Kesäkuun keskustelut!

Yritin jo eilen laittaa viestiä ja luulin että tää foorumi ei toimi, mutta nyt huomasinkin etten ollu vaan kirjautunut..

Synnytyksestä: Mä en kauheesti pelkää sitä, vähän jännitän ehkä. Mut oon järkeilly asian niin että se on sit sellasta mitä on ja pakko se on vaan kestää, et turha sitä etukäteen kauheesti pähkäillä, kun sithän siitä joutuu tavallaan kärsimään jo etukäteen. Mut kyllä mua kieltämättä siis jännittää vaikka oon yrittäny olla sitä pahemmin ajattelematta. Mut mulla on niinkin ihana riesa tässä aiheessa kuin suku! Siis oon saanu kuunnella suvun joka naisen pahimmat synnytystarinat HYVIN yksityiskohtaisesti ja nimenomaan kauhua lietsovaan sävyyn.. En oikeen ymmärrä mikä niiden tarkotus on siinä, ihan kuin yrittäisivät mulle saada jotain pahalaatuista synnytyspelkoa. Ehkä ne vaan haluaa et ymmärtäisin oikeesti mihin tässä ollaan menossa, mut vähän hankala tätä enää perua niin turha mua on pelotella. :D Että enemminkin haittaa siitä on. Ei mua haittais kuunnella synnytystarinoita normaaliin sävyyn mutta kun ne on sellasia "siis se kipu on pahinta ikinä, ihan kun puukolla vedettäis" tai "synnytys on sellasta että veri ja paska lentää.." Argh.. yritän laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.. hieman hankalaa tosin!!

Jaksamisia Moonille, valitettavasti pystyn samaistumaan vähän liikaakin.. :( Ton rahankäytön osalta! Siis aina jos mies ostaa itselleen jotain niin se on "suhteessa halpaa", mutta ruokakaupassa 50 sentin kermaviilikin on kauhee tänka på.. Se on esimerkiksi tällä hetkellä on monien tuhansien eurojen roadtripillä, mutta sit kun palaa tänne niin voi tuska kun pitäis ne vaunutkin hommata. Kyllä sitä aina vaan rahaa itteensä voi laittaa mutta kaikki muu on yhtäkkiä liian kallista.. argh... Ja kun meillä tällä hetkellä mies on se joka tuo leivän pöytään niin sanan valtaa ei mulla turhan paljoo ole.. Järkeä voin yrittää sille puhua mut sit se vaan ahdistuu kamalasti kun yritän rajoittaa sen rahan käyttöä. No mut toivotaan etä toi matka oli viimenen sellanen satsaus siltä omiin "tarpeisiin" ja tästä lähin vauvan menot ykkösenä. Pakkohan sen on niin mennä.

Mulla on kans muuten tisseistä tullut tota esimaitoa jo kolmisen kuukautta, ihan pieniä määriä siis vaan mutta kuiteskin. Ekan kerran kun tuli niin tosiaan leuka loksahti sillain että huhhuh. :D Aluks tuli sellasta läpinäkyvää ja sen jälkeen on alkanut tulla semmosta vaaleen oranssia.

Ainiin sit siitä nimiasiasta piti vielä laittaa. :) Me ei olla vielä nimee päätetty, mut muutama selkee suosikki on. Etunimivaihtoehtoja taitaa olla enää 2-3 jäljellä (riippuu ehkä kummalta kysyy :D). Ja toisia nimiä pari tai muutama yhdistelmä, etunimiin sopivia. :) Mut me ollaan tosiaan kyl mietitty noita nimiä niiiin pitkään ja makusteltu eri vaihtoehtoja et haluisin kyl jo päättää. :p Mut valinnan vaikeutta on.. :D Toinen etunimi vaihtoehdoista on vähän pidempi, mut mun mielestä todella kaunis nimi, en silti tiiä oisko se lyhempi vaan helpompi.. Kyllä se lyhyempikin on tosi kaunis nimi, mut siihen ei oikeen sopis toiseks nimeks oikeen sitä minkä haluisin, kun se toinen nimi olis mun isomummun mukaan. Et semmosta pohdintaa täällä. :p Toivottavasti päästään tulokseen kun mies palaa lurjuureissuiltaan. :D

Hui tulipas pitkä.. sorry.. :I

Helvetin kela!!
Sain äitiysraha päätöksen tänään ja nyt sitten itkenkin silmät päästäni kun raivostuttaa niin paljon. Mulle myönnettiin joo äitiysrahaa ihan sen tulon mukaan minkä ilmoitin, mutta alkaen 30 pv. ennen la ja maksupäivä on 24.8. Helvetin kivaa!! Nimenomaan hain sitä rahaa niin että saisin sen 50 pv. ennen mutta ei niin ei! Kiva kun tilillä on just vähän päälle 200 € ja 2 kuukauden päästä vasta saa lisää. Mie en ymmärrä että mikä siinä on kun ton laitoksen kanssa asioi niin koskaan mikään ei onnistu niinkun pitäis! Mies kyllä lupasi auttaa ja antaa rahaa, mutta kun en mie haluis siltä pyytää. Argh...
 emoticon

Wilperi: Kannattaa soittaa Kelaan ja kysyä, et onks tapahtunu ny joku oikosulku siellä..

