Kesäkuiset keskustelut

Minä oon miettiny ihan samaa. Monenlaista liikettä, potkua ja myllerrystä on jo tuntunut, mutten vielä oo hahmottanu oisko joku niistä hikka. Miltä se tosiaan tuntuu?
 
Hikka on sellanen kun vauva nytkyy samaan kohtaan monta -siis tosi monta- kertaa peräkkäin. Se hikka tulee vauvalla muutaman sekunnin välein, ehkä n.5 sekunnin. Se ei ole yhtä kova liike kun potku tai kääntyminen vaan vähän niinkun tömähdys tai tökkäys.
 
Meillä täällä myös ollut noita neuvolakäyntejä aika tarkkaan 4 viikon välein. Olen kerran tavannut lääkärin neuvolassa ja maanantaina on toinen lääkärikäynti. Ulrtia on ollut se np- ja rakenneultra, ja sitten ollaan niissä uä-kontrolleissa käyty kaksi kertaa kunnallisella ja kerran yksityisellä. Yksi uä-käynti vielä ainakin tiedossa. Olen ihan tyytyväinen, minusta riittävästi näitä neuvolakäyntejä. Tässä kuussa alkaa myös meidän kunnan perhevalmennus, kolme kertaa ja sitten on erikseen synnytyssairaalan järjestämä synnytysvalmennus. En ole erityisen kiinnostunut noista perhevalmennuksista, ja jos töissä jatkan (mitä epäilen) niin en edes kahteen kertaan pääse.. No, katsotaan. Mutta ehdottomasti haluan käydä tuolla synnytysvalmennuksessa!
 
Se hikka tuntui juuri tuolta miltä Kuudes kuvaili :) erilaista rytmikästä liikettä, nykyisin kuvaan vauvan myllerrystä että se tuntuu aivan kuin iso kala uisi masussa. Potkut saakin koko masun heilumaan! Nii se poika siellä kasvaa ja tulee vahvemmaksi.

Mulla tiheni nyt nuo neuvolakäynnit kahden viikon välein tehtäväksi. Jaiks, loppu lähenee :)
 
No kyllä mullakin/meilläkin tai miten sen nyt ottaa on ollut noita hikkoja sitte. En oo kans tienny millasta sen pitäis olla, mut kun kuudes kuvaili niin heti osu ja uppos.. :grin Sitte näitä koko mahan hyllyttäviä myllerryksiä on päivittäin. Helluusta, kun oon menossa nukkumaan niin kaverilla on aina asiaa ja aamulla, kun herään niin ei mee kauaa, kun kaveri herää ja sitte sillä on taas asiaa.. :grin

Nii ja oijoi.. Mulle tuli kelalta nyt kirje, että äippäpakkaus olis matkalla. Päivätty 11.6, joten sehän voi tulla vaikka ens viikolla jo.. :happy093

Sitte pitäis hakea elloksen paketti matkahuollosta ja sais alkaa taas vauvanvaatepyykille.. smiley-chores003 Oli muuten hyviä ne pesupähkinät. Hyvä pesutulos tuli ja tuoksukin oli ihanan raikas. En muista missä ketjussa niistä oli puhetta.. Pyykki oli vielä pehmoistakin. Saatiin postista pari näytettä semmosista värinpoistoliinoista ja mähän semmosenkin sitte nakkasin pyykin sekaan, kun oli vähän sekaväristä pyykkiä (kirpparivaatetta niin ei pitäis kai hirveesti väriä enää irrota..) Se liina oli ihan musta! Ja kaikki valkoiset värit kirkastu ja muutkin värit pomppas esille hyvin. Eli niitä lisää.. :D Tossa linkki https://www.karkkainen.com/webapp/w...irdLevel=20539&categoryId=20539&searchMethod=
Ja mitä tosta laborantin ammattitaidolla ymmärsin niin ei sisällä kemikaaleja, että pitäis olla turvallinenkin vauvapyykille.. :downtown

Sitte vielä, kasasin eilen ihan ite vauvan pinnasängyn ja sitte loppuun hoitolipaston, joka aloitettiin miehen kanssa toissapäivänä ja voi vitsit, että ne näyttää nyt kivalta tuolla vierekkäin. Haluttais jo laittaa lakanat ja pehmusteet ja kaikki tonne sänkyyn, mut taidan viikata vauvan pikkuvaatteet lipastoon ja isommat vaatteet vaatekaappiin nyt aluksi.. Saa muuten pian kaikki pestä uusiksi, kun ehtii vielä kolme kuukautta pölyyntyä tuolla.. :rolleyes: Sitte haluttais ostaa jo kaikkia tarvikkeita, että sais järjestellä lisää hoitolipaston laatikoita.. :happy090 Ja jostakin pitäis löytää semmoinen mobileteline mihin sais sitte laittaa kaikkia kivoja pehmoja ym. muuta roikkumaan sängyn ylle.. :whacky011

