Kesäkuun kullanmurut 2014

Jaksamisia keskenmenneille! Täällä nyt sitte pariksi viikoksi saikulle:( Nyt ostin testi käyttöön sea band rannekkeet.

Mulla oli edellisessä raskaudessa ruskeaa niukkaa vuotoa pitkin alkuraskautta muutamia päiviä kerrallaan. En sitten tiedä oliko merkki jostain epänormaalista. Neuvolassa sanoivat olevan normaalia. Pojat silti syntyivät 23+5 sikiökalvon repeydyttyä. Kovasti tulehduksista kyselivät sairaalassa. Oon myöhemmin kuullu että rusehtava vuoto voi olla myös tulehduksen merkki. Jos jatkuu, kannattaa varmaan poissulkea tulehdukset.

Mulla on ollu eilen ja tänään vähäistä vaaleanpunaista vuotoa.. Paniikissa soittelinkin jo päivystykseen, mutta toki käskivät vain seurata. Eihän ne mua tsekkaukseen päästä ennenku on enemmältikin vuotoa. Nyt vain pitää pitää sormet ja varpaat ristissä ettei tää merkkais sitä pahimman alkua :confused:

Viiviliini.. se on yksilöllistä kuinka keskenmeno etenee.. riippuu esim siitä onko keskeytynyt keskenmeno vai spontaani. Mutta älä ole huolissasi vielä. Mullekkin sanottiin että 4/10 kärsii alkuraskauden vuodoista ja vaikka mulla vuodon määrä oli noin teelusikallinen tunnissa, eivät olleet huolissaan. Mulla kohtuasukin syke on loppunut jo joitakin viikkoja sitten mutta sen sisarus jatkoi munatorvessa kasvuaan, Vuoto alkoi ilmeisesti kohtuasukista joka pyrkii nyt ulos ja lääkkeillä hoidetaan sitten toinen kaveri.
Mulle sanottiin naistenpolilla että etteivät edes vuodon takia ota ultraan (on niin yleistä, vaikka ois melko runsastakin) mutta mulla alkoi myös vasemman puolen kivut joka kieli siitä kohdunulkopuolisesta..

Tsemppiä sulle ja koita pitää lippu korkeella vaan <3

jaaha, jokohan minäkin uskaltaisin tulla tänne huuteleen :) tänään meneillään 6+5 ja esikoisen laskettu aika siintää juhannuksena, 26.6. <3 hurjaa miten päivät on rientäny plussaamisen jälkeen, mutta toisaalta niiiiin pitkä aika on vielä ekaan neuvolaan (28.11.)...

oireiluna tähän mennessä todella kova väsymys/uneliaisuus, mahanippailuja ja kevyttä menkkamaista kipuilua joskus harvakseltaan ja rinnat kauttaaltaan arat ja raskaat (tuntuu tosi "kivalta" varsinkin liikkuessa :D ). pahoinvoinnilta olen säästynyt ja ihan hyvä niin, kun työpäivinä ois hankala sen kanssa tulla toimeen. mutta vielähän tässä ehtii tulla kaikenlaista. ;)

kyllä kovasti jännittää tulevat viikot; haluttaisi niin tietää, että kaikki on hyvin massussa :/

Lämpimät halit teille joilla odotus loppui kesken matkan- onnea ja uskoa uuteen alkuun!

Hyvä että Äippä81 pääsit saikulle, kyllä se odotuksen ilokin varmaan aikanaan ryömii esiin..kesällä viimeistään:clock, ei vaiskaan, VIIMEISTÄÄN jouluna on jo erittäin reipas olo, eikö??

Viiviliinille sormet ristissä, kovasti noita harmittomia vuotoja tosiaan täälläkin monella tuntuisi olleen!

Heppe ja muut uudet, tervetuloa ja onnea!!

Itsellä alkaa vatsa pullottaa iltaisin- varmaan suolisto paisuu kun aineenvaihdunta hidastuu.. ihanaa, kantaa tuplasti enemmän suolimassa kun ennen..paljon se pieni kolmisenttinen on jo saanut aikaan!! osa paidoista on jäänyt lyhyeksi, eikä housuja hirveän kireälle tee mieli, tarkkasilmäinen ehkä huomaisi jo jotain..hurjaa!:happy7

Pääsipäs tulemaan pitkä väli edelliseen kirjoitukseen.
Surullista kuulla, että että niin moni on jäänyt porukasta. :( Voimia jaksamiseen.

Itsellä meni tuo pahoinvointi nyt niin pahaksi, ettei maanantaina pysynyt enää vesikään sisällä. Painokin oli tippunut vajaassa viikossa melkein kolme kiloa. Siitä johtuen olenkin ollut eilen ja tänään tiputuksessa paikallisessa terveyskeskuksessa.