Huoh.. Kuumuus.. Jotenkin ihanaa ja jotenkin ihan hirveetä. Ihanaa, ku ei tarvi pukee pojalle pal mitään pääl ku lähtee ulos, hirveetä, ku ei oikeen uskalla olla paljon ulkona pojan kanssa.. Sitten mulle alkanu tulla nyt turvotusta.. Ja jalkoihin.. Se tekee kippiää.. Jalat ihan arat ja semmoset limput. No tää helle sen tekee.. Mut voin vaan kuvitella ens heinäkuuta.. Argh.

Toivottavasti Moonilla jo vähän parempi mieli.. Mäkin aina ku suutun miehelle, ni mietin heti et mitäs herkkua sitä vois mennä ostamaan.. Ihanku ois jotenkin kosto äijälle.. En tajuu.. Itehän siinä sitten mässäilee.. Ja mulla ku ykski ylimääränen suklaa näkyy joka paikas..

Aion raahata äijän viikonloppuna kirppikselle.. Pakko ny ostaa jotain pientä neutraalia vaatetta.. Tiiän et menee kyl lapasesta se homma.. Mut jos vaatteet kirpparilta ostan, ni ei kirpase niin paljon.. Tosin kyl sieltäkin kalliilla löytää.. Yksistä housuista pyydettiin 12 euroa..!! Siis hä!?! Törkeetä..

Oikein hauskaa viikonloppua kaikille!!emoticon

wilperi Mulla on täysin sama juttu! En ymmärrä mikä himputin järki siinä on että tuo äitiysraha maksetaan aina kuukauden takautuvasti, kun eihän se vauvakaan niitä vaippojansa takautuvasti käytä ja ruokiansa takautuvasti syö! Ton takia munkin pitäis nyt kitkutella täysin miehen rahojen varassa siihen asti et alkaa noi lapsiperheiden tuet tulemaan..

Joten sossuun laitoin sit toimeentulotuki hakemuksen ja mikä tuli vastaukseks.. Liiteluettelo mitä tarvii sinne laittaa: Molempien tiliotteet kahdelta viime kuulta, palkkakuitti kahdelta viime kuulta, asumistuki päätös, vuokrasopimus, molempien veroilmoitukset(kaikki 4 sivua), resepti ja kuitti lääkkeistä, joku täydennettävä opiskelijan lomake siitä miksi ei ota opintolainaa ja en muista oliko tossa kaikki mut siis ihan hullun vaivan sain nähdä kun ensinnäkin ettin noi kaikki ja sit skannasin ja tulostin ja vein paikan päälle keskustan toimistoon.. Toivottavasti nyt sais sitä rahaa sieltä! Tosin en kyllä usko koska mies tienaa sen verran mutta mun tili on joka tapauksessa tyhjä... Että jes..

Cilmi: No meillä mies kanssa tienaa sen verran hyvin että mun on ihan turhaa hakea mitään avustuksia ja kun meillä ei oo juuri mitää asuinkustannuksiakaan kun on omistuskämppä missä asutaan.

Ihan käsittämätöntä tommonen että maksetaan kuukauden takautuvasti, oishan sitä kiva ostaa vauvalle jotain tavaroita etukäteenkin. Räyh, täytyy vaan varmaan ottaa puhelin kauniiseen käteen ja soittaa niille niuhoille kelatädeille että mikä tää juttu on.

*muoks* No selvishän se. Soitin sinne ja kelatäti sanoi että oon ihan oikeutettu saamaan sen aikaistetusti että hakemuksen käsittelijä on ilmeisesti jättänyt huomioimatta että haen sitä aikaistetusti. Eikä ees tarvinut tehdä uutta hakemusta, riitti että asiointipalvelussa kävin jättämässä ilmoituksen että tarkistais vielä sen mun hakemuksen ja muuttais sen päivän oikeeksi. Huoh. Näinköhän ne kelatäditkään ymmärtää niitä omia lomakkeitaan

