Kesäkuun kullanmurut 2014

Vähän jo huokaillaan helpotuksesta kun se vaaleanpunainen vuoto ei maanantaina lisääntynyt eikä sitä tullut kuin ihan vähän ti-aamuna. Eli periaatteessa 2 päivää jo täysin normaalia tilannetta. Huh:gen113

Nyt vain päivä kerrallaan eteenpäin ja toivotaan ettei kovin tulis tämmösiä säikytysvuotoja enää.

NT-ultra-aika olis 28.11. eli siihen asti pitää taas odotella että näkee pikkutyypin. Onneksi sentään kävin siinä ar-ultrassa niin tiedän että silloin ainakin oli kaikki hyvin.

Masu tuntuu pömpöttävän kovasti ja tänään selvästi yks kollega töissä tiiras masun seutua kovasti kun ohi hänestä kävelin.. Kohta alkaa meiän akkalaumassa kuiskuttelu, että onko se paksuna supi supi :talk020 Siinäpä supiskoon :happy7

Tänään kolautin otsani oikein kunnolla ja itkuherkkyys tuli esiin kuin pikkulapsella kun silmät kostu kyynelistä kun "muka" sattui niin paljon :rolleyes:

Hienoa Viiviliini!! haalean vaaleanpunainen vuoto voi olla vaan turvonneilta limakalvoilta- hyvä kun loppui!
mulla myös 28.11 ultra, en osallistu seulontaan, eli pääsen ns huonompaan ultraan jossa vaan katsotaan sikiön koko ja istukan sijainti- tämä on meille sopiva vaihtoehto.
meillä töissä vaan miehiä ja pari lapsetonta nuorta naista, eli aika paksu saa olla ennenkö kukaan huomaa..

Tosca, ollaan vaan onnessaan ja iloitaan siitä mitä tulossa on- luulen että monesti ikävien kommenttien taustalla on tietynlainen kateus tai oma tukahdutettu toive.. etköhän säkin 3,5 tutkinnolla ihan hyvin jo pärjäile! itse suunnittelen totaalista uranvaihtoa..ei pidä jumittua liikaa, elämällä on niin paljon annettavaa kun vaan uskaltaa koettaa! Mun ihana 60-v neuvolatäti sanoi että elämässä katuu vaan niitä tekemättömiä asioita- tässä luotan kyllä vanhemman kokemukseen! (anopin "elämänviisaudet" ei tosin asetu sille linjalle..)

Sitä VAS-kipuasteikkoa käytetään joo ihan yleisesti hoitoalalla. :)

Meillä kans mun vanhemmat osaa sanoa liiankin suoraan mielipiteensä. Eivät tykkää kun mun mies reissutöissä vaikka hyvin ollaan pärjätty. Kauhistuivat kun kerroin keväällä että otetaan kierukka pois että nyt ei ole mitään kiirettä kertoa uudesta tulokkaasta. Asuvat noin kymmenen kilometrin päässä ja nähdään noin kerran kuussa eli todellakin pärjään hyvin viikot yksin lasten kanssa. Ystävät ja naapurit auttavat tarvittaessa.

Voi että tämän pahoinvoinnin kanssa!! Väsyttää jo tämä joka päivä oksentaminen! :( mutta tietääpähän ainakin olevansa raskaana! :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

AAh, sille on ihan nimikin :), tietääpä ensi kerralla (jos siihen asti pääsee) sanoa heti alkuun, että VAS-asteikolla ollaan ehkä 4:ssa..
Vanhemmat on kyllä aikamoisia- kyllä ne miniän/vävyn asiat tuntuu aiheuttavan eripuraa yhdessä jos toisessa osoitteessa!

Nyt sain liityttyä itekkin tänne forumille kun esikoisen raskaus- ja vauva-ajan vaan lueskelin toisten viestejä. Oon käyny näitäkin jo lueskelemassa mutta päätin että en lue enempää ja liityn vasta sitten kun on varmuus siitä asuuko mahassa joku. Olin jostain syystä hyvin pessimistinen raskauden suhteen, ehkä siks ku oireet väheni ekojen viikkojen jälkeen.

