Kesäkuun keskustelut!

Joo tosiaan toivotaan, että meiän pikku-ukko pysyis vielä mahassa ainakin tuonne heinäkuun lopulle asti. Ja sanoinkin kyllä miehelle, että katsotaanpa vaan niin varmasti meidän "tuurilla" syntyy vasta syyskuun alussa käynnistyksellä :D Mutta ahdistavaa tosiaan on tuo, että kun ei oikeen mitään voi tehdä ja kaikkea tekisi mieli tehdä. Esim mies lähti tänään minun isäni kanssa hakemaan autoja Kuusamosta niin olen yksin ajokortittomana kotona jumissa. ENKÄ VOI EDES SIIVOTA! (vedän kyllä ison raksin seinään kun näin sanon:D) Ajatuksena kyllä olisi lähteä matkahuollosta hakemaan yksi Elloksen paketti ja ehkä siskon kanssa kauppaan kunhan hän töistä joskus pääsee. Mutta saapa nyt nähdä kuinka hulluksi tulenkaan kun mies aloittaa myös työt nyt (mikä on kylläkin todella hyvä asia) maanantaina niin tulenko aivan pöpiksi täällä neljän seinän sisällä :D

Joo nuita vaippoja ei ajatuksissakaan ole kuin sellainen pikku paketti ostaa aluksi ja mies voi sitten kipaista kaupasta hakemaan jos ne passaa ja jos ei niin jotain toista merkkiä. Me ei aiota edes koittaa kestoilua joka varmaan johtuu jostain omasta laiskuudesta tai jostakin :D (niin ja miehenkin laiskuudesta!) mutta nostan kyllä hattua niille jotka niitä edes viitsivät kokeilla!! emoticon

Täälläkin on muuten samaa kun Moon ja Josku sanoivat. Mielialat heittelee tosi mukavasti.. Sit vielä harmittaa se oma käytös kun sisimmässään tietää että on kiukustunut jostain turhan päiväsestä, mutta ei vaan pysty estää sitä jylläävää hormoonitsunamia! Sit se harmitus omasta käytöksestä vaan maksimoi tunnekuohut.

Mut kaikkein pahinta on se, kun kerran herkistyy vaikka jostain pienestä, (esim. joku sanoi vähän väärällä tavalla ja tunteet loukkaantui) ja sit pääsee itku, niin se itku ei meinaa sitten loppua millään! Kerran kun kyynelkanavat on korkattu niin vuodatetaan sit kaikki mitä lähtee vaan! Tosi kiva kun nää raskaushormoonit kyllä tiedostaa(enemmän tai vähemmän), mutta niille ei vaan mahdat mitään! :D

Noniin, sitä ollaan tasan kolmessakympissä ja vielä kymppi jäljellä! Ajatella, kuinka nopeasti se kymmenen viikkoa menee. Apua, kohta on oma pieni nyytti kainalossa <3

Vaipoista: Meillä turvaudutaan ihan kertis vaippoihin. Mulla tai miehellä kummallakaan ei liitä kärsivällisyys tai mielenkiinto kestovaippoihin.

Minuu ei sais kyl päästää vaatekauppaan, en käsitä miten aina onnistun ostamaan kaikkea muka tarpeellista! :D Tänäänkin piti hakea vaan yhdet housut.. niin kappas vaan. Kauppakassista löytyy ne housut, toppi, kesämekko ja legginssejä.. niinpä niin! :D Ja tietenkin kaikille ostoksille löytyy hyvä perustelu :)

Huomenna tähän aikaan tallataankin jo Amsterdamissa. Jee! Ihanaa lähteä vähäksi aikaa johonkin ihan toiseen ympäristöön, vaikka reissu ei ookkaan kun pari päivää mutta kyllä sekin tulee tarpeeseen!

Mulla ei pahemmin ole mielialat heitelleet koko raskauden aikana, täytyy koputtaa puuta että välttyisin loppuajankin noilta heilahteluilta. Yhtenä päivänä valittelin kun iltaisin jaloissa on semmoinen tyhmä olo. Mulla taitaa olla levottomat jalat! emoticon
Kuulostaa hauskalta, mutta hemmetti kun se on ärsyttävää. Just kun tuntuis sille että nyt menee simmut kiinni ja uni tulee niin ei mitään. Jaloissa alkaa tuntua pakottavaa polttavaa tunnetta ja siihen ei auta muu kun lähteä kävelemään ympäri kämppää.