Moonille jaksamisia! Inhottava tilanne. :(
Poikaystävällä alkoi sitten tänään kesätyöt, eli yksinäisiä päiviä edessä. Tekemistä kyllä löytyy, mutta eiköhän viimeistään illalla itku pääse! Mitenniin läheisriippuvainen? Pistetään hormonien piikkiin! Sain eilen vihdoin vietyä kelaan paperit, ensi viikolla ne olisi pitänyt viimeistään viedä. Mut laitettiin nyt yksinhuoltajaksi, mutta voi olla, että se pitää vielä muuttaa, jos sen takia poikaystävä ei saakkaan 400e/kk opintotukea? Saatais kuitenkin paremmin rahaa, jos se olis opintotuki lapsen kanssa + mun tuet, kuin opintotuki ilman lasta + mun tuet yksinhuoltajakorotuksen kanssa... Nyt on sitten se kuume-vatsatauti sairastettu!  Toi helle vaan on niin järkyttävä, ettei päivisin pysty kauaa olemaan ulkona. Onneksi on tuo ilmalämpöpumppu, muuten menisin varmaan maan alle nukkumaan ja heräisin öiksi!
Mulla on tuota "maitoa" tullut jo monen monta viikkoa, jostain viikolta 18-20. Määrä on vaan lisääntynyt, päivisin käytän liivinsuojia ettei rintsikat sotkeentuis pilalle ja öisin kastuu aina lakana. En ole saanut vieläkään ostettua yöksi mukavia liivejä... No, lakanahan siinä vaan sotkeentuu! :D

HUH HELLETTÄ! Tiedän, että ei sais valittaa kun koko pitkän talven odottaa kesää ja lämpimiä ilmoja, Mutta kyllä tämä on jo LIIAN KUUMA. Itku meinasi tulla kun täällä asunnossa on niin kuuma. Ja menin vielä mummolassa maalla lomaillessa palamaan. Ihana tunne.

Mistäs sitä alottais. Mies tosiaan aloitti tällä viikolla työt. Vartijana. Ilta ja yö työtä :( Eli melkeempä vuorot on 15-21.30 ja 11-21.30 ja  sitten myös joskus yövuoroja. Hmh, vähän surettaa kun on  tosiaan tämä liiallisen liikkumisen ja ahertamisen kielto, niin mihinkään en viitsi lähteä kävelemään ja jopa haluaisin siivota  niin sekin on kielletty. (valivalivalivali) Mutta oikeasti on todella helpottavaa kun mies pääsi töihin ja rahaa alkaa taas tulemaan säännöllisesti ja jotain myös laskujen jälkeen käteen jää.  

No tänään oli se odotettu lääkärikäyti ja ultraus. Vauvalla kaikki erinomaisesti, On vaan niin tosi alhaalla päänsä kanssa :D Kohdunsuu oli myöskin sen 2.5cm myös ultratessa kun alkuraskaudessa se on ollut sen 3cm. Mutta paikat olivat kyllä kiinni. Eli rauhallisesti käskettiin ottaa ja miehellekkin huomautettiin, että saa pitää vain kädestä kiinni (:D). Lääkäri sitten kyllä perään heti sanoi, että kun viikkoja on koossa tasan 36+0 voin vaikka hyppiä trampoliinissä jos tahdon koska sitten saa vauva tulla jo maailmaan. Joten päätin, etten tuosta seksikiellosta stressiä ota, kuusi viikkoa on kuitenkin pienenpieni aika ihmiselämässä. (Toivotaan vaan, etten ole kovin valas sitten kuuden viikon päästä :D ) Ja sitten teen myös kunnon suursiivouksen, ihanaa:D 

Ja sitten täytyy vielä haukkua Kelaa. Vein tosiaan viime viikolla sen sairauspäivärahahakemuksen ja samalla äprahahakemuksen. No kysäisin sitten "viisaalta" Kelantädiltä, että kannattaisiko minun ihan rahallisen toimeentuloni kannalta ottaa se varhennettu (50pv¨ä ennen la) josta wilperikin puhui. No tätihän tähän vastasi, että no ei kun saat kuitenkin tätä sairauspäivärahaa niin ei sen väliä. No eilen sitten menin Kelan sivuille ja katsoin joskos olisi päätös sprahasta tullut, no olihan se. Ja kuinkas ollakkaan saan sitä puolet vähemmän kuin olisi minimiäitiyspäivärahani. NIIN KYLLÄ TAAS PISTI KIEHUMAAN!emoticon Että enköhän hyppää miehen kanssa maanantaina Kelalle tekemään uutta hakemusta. VOI SIIS HUOH. 

Kiitos kun sain taas purkaa kaikkea :D En kyllä tiedä mitä sitä tekisi ilman tätä palstaa. 

Moon toivottavasti saatte asiat selvitettyä ja hommat rullamaan ja mieskin ymmärtää ryhdistäytyä! 