Oon siis nuori äiti 7 kuukauden ikäiselle pikkumiehelle ja vaimo nuorelle miehelle. Pojan ollessa 3kk tuli ekat menkat, 5kk toiset ja sitten vajaa 7kk plussa :) Tänään oli uä lasketun ajan määrittämistä varten ja viikoiksi saatiin 7+4, eli juhannusvauva. (La 21.6) Esikoinen oli pääsiäisvauva :) Jostain syystä olin sitä mieltä ettei ultrassa näy sykkivää sydäntä vaan tuulimuna/keskenmeno tms. Mutta näkyi! ♥ Molemmat perheen miehistä oli mukana, kun ei haluta vielä uutista kertoa ja ei keksitty tekosyytä millä viedä pieni hoitoon. Hyvin meni mukana ja ihanasti ultratäti poitsulle jutteli, poika nauro takas :) Imetän esikoista, epäilin jo et oisko maito loppumassa kun poika ei malta päivisin syödä, haluaa kyllä 10x päivässä mutta pari minsaa kerrallaan, ja öisin 2 tunnin välein -.- zzz.. Onneks viimeyö oli parempi, haluaisin kuitenki ens vuoden puolelle ainakin imettää. Vaika tissit tuntuu välillä irtoavan ku sattuu.. Viime raskaudessa tissikipu oli järkyttävää, auta armias jos nänneihin hipastiin..

Oireista. Unohin että raskaus on kamalaa, siis se etominen ja ruokahaluttomuus. Järkky nälkä mutta kaikki on pahaa, jopa karkki :o (anteeksi te jotka joudutte oksentaan, mutta mää inhoon jo tätä, toki oon onnellinen etten itse joudu oksentaa) Oireet aikalailla samoja kun viime raskaudessa.

Alkuun uutiene oli sulateltavaa sekä mulle että miehelle, vaikka ite kerkesinki toivoa uutta raskautta. Poika on kuitenki kesällä vasta 1v3kk eli pieni! Mutta lohduttauduimme sillä että näin on tarkoitettu ja onneksi on aikaa sopeutua! :) Mites muilla pienen ikäeron omaavilla, oliko toivottukin raskaus aluksi sulateltava uutinen?

Anteeks pitkä esittäytyminen, tostaki varmaan puuttuu puolet mitä aikoin kirjottaa mut jatketaan tästä! :)

Nyt kirjotettuna tuntuu ettei tuo lasten ikäero nyt niin pieni ookkaan.. Ja oireista oikeestaan se millä lähin epäileen plussaa oli unettomuus (jota parhaillaan poden nälän lisäksi, saattaa johtua myös miehen töissäolosta, onneks on tulossa kotii).. Mä muistan ton viimeraskaudesta, sitä oli aika-ajoin, ja muuten ei oikeestaan ikinä. Onneks ei nytkään kovin pahana.

Kahvakuulailijat ilmottautukaa! Miten aijotte yhteensovittaa raskauden ja kahvakuulailun? Kauan ootte harrastanu? Minkäpainoiset kuulat on käytössä ja aiotteko jatkaa niillä kuinkapitkälle raskautta? Ite vasta syksyllä alottanu, käytän 4, 5, 6, 8kg kuulia. Tänään tosi vähän kasia, tuntu liian raskaalta. Käyn siis ohjatussa matalan kynnyksen ryhmässä. Kahvakuulailusta ja raskaudesta löytyy hirmu vähän tietoo.. Aattelin ehkä jossain vaiheessa kysyä ohjaajalta että tietäskö se miten raskausaikana saa kuulailla..