Eilen meillä kävi eräs kaveripariskunta lapsineen kylässä. Perheen pienin jäsen on suunnilleen puoli vuotias. Minä sain sitten pikkuherran syliini kököttämään ja pitkän päivän päätteeksi kaveri nukahtikin siihen mun syliin. Voi kuinka herttainen voi pieni ihminen ollakaan. Kohta saa jo oman pikku kullan syliin tuhisemaan emoticon

Miten sitä muka voi olla näin kiireinen, ettei pariin viikkoon ehdi kirjoittelemaan. Noh, nyt sitten vähän enemmän juttuja kerralla ;)

Rupesin viikonloppuna sitä sairaalakassia miettimään, vaikka viikko sitten lääkäri sanoikin, ettei tämäkään vauva ennen laskettua aikaa synny. Minäkin meinasin taas ostaa ihan erikseen kaikki hygieniatarvikkeet, koska tuskin on se hammasharja päällimmäisenä mielessä kun synnyttämään lähtee. Mp3-soitin ja ristikkolehti on sellaisia mitä meinasin taas ottaa mukaan, koska vauva nukkuu paljon, mutta itse en ainakaan tarvinnut unta niin paljon. Ja jos haluaa ottaa jotain rauhoittavaa ja rentouttavaa musiikkia mukaan niin se on fiksuinta ottaa mp3-soittimelle/puhelimeen, koska meillä ei ainakaan olisi ollut mahdollisuutta cd-soittimeen. Vauvan kotiintulovaatteet pakkaan turvakaukaloon ja mies saa sitten ne ottaa mukaan kun tulee meitä hakemaan kotiin.

Miehellä alkaa kesäloma 14.6. ja siinä 3 viikon aikana meinattiin hommata vauvalle kaikki puuttuva, lähinnä siis rasvoja, pumpulipuikkoja jne. Ja vauvan huonekin pitää vielä laittaa kuntoon, kun nyt se on lähinnä varasto. Meillä kaikki huonekalut on kasattuna, koska pinniksessä ja hoitopöydällä on kätevä säilyttää vauvan muita tavaroita. Kaikki vauvanvaatteet 68cm asti meillä on jo kaapissa viikattuna omissa kasoissaan ja vieläpä kokojärjestyksessä. ;)

Nyt viimeistään sen alkaa tosissaan huomaamaan, että on raskaana. Rennietä kuluu 5-6 päivässsä (eli aina kun syö), esikoisen leluja ei enää pysty ihan noin vain nostelemaan lattialta, 10kg:n painoista tyttöäkään jaksa enää pitää sylissä edes paria minuuttia, jos seisoo ja vaikka mitä kaikkea muutakin ärsyttävää. Odotan kauhulla heinä- ja elokuuta.. Issiaskipu on onneksi nyt taas helpottanut, mutta tiedän että se vielä palaa kunhan vauva laskeutuu alemmas.

Reilun 2 viikon päästä sitten viimeinen reissu meillä kolmestaan, kun lähdetään Ikeaan ja Korkeasaareen. Siitä kuukauden päästä onkin tiedossa festarireissu. Tänä vuonna kun järjestetään Saimaa Open Air tuossa 15km päässä ja äitini lupasi tulla vahtimaan tyttöä, jotta päästään miehen kanssa katsomaan Scorpionsia ja Stratovariusta. Sitten seuraava kahdenkeskeinen hetki on ehkä ensi kesänä..

Hih, hassua että te suunnittelette pinniksen kokoamista tai olette sen jo valmiiksi laittaneet, kun mä vasta mietin sen PURKAMISTA. Esikoinen nukkuu siinä vielä meidän huoneessa, mutta kovasti on suunnitelmissa siirtää hänet lastensänkyyn omaan huoneeseensa tämän kuun aikana. Eilen nukahti sinne ekaa kertaa! En mä muuten sitä pinnistä purkaisi, mutta ajattelin että kun vauvan tulo on joka tapauksessa hänelle shokki, niin ettei tulisi sellaista tunnetta että uusi tulokas vie hänen sänkynsäkin... Jos vaikka ehtisi unohtaa pinnasängyn ennen uuden tuloa.
Sairaalakassista Moon taisikin sanoa olennaisen. Minullakin oli viimeksi liikaa vaatteita mukana: sairaalassa ollessa en muistanut koko meikkaamista ja laahustin vain sairaalakuteissa, se kun oli helpointa ja mukavinta. Ja vauvakin käytti sairaalan vaatteita. Tämä on tietysti mielipidekysymys: jos on väliä sillä miltä näyttää, niin sitten kannattaa ottaa tietysti omia vaatteita mukaan. Mä vaan ihmettelin vauvaani, ja ainoa missä vähän kurtistin kulmiani oli ne synnytyksen jälkeen pitämäni ihan järkyttävän kamalat verkkoalushousut, joissa oli kunnon vaippa sisällä (joka toki näkyi verkon läpi). Mutta eipähän mennyt omat housut likaiseksi ja (iso) paperivaippa oli parempi haavojen paranemiselle kuin hiostava ohut kuukautisside... Eikä siinä seksiä tullut todellakaan kaivanneeksi kuitenkaan. :D Peruspesuaineet (naama ja shampoo), dödö, alusvaatteita ja mukavat kotiinlähtövaatteet sekä mulle että vauvalle (mä kyllä taisin lähteä samoissa kuin tulinkin) tarvitaan. JA puhelimen laturi ja kamera JA kameran laturi!
Voi kun jäi niin hyvä fiilis viime kerrasta, nyt kun sitä mietin, toivottavasti tällä kertaa menee kaikki yhtä onnellisesti.....!!! Silloinkin oli kesä....