(toivottavasti nyt ei ollut taas kovin sekavaa tekstiä hihii)

Voi Moon, ymmärrän niin tunteesi. Tämä on kyllä sellainen paikka, missä saa ja pitää valittaa. Hulluksihan me kaikki tultais, jos ei edes jotakin kautta saatais tunteitamme purkaa. Ja todella jännä huomata, että vaikka omassa elämässä tuntuu, että on niin yksin kaikkien huolien ja murheiden kanssa, niin kun näitä lukee, huomaa, että muutkin tulevat äidit tappelee ihan samojen asioiden kanssa.

Mulla ei oo vieläkään tullu Kelalta päätöstä siitä vanhempainrahasta. Ne odottaa nyt PAMilta päätöstä mun työttömyystuesta. Oon sitäkin päätöstä odottanut 1.5.2011 alkaen, eli yli kuukauden. Mun pitäs saada tuota työttömyystukea siihen asti, että äippäloma alkaa. No toukokuulta tuet hylättiin, koska sain lomakorvausta ja nyt sitten saan sunnuntaina hakea tukea uudestaan tälle kesäkuulle ja heinäkuulle kai. Saapa nähdä, mitä tästä tulee. Täälläkin ollaan se 2kk ilman minkäänlaisia tuloja ja täysin miehen varassa. 11.8 mulle oli Kelalle merkattu, että jotain äitiyspäivärahaa tulisi takautuvasti, ilmeisesti heinäkuulta, mutta määrää ei tuon Pamin sekoilun takia tiedä.

Mekin miehen kanssa saatiin aivan yber iso riita aikaseksi taas, tosiaan rahasta. Minä ku luulin, että meidän raha-asiat on nyt selvät, ku muutettiin yli 200e halvempaan asuntoon ja minä järjestin meidän lainat niin, ettei ole kolmessa eri pankissa isolla korolla luottokortteja ja siihen lisäksi autolaina, vaan on yksi iso laina yhdessä pankissa mistä menee yhtä ainoaa pienempää korkoa. No elekääpä mittää, miehelle tuli tänään rahaa ja saatiin vuokratakuu edellisestä asunnosta takaisin. Hän tyytyväisenä maksoi omat laskunsa ja näin, mutta minä sain polvillani anella, että hän hoitaisi myös minun laskut, joita oli alle 100e. Reilu peli. Minä oon hänen puolesta vähillä rahoillani viimeksi kuun alussa lyhentänyt autolainaa, koska HÄNELLÄ EI OLLUT RAHAA ja nyt kun vastavuoroisesesti voisi minua auttaa, niin ei... Ei kysy, että mitä vauvalta puuttuu ja hokee vaan, että mitään ei voida ostaa, koska ei ole rahaa. Mielenkiintoista nähdä, että missä se meidän lapsi sitten nukkuu, kun pinniksessä ei ole edes patjaa... hohhoijaa. Miehet. Niistä ei oo ku harmia.

Täälläkin kärsitään näistä kovista helteistä. Ehkä senkin takia pinna entistä kireämmällä. Mulla on turvotusta kans joka paikassa ja olo on koko ajan tukala. Yritän koko ajan lipittää vettä ja olla päivän kuumimmat ajat mahdollisimman paikallaan liikkumatta ja hengittämättä. Nyt tuntuu, että olis pikkusen ehkä jo tottunu tähän, mutta ei se silti mukavaa ole. Odotan innolla niitä 13 asteen lämpötiloja ja vesisadetta.

Mun tisseistä ei kuulu mitään. Ei oo tullu mitään nesteitä, eikä töhniä. Missä mun meijerit luuraa?! :D No, ehkä ne vielä kerkeää alkaa toimimaan. Kunhan synnytyksen mennessä jotain merkkejä maidon tuotannostä näkyis, niin olisin tyytyväinen. Haluaisin kumminkin imettää, mutta pullotellaan jos ei onnistu.

Onko kellään minkäänlaista mielikuvaa synnytyksestä sektiolla? Minä en pelkää alatie synnytystä, mutta pahinta mitä mulle vois tapahtua olis sektio. Se tuntuu ajatuksena musta yhtä pahalta kuin seksuaalinen hyväksikäyttö. En tiedä, mistä tällainen mielleyhtymä. Haluan synnyttää lapseni alakautta ja kokea sen kaiken ja tehdä töitä sen eteen, että saan lapseni maailmaan. Sitten jos jouduttaisiin tekemään sektio ja asia ei olisikaan minun käsissä vaan se vauva otettaisiin väkisellä ulos, niin hui kamala. Aivan hirveältä tuntuu. Toki siinä ehkä pimppi säästyis, mutta tuntuu kauhean vaaralliselta semmonen iso leikkaus kun vedetään maha auki, varsinkin kun mullakin tuota ylipainoa on ihan reilusti. Ja sitten vielä se paraneminen sektion jälkeen pienen vauvan kanssa... Voi saispa tämä pieni syntyä alakautta :D!