Täällä myös lapset aika pienellä ikäerolla :) Tuota edellistä kun alettiin yrittämään, niin tärppäsi heti ensimmäisestä kierrosta, ja silloin se 1v3kk ikäero tuntui juuri sopivalta ja ajateltiin, että menee kaksi vaippapöksyä siinä kuin yksikin :)
Ja todella hyvin mennytkin, ihan yhtä helppoa kuin yhden kanssa :)
Tämä viimeisin onkin sitten pillerilapsi, eli päätti tulla ehkäisystä huolimatta, ja nyt kieltämättä, varsinkin miehellä oli "hieman" sulateltavaa asian kanssa, kun ei tosissaan ollut tarkoitusta tehdä kolmatta heti putkeen :)
Mutta jo samana iltana kun olin plussan tehnyt, niin mies innoissaan katseli uusia (käytettyjä) autoja, kun nyt, jos kaikki menee hyvin, on välttämätöntä hankkia seitsemän paikkainen, kun tämä apinalauma ei yksinkertaisesti enää mahdu perus farkkuun :) Eli mies myös aika pian taisi sisäistää asian ja nyt hänkin jo innoissaan odottaa uusinta tulokasta , vaikka sanoikin, että ei kohta tunnin vuorokaudessa riitä työntekoon tämän sirkuksen elättämiseksi :D :)

darkminttu: Tervetuloa. :) Mä harrastan sekalaista treenaamista, johon sisältyy joskus kahvakuulatreeniä joko ohjatusti tai yksin. Ennen raskautta painot haarukalla 6-16 kg riippuen liikkeestä. Uskon, että vielä jatkan/pystyn jatkamaan treenaamista samoilla painoilla kuin ennenkin, mutta tässä ajan kanssa sen näkee, kuinka kroppa jaksaa ja miten pitää kevennellä. Noita ohjeita löytyy niin moneen lähtöön, ettei niistä ota oikein selvää. Sanotaan, että sitä voi tehdä lähes koko raskausajan, mitä on tottunut ennen raskautta tekemään. Mutta pitää kuunnella itseään... Se tässä mulle aiheuttaa varmasti eniten päänvaivaa. Kun on tottunut treenaamaan toisinaan verenmaku suussa, niin on nyt tosi vaikea yhtäkkiä pysähtyä kuuntelemaan jokaikistä kehon antamaa signaalia ja miettiä, että onkohan toi nyt jotain hälyyttävää vai ei. Kun ei kaikki epämiellyttävät tuntemukset välttämättä johdu raskaudesta ja ne saattaa mennä ohi yhtä nopeasti kuin ovat tulleetkin. Ei paljon motivoi lähteä treenaamaan, jos heti pitäisi keskeyttää treeni jos jotain pientä tuntuu. Harvemmin mun treenaaminen mukavalta tuntuu, paitsi sitten kun se on ohi. :)

Kiva muuten, kun tuntuu että täällä olisi keskustelu hieman taas piristynyt. :) Hetken aikaa tuossa tuntui, että onko KAIKKI nyt siellä hemmetin facebookissa. Voin mäkin sinne liittyä sitten, kun raskaus on reilusti pidemmällä ja varmoilla kantimilla (jos silloin ryhmään liittyminen vielä onnistuu). Vielä kuitenkin tykkään kirjoitella anonyymina. Ja kun kerran tämä paikka on tehty keskustelua varten, niin tykkäisin tänne myös kirjoitella. En ole niin kova facebookin käyttäjä, joten siksi asia ehkä harmittaa. Ei millään pahalla kenellekään. :)

Mäki oon nyt urheillu ihan normaalisti, niin se neuvolatäti sanoi että voi tehdä. Varmaa loppuvaiheessa pitää olla paljo tarkempi, eikä tossa vähän ajan päästä voi ees paljoa mahallaan olla. Mä en oo ees osannu aatella että pitäs jotenki tarkasti kuunnella sattuuko joku paikka... :rolleyes: Luulen että se vauva pärjää siellä ihan hyvin, vaikka tykkäänki tehdä rankkoja treenejä :) Mulla on aika tiukka tanssiope, ni viime harkoissa en uskaltanu keskeyttää vaikka tää mun lonkka vihlo, ja aamulla se sitte kostautu ku ei pystyny ees jalan päälle astuu. Siitä kyl tajusin että sen verra pitää ainaki huomioida tätä raskautta :grin