Nyt väsyttää. Valvoin melkein koko viime yön, kun esikoinen heräsi omassa huoneessaan yhden jälkeen, ja tuli sitten meidän väliin pyörimään - en pystynyt jäämään nukuttamaan takaisin uneen omaan sänkyynsä, kun äkillinen riuhtaisu unesta toiseen huoneeseen sai vatsan juilimaan melkoisesti. Kun lopulta nostin tytön pinnikseen neljän jälkeen (kun mies ei tajunnut sitä tehdä, sekin nimittäin jo vähän tuntuu mahassa), niin enpä sitten enää saanutkaan unta! Sen sijaan väsyneenä ja kiukkuisena riehuin miehelle aamulla. Juujuu, pitäis osata pitää suu kiinni välillä, huoh. Avaudun ärsytyksistä tuolla ärsytyspalstalla vielä jos muistan mistä oikein kiukkusin... asioita oli monta ja suunnittelin yöllä niistä kirjoittavani mutta juuri nyt en ihan muista.....

Tänään oli myös neuvola. Painoa on tullut kamalasti (+700g/viikko!!!), mutta detaljeista lisää neuvolakuulumisissa. :) Kaikki ok siis, paitsi Hb 112...

Ai niin, kestoista. Mulla oli vakaa aikomus käyttää niitä esikoisen kanssa, mutta NYT vasta olen alkanut kokeilla. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :) Katsotaan jos saisin kakkosen kanssa ne heti käyttöön, ainakin yritän. Ne oli silloin viimeksi alussa vaan niin isoja kun vauva oli niin pieni..... <3
Nia, suonenvetoihin suosittelen magnesiumia! Ne on niiiiiin kamalia yöllä. Mullakin vetää pohkeista ja joskus jalkapohjista. En ole magnesiumiakaan ottanut kuin pari kertaa, mutta heti on auttanut.

Meillä ei aiota kestoilla ainakaan tämän ensimmäisen lapsen kohalla. Syksy tulee muutenki oleen aika haastava (pieni asunto, talonrakennushommat pahasti kesken) ja vauvanhoito vielä ihan lapsenkengisä. Tekis ittelle syksyn vielä tosi paljo hankalammaks, jos yrittäis väkisin kestoillaki. Nostan kyllä hattua niille, jotka siihen hommaan ryhtyy!

Sonja09:  Meillä esikoinen saa pitää pinniksensä kun ostettiin pienelle oma <:)  Itseasiassa lähinnä sen takia, että pysyisi siellä sängyssä :D  Meillä kun ei lasta erikseen nukuteta vaan saa ottaa unen itekseen siellä pinniksessä.  Jos sen jo oikeaan sänkyyn siirtäisi niin sitten pitäisi olla siinä vieressä vahtimassa (poika melko vilkas tapaus siis...) ja vauva olisi sen aikaa oman onnensa nojassa.  Mua jopa kauhistuttaa ajatus että toi pikkumaratoonari täytyy joskus siitä häkkisängystä vierottaa :D  Se on ainoa paikka missä se vielä pysyy suht' paikoillaan X)

Täällä on toistaiseksi iskias kadonnu jonnekin!  Toivottavasti pysyy tipotiessään!  Närästys on kyllä taas alkanu olla melko ahkeraan kuvioissa :(  Ja kumartelu ei tosissaan tee hyvää!  Melko hankalaa alkaa olla palikoiden kerääminen sohvan alta...  Just ilmoitin tänään miehelle että jahka elokuu koittaa niin imuroinnista tulee miesten homma.  "Aha" totesi hän.  :)

Tänään käytiin perheen voimin uimassa itekseen kun vauvauinnit loppui toukokuuhun.  Ne ohjatut ryhmät ovat olleet hallin terapia-altaassa jossa syvyyttä on kuitenkin reilu metri.  Nyt oltiin lasten altaassa joka oli syvimmillään 70cm...  Pikkasen hankalaa tämmösenä mahataapertajana siellä kyykyllään uittaa lasta...  Muuten oli kyllä kivaa.

Sen verran muuten puolustan noita kestovaippoja että se on melko vaivatonta kun siihen tottuu!  Mutta mä en ole mikään käännyttäjä tai saarnaaja, mun mielestä jokainen saa tehdä niin kuin on omalle perheelle luontevinta :)

Plääh...  On nyt sentään toi tasan 30 koossa.