Nyt tuntuu onneksi, että olo olisi vähän parempi ja sain vähän syötyäkin, eikä vielä ainakaan ole tullut ylös. Toivottavasti jatkuu huomennakin parempana.

Eilen oli myös neuvolalääkäri ja ultrassa näkyi pieni kaveri ja villisti sykkivä sydän. <3 Se jos mikä teki tästäkin kaiken kärsimyksen arvoista.

Ehkä tämä jossain vaiheessa helpottaa ja minäkin pääsen nauttimaan siitä seesteistä ja onnellisesta odotuksesta, josta kaikissa vauva-lehdissä puhutaan...

hei huojentakaa mun mieltäni kanssaihmiset...tänään jo kolmatta päivää ihan karmee menkkamahaolo,mut sillain että tää ei yhtään helpotu välillä vaan ihan koko ajan on semmonen olo kun vanne kiristäis mahaa sisältäpäin :sad001 onks tää ihan normaalia?toki sitä heti hiipii sellanen olo et onkohan kaikki ok....tissikipu on hävinny myös,parin päivän ajan ei oo ollu enää.

heidi79, mulla oli esikoisen kanssa paljon menkkamaista kipuilua, vihlontoja, nivuskipuja yms... välillä niin kovaa että tuntui ettei todella voi olla normaalia. Varsinkin istuessa saattoi olla just sellasta kiristävän vanteen tuntua ja lähempänä puoliväliä tuntui kuin jotain olisi ollut poikittain pystyssä mahan sisällä. Ekassa neuvolalääkärissä puhuin kivuista, ja lääkäri vaan totes että "kivut kuuluu raskauteen". Ilmeisesti kuuluukin kun mulla on nyt tuo 6-v esikoinen joka huutelee viereisestä huoneesta kun nukkua pitäs :)

Toisessa raskaudessa oli myös kipuja, nimenomaan menkkamaisia, niin kuin tässä kolmannessakin. Nyt kivut ei oo olleet niin voimakkaita kuitenkaan kun esikoisen kanssa, ja uskoisin että johtuu ihan siitä että kohtu venyy nyt kolmatta kertaa. Ekalla kerralla se venyminen ja kasvu on varmasti kivuliainta. Omalla kohdalla siis menkkakivut ei ole tarkoittaneet mitään pahaa vaan on ollut normaalia kasvukipua. :)

PS. Pahoinvointa tuli takaisin... sitä kai saa mitä tilaa ;)

heidi, kuulostaa ikävältä, erityiseti tuo vannemainen kipu? missä kohtaa se tarkalleen tuntuu, ylä-, alavatsalla vai vyötäröllä? onko jatkuvaa? Kuumetta?
menkkakipu on normaalia raskaudessa-kohtu kasvaa kohisten! niin kauan kun siihen ei liity vuotoa ei ole mitään hätää!
Itse ehdotan kyllä helposti tutkimuksiin menoa, ei siinä mitään häviä! (paitsi ne huolet:wink)
Kohtuhan on vielä niin alhaalla lantiossa, että sen kipu on varsin paikallistettavissa (itsellä kohtu tuntuu nyt kokoajan, ikään kuin polttava kohta vatsan alapuolella), mutta ylempänä oleva vatsakipu voi johtua sappikivistä, haimasta, verenpaineen noususta, suolistosta, närästyksestä jne..jotka saattaa raskauden myötä alkaa oireilla- niiden poissulkeminen kannattaa kyllä jos kipu on häiritsevää, jatkuvaa ja mieltä lamauttavaa:schocked028?
Huoli kuuluu toki asiaan, onhan tässä isoista asioista kyse!

kiitos vastauksista!ihan outoo olla aivan täys alottelija jossain omaan kroppaan liittyvässä asiassa :grin

siis ihan alavatsalla tuntuu, navan alapuolella ja häpykarvotuksen yläpuolella.ja vähän kyljilläkin (ikäänkun munasarjojen hoodeilla).siis samassa paikkaa kun menkkakipukin mut jotenkin koko alamahalla,ja tunne on siis käytännössä koko ajan.

mitään kuumetta tms ei oo,muuten ihan normiolo,eikä tosiaan vuotoa.

Niin, siis minulla myös tuntui esikoisen kanssa nuo menkka- ja vannemaiset kivut nimenomaan alavatsalla. Ylävatsakivut onkin sitten varmaan ihan eri vaiva jos niitä on..