Mä kyl tykkään tästä foorumista! Tää on aika paha houkutin, ku piti puol tuntii sitte jo alkaa vääntää kandia ja täällä mä vaa roikun ja luen innoissaan muiden kuulumisia... Mitenhä kevään opinnot sujuu :smiley-bounce013

Mä latasin puhelimeen tän sovelluksen ja vielä enemmän tulee koukutettua itsensä tänne. Miehellekin joskus luen muiden kommentteja :D

Itsellä tuo urheilu sijoittuu lähinnä koirien kanssa ulkoiluun ja olenkin miettinyt et pitäiskö lihaskuntoa ryhtyä treenaamaan... Mut onkohan se liian myöhäistä tässä vaiheessa? Siis jos kotona jotain harjoitteita tekisi.. Kun mietin etten vaan tee mitään väärää joka vois vaikuttaa keskenmenoriskiin...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kyllä varmasti vielä tässä vaiheessa voi aloittaa tekemään lihaskuntoa, kun maha ei ole vielä tiellä. Varovasti kannattaa tietysti aloittaa, kuten aina uutta lajia opetellessa. Uskoisin, että raskaus etenee vaivattomammin, jos saat hieman lihaskuntoa sinne pohjalle. Just tollainen kotijumppa on hyvä tässä tilanteessa. Tein raskaana olevalle tuttavalle kotijumppa- / kuntosaliohjelman, joka oli samassa tilanteessa ja pohti, että nyt viimeistään pitäisi aloittaa lihaskunnon kohentaminen. No, hänellä jäi jumpat ja muukin liikunta tekemättä rajun pahoinvoinnin takia, joka jatkui yli puolivälin. Toivon, että hän pärjää masunsa kanssa loppuun asti ilman suurempia kolotuksia.

Freyja, tosiaan, hyvin voi aloittaa vaikka mitä kotiurheilun saralta! ja ennenkaikkea harjoittaa LANTIOPOHJAN LIHAKSIA!! sitä ainakin voi tehdä missä vaan ja ilman huolta haitoista! uskon/koen että auttaa kovasti aikanaan synnytyksestä palautumiseen. selkälihakset joutuu koville ison vatsan ja vauvankantelunkanssa aikanaan, niitä kannattaa ainakin hieman vahvistuttaa jos ei muuta.. ja koiralenkeillähän voi hyvin vaikka nostaa vähän tempoa- nousee kunto ihan huomaamatta!

Voi ei, kuvotus on muuttunut oksentamiseksi! Hölmö kun menin toivomaan enemmän oireita. :( Hajuaisti on herkitystynyt ja aiheuttaa helposti kakomisrefleksin. Täytyy syödä tunnin välein jotain, muuten pääsee halaamaan pyttyä. Ei vaan tee mieli mitään.. kahvikin ällöttää. Onneksi yöt saan nukkua rauhassa (vessaheräämistä lukuunotamatta), Oon nyt kotona saikulla kun pahaolo on koko päivän jatkuvaa.. esimiehelle ilmoitin vatsataudista, mutta jos tää ei helpota pian niin täytyy varmaan kertoa itse raskaudesta. Onneks on vakituinen työ. En vaan olis halunnut näin aikaisessa vaiheessa (rv 8) kertoa :confused:

Muoks. Kuntoilla en ole voinut nyt pariin viikkoon ollenkaan.. harmittaa! Eilen kävin kävellen kaupassa ja raikas ilma teki ihan hyvää. Ajatus siitä että menisin salillae/jumppaan haistelemaan ihmisten hikeä saa oksennuksen nousemaan.. :sick006

Nyt ei voi ku ihmetellä... Istuin tänään tärkeässä tapaamisessa housujen nappi ja vetoketju puoliksi auki, koska eivät muka mahtuneet olemaan kiinni :confused: Tuntui jo aamulla jalkaan vetäessä melko haastavilta, mutta tunnin päästä oli mahdoton enää antaa olla kiinni.