Ärsyttää nyt vaan kun mies tuli kerrankin ajoissa kotiin ja itse ehdotti että tehtäisiin jotain yhdessä koko perhe.  No se meni sitten päiväunille ja nousi vasta äsken ja ei sitten mene jakeluun ettei lapsen kanssa enää tässä vaiheessa kannata lähteä yhtään mihinkään kun sillä on ihan just iltatoimet edessä :/  Ehdin jo ite innostua että kerrankin tehtäis jotain niin kuin muutkin perheet mutta ei niin ei.  Vaan mistäs toi ukko vois tietää miten ton lapsen kanssa ollaan kun ei se sen kanssa arkea vietä.  Tai joo, sijaitsee saman katon alla mutta jää niin olemattomaksi se lapsen kanssa oleminen.  Ei vaan huvita nyt sitten tehdä enää yhtään mitään kuin murjottaa :(

Sekin ottaa päähän, että mies eilen siellä uimahallissa ja myöhemmin puhelimessa julisti joillekin kavereilleen kuinka tämän muksun jälkeen otetaan kyllä kaikki mahdolliset ehkäisyt käyttöön.  Ikään kuin nää lapset ei kumpikin olisi suunniteltuja :O  Ja vituttaa myös se että se ikään kuin yksinoikeudella on näköjään päättänyt että lapsiluku oli sitten täynnä.  Ollaan puhuttu miehen kanssa aikasemmmin että kattoo miten pärjää kahden kanssa ja harkitaan sitten sitä kolmatta.  Näköjään mies on itekseen sitten päättänyt ettei sitä tule.  Voi olla että mäkin oon samaa mieltä sitten kun lapsia on tosiaan helmoissa kaksi, mutta epäreilulta tuntuu, että toinen on päättänyt asian yksin ja julistaa sitä vielä ulkopuolisille edes keskustelematta mun kanssa.

Että terveisiä vaan täältä oman navan ympäriltä...

Moon: hah, miten kuulostikin niin tutulta toi miehesi vuodatus kavereille lapsimäärästä ym...
Meillä se vaan menee näin: minä olen hankkiutunut raskaaksi ihan itse, hänellä ei ole asiaan mitään osaa eikä arpaa... Pilleritkin lopetin kuulemma kysymättä häneltä...
Tätä tarinaa kerrotaan kavereille yleensä parin kaljan jälkeen, huumorimielessä, mutta kyllä se silti loukkaa tosi paljon kuin tosiasia on kuitenkin ihan päinvastainen. Pikkusen meinasi naurattaa kun sain äitiysrahapäätöksen Kelalta ja kerroin miten paljon paivärahaa saan. Heti oltiin suunnittelemassa perään toista ja kolmattakin kun hänen mielestään se summa on yllättävän hyvä... Rahantuloahan ei voi estää

Mulla alkoi sitten vihdoin LOMA! Yli kahdenkymmenen vuoden odotus palkittiin ja mulla on koko kesä vapaata. Pakko myöntää että töissä en olis jaksanut enää yhtään pidempään. Maha on kasvanut jo sen verran ja noussut painamaan kylkiä ja vatsalaukkua että tietyt työt olivat tosi tuskaisia. Vein työkavereille läksiäiskakun ja san lahjaksi "eloonjäämis-pakkaukse"n, suklaata, liivinsuojia, ensitutti, muumi-dvd ym.ym.
Maanantaina alkaakin sitten 31. viikko ja silloin mulla on neuvola. Mun oma th onkin paikalla vasta heinäkuun loppupuolella ja käyn toisella th:lla nämä vajaat pari kuukautta. Toivottavasti olis yhtä kiva kuin oma...

Viime viikolla sain sen äitiyspakkauksen ja viime vuoden mallia oli vielä. Eipä siinä, ihan kivoja oli vaatteet ym. Paremmin en vielä ole tutustunut sisältöön, pitäis varmaan kohta purkaa se ja pestä vaatteet. Pinnasänky ja rattaat ovat vielä edellisellä käyttäjällä, mutta eiköhän me nekin saada kohta puoliin. Turvakaukalo telakalla on edelleenkin hankkimatta. Vaatteita olen ostanut vasta tosi vähän. Pitäisköhän mun alkaa orientoitumaan tähän vauvan tuloon ihan oikeasti... Tuntuu että ole tosi myöhässä kun osalla tuntuu olevan jo kaikki valmiina,,, Niin ja sairaalakassin sisältöä en ole vielä edes suunnitellut. Onneksi tämä palsta on olemassa niin saa vähän vinkkiä, mitä kannattaa ottaa mukaan...
Ja onneksi nyt on aikaa laittaa kaikki paikat kotona kuntoon ja hankkia kaikki loppu tarpeellinen tavara ja vaatteet.

