huvittais/viittis mutta...

Mulla oli jossain aiemmassa raskaudessa alussa hirveää närästystä- ei pystynyt syödä kun helliä ruokia, jotta närästys pysyi aisoissa, loppui kyllä muutamassa viikossa palatakseen sitten loppuaikana..aika outoa tuokin?

Hilppi, oli kyllä aikamoinen terveydenhoitaja sulla! Siis voi hyvä jysäys, että urheilulla keskenmeno?? Aika paksua-mahtaa sitä myöhemmin hävettää kun tajuaa mitä meni sanomaan!
Tottakai on varmaan olemassa jotain tapauksia jotka pysyis sisällä vaan yhdeksänkuukauden täysmakuulla, mutta ei normi sikiö saa kun kicksejä äidin treenaamisesta:p. itse oon tulllut jo aikoja sitten siihen tulokseen että jos minulle liikkumiskielto asetetaan raskaudentakia, on se yhtäkuin menetetty tapaus. mun (ja aikamonen muun tässä ympärillä)elämä ei vaan sujuis täysmakuulla.. liikutaan just niin paljon tai vähän kun hyvältä tuntuu-sikiö elää siellä omalla planeetallaan ihan eri sfääreissä..

Heips. Olipas täälä taas mukavasti juttua!:) Ja uusia odottajia,kivaa! :)

Mä en ehtiny juuri kirjotteleen tällä viikolla. Ollut kiireistä, kun liityin ekaluokkalaisen äitinä koulun vanhempaintoimikuntaan ja ollut myyjäisten järjestämistä ym. ja tää päivä meni esikon kans kitarisaleikkauksessa.. Huhheijaa..

Raskausoireet on pysyneet jokalailla samoina, mut se etova olo ja yökkiminen on jääny melkein kokonaan pois..Onneks, oli epämukava oire. Edelleen närästää aika ajoin, riippumatta siitä mitä syö. Pahinta on edelleen väsymys (vois helpotta jo, uus työ alkaa 1,5vk päästä!!!) sekä rintojen jäätävä arkuus ja alamahan vihlontakivut kohdun kasvaessa.. Ja pakko myöntää, mielenterveyskin heittelee, mies raasu :D

Eilen koettiin ihana ylläri, kun saatiin doplerilla sydänäänet kuuluviin, ja tänään ne kuulu uudestaan.. Ihan parasta ♥

Hei kanssasisaret :) Ihan vinkkivinkkinä teille jotka närästyksestä kärsitte. Jos se äityy oikein pahaksi ja renniet ja muut ei oloa helpota, niin pyytäkää ihmeessä lääkäriltä resepti semmoiseen kuin Omeprazol. Mulla edellisessä raskaudessa oli niin pahat närästykset ja mikään muu ei enää auttanut, mutta tuon kun sain, niin ei enää tietoakaan närästyksestä :) On vielä todella edullinen, joku 6€ 50kpl purkki, ja niitä otetaan yksi päivässä. Ja siis ihan lääkäri niitä suositteli silloin raskauden aikana, eli oli ihan turvallisia syödä :)

Huojentavaa lukea että on muitakin todella pahoinvoivia :/ vaikka en tätä kyllä toivos kellekkään! Mä oon nyt siis kolmen viikon saikulla kun multa leikattiin umppari. Olisin kyllä joutunut muutenkin hakemaan sairaslomaa tän pahoinvoinnin takia, mut podetaan nyt sit oikeen huolella :) esikoista odottaessa mulla oli muutaman viikon huono olo, mut jaksoin just ja just sillon käydä töissä ja illat sit koomailin kotona. Mut nyt tää olo on ollu ihan kamala 24h! Juoksen vessassa vähän väliä yökkimässä, mutta mulla tulee ainoastaan se oksennusrefleksi ei oksennusta. Vatsalihakset on yökkimisestä kipeet ja välillä ihan krampanneetkin. Syömisen jälkeen pitää maata ihan paikallaan ja muutenkaan pysty täällä kotona oikeen mitään tekemään. Hieman jo masentaa et eiks tää ikinä lopu vaikka pitäs yrittää muistaa mistä tää olo johtuu <3 mieskin on jo ihan väsyny ku joutuu töitten lisäks hoitamaan lapsen ja huushollin ja minä senkun makaan :( Ois niin ihanaa päästä lenkille!! Nyt kuitenkin kerään voimani ja lähen tikkien poistoon. Anteeksi avautuminen mutta helpotti kummasti :) voikaa hyvin ja tsempit muille pahoinvoiville!

