Kesäkuiset keskustelut

Niin mullekin sanottiin, kun ekan kerran soittelin, mutta toisin olivat kuitenkin tehneet.

Paljolti vissiin riippuu työnantajastakin. Oon kuullut, että joissakin paikoissa työntekijä on saanut itse valita ajankohdan jolta tuo 6kk otetaan. Ei se kelan nainenkaan mitään sanonut tuohon. Kysyi vaan, että koska oon jäämässä äippälomalle ja sitten sanoi, että "jaa täällä on ilmoitettu sulle jo tulotkin 6kk mukaan"..
 
Mä saan äitiysloman alkuun palkan jämät ja sairaspäivärahaa sitten, ja työt alkoi täysillä tunneilla vasta huhtikuussa, joten en saanut sitten edes sitä 3kk täyteen hyvällä palkalla mikä oli se absoluuttinen minimi. Viherala, osa-aikainen työsuhde, sairaslomaa, ei tarvetta maksaa sairasloma-ajan palkkaa kovin pitkään kun työsuhde alkanut vasta, jne, tarviiko sitä sen paremmin perustella?

Niin ja kerrottakoon vielä että minulla oli 2011 erittäin hyvät tulot vaikka olinkin opiskelija :smiley-angelic003 Ei ollut vapaa-ajan ongelmia, kotona olin vain nukkumassa ja muuten sitten koulussa tai töissä.
 
Nää Kelan kanssa asioinnit on niiiiiiin tylsiä, jos vähänkään on mitään epäselvyyttä, ja yleensähän aina on. Mutta, kyllä me niistä selvitään!!

Lämmintä ja rauhallista juhannusta kaikille! Me vietetään se "suurperheen" voimin ihan kotosalla, tänään ajateltiin isännän tytöt käyttää Lintsillä, mutta siinä on kaikki suunniteltu ohjelma.
 
Turussa asioivien kannattaa ehdottomasti mennä varissuon kelaan, jono on max 20 min ja henkilökohtainen palvelu on ystävällistä japerusteellista.
 
Ite ku vein kelalle hakemukset toukokuun alussa, sanoi se täti siellä että vielä pitää sen kuun palkkalaskelma odotella. Palkka tulee meillä kuukauden jäljessä niin siksi sitten täytyi odotella. Ite käsitin, että tulot siis katsotaan juurikin ajalta 1.12.2012-31.5.2013. Päätöstä ei oo vielätullut joten en kyllä varmaksi voi sanoa, mutta näin ainaki minua opastettiin...
 
Ahaa, aika jännä. Mä oon kanssa toukokuulla laittanut tuon hakemuksen menemmän, että onkohan se syy sitten siinä. Ottaakohan ne automaattisesti sen 6kk siitä, kun tuo hakemus on saapunut..? Tosi jännä kyllä, että ensin sanotaan ajankohdaksi 6kk ennen äippälomaa ja sitten kumminkin jotain muuta tekevät.. Onneksi tuli soitettua sinne kelalle..
Eipä tässä muuten mitään hankalaa ole, kunhan vain saan sieltä koululta jonkun palkanlaskijan tms. kiinni. Toivottavasti siellä ei oo kaikki jo lomalla..
 
Minulle Kelassa sanottiin, että lasketaan 6kk palkat ennen äippälomaa. Eli 6kk taaksepäin viimeisimmästä työpäivästä minkä teen ennen lomalle jäämistä. Teen sijaisuuksia ja nyt työttömänä, joten jos ei tule enää töitä niin viimeisimmästä työpäivästä 6kk taaksepäin ja jos tulee vielä päiväkin töitä niin siitä 6kk taaksepäin. Huolimatta siitä, että jos teen vielä syksymmällä päivän töitä niin työpäiviä joiden mukaan lasketaan tulee paljon vähemmän, koska nyt ollut pari kuukautta työttömänä. Jos lasketaan tämän hetken viimeisimmästä työpäivästä 6kk niin olen ollut melkein tauotta töissä... Ja hakemuksen tosiaan tein jo valmiiksi, mutta nuo 6kk palkat pitää toimittaa sitten syksymmällä vasta Kelaan.
 