Kestovaippoja ajattelin ehdottomasti kokeilla, ainakin kotioloissa. Ekat viikot menee varmaan ihan yleisesti sen vaipanvaihdon opetteluun ja silloin käytän kertakäyttöisiä, mutta kun se alkaa sujumaan kunnolla ja pääsee muutenkin vauva-arjen rytmistä kiinni, kokeilen kestoja. Pitää sitten katsoa miten toimitaan esim. mökillä ja muuten kyläillessä.

Pientä hormoonimyrskyn poikasta on havaittavissa täälläkin... Olen normaalisti aika tasainen ihminen, mutta kun suutun se tapahtuu alle sekunnissa ja lepyn myös melkein yhtä nopeaa. Nyt on sitten on havaittavissa että suutun ja hermostun kotona kymmenen kertaa "verisemmin" ja sitä itku-potku-raivaria saattaa kestää koko päivän. Tänään on just sellainen päivä, mutta ei siitä sen enempää... Taidan korkata suklaalevyn ja siiderin (holiton tietty...), lösähtää sohvalle ja katsoa töllöstä jotain tylsää "miljonääriäidit" ohjelmaa

Hei ihan mahtavaa!!!!! Täällähän on erillinen vastausikkuna nyt.. OUJEE!!emoticon

Nia: Siis sehän menee ihan huippunopeesti.. ainaki sitten ku ollaan jo elokuussa..

Wilperille oikein hauskaa matkaa.. Taidat siellä jo ollakin.. Mä taas oon semmonen, et harkitsen miljoona kertaa ostanko vai enkö.. Pyörittelen eri vaihtoehtoja siellä kaupassa.. Ja lopulta päädyn ostamaan ihan väärän ja liian ison/pienen vaatteen.

Laukku: Hui mitkä uutiset.. Nyt vaan lepoa ja lepoa.. Ja toivotaan, ettei pikkunen hätäile tulollaan.. (tosin nyt jo isot mahollisuudet selvitä)

Mekään ei niitä kestoja käytetä. Tiiän, ettei hermot riitä.. Eli kertiksillä mennään..

Sairaalakassia en oo pahemmin miettiny.. josko kuukauden päästä alkais sitä kokoomaan.. Pesuvehkeet päällimmäisenä sinne.. Ja kotivaatteet.. Ittelle ja lapselle. Mies ei niitä kuitenkaan osaa kattoa.. Herkkuja varmaan mies osaa tuua.. Turussa ei enää pääse vierailemaan sairaalaan muutaku isovanhemmat ja lapset.. Isä tietenkin.. Ehkä ihan hyvä niin.. Saa siellä rauhassa olla..

Moon: Todella kurjaa.. Meilläkin äijä ei välillä tajua, että lapsen kanssa täytyy seurata sitä kelloa.. Haluis ite nukkua aamusin pitkään.. Sillon olis just kiva lähteä ulkoilemaan.. Ennen päikkäreitä.. Mullakin välillä oikeen työn ja tuskan takana, et saan äijän lähtemään meiän kanssa johonkin.. Nyt on alkanu vähän jo osallistumaan.. Tänään oltiin tuolla kauempaa puistossa kattelemassa lintuja.. Mut ei me siellä kauaan oltu, ku äijä puhus jo kotiin lähtemisestä.. Ja leikkipuistossa kun oltiin, istui mies kuulokkeet korvilla ja katteli ku mä juoksin pojan perässä.. No joo.. ehkä liioittelin.. välillä meni ite kanssa.. ehkä vaan näön vuoksi.. Toi lapsilukuki aika pyllystä.. Meillä vielä samat suunnitelmat.. 3-4 lasta haaveena.. Tosin aikataulusta eri mieltä.. Mies olisi heti kolmanne putkeen haluamassa.. Mä ehkä kahen vuoden taukoa.. Saas kattoa nyt.. Ikä alkaa ottaa pikkuhiljaa vastaan..

Täällä supistelut jatkuu.. Muutama kova supistus tulee päivittäin.. Silleen et saa oikeen ajatuksen kanssa hengitellä.. Inhottavaa.. Mut oon huomannu, et veden juominen helpottaa.. Eli muistakaa juoda!! Nestehukka lisää supisteluja.. Ainakin muistan lukeneeni näin..

Nyt syömään herkkua.. Taas kerran.. AAH.. kilojen tuloa ei voi estää..

että kun tätäkin foorumia pitää muokata ihan koko ajan... 

mie haluaisin kokeilla noita kestoja, mut tiedän  että tää mun innostus loppuu aika pian.
siks en haluais sotkee noita mitkä tuli äippäpakkauksessa. kun en tiiä kuiten tule käyttämään kauan.. 