Tuosta urheilusta vielä... Kiva kuulla, että täällä on muitakin jotka eivät anna raskauden häiritä harrastuksia. :) Eilen kävin salilla tekemässä kohtuu raskaan treenin ja sitten illalla alkoi kouristella alavatsaa vähän normaalia voimakkaammin. Parilla vessareissulla paperiin jäi jotain aavistuksen verran rusehtavaa, muttei mitään vuotoa kuitenkaan. Kovasti sekin pelästytti, että nytkö treenasin itselleni keskenmenon. :D

Mun isä on vähän sellainen vanhanaikainen höppänä. Viime kerralla se oli ainoita henkilöitä ketkä tiesi mun raskaudesta, ja sitten kun jouduin kertomaan sille keskenmenosta, niin se meni kanssa möläyttämään mulle, että johtuikohan se siitä kun mä treenaan liian raskaasti (oli nähnyt mökillä kun tein kahvakuulatreeniä). Vastasin vaan, että ei todellakaan johdu, eikä se onneksi alkanut väittämään vastaan.

Kyllähän tuota itsekin miettii, vaikka periaatteessa tiedänkin, ettei keskenmenoa treenaamalla saa aikaan (riskiraskaudet tietysti eri juttu). Joku sanoikin täällä jossain ketjussa hyvin, että jos keskenmenon voisi itse aiheuttaa, niin eihän abortteja tarvisi tehdä. Vielä ainakaan treenatessa ei ole tuntunut pahalta (vaikkakin happi on hieman normaalia heikompi) ja monesti jopa unohdan silloin koko raskauden.

Tsemppiä muillekki pahoinvoiville. Mä keräsin tänään voimani ja kävin pienen kävelylenkin ulkona ihanassa pakkassäässä:) Hetken tuntu hyvälle muttei kauaa:( Ei vaan mun selkä kestä enää makoilua ja lorvimista, pakko yrittää liikkua minkä oksetukselta pystyy... Lohduttava lukea muidenki juttuja ja tajuta ettei ole yksin tän kanssa. Meilläki mies käy töissä, huolehtii pojan päiväkotiin, laittaa ruuan yms. Koululaiset sitte auttaa toki jonkun verran. Huokaus!! Toivon että pian helpottais.

Testi tehty, näytti nyt raskaana 3+. On se sit vaan uskottava. Ja neuvolaan soitto jäi, muistin soittoajan jälkeen :( mut ens viikolla sitten, tietääpä myös sillon varmemmin työvuoroja joulukuulle.

Tsempit pahoivoinnin kanssa kamppaileville!

Urheilu tekee varmasti vaan hyvää raskauden aikana, järkyttävää että alan ihminen syyttää sitä keskenmenosta! Toivottavasti ei tosiaan pelottele muita vähentämään urheilua! Yleensä nimenomaan neuvotaan aloittamaan urheilu jos ei sitä jo tee. Ymmärrettävästi loppuvaiheessa ei voi hirveesti mahallaan olla, mutta se nyt on varmaan itsestään selvyys ku olis muutenki niin hankaala niin olla.

Urheilusta on paljon hyötyä. Elintoiminnot paranee, esim verenkierto ja ruoansulatus, josta on suuri hyöty kehittyvälle vauvalle ja hänen aivoille ja koko elimistölle. Lihasvoiman ja kunnon kasvaessa jaksaa suurenevaa mahaa ja urheilla silloinkin. Mä ennemmin nään urheilun elintärkeänä lapsen kehityksen kannalta! Ja mitä rankempaa, sen parempi äidin kunnolle ja sitä kautta lapsen kehitykselle.

Tutkimuksissa ollaan todettu äidin raskauden aikaisen hyvän olon vaikuttavan positiivisesti lapsen tulevaan psyykkiseen kehitykseen. Liikunta on yks pääasiallisin tapa saada hyvää oloa, vielä varsinki näin kaamosaikaan :)

Näin hyvä asia ei vain mitenkään voi olla keskenmenon aiheuttaja!

Jotenkin helpottavaa lukea, että en ole tosiaankaan ainoa tämän järkyttävän pahoinvointini kanssa. Nytkin istun terveyskeskuksessa tiputuksessa, kun taas äityi niin toivottomiksi, ettei mikään pysynyt sisällä. Sama homma oli edellisessäkin raskaudessa, tosin nyt tämä tuntuu jotenkin vielä voimakkaammalta ja uuvuttavammalta.
Suosittelen kyllä muillekin, että jos ei saa enää nestettäkään pysymään sisällä tai muuten heittää pahoinvointi aivan heikoksi, niin menkää ajoissa tiputukseen. Siitä saa kuitenkin hetkeksi oloon helpotusta, eikä pääse aivan kuivumaan.

Kävin eilen siinä akupunktiossa. No kuten olettaa saattaa, ei siitä ensimmäisestä kerrasta ainakaan minulle kovin pitkäaikaista helpotusta pahoinvointiin ollut... Mutta kannattaa kokeilla. Voihan olla, että jollakulla toisella auttaa tosi hyvin.

Mies kertoi hassun jutun, kun toi minua tänne tiputukseen aamulla. Sanoi, että sillä on myös hajuaisti herkistynyt ja jotkut tuoksut ellottavat tosi helposti. Onkohan tuo sitten jotain empatiaraskautta? :D
Onko muiden puolisot saaneet jotain "raskausoireita"?