Minulle Kelassa sanottiin, että lasketaan 6kk palkat ennen äippälomaa. Eli 6kk taaksepäin viimeisimmästä työpäivästä minkä teen ennen lomalle jäämistä. Teen sijaisuuksia ja nyt työttömänä, joten jos ei tule enää töitä niin viimeisimmästä työpäivästä 6kk taaksepäin ja jos tulee vielä päiväkin töitä niin siitä 6kk taaksepäin. Huolimatta siitä, että jos teen vielä syksymmällä päivän töitä niin työpäiviä joiden mukaan lasketaan tulee paljon vähemmän, koska nyt ollut pari kuukautta työttömänä. Jos lasketaan tämän hetken viimeisimmästä työpäivästä 6kk niin olen ollut melkein tauotta töissä... Ja hakemuksen tosiaan tein jo valmiiksi, mutta nuo 6kk palkat pitää toimittaa sitten syksymmällä vasta Kelaan.


Näin mäkin sen olin ymmärtänyt, sanottiin sekä työnantajan toimesta, että kelalta, mutta silti kelalle oli viime viikolla saapunut vanhempainrahahakemukseen liittyvä tuloselvitys. Sinänsä mua ei haittaa, koska joudun luultavasti olla saikulla äippälomaan asti ja olen nyt jo kelan sairauspäivärahalla, kun oon viimeksi ollut töissä vappuviikolla, että paremmat rahat saan nyt tuon selvityksen mukaan.. Oliskohan tuo mun kelan sairauspäiväraha sitten syyllinen tähän tilanteeseen. Jos ne on työmaalla hoksannut tuon ja ovatkin lähettäneet tulot ennen tuota kelan rahalle joutumistani..?
 
Kesäloma on puolivälissä, vielä 2 viikkoa jäljellä. Aloitin tänään vähän pöytälaatikoiden tyhjennysoperaatiota. Mun pitäisi luovuttaa työpöytäni (jota tosin oon käyttänyt vain tavaroiden säilytykseen) miehelle, jonka isompi työpöytä saa lähtöpassit. Ei ole helppoa tuo tavaroiden säilytys olemattomissa säilytystiloissa, mutta pitää yrittää. Onneksi siellä on poisheitettävääkin. Tuon jälkeen pitäisi sitten raivata vaatehuonetta. Meillä siis on pieni vaatehuone ja pari kaappia, mut ei muuta. Ja tavaraa enemmän kuin laki sallii.

Mies pitäisi myös saada vastaavanlaiseen hommaan. Ongelmana on, kun sillä on toisena projektina roikkuvia opintoja, jotka pitäisi nyt saada valmiiksi. Eikä kumpikaan projekti tunnu edistyvän... :S Mut katsotaan nyt.

Jokos muilla mahdolliset kodin järjestelyt on tyydyttävässä vaiheessa?

Itse haluaisin nyt saada edes jonkin verran valmiiksi tässä loppuloman aikana, kun töitten jatkuttua heinäkuussa tuskin jaksan tehdä mitään, ja ei sitä tiedä pystyykö äippälomallakaan enää tehdä mitään kun en ole ehkä niitä vaivattomimpia raskaustapauksia.
 
Makuuhuone aiheuttaa kyllä päänvaivaa. Pitäs se pinnasänky saada että pääsee kunnolla miettimään miten mikäkin asettuu... työkaverilta piti saada muttei homma oikein edisty ku en oo siitä mitään kuullut, varsinkin nyt kun olen jäänyt pois töistä. Tekisi mieli vaan käydä hakemassa IKEAsta uusi niin olisi samaa sarjaa muiden makuuhuoneen kalusteiden kanssa :biggrin Äitikin lupasi sen maksaa lahjana mummouttamisesta.