Täällä ollu kans tämmönen suppari päivä, mie oon tosin käyny päivällä kolmisen tuntis shoppailemassa, en löytäny muuta ku tuulettimen(eipähän tule kuuma kesällä sisällä) ja pöytäliinan.

ens viikolla pääsis ikeaan, harmittaa kun ei ole rahaa ostaa sieltä mitä haluaisin, hoitopöytää ja kirjahyllyä olen lähinnä katellu.. 

pikkunen voi masussa hyvin, tänään on sadellu taas iskuja.. maanantaina olis uudessa paikassa neuvola, hiukka jänskättää.. 

Täälläpäin sairastellaankin sitten vatsatautia... Yök! Mulla on onneksi vielä vaan maha vähän kipeä, mutta voi olla ettei syömisestä tuu mitään. Nyt vaan toivotaan ettei tämä tästä pahemmaksi mene! :(

leluponi:  Pikaista paranemista!!!  Mahatauti on jotain ihan kamalaa...

siala:  Kokeile ihmeessä niitä kestoja, eihän se ota jos ei annakkaan :)  Voihan olla, että innostut sitten kuitenkin!  Ja niissähän imukyky tosiaan vaan paranee käytössä, eli jos päätät kestoilun lopettaa ja vaikka myydä vaipat niin ihan hyvän hinnan niistä käytettynäkin saa.
Ja kiitos ideasta, mäkin taidan mennä ens viikolla Ikeaan :)  Jos nyt ei muuta niin lounaalle pikkupojan kanssa :D  Oon kyllä hurahtanu siihen paikkaan eikä nyt oo hetkeen tullu käytyäkään.

Kutvonen:  Meillä on kestot ollu käytössä myös mökillä ja kyläillessä.  Mökillä on kakkavaipat huuhdeltu järvessä ja muutoinkin kaikki vaipat kuivatettu narulla ennen pyykkipussiin heittämistä.  Kyläreissuilla mulla on hoitokassissa aina muovikassi likavaipoille.  Tsemppiä kestoilun aloittamiseen!  Se saattaa vaikuttaa alkuun tosi monimutkaiselta (kun vaippatyyppejäkin on miljoona), mutta on loppujen lopuksi varsin yksinkertaista kun siihen pääsee "sisälle".  Meillä muuten yksinkertaisuus oli tärkeä ehto, että saadaan ukko mukaan kestoiluun, ja siksi valittiin taskuvaipat.  Laitan ne aina pyykin jälkeen valmiiksi koriin, joten ei tartte kuin pukea päälle kuten kertiksetkin.  Ja ukko innostu :)

Tänään on onneksi parempi päivä, sain eilen ilmeisesti murjotettua tarpeeksi <:)  Ehkä mun ei tarttis sitä lapsilukuakaan niin stressata, miehellähän saattaa muuttua mieli siinäkin asiassa.  Ja mä luulen, että suurin syy siihen, että se tyytyisi kahteen muksuun, olisi se että mä olen niin pahantuulinen raskaana...  Ei tää varmaan miehellekään niin kivaa aikaa yksistään ole kun akka on naama näkkileivällä harva se hetki X)  Mutta tosiaan, viimeksi mies hoki sitä että varmana on ainut lapsi tai jos toista edes harkitaan niin joskus vuosien päästä.  Ja kummasti se alko kummallakin toista haluttaa perään kun vauva oli niin ihana! 

idaho:  Meillä ei ole ukko vielä vissiin kertaakaan ollu kahestaan pojan kanssa edes yhtä kokonaista päivää!  Ehkä itekin oottaa liikaa siltä, että osaisi ottaa asioita paremmin huomioon.  Vaan milläs se, eihän se tosiaan töiden jälkeen näe kuin pienen siivun päivästä.  Viikonloputkin on harvinaista herkkua kun nyt on mies olosuhteiden pakosta liki joka päivä töissä :(  Ja sen oon pistäny merkille, että mies ei tosiaan älyä vaikka ulkoilun päälle jos "vain ollaan" pihassa tai puistossa.  Sille on luontevampaa jos on jotain "ohjelmaa" esim. retki jonnekin jne.  No, eiköhän se isän rooli korostu mitä isommaksi lapset kasvaa.  Sitä odotellessa...

Onko muilla esiintynyt pahoinvointia selällään maatessa?  Ns. vena cava -syndrooma (vai miten se menikään).  Oon huomannu, etten enää pysty selällään juuri aikaa viettämään.  Onneksi nukun muutenkin kyljelläni/mahallani joten yöunia toi ei haittaa.  Pitää vaan muistaa neuvolassa, että kuunteluttaa sydänäänet kyljellään.  Sf-mitta on kyllä pakko ottaa selällään lojuen mutta siinä ei onneksi kauan mene.