Jo on huolta ja murhetta liikkeellä laajemmalti, näköjään.  Onneksi on tosiaan tämä palsta, ei ole vertaistuen voittanutta!  Toivottavasti nyt lähtis raha-asiat rullaamaan itse kullakin!

Meillä myös ollaan siis tyystin miehen rahojen varassa.  Mä kun saan pelkästään sitä kodinhoidontukea (nettona siis n.250€/kk+kuntalisä145€) joten ei sillä ruokaa kummempaa osteta (etenkään kun maksan lainaa pois 300€/kk).  Eikä piisaakaan.  Tosin meillä oli semmonen jako jo ennen mun kotiin jäämistä että mies hoitaa asumiskulut ja minä huushollin.  Töissä käydessä maksoin kyllä lisäksi oman lainani, autoni kulut (laina+vakuutus+bensa) ja puhelinlaskuni ja mitä nyt satuin itelleni tarviimaan.  Ja siis kaikki ruuat ja pesuaineet jne. kotitöineen oli siis mun vastuulla.  Joka perheellä siis omat ratkaisunsa.  Jotenkin silti tuntuu, että on kovempi paikka miehille tinkiä joistain omista henkilökohtaisista menoistaan perheen hyväksi :(  Mä onneksi sain vauvakamat iltatöillä (tein siis kahta työtä ennen esikoista) rahoitettua, joten ei tarvinnu mieheltä niihin kinuta.  Eipä se ois varmaan niiden päälle ymmärtänykään.  Tai sitten se olis halunnu kaikkea uutta ja kallista (=miehen mielestä kallein on aina paras) vaikka siihen ei ois ollu varaa...

Inhottavia raha-asiat tosiaan.  Mutta edelleen mä neuvoisin että jos vain teillä suinkin talous kestää niin säästäkää niitä äitiysrahoja sinne vauvan syntymän jälkeiseen aikaan, se äitiysloma loppuu muutenkin niin varhain ja toi kodinhoitotuki on aika lähellä vitsiä :(  Etenkin kun kaikki kunnat ei siis edes kuntalisää maksa.

Huh hellettä tosiaan, tänään oli jo aamusella 25 astetta varjossa ja koiran kanssa ulkoilu oli ihan tuskaa!  Ihme kyllä sain kuumuudesta huolimatta nukuttua hyvin (kun ei ollu kuorsaaja kotona!) joten sain jopa aamulla aikaseksi sen viimeisen kolmanneksen pissanäytteen (infektio).  Yleensä juoksen siis läpi yön vessassa eikä se ehdi ikinä olla rakossa sitä vaadittavaa neljää tuntia.  Nyt kävin heittämässä ton labraan (kyllä ilmastoitu auto on muuten ihana asia!) ja sillä matkalla hain torilta herneitä ja mansikoita.  NAM!  Mietin just että riittäisköhän se päivän ulkoiluksi.  Lapsi huutaa jo sisälläkin kuumuutta (päälle 29 astetta sisällä siis...) mutta ulkona on niiiiin järjettömän paljon kuumempi+ älyttömän painostava ilma.  Sais tulla jo ne ukkoset!  Toisaalta vois laittaa sen uima-altaan taas niin pääsis muksu pulikoimaankin.  Itellä saattais kyllä tehä tosi huonoa kun ei ole varjon varjoa pihalla :/

Kyllä täällä jo parempi mieli on.  Iso syy siihen kyllä on se että se murheenkryyni on pois kotoota.  Enemmän sitten taas vihastuttaa kuin masentaa kun sitä ajattelee.  Tossa se aamulla soitti ihan kuin mitään riitaa ei ikinä olis ollukaan.  En ole pitkävihainen minäkään mutta saa kyllä ukko tosissaan näyttää että on valmis tekemään jotain myös perheen ja parisuhteen eteen ennen kuin sille anteeksi annan!

Täällä on kanssa tissit jonkin aikaa vuotanu, nyt jo sitä "ternimaitoa", paksua ja rasvaista.  Onneksi ei sentään valumalla valu eli pärjää ilman suojia ja yöliivejä.  Kauhulla odotin kyllä jotain suihkulähdetyylistä kun yhdellä kaverilla tuli kakkosen kohdalla koko viimeisen kolmanneksen ihan lakkaamatta maitoa. 
Nia, älä huoli vaikkei maitoa vielä tulisikaan, se ei kerro siitä synnytyksen jälkeisestä tilanteesta vielä mitään.  Toisilla ei ikinä lähde maidontuotanto kunnolla käyntiin vaikka vuotaisi kuinka paljon raskausaikana ja toisilla taas ei välttämättä sitä esimaitoa mitenkään näkyvästi edes tule vaikka maidonnousu tapahtuisi ihan normaalisti synnytyksen jälkeen.