Muuten on hyvin mennyt, sälekaihdin-firma tulee tänään mittaamaan ikkunat, tulee sekin ikuisuusprojekti vihdoin hoidettua, jee! Vauvan tekstiilit on vihdoinkin saatu valmiiksi pestyä ja lajiteltua, hyvä niin, kun meillä pesukoneen luukku aukeaa väärin päin tän mahan kannalta ja koneen täyttö ja tyhjennys on ollut vähän huhkimista kun keuhkot aina kasassa kun kumartelee, ja vaikeustaso nousee päivä päivältä.
smiley-chores003
 
Meillä edelleen odotellaan remonttia valmistuvaksi, jotta pääsisi laittamaan tavaroita paikalleen. En ole sitten vielä viitsinyt mitään pestäkään, kun jatkuvasti on kitti- ja puupölyä ympäriinsä. Muuten ei remontin pitkittyminen harmita laisinkaan, mutta välillä tekisi mieli just noita vauvan tavaroita ja laitella..
 
Mulla on myös projekti menossa, serkku muutti tänne maaliskuun alussa, nyt se muuttaa pois ja tämä aiheuttaa taas tavaroiden siirtämistä. mm vaatehuone (elfan hyllyt) on siirretty nyt kahteen kertaan. Tavaraa on mennyt kierrätykseen ja roskiin ihan uskomattomia määriä. Pelkästään vaatekierrätykseen meni 9 jätesäkkiä. No onpahan tullu siivottua perusteellisesti :D
Mä hypistelen vauvan vaatteita ja noita pieniä vaippoja lähes päivittäin. Pienet vaipat ja villakuoret on vaan niin ihania. Villahaousuja sain just lisää useat ja itse on tullu neulottua aika monet, eli niistä ei pitäis kyllä tulla pulaa :)
Mulla on tänään ultra jossa tarkistetaan ton vanhan sektioarven kestävyys.
Meinaavat että nekivut olis siitä arvesta. Mulla on sektion jälkeen ollut yks normi raskaus ja alatiesynnytys, ja kaikki meni sillon hyvin, mutta nyt tuo vauva on vaaterissa tuolla mahassa ja potkii kylkiin. Nuo alimmaiset kylkiluut sattuu aina välillä. Kaikki muut raskaudet on menneet niin että sattuu keskeltä ylhäältä noi kylkiluut kun kohtu on venynyt niin ylös.
Sit lonkat on alkaneet ilmottaa että kyljelleen nukkuminen ei oo hyvä juttu. Mulla on neljä tyynyä ja kolme peittoa erilaisilla sykkyröillä sängyssä , ei siihen enää mies edes mahtuis =D

Tosta äitiysrahan laskemisesta tuntuuolevan monta eri käytäntöä. Kyl olis ihanaa jos meille kaikille osuis sellanen täti/setä joka laskis sen meille kullekin parhaalla mahdollisella tavalla.

Miten noi vauvan vaatteitten värit. Luin yhden kommentin että pakkaus oli kovin poikamainen? Oliko teidän mielestä? Kun mä tykkäsin että sopii molemmille. Pikkasen kun ostaa omia, esim pinkin tai vaaleanpunaisen bodyn niiden sinisten housujen kanssa, ja kiva rusettijuttu päähän niin menee hyvin myös tytölle.
Mulle on "jotenkin ihmeellisestikertynyt" ruskeeta ja oranssia tänne, pehmeääkin pehmeämpää joustofroteeta metsolalta ja muutama ihan oikea retrojuttukin. Kerroinko jo aiemmin että ostin paketin missä oli vuoden 1977 äp makuupussi? Oon ettinyt sitä ihan tuhottoman monta vuotta. Nyt mulla on meidän kaikkien äp peitot ja makuupussit tallessa. Samoin poikien sairaalasta kotiutumis vaatteet. Vanhin täyttääkin kohta 18 vuotta. Ajattelin sen antaa sillon synttärilahjaksi. Vai pitäiskö odottaa että täyttää 21...

Do dii.Siellä on ihanan viilee ilma!
Ai niin, meille kuoriutui juhannuksen aikana tipuja :Heartred
Ei niitä viel eilen ollut kun kaks mutta toinen silkkikana hautoo vielä, ja mun mielestä sieltä kuuluu piipitystä, ja sit yks hopeanharmaa maatiaiskana hautoo myös. Toivottavasti tulee monta kanatipua. Kukotkin on ihania mutta ne pitää siirtää ajasta ikuisuuteen kun tulevat sukukypsiksi...