Moon: Mulla on pahoinvointia selällään maatessa, närästystä oikeastaan, se tulee siinä asennossa niin ikävästi. Mutta ei mulla onneks mitenkään ylitsepääsemätöntä, että noi neuvolan selällään makaamiset onnistuu mm. kyllä. Sillain vaan, että aina kuitenkin mielummin hakeudun kylkiasentoon kun mahdollisuus on.

Vaipoista sen verran, että mä en kyllä jaksa kestovaippoihin ryhtyä. Harkinnassa kyllä oli koska ajatus on sinäänsä houkuttava, mutta siinä ei kuuleman peruusteella se rahasäästö oo mitenkään kovin huomattava, joten ei oo tarpeeks motivaatioo. Sen sijaan meillä ajateltiin yrittää ihan tällästä: http://www.kestovaippa.fi/vaipaton.htm
Tarkotus ei oo heti synnäriltä päästyä vaipattomaks alkaa, mut mahdollisimman aikasin kuitenkin, sitten kun tuntuu siltä et vauva vois olla valmis tommoiseen. Ehkä esim. muutaman kuukauden tai puolen vuoden iässä.. Aika näyttää. :) Lisää aiheesta löytyy googlesta hakusannalla vaipaton vauva.

Kuinka monet on jo hankkineet vauvalle vaunut? Me hankitaan varmaan sen jälkeen kun mies palaa ulkomaan matkalta, eli noin viikon päästä. Oon ettinyt netistä joka kolkan tai ainakin yrittänyt, ja kattellut kaupoista. Oikeastaan ongelma on se, että me halutaan yhdistelmävaunut kääntyvillä pyörillä, joita on käytettynä huomattavan vähän, ja se vähä mitä on niin hinta ei oo juuri uutta halvempi. Vauvantarvikeliikkeissä uutena ovat todella kalliita. Ja sitten tuolta: http://www.vaunula.fi/yhdistelmat.htm löytyis todella edullisesti, mutten tiedä uskaltaako tilata koska jos ne onkin sit "halppislaatua" esim. huterat.. Kun ei pysty mitenkään testaamaan etukäteen. :s Mihinkäs näistä vaihtoehdoista pitäis kallistua.. Uutena liikkeestä ehdottomasti haluisin koska ajattellaan vauvalle myös pikkuveljeä tai -siskoa lähivuosina, mutta onko se sit sen arvosta et voi vähän muista menoista nipistää? Ja kuitenkin noi hinnat on niin suuria, 699€ maksais sellaset mitkä kovasti haluisin..

Hei ja pakko ihan erikseen intoilla kun en tohon äsköiseen muistanut. Meillä on alkanut tuleva mummukin odottamaan, nimittäin mun äiti! :) Raskaus on vielä ihan alussa(n.5 rv). Ihan ekaa kertaa on siis mummuksi tulossa (niin kuin anoppikin). Voi jee, on niiiin kiva jutella äidin kanssa kaikkia vauvajuttuja, vaikka on siis ennenkin juteltu, mut nyt ihan uudesta perspektiivistä. :) Ja saa meidän pikkunen ittelleen kaverin lähisuvusta, vaan 6kk ikäerolla. On tää vaan niin hassua.. mut ihanaa! <3

Onnea Cilmille ilmeisesti uudesta sisaruksesta! :) Ihanaa varmasti kun voi äitin kanssa kaikkea jutella, meillä kyllä kans äidin kanssa jutellaan mutta äitin kommentit on valitettavan usein "voi en mää enään tommosia muista", nuorin lapsista nimittäin pikkuveljeni 18v. :D
Niin ja onnea myös vaunuetsintöihin toivottavasti löytyy hyvät!

Vaunuista me ollaan vaunut valittu ja huomenna anoppi laittaa tilaukseen ;) JES, lupasivat siis osan maksaa appiukon kanssa meidän vaunuita ja osa maksetaan ite. Ihanaa kun tietää ettei kokonaan tarvitse melko huimaa summaa maksaa (549e) ja uudet vaunut on nyt sitten kiva saada jos sitten säästäisi tulevillekkin ;) Eli meille siis tulossa tälläiset http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_241192_58801_13788_13608_-11_10____