Viikkoja on siis "kokonaiset" 9+3 (tai 10+0, jos varhaisultran mukaan mennään), ei kai nyt tässä vaiheessa voi olla äitiyshousut ajankohtaiset... Tarkoitus olisi pidellä salassa ainakin sinne nt-ultraan asti, jos sinne asti päästään. Mutta se voikin sitte tarkottaa verkkareissa kulkemista seuraavat viikot o_O

Mullakin on nykyään housujen napit aina auki iltapäivisin, turvottaa vaan niin pahasti. Aamulla on aina niin ihanan "hoikka" olo verrattuna siihen miltä tuntuu pari tuntia myöhemmin. Muistaakseni viime raskaudessa se pahin turvotus kyllä sitten jossain vaiheessa häipy, mutta eihän mikään estä ostamasta niitä raskaushousuja jo nyt, jossain vaiheessa niitä tarvitaan kuitenkin. Ja mun mielestä raskaushousut on muutenkin tosi mukavat päällä, ei kiristää mistään. Kavereiden kanssa aina naurettiin että ne on meidän tulevaisuuden "buffetti-housut", ettei tarvitse avata nappia vaikka on ahminut ihan liikaa ruokaa!

Mullakin alkaa jo housut puristaa ja kotona kuljenkin pääsääntöisesti collegehousuissa :) Pitääkin googlailla josko löytyisi netistä jotain mulle sopivaa lihaskunto-ohjelmaa, onneks miehellä on kotona kaiken maailman liikuntavälineitä. Tosin ne on varmaan osa vähän liian painavia mulle :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

HA, toi on hyvä- buffettihousut on kyllä pian listalla itselläkin- mä en oo säästänyt mitään raskausvaatteita /vauvajuttuja, ahdistaa tavarat muutenkin (haluaisin elää kuin muinaiset nomadit..:grin) mutta saahan niitä kaupasta..kirppariltakin löytyy ihan hyvin suurpiirteiselle..
toisaalta jotkut vähän löysemmät housut vois mennä ensin-tarviihan niitä sitten syntymän jälkeenkin jonkin aikaa kun ei mammahousut enää nappaa..
vointeja oksentaville- toivotaan että helpottaa pian!

Huh tätä oloa, aiemmin etoi mut nyt ihan rehellisesti oksettaa :/ ja mäki jouduin kaivaa mammahousut ekaan neuvolaan ku en jaksanu herätä yöllä vessaan ni pidätin sit koko aamun neuvolaan asti ja puristi normifarkut niin pahasti rakkoa et oli pakko heittää anteeksiantavat mammafarkut jalkaan :D

Mää ostin viimeraskaudessa viikolla 14 mammafarkut, kun tavalliset ahisti ja puristi. Maha alko silti näkymään joskus 17-18-19 viikolla. Saa nähä missä vaiheessa nyt joutuu kaivaan mammafarkut kaapista, varmasti aiemmin. Turvotusta on mutta onneks oon kotona pojan kaa saan elää kollareissa :) Eikä äitikää mitään oo huomannu ku siskon häistä puhuttiin jotka on keväällä nii mietti et mahtusko mulle yks punanen mekko. Ei taija mahtuu :D

Vinkkinä kaikille et kannattaa pyytää neuvolasta pissapurkki ja se putkilo kotiin ottaa pissanäyte kotona ja kuskata pikku putkilossa neuvolaan. Mää tein viime raskaudessa aina niin ku vihasin sitä pidätys-hommaa. Se meni sit siihen et ei saatu koko näytettä. Nytki otin äitipolilta pisapurkin ja vien sitte eka neuvolaan näytteen.

Takaisin