Oon muuten melko samoilla linjoilla tossa alatiesynnytysasiassa kuin Nia.  Mulla tulis luultavasti todella epäonnistunut olo jos en voisi synnyttää alateitse.  Etenkin jos olisi kyse suunnitellusta sektiosta!  Sitten jos se olisi joku siinä tilanteessa, synnytyksen käynnistyttyä itekseen, tapahtunut kiireellinen sektio niin ei ehkä niinkään, mutta jos tyyliin lukisi almanakassa päivä että koska lähdetään vauvaa leikkaamaan niin huhhuh.  En siis missään nimessä väheksy sektiota sinällään tai pidä ketään muuta sektiolla synnyttänyttä äitiä epäonnistujana tai huonona, mutta omalle kohdalle ajateltuna se olisi kyllä maailman isoin pettymys.  Ja täälläkin joo se toipuminen huolettaisi kyllä isosti, millä mä tota isoa vauvaani esimerkiksi täällä itekseni nostelisin, ei se mies kuitenkaan pystyisi yhteen soittoon isyyslomia pitämään ja vanhemmat olisi siinä vaiheessa jo töissä lomiltaan.  No turha kai  sitä on ennakkoon murehtia <:)

Hitsi, pitkä viikonloppu vielä edessä eikä mitään tekemistä :/

Ensi viikolla neuvola.  Jee, saanpa olla hetken ihan itekseni kun mies vahtaa esikoista sen aikaa :D

Tulin nyt täältä kysymään, kun ei voi tähän aikaan neuvolaan soittaa: onko normaalia, että näillä viikoilla tuolla alakerrassa tuntuu välillä sellaista pistävää ja vihlovaa kipua? sukkapuikkokivuiksiko niitä sanottiin? Ihan ilman vauvan alaspäin potkimistakin niitä tuntuu. Kypsyttävätkö kivut kohdunsuuta? pitäisikö sinne neuvolaan soittaa huomenna, vai voiko huoletta odottaa torstain neuvolakäyntiin? Välillä sattuu ihan kunnolla, mutta ne menee niin nopeasti ohi...

Leluponi:  Maallikkona diagnosoisin luultavimmin liitoskivuiksi, mutta soita ihmeessä huomenna neuvolaan, terkkari varmasti osaa sanoa pätevämmin.  Toivottavasti helpottaa!  Ei nimittäin kuulosta yhtään kivalta :/

Nuo kyllä tuntuvat niin selkeästi alakerrassa, eikö liitoskivut tunnu enemmän nivusissa? satuin vaan tuolta kesäkuisten synnytystä edeltävistä oireista lukemaan näistä "sukkapuikkokivuista", ja kuulosti kyllä tutulta... no ehkä en lähde arvuuttelemaan vaan soitan sinne neuvolaan. mä vaan satun olemaan saamaton enkä pelästy pienestä enkä vähän isommastakaan. aika huono yhdistelmä :D tyhmä mikä tyhmä :)

Voi rumasana...

Tää päivä on kyllä taas lähteny käyntiin niin huonosti kuin vain mahdollista.  Ihana päälle 30 astetta taas sisällä ja ulkona.  Pakko pysytellä kuitenkin sisällä pois tosta suorasta auringonpaisteesta.  Huono olo ja supistaa ja lapsi pistää kämppää matalaksi...  Katkeroittaa kyllä tosissaan kun yks hunsvotti on sitten vaan festareilla lekottelemassa ja nauttimassa olostaan ja ryyppäämässä.  Huomennahan se tulee ja teke taas jumalatonta numeroa itestään kuinka "isillä on vähän huono olo voivoi"  Ei jaksa!  Huominen menee yksinhuoltajana, maanantai myös ja luultavasti koko ens viikko kun se ketale yrittää saada tehtyä niitä töitä mitkä jäi tekemättä tän ryyppyreissun takia...  Ai että mä niin nautin tästä elämästä taas...

Tulis jo talvi...

Moon: Todella raivostuttavaa.. Meilläkin äijä hävis vappuna ja pääsiäisenä koko viikonlopuksi omille teilleen.. Ja ihmetteli, miks mä en tykännyt.. Hmm.. Miksköhän.. Koko viikonloppu kahestaan pojan kaa, vaiks ois mahollisuus olla yhessä.. On "yllättävän" rankkaa hoitaa taapero yksin ja viel ku tällanen ilma ja raskaana.. Tosi pal tsemppiä!