Näkisköhän siellä ultrassa tänään että onko se pippeli vielä paikoillaan...
 
Kattelin tota ikean pinnasänkyä, hinta ois ny 100e. Siinä sais laidan pois ja vaihdettua matalaan laitaan, menis vähän pidempään. Mutta tosiaan ollaan kaverilta saamassa käytetty sänky, joten kannattaako tohonkaan investoida. Ja aloin jo miettiin että tarviiko sitä matalaa laitaa, mitäs jos seuraava pinnasängyn tarvitsija onkin jo tulossa :wink Hankinnat jää edelleen heinäkuulle, remonttia täälläkin vaan pukkaa. Alemyynnistä vois tietty käydä vähä kattomassa vaatteita...
 
Onko toi pinnasänky gulliver? Me ostettiin se ja, kun siitä ottaa sen toisen laidan pois niin sitten siihen ei tuu enää laitaa ollenkaan vaan on täysin avoin.. Siihen tulee vaan semmoinen kapea laudan pätkä tukemaan rakennetta.. Mä oon suunnitellut sen sitten sellaiseksi lasten sohvaksi ku ei enää sänkynä mee..
 
Mua kiinnostaisi tuo ruskea Sundvik, kun meillä on sen värisiä muitakin ikea-kaluja. Tai sitten musta. Gulliver olis kanssa ihan jees, mutta jotenkin se tuntui musta aika hepposelta. Tai jotenkin sieluni silmin näin vihaisen taaperon siinä sängyssä heilumassa ja rynkyttämässä sen seinästä läpi :biggrin Mut kai se uhmaikäsen voima siirtää vaikka kivestä tehdyn sängyn jos tahtoo? Pitää joku päivä käydä kattelees siellä, en oo käyny pitkään aikaan. Onneksi kyseinen putiikki on 3km päässä.
 
Musta taas toi gulliver oli kaikista tukevin noista missä päädyt on avoimet. En halunnu semmosta mistä ei näy joka suuntaan. Meillä on jo kasattunakin se ja hyvin kun kiristi niin ei kyllä heilunu yhtään mihinkään.. :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Asiasta viidenteen... parina viime päivänä (nyt rv 27+3) vauvan potkut ovat alkaneet tuntumaan entistä selvemmin. Lauantaina ihmettelin, että mitä kummaa nyt tapahtuu kun tuntui, että koko maha heitti volttia ja se voltti kesti ainakin pari sekuntia. Todennäköisesti vauva kääntyi tai vaihtoi paikkaa. Oli aika uskomattoman tuntuista :) Ilmeisesti vielä on aika hyvin tilaa heitellä voltteja, mutta miltähän nämä potkut yms. tuntuvat sitten viimeisillä viikoilla?
 
Täälläkin mennää masussa voltteja. :) Mulla lopussa tuntu siltä että kylkiluut oikeesti murskaantuu kun poitsu potki menemään... :D se oli aika inhottavaa jos ajo autolla. Mutta kyllä ne kestää! Tän uuden tulokkaan liikkeet on kyllä jollain tasolla ihan eri olosia kun esikoisen. Hauska huomata, pitää se vaan paikkansa että ei pidä verrata liikoja. :)
 
Alkaa jännittää, mihin asentoon tämä lapsi jää, kun on alkanut vaihdella niin kovasti. Ennen tuntui olevan aina pää alaspäin silloin kun ei muuten vaan tehnyt kuperkeikkaa. Nyt viihtyy pitempiä aikoja myös jalat alaspäin ja kokonaan sivuttain, "Minulla on vauva poikittain!"
 
Joo, melkosia voltteja vissiin välillä heittelee ja tuntuu että yrittää punkea vatsasta läpi. Supistuksia edelleen, mutta tuossa mietiskelin itsekseni että onko kaikki vatsan kiristelyt supistuksia vai onko se juuri tuota että vauva punkeaa itseään jotain nurkkaa kohti. Tiiä sitten, mutta tänään on menoa riittänyt, koko iltapäivän on jonkinmoinen myllerrys ollu käynnissä. Kohta syömään, eiköhän siitä saa taas vähän lisäpotkua :)
 
Takaisin
Top