Nii ja pitäis vielä monitoimikoreja hakea mihin vois järkätä vaatteita koon mukaan. Myssyt, sukat ym. omiinsa ja ja ja ja ja.. :laughing002

Voi mua.. Enää ei tartte miettiä, että mitähän se tarkoittaa se pesänrakennusvietti. Mä olin vähän alkuun huolissani, kun mua ei huvittanut alkaa tekmään mitään hankintoja tms. Mut hups kuinkas kävikään.. :laughing002
 
Marsin touhuilut kuulostaa niiin tutuilta :) Noita liinoja pitää tilata.Saa kirppisvaatteetkin kirkkaiksi. Joku niitä tais joskus kehua tuolla omv kestovaipparyhmässä, mutta ei enää muistanut mistä oli ostanut niitä.
Jos muuten joku teistä tietää varmasti että ei meinaa käyttää niitä pakkauksen kestovaippoja, niin mä voisin ostaa ne pois. Yksityisviestillä vois sopia hinnoista :)
 
Noita liinoja on melkeen joka paikassa kaupan. Ite ostin halpa-hallista lisää.. :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Pesupähkinöistä on täällä ollut puhetta ja ne ovat alkaneet kiinnostaa. Täytynee ottaa kanssa kokeiluun vaikka juuri ostinkin vauvapyykkiin sopivaa pesuainetta pari pulloa. Noita värinpoistoliinoja olen kyllä kaupassa nähnytkin, mutta ajattelin, että ne ovat jotain turhuuksia. Meilläkin on kuitenkin niitä kirpparilöytyvaatteita niin ehkä voisi ne käyttää pesussa tuommoisen liinan kanssa.

Haluaisin ihan hulluna pestä nuo vauvan vaatteet mitä on kaapissa, mutta olen sitä yrittänyt lykätä vähän myöhemmäksi, kun pesun tarkoituksena nyt on lähinnä raikastaa niitä vaatteita. Olisi vaan niin kiva ripustaa narulle ihan pienen pieniä vaatteita. Se hohdokkuus varmaan päättyy siihen ensimmäiseen pesukertaan, mutta nautin ajatuksesta vielä kun voin .

Tämä viesti kirjoitettu ison hernekupillisen voimin. Ei ensimmäistäkään matoa ja toinen toistaan maukkaampia. Ehdoton kesäherkku :smiley-bounce012
 
Täytyy kai kokeilla noita liinoja, on niitä sen verran kehuttu. :) Meille tuli äitiyspakkaus torstaina, hirmu nopeesti siitä ku jätettii hakemukset. On kyllä kivemmat värit kun edellisessä, mut tuntu että oli paljo vähemmän vaatetta. Ja isoja. Onneks on ennestään noita pienempiä.
Mä näin jo myynnissä muka suomalaisia mansikoita ja herneitä. Voiko oikeesti olla jo nyt suomalaisia? Jotenki tuntus siltä et ei, mut niin ne kyltit väitti.
 
Jeka, ne mansikat saattaa olla kasvihuoneesta. Mäkin maistoin, mikä on outoa koska en tykkää mansikoista, mun mielestä maku on erillainen kotimaisissa ja vaikka espanjalaisissa, ne ulkolaiset on vetisempiä eikä niin makeita.

Tammi:noista pesupähkinöistä: Niitä on monen laisia, eli kysele ihmisiltä mitä merkkiä on käyttäneet, osa saa niillä kestovaipatkin puhtaammaksi kun millään muulla ja osa ei saa mitään puhtaaksi. Sit tosi moni vaippailija ainakin käyttää soodaa pyykin joukossa ja vähän etikkaa huuhteluun. Täytyykin käydä laittamassa vaippafoorumilla kysely aiheesta =)
Ja vielä niitten vaatteitten ripustamisesta, ei kai siihen ihan helpolla kyllästy. Mä tykkään vieläkin pyykin, ja varsinkin mun lasten vaatteitten ripustamisesta, eniten sillon kun on kyseessä vaatteet jotka on kivan näköisiä kantajansa päällä. Samoin noi kestovaipat. Ripustan ne kuivumaan automaattisesti niin että värit menee kivasti. Teen silleen kyllä pyykillekin :D
(JA sit tiedoksi ennen kun luulette jotain ihan ihmeellistä että mulla on kyllä muuten sekanen huusholli, muksut juoksee takaovesta ulos ja etuovesta sisälle, koira menee takaovesta ulos ja sisälle ja välillä yrittää joku kanakin sisälle, ) ennen se oli charlotte, mun lemppari kana, mut se on kuollut, vanhoista on jäljellä enää liisa joka kyllä tulee välillä kanssa sisälle. Yhtenä päivänä löysin sen koiran kupilta keittiöstä, hän ei sit yhtään tykännyt ideasta et pitäis mennä ulos...)) Eli kun on omat ja naapurin mukulat ja kesä, niin ei todella ole putsplan, tarvii selkeesti skarpata tän siivoomisen kanssa ennen kun vauva syntyy.
 