Mä alan niin kyllästymään tähän helteeseen.. Ja voisin henkilökohtasesti mennä sanomaan parit valitut kaikille niille jotka hehkuttaa kuinka ihanaa tää ilma on.. No eihän se multa oo mitään pois vaikka jotkut tykkää. Mut ärsyttää semmoset jotka ihmettelee jos joku ei tykkää helteestä.. Mulle ainakin yhtä tuskaa ja ärsyttää lapsen kannalta.. Tänään oltiin olti viisi minuuttia tosa pihalla varjossa ja jätkä ihan hikinen. Eihän tonne ulos tykkää oikeen mennäkkään.. Noh.. onneks pitäis ilman viiletä ens viikol.. Mut mua pelottaa toi heinäkuu.. Kaikki turvotukset ja vatta on ihan mahottoman iso.. HUOOOH!!!emoticon

Jäde syöty.. suklaalevy jääkaapissa.. Nam nam.. Kohta uusia pottuja ja makkaraa.. Miten niin lihotuslauantai?

Ootteko muut muuten ottanu aurinkoa ihan tavallisesti vaikka oottekin raskaana? mä oon jonkin verran ollu. tosin tänäänkään ei kyllä tossa helteessä pysty oleen yhtään :/ tulee huono olokin helposti auringon paahteessa.
Oottelen jo ens viikon sateita :) vaikka normaalisti rakastankin helteitä. nyt ei vaan oikeen nappaa...
tuntuu et tekee koko ajan mielikin jotain suolasta kun hikoilee kun pieni eläin :D

savanna90:  Täällä ainakin on auringossa oleminen aika tuskaista.  Tottakai siellä pihallakin tulee oltua mutta tosissaan saa tankata vettä ja pitää hattua tiukasti päässä ja silti tulee tosi herkästi todella huono olo.  Lisäksi alkaa hengästyttää ja supistaa, joten mielummin pahimmat helteet viettää sisällä.

Muuttui tämä päivä sitten onneksi paremmaksi kun tuli kaveri lapsineen kylään.  Kahviteltiin, avauduttiin ja piipahdettiin sitten ulkonakin lapsia uittamassa altaassa.  Teki hyvää päästä ihan konkreettisestikin jakamaan tätä hullunmyllyä jonkun kanssa!

Muksu nukkumassa, nyt on aika avata ikkunat!  Päivällä ei viitti hirveesti tuuletella kun ulkoa tulisi vaan vielä kuumempaa ilmaa sisään.  Sitäpaitsi toi taapero kiipeäisi ikkunalle ja putoaisi...  Nyt kun alkaa jo vähän viiletä, ainakin on hiukan viileämpää jo kuin sisällä, on hyvä koittaa vähän tuulettaa.

Miten ootte muuten jaksaneet syödä helteellä?  Musta tuntuu että jäätelöä voisin vetää litratolkulla mutta muuten on ruokahalu melko vähissä.  Nytkin tiedän että jotain lämmintä ruokaa tarttis laittaa mutta ei kyllä ajatuksena houkuta yhtään... 

Mihin ootte muuten kadonneet?  Lomillako kaikki on?

Ainiin, leluponille piti vielä kommentoida että mäkin olen maailman huonoin soittelemaan neuvolaan tai käymään lääkärissä...  Jotenkin oon kuitenkin (aika pitkälti miehen pakottamana) saanut pidettynä kynnyksen matalampana, eli jos tuntuu että joku vaivaa niin olen sitten saattanut lääkärissä jopa käydä.  Normaalisti olisin varmaan lusmunnut, mutta nyt kuitenkin haluan pitää huolta tuosta syntymättömästä.  Varmaan vaan vaikutan melko omituiselta potilaalta kun en kuitenkaan jaksa olla kovin huolissani vaivoistani :D  (paitsi esikoisen odotuksen aikaan kun uhattiin raskauden puolivälissä isolla avoleikkauksella johon olisi sisältynyt iso keskenmenoriski)

Huh hellettä! Ottaa aikalailla voimille noi helteet. Tuntuu et ei juuri jaksais tehä mitään. Kuhan vaan istuu ja läähättää. Niin ja yrittää vettä litkiä mahdollisimman paljon. Jotenki ei oikee ees löydä sopivaa vaatetusta noihin helteisiin.Kaupungissa ku asutaan niin pitää vähä kattoo mitä laittaa päälle :)

Mulla on ollu vähän samantapasia kipuja kun sulla leluponi. Pistävää ja vihlovaa kipua alakerrassa ja nivusissa. Mietin kanssa että voiko nuo olla niitä liitoskipuja myös. Siis nuo alakerran kivut. Lääkärissä kun kävin alkukuusta niin kohdunsuun tilanne oli kyllä hyvä.

Moon kyselit tosta syömisestä... Aika heikosti sitä jaksaa mitään lämmintä syödä. Kamala nälkä saattaa välillä olla mutta sitten kun alat syömään niin muutaman haarukallisen jälkee alkaa tökkii. Vettä ja jäätelöä voisin kyllä juoda ja syödä vaikka kuinka.