Se piti vielä tuohon edelliseen lisätä, että vaikka tämä olo tuntuu nyt ihan kauhealta, eikä loppua näy, niin kyllä me tytöt tää kestetään! On tää sit kuitenkin tän kaiken arvoista. <3

Hurjasti tsemppiä pahoinvoiville!
Meillä on mies "sympatiaraskaana"-vatsa on nyt samaa luokkaa:rolleyes:, aina ollut sama juttu, se syö heti enemmän kun mä olen raskaana- tähän toki varmasti vaikuttaa se että itse innostun hulluna kokkaamaan ja leipomaan kun estrogeenit jyllää.. mutta meinas kyllä eilen että kovasti hermoja nykyään kiristää, eikä saa aamusta oikein nukuttua -raskausoireita siis selvästi! Itse olen varsin tasainen tässä tilassa- mies meillä enemmän oireilee.. (eikä todellakaan oo mikään "naismainen junnu", vaan kunnon karski mies)...paras oli kun oli rinnat paisuneet ja kipeät (liian ärhäkästä salitreenistä tosin, mutta kyllä nauratti..)

Onko kellään muulla iho järkyssä kunnossa? Mulla vasen ohimo ollut jo muutavan viikon jatkuvasti finneillä ja tosi kipeä. Tänää kävin apteekista hakemassa kunnon ihonpuhdistustuotteet, jos vaikka auttais. Ennen raskautta ollut aina puhdas ja kaunis iho :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tervehdys kaikille! Liityin teidän joukkoon nyt, kun on jotakuinkin rv 10 täynnä. Olen yhden 1 v 2 kk pojan äiti pk-seudulta, ja nyt siis toista kullanmurua odotellaan. Pahoinvointia on riittänyt täälläkin, onneksi alun järkky väsymys alkaa väistyä. Meillä mies hoitaa esikoista kotona, ja ite oon töissä, mutta odotan kyllä seuraavan äippäloman alkua nyt jo kovasti... Vielä saa hetken ootella. Ekaa varsinaista ultraa ei olla vielä käyty, mutta yksityisellä varhaisultarassa kyllä, pikku-papu siellä näkyi ja sykkivä sydän.

Laittelen varmaan piakkoin pyyntöä siihen pienempään fb-ryhmään, tuntuu että siellä olisi jotenkin helpompi kirjoitella kuin täällä. Elokuisten -12 kanssa fb-ryhmä toimi (ja toimii edelleen) tosi hyvin, toivottavasti meillekin muodostuisi hyvä yhteishenki!

Voimia marraskuuhun kaikille kanssaodottajille, jakselkaahan hyvin!

Mukavuuskissa: mulla on. Tosin en tiiä onko tää raskaudesta vaiko siitä ku pillerit jäi pois... Mutta väittäisin pahentuneen raskauden myötä; kukkii kaula ja rintamus. Yläseläs / hartiois myös jotain havaittavissa. Naama on oikeestaan samanlainen ku ennenki, aina jotain pientä näppyä jossain. :oops:

Mullakin on jos jonkinlaista finniä ja näppyjä ilmaantunut kasvoihin. Hiusrajaan on tullut sellaisia punaisia kuivia läiskiä. Tosin mulla on kyllä taipumusta atooppisen ihoon et voi johtua siitäkin ja ilmasta. Kaiken lisäksi päänahka tuntuu kutiavan ja hilseilevän :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Nyt alkoi oksentelu täälläkin... on pahoinvointirannekkeet käytössä mutta eivät tunnu auttavan. Taitaa jäädä tän päivän urheilut väliin.. Itsekin olen pähkäillyt tuota liikunta-asiaa, kun tykkään liikkua paljon ja käydä rankoissakin jumpissa ja salitreeneissä, että onko turvallista tehdä kaikkea yhtälailla kuin ennenkin. Jostain luin että ensimmäisen kolmanneksen aikana voi tehdä kaikkea samanlain kuin aikaisemminkin, tosin välttää tietenkin lajeja joissa voi saada iskuja tai pudota tms. Cooperin testiin olin aikonut mennä tuossa parin viikon päästä, mutta ehkä kuitenkin jätän väliin jos tämmöiset olot on.. muutenkin vähän mietityttää että onko järkevää tehdä tuommoisia ihan äärimmäisiä suorituksia vaikka onkin vasta alkuraskaudessa? Mitä mieltä ootte? Vaikka urheilun ei pitäisikään vaikuttaa kuin positiivisesti :)

Minulla myös meni iho huonommaksi raskauden alettua, naama tuli näppyjä täyteen, mutta nyt muutaman päivän ollut vähän parempi. Tukka myös tuntuu rasvoittuvan entistä nopeampaa, joka päivä pitää pestä. Kai ne hormonit jyllää.. :)

Takaisin