ARGH!!!
Seuraa turhanpäiväistä kiukkuista marinaa jolla ei käytännössä ole mitään merkitystä mutta pakko avautua jonnekin.

Yritin soittaa aamulla sokerirasituksen tuloksia. 13 minuuttia roikuin siinä ja kuuntelin turun kaupunki hetki vielä ja sit hälyttää puol minuuttia ja sit taas turun kaup... jne. Ajoin sit autolla neuvolaan kun siellä oli puhelin aika ja odotan oven takana vastausta, sit menin sinne viereiseen huoneeseen, josta täti ohjas mut sijaiselle joka ei tietenkään ole edes sama sijainen kun ennen vaan nuori tyttö joka puhuu mulle kun 3 vuotiaalle.
"oma" neuvolan täti on lomalla ja hän on siis unohtanut kääntää puhelut ja ilmoittaa keskukseen lomasta, no ei oo ihmekään ettei sieltä ole saanut ketään kiinni.
No tämä nuori nainen joka "palveli" mua, alkoi selittää mitä sokerirasitus tarkoittaa ja kertoi että mun eka arvo oli 2, vimppa oli 5 ja keskimmäinen oli 10.4 ja tästä johtuen mulle pitäis varata erikseen aika, sanoin siinä kohtaa että ei kiitos, en halua alkaa mitata, enkä sitä aikaa koska siinä ei ole mulle mitään uutta.
Tää alkoi tivaamaan että niin mutta kyllä sun pitäis mitata että saadaan tarkkailtua niitä sokereita ja että voidaan sitten tarvittaessa aloittaa lääkitys kun sulla oli toi keskimmäinen arvo koholla.
Kerroin että mulla on kahdessa edellisessä ollut raskausdiabetes ja että ruokaohjeet ei muuta mun syömisiä mihinkään koska käytän paljon kasviksia ja en käytä vaaleita jauhoja perunaa enkä sokeria, että onko mikään ihme että mun se keskimmäinen arvo on koholla jos olen tuntia sitä ennen juonut reilu 2dl sokerilientä? Jatkoin että koska mulla ei ole kertaakaan ollut virtsassa sokeria, ja ruokatottumukseni on kunnossa niin en todella halua mitään ylimääräistä stressiä itselleni varsinkin kun pitäis mennä vielä kuudeksi viikoksi töihin.
*no mä kirjoitan tänne ylös että sä kieltäydyt ottamasta näitä ja saat sitten lääkärin kanssa puhua kun tulet keskiviikkona*
Edellinen neuvolan täti olis sanonut että joo tehdään niin että jutellaan uudestaan jos virtsaan tulee sokeria ja juttele nyt vielä lääkärin kanssa...
Mulla alkaa mennä hermot. Se "oma" nauvolan täti juttelee näyttöruudulle, sit oli välissä se ihan ihmismäinen nainen joka oli just palannut äitiyslomalta töihin, ja nyt taas joku nuori nainen joka ei todella ymmärrä että hän on siellä auttamassa ja neuvomassa mua sellasissa asioissa mistä en tiedä tai missä tarvitsen apua eikä todellakaan määräämässä ja komentamassa. Muutenkin ne neuvolakäynnit on sitä että täytetään kaiken maailman lippuja ja lappuja kasvottomille ihmisille jotka tekee seulontatutkimuksia niiden perkeleen ruksien perusteella.
Ei en ole masentunut
Ei en käytä alkoholia
Ei en polta tupakkaa
Ei en käytä huumeita
Ei en ole väsyneempi kuin yleensäkään.
KYllä, hiukan jännittää että miten pärjään, olisko mahdollista että saisin puhua siitä ihmiselle eikä vaan täyttää ruksia ruutuun!!!
Vaihdan neuvolaa seuraavan lääkärikäynnin jälkeen. Jos vaikka löytyis täti joka huomais että olen ihminen enkä kynä.
UGH! OLEN PUHUNUT
 