Savanna90: Itse olen kyllä aurinkoa ottanut samalla tavalla kuin ennenkin,mutta masun oon suojannu vaatteella ja aurinkorasvaa käyttänyt tehokkaammin kuin ennen. Niin ja pitäny taukoja välissä ettei nyt montaa tuntia kerralla istu auringossa.

Mä kanssa toivoisin normaalia alatiesynnytystä kuten Nia ja Moon. Tosin jos nyt vauvalla on joku hätä ja päädyttäiskin esim. hätäsektioon niin silloin se olis ihan ok. En kuitenkaan halua sitä että sovittas joku päivä et silloin se tulee leikkauksella ulos. Se olis jotenki ehkä pettymys.

Jokohan olisin tarpeeks höpissy.. Nyt tankkaa lisää vettä!

Oon ihan kypsä tähän helteeseen, niinku varmaan aika moni muuki. Yhtään ei pysty päivällä oleen ulkona, sisälläki on ihan tuskallisen tukalaa. Paras paikka on ilmastoitu auto, mutta ei autonkyytiäkään voi ihan mielin määrin ottaa ku alkaa supisteleen. Mulla on jostain tullu ihan järkyttävästi turvotusta vuorokauen aikana. Nyt piti luopua kihla- ja vihkisormuksista ja jalat muistuttaa lähinnä norsun jalkoja. Jalkoja oon liottanu melkeen koko päivän kylmäsä veesä, mikä vähentää pakotuksen tunnetta. Toivon tosisaan, että tuo säärien turvotus olis vaan väliaikasta ja lähtis pois helteitten mukana. Ootan jo kauhulla ens yötä ja tuskastelua pakottavien jalkojen ja hikoilun kans. :( Ens viikon viileneviä kelejä odotellessa! Toivotaan, että sääennustukset menis tällä kertaa nappiin...

Minäkin olen kärsinyt helteestä. Meillä on sisällä todella kuuma, että ei edes helpota vaikkei nokkaa pistäis ulos koko päivänä. Meillä on pienenä helpotuksena tuommonen jalallinen tuuletin, mikä pyörii päivällä olohuoneessa ja öisin makkarissa. Tuulettimen avulla olen saanut yöt nukuttua joten kuten. Päivällä pyritään pitämään kaikki verhot kiinni, ettei aurinko lämmittäisi niin pahasti, mutta eipä siitäkään kovin hyötyä. Onneksi huomiselle luvattiin vain +17, helpotus!

Täälläkin paras paikka on ilmastoitu auto ja olen enemmän kuin valmis aina lähtemään ajelulle milloin milläkin tekosyyllä. Kaupassa on myös ihanan viileää siellä maito ja lihahyllyillä. Ei muuta ko lähikauppaan viilentelemään arvon mammat :D!

Mulla menee helteellä litratolkulla jäätelöä, nyt lemppareita on olleet ampparit. Samoin juon hirveät määrät vettä ja mehua ja käyn mahdollisimman monta kertaa päivässä suihkussa. Ehkä kaks kolme kertaa (onneksi vesi kuuluu vuokraan). Ruokaa en ole oikein saanut alas, alkaa oksettamaan ja närästämään heti. Eipä kyllä ole hirveä nälkäkään. Mulla tuo helle saa olon todella voimattomaksi. Tänäänkin olen vain maannut sohvalla, yrittänyt olla liikkumatta ja hengittämättä, samoin kärsin turvotuksesta niinkuin moni muukin. Päätä mulla myös särkee ihan julmetusti.

Leluponi: Mulla on kans ollu tuota sukkapuikkokipua aika aikasesta vaiheesta asti. Oon käyny neuvolassa näytillä ja ei se mitään oo tehny kohdun suulle. Samaten on alkanut tulla liitoskipuja ja kohdun venymiskipuja tuonne alavatsalle ja kylkiin. Sitte semmonen mielenkiintoinen tuntemus, joka on enemmän epämiellyttävä kuin kipeä on se, kun vauva pyörittää päätä minun alapäätä vasten. Se tuntuu ilkeinä muljahduksina.

Tääl ei oo kyl ollu minkäänlaista ongelmaa tosa syömisessä. Saman verran menee ruokaa ku sadesäälläkin. Tosin ehkä olo on ruokailun jälkeen ällömpi ku normaalisti.

Mulla tuntuu kaikkein inhottavimmilta (supistusten jälkeen) se kun vauva puskee itseään kunnolla virtsarakkoon päin.. Se sattuu. Kirpasee todella kovaa..Ja tää vaaveli on mun mielestä kovin vilkas tapaus.. Vilkkaampi kuin veljensä.. Ihanaa sanoa veli..emoticon

Tänään piti kirppikselle.. Mut nythän on helluntai.. Byhyy..

Mä käytän tähän helteeseen kaurapussia, joka on ollu pakkasessa.. Ihanaa!!!

Takaisin