Ainiin meinasin ihan unohtaa, että mulla oli ärsytysvalitus asiaa :D

Voi että tuo KELA on kyllä yks ihan sanonko mikä laitos. Ensinnäkin tosiaan päätöksissä yleensä kestaa miljoona vuotta, miehellä esim. asumistukipäätöksessä meni ainakin kaksi kuukautta. -.-
No nyt tänään sitten menin katsomaan omista Kelan tiedoistani, että näkyyhän siellä nyt että olen toimittanut paperit sinne (äitiyspäiväraha,äippäpakkaus ja sairauspäivärahahakemus). No olihan ne siellä ja olin ihan tyytyväinen.
Sitten katsoin, että kas täällä on joku uusi kohta ilmesynyt jossa lukee PERINNÄT. Katsoin sinne ja siinä vaiheessa meinasin kyllä ihan vähän ruveta kiljumaan ja huutamaan ja paiskomaan tavaroita. Siellä luki vuosilta 2004-2007 että olisin velkaa Kelaan MELKEIN KAHDEKSANSATAA EUROA liikaa maksettua Yleistä asumistukea ja tuen saajana olisi vielä kaiken lisäksi muu ruokakunnanjäsen. TERVE. Ollaan miehen kanssa tosiaan asuttu tasan vuosi yhdessä, vuosina 2004-2007 olen ollut tasantarkkaan alaikäinen ja mieheni myös joten kumpikaan ei ole tätä tukea saanut nuina vuosina. Sitten soittelin äitillekkin, että ovatko iskäni kanssa saaneet joskus ja vastaus oli ei ja eihän sen nyt muutenkaan minulta pitäisi olla perinnässä. No asia on nyt sitten epäselvä ja voin sanoa että VITUTTAA! Ja aion tasantarkkaan mennä huomenna heti aamulla Kelaan ja kyllä vaadin semmoset selitykset että!

:D Noniin kiitos, sainpas purettua ärsytystäni!

Laukku: Toivottavasti selviää helposti toi kela juttu.. Aika ärsyttävää.. Ihanat vaunutkin ootte saamassa. Meilläkin äiti lupaili, että maksaa osan vaunuista.. Mutta mutta.. Vaunut osittain tilattu jo ja käytössä jopa, vaan mistään maksamisista ei olla enää juteltu.. Rasittavaa.. Ei sillä, että vaatisin että äiti ja isä osan maksaisi, mutta kun ne sysää rahaa ihan hirveesti toiseen siskoon ja sen koiriin.. No joo.. Vali vali..

onnea cilmille pikkusisaresta(?)..

Moon: Itellä ei ole pahoinvointia selällä maatessa.. Muuten kyllä nyt on ollu.. En tie mistä johtuu.. Ja onneksi nyt jo sulla parempi mieli. Se on hyvä mennä aina tilanteen mukaan tossa lapsiluvussa.. Mies voi tosiaan muuttaa mieltä.. tai sitten itselläkin voi mieli muuttua.. Olen ite koittanu miehelle sanoa, että katotaan nyt millainen se toinen tulokas on.. Ku esikoinen oli kyllä niin helppo tapaus (ainakin näin jälkeenpäin mietittynä).. Tästä toisesta ei tiiä.. Voi olla se kolmen kuukauden koliikki ja muut vaivat.. Meillä mies yllätti eilen ja lupasi lähteä ulos pojan kanssa kahdestaan.. (nyt oikeesti alan epäilemään, että äijä lukee näitä juttuja täältä).. Tosin soitteli sitten puolen tunnin päästä ja kysyi voivatko jo mennä kotiin.. Olin itse kaupassa.. No, hetken aikaan ne siellä vielä oli..

Supistukset vähentyneet.. (nyt tosin alkoi heti supistamaan).. Perjantaina ois lääkäri taas.. Kattovat kuulema kahen viikon välein kohdunsuun tilanteen.. Viikolle 34 asti.. Silloin saa sit ilmeisesti vauva tulla maailmaan jos on tullakseen.. Tietääkö joku, onko uudestisynnyttäjille se synnytystapa-arvio?? Voiko tää alakerta olla muuttunut edellisestä?.. Mietin vaan, et jos mulla nyt viikoilla 32 ja 34 lääkäri.. ja sitten se synnytystapa-arvio viikolla 36-37.. ni ei varmaan sit oo neuvolaa.. Ja ku haluisin nyt ihan tosissaan puhua tästä mun uudesta synnytyspelosta.. Pelkään nyt vieläki enempi, etten tuu saamaan sitä epiduraalia.. Tai siis nyt on alkanu se kipu pelottaa ihan mahottomasti.. Ois ehkä kiva jutella siitä..

Eilen kaivoin vanhoja vauvanvaatteita.. löysin kolmet(!) talvihaalarit kokoa 68!! Yhet kirpparilta ostetut.. (äippäpakkauksen), yhet äippäpakkauksesta ja yhet äitin ostamat.. Yksiäkään ei taiettu käyttää. Ny harmittaa.. Ja nei äitin ostamat on kalliit reimat.. Nooh.. Josko tällä uudella tulis niitä käytettyä.. Ja muut vois laittaa kiertoon..Olkaa siis varovaisia noissa hankinnoissa..

Nyt pitäis kiikuttaa poika mummille..

Hauskaa maanantaita.. Ja hellettä riittää!

Takaisin