Mulla on myös tälläkin hetkellä menkkajomotuksia alamahalla/lantiossa. Ei kuitenkaan niin kipeetä tee että tekis mieli esim särkylääke ottaa. Ja mulla myös menkkajomotukset on ollut nyt muutaman päivän päällä lähestulkoon jatkuvasti. Illalla nukahdin niiden kanssa, aamulla oli hetken kivuton olo ja taas töihin ajaessa alkoi. En voi varmaks sanoa että onko kaikki ok, kun en ole yhdessäkään ultrassa käyny, mutta itse en näiden takia osaa olla huolissani koska samanlaista ollut aikaisemmissa raskauksissa myös. Meillä tais olla aika samat viikotkin heidi79? Mulla tänään 9+6 :)

Tulin tuolta toukokuisten puolelta käymään, ja kertomaan että mulla myös on ollut melkein alusta lähtien noita menkkakipuja alaselässä ja alavatsalla. Ultrassa viimeksi viime viikolla katottiin ja kaikki oli kuitekin hyvin.
Kyllä ne silti huolestuttaa nuo kivut kun kavereilla tai suvun naisilla ei kuulema ole sellasia ollut.
Mutta "onneks" edes täältä löytää joitain jotka samasta kärsivät.

Onkohan tää kuitenkin vähän harvinaisempaa kun ei ole raskausoireissa ikinä lueteltuna.. Jos olisi niin ei pelottaisi varmaan niin paljon. Mutta noissa lehtisissä ja vihkoissa sun muissa mitä neuvolasta sai niin ei ainakaan lue mitään että voisi tällä tavalla särkeä. Toivotaan silti että olis "normaalia!" :)

Eniten tällä hetkellä harmittaa "kireys" alavatsalla ja kipu nivusissa, kyllä todella haittaa liikkumista! Ja jos tää vaikka pahenis raskauden edetessä niin se ois sitte pitkä saikku edessä :(

Yksi kaveri kertoi mulle, että hänellä oli alkuraskaudessa (n. rv 6.-9.) tosi kovia menkkamaisia kipuja. Siis tosi kovia. Nyt hänen raskautensa on yli puolivälin. Eli kyllä ne kovatkin kivut voivat olla ihan normaaleja. :)

Moikka!
Pitipä oikeen lukea koko ketju läpi ennenkuin uskaltauduin itse mukaan. Tänään on rv 6+4 ja la olisi 28.6 ainakin omien laskujen mukaan.

Ensimmäinen neuvola meillä on 19.11 eli parin viikon päästä ja en malttaisi millään odottaa, vaikka en ole edes varma mitä odotan. Täällä ovat muutamat kertoneet kuulleensa sydänäänet jo ensimmäisessä neuvolassa, mutta tutuilta olen kuullut, ettei sielä muuta kun juteltaisi. Osaako kukaan kertoa miten pk seudulla toimitaan?

Itsestäni vielä sen verran, että olen 23 vuotias, mieheni 22. Teen päivät töitä ja illat olen koulussa, joten rankkaa on ollut etenkin tämän älyttömän väsymyksen kanssa. Muita oireita on lähinnä ollut tissien arkuus ja vähäinen närästys ja menkkamaiset kivut. Yhtenä aamuna oli huono olo, mikä johtui varmaan siitä etten ehtinyt syömään aamupalaa ennen töihin menoa.

Mukavaa löytää vertaistukea! Varsinkin kun huomasin esim omppu nimimerkin olevan sampilla viikoilla ja muitakin hyvin lähellä olevia
Tsemppiä kaikille odotukseen! :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Moikka kaikille! Lueskelin ketjua ja aattelinpa liittyä seuraan. Eli esikoista odottelen ja la 12.6 aikoihin. Ainaki vielä olen suht pienillä rintakivuilla selvinnyt.:)

Tervetuloa Elen, meillä taitaa olla sama LA! :) Itse soitin neuvolaan viime viikolla ja eka kerta on vasta joulukuun alussa, eikä kuulemma ultraa oteta vielä silloin vaan jutellaan ja otetaan labroja tms.. Mutta miksei ne vois samantien jo ultratakin, onhan nuita viikkoja silloin kuitenkin jo 10+3! Olis niin kiva saada tietoa että onko siellä kohdussa kaikki hyvin, kuulla sydänäänet jne...

Mulla kans ollut menkkamaisia kipuja alavatsalla lähes koko ajan, iltaisin eniten ja aamuisin vähiten, ja alaselkä kohta 3 viikkoa tosi kipeä, kaikista pahinta sille on istuminen.. Eilen urheilun jälkeen kun venyttelin niin vihlaisi ikävästi vasemmalla puolella alaselässä ja venytykset loppui siihen, nyt oon sit kylmägeeliä levitelly sinne muutaman kerran päivässä. Tänä aamuna heräsin puoli seitsemältä ja oli todella pahoinvoiva olo ja sitä on jatkunut koko päivän. Vessaan oon pari kertaa juossu kun tuntunut että nyt lentää lerva mutta eipä se ole sitten lentänytkään. Nytkö se mun "oikea" pahoinvointi sit alkoi, tähän mennessä ollut vain välillä etovaa oloa.

annaeveliina85; joo, mulla on tänään 9+3 :)

hieman mieleni näistä vastauksista rauhoittui vaikka olo ei kovin herkku ookaan.tais tissikipu siirtyä vähän alemmas :confused: tänään on viä väsyttänykin ihan törkeesti,just silleen et yritän avata koulukirjan ja zzzzzzzzzzzz (heräsin just taas)

Hei Elen! Tervetuloa joukkoon! Ja noista pk-seudun neuvoloista, niin tosiaanki eka kerralla vaan jutellaan ja kotia viemisiksi saa hirveästi lappuja ja esitteitä. Eka kerralla mulle ainaki annettiin seuraava neuvola-aika, lääkäriaika ja laitettiin lähete ultraan kättärin puolelle. Vieläkään ei oo tullu ultra-aikaa, mutta menee luultavammin tuonne kuun loppuun.
Eipä siellä eka neuvolakerralla muuta juuri tehdä, ellei satu niin kiva täti et yrittäis kuunnella sydänääniä :)
Seuraava neuvola meni mulla tonne joulukuun loppupuolelle ja eka lääkäri on jo ennen eka ultraa...Mut luultavasti ihan sen vuoksi kun minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin lääkitystä pitää tarkkailla tiheämpään kun normaalisti.

Okei eli ei odotella liikoja siis ekalta neuvolalta. :) on se kuitenkin jännittävää. Jos se tuolle miehelle vähän konkretisoituisi sen kautta enemmän. Kun tuntuu että nyt lähinnä heitetään vitsiä siitä että masussa joku asustelee. :D

Me ollaan kerrottu jo molempien vanhemmille ja minä lähimmille ystävilleni. Miehestä en ole ihan varma kelle on puhunut, mutta työkaverilleen on ainakin kun on jo kovasti raahaamassa meille vaunuja häneltä. :D
Perjantaina olen menossa syömään miehen siskon kanssa, joka odottaa jo toista ja ajattelin tuolloin kertoa hänellekkin, että jos kaikki sujuu hyvin niin ollaan keväällä sitten molemmat vattat pystyssä. :D hän kyllä pari kuukautta edellä mutta kuitenkin. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Hei uudet ja tervetuloa kesäkuisiin odottajiin!

Heidin kivut kyllä kuulostaa varsin normaaleille, melkein näkee hymyn siellä takana- kyllä sä tiedät sitten jos kipu on liikaa eikö? kipu on käsityksenä vaan niin hankala käsite..synnytyksessä muistan että kysyttiin aina välillä kivun astetta 1-10 skaalalla..siinä nyt sitten miettimään hmmm, kyllä tämä nyt 7,5 jo taitaa olla.. onko muualla kyselty?

tänään oli miehellä ollut hankala päivä vanhempiensa kanssa (tulevat välillä auttamaan siivoamisessa kun eläkkeellä/työttämänä ovat), äitinsä oli lopulta avautunut kuinka ei ymmärrä meidän elämää (liikaa projekteja kun ei kotiakaan keritä siivota..) ja samaan hengenvetoon heittänyt että kauheinta olisi jos tähän vielä VIIDES lapsi tulisi..:smiley-angelic006no, ei taideta järkyttää ihan vielä, säästetäänJOULUUN , tulee oiva lahja!!:rendeer ja naapuri oli tokaissut miehelle kun rakennushässäkkä oli valitellut, että ajattele, ONNEKSI ei ole viittä lasta.. kyllä tulee optimististä kaikua nyt..
itse ollaan ihan onnemme kukkuloilla, elämä ei voisi enää sopivampaa olla!

Heippa! Kivoja kommentteja lambi sulle tullut :D :/. Itse kerroin eilen raskaudesta läheiselle lapsuudenystävälle. Hän ensin kyllä halasi ja onnitteli, mutta heitti heti perään "oliko tää ihan suunniteltu juttu teiltä, että kun sullakin jää koulu nyt kesken ja sillee..." Ihmettelin miten kauheesti loukkaannuin tuosta kysymyksestä. Itkeskelin siitä sitten tänään toiselle ystävälle että kun ei nykyaikana mikään hetki taida olla joidenkin mielestä tarpeeksi hyvä. On pikkusen pää hormoneista sekaisin ja tunteet käy kuumana hyvässä ja pahassa :D. Sen verran pakko avautua tästä "tilanteestani" että juuri olen mennyt naimisiin, asun omakotitalossa, on vakityö ja ikääkin 25, mutta jäähän mulla tosiaan 4. tutkinto kesken :D! Juu...piti avautua :P. Mekin oltu ihan onnessaan ja parikin vuotta jo itse olisin lapsia halunnut niin ihmeen kurjalta tuntuu tuollaiset kommentit.

Takaisin