Hyvä Kuudes! :-)

Muakin ärsyttää koko neuvolatouhu ja käynkin siellä loppuajasta vaan kuulemassa mitat ja pissatulokset ja siinä kaikki. Jos tulee jotain vaivaa niin menen sitten oikeelle lääkärille :-)

Sain tänään kutsun TYKSin pelkopolille. Ihan jees, paitsi et se on siellä synnärillä. Ääääh... Pitää heti mennä sinne suoraan sinne samaan kerrokseenkin missä niitä lapsia pykätään maailmaan.. Ja tietty ku meen sinne niin just sillon siellä sattuu olemaan useita kuolemaa huutaviä äitejä. Voi ouNou! Eiks se tapaaminen vois olla ensalkuun vaikka jossain parkkipaikalla ja siitä pikkuhiljaa siirtyä niinku sisälle jne. :-)
 
No mulla oli tänään ihan kiva keskustelu Kelan kanssa. Soitin sinne ihan vain tarkistaakseni juttuja, eikä siinä mitään.
Soitti sitten vielä perään, että muistathan hakea myöhemmin sitä vanhempainrahaa, kun se pitää hakea erikseen lapsen syntymän ja tarkastuskäynnin jälkeen. Oli ollut kuulemma niin lyhyt se meidän ensimmäinen puhelu, että halusi vielä tarkentaa. Että näin hyvin pidetään huolta! :D
 
Minä hain jo vanhempainrahaa ja sain siitä päätöksenkin. Sinne pitää vain vielä toimittaa sitten jälkitarkastuksesta todistus myöhemmin. Mutta sitä siis voi hakea jo nyt etukäteen.
 
Jaa, sitä voi jo nyt hakea. Ajattelin jo alun alkaen lykätä sitä hakemista vähän myöhäisempään, kun pitää katsoa, miten isä on näissä vapaissa mukana.
 
Mulle taas sanottin, että sen voi hakea äitille koko ajaksi ja sitten kun tietää miten isä pitää/pitääkö, niin siihen voi tehdä sen muutosilmoituksen. Ettei oo ongelma. Neuvolassakin mulle neuvottiin hakemaan samalla kertaa ko esim. äitiyspakkaus ja koko jaksolle äidille ja kun harva ees tässä vaiheessa tietää miten isä sitä vanhempainvapaata pitää, niin sen muutoksen voi ilmoittaa sitten kun sen on tiedossa ja ajankohtaista.
 
TerhiJii, hyvä kun pääset pelkopolille. Eiköhän sinne synnärillekin oo aina vähän helpompi mennä, mitä useemmin joudut siellä käymään. Mua on aina pelottanut/jännittänyt kaikki vieraat paikat... onneks se on lieventynyt viime aikoina. Toivoisin silti, että pääsisin näkemään synnärin tai ainakin sen paikan, mihin pitää mennä sitten (vaikka synnytys ei oo nyt vielä alkanukaan pelottaa). Mulla oli viime kesänä keskenmeno, ja jouduin kaavintaan eli olin sitten päivän sairaalassa. Keskenmeno oli tietysti rankka kokemus, mutta loppujen lopuksi se tyhjennys viivästyi sen verran, että se sairaalapäivä oli lopulta mulle todella tervetullut, ja olin niin huojentunut siellä. Ja kaikki oli mukavia. Niinpä siitä jäi tosi hyvät mielikuvat sairaalasta, ja uskon että siitä on mulle apua synnytyksenkin ajattelemisessa.

Täällä lomaillaan vanhempien luona. Hieman turhauttaa, kun olen nyt täällä ja on aika viileä keli. Kun palaan kaupunkiin, niin lämpenee tietysti, ja sitten on vaikeampi saada mitään järkkäilyjä aikaiseksi kotona. Olisi ollut fiksumpaa tehdä sitä kodin järkkäilyä nyt ja tulla tänne sitten kun on kuuma. Täällä ei ole ikinä liian kuuma sisälläkään, toisin kuin omassa kodissani. Mutta toisaalta, koitan olla stressaamatta turhista. Pääseehän tänne uudestaankin, ja ehkä ne järkkäilyt kotonakin tulee tehtyä. Tai ainakin ne pakolliset.
 
Terhi Jii : Onko sulla esikoinen tulossa vai onko jäänyt traumat jostain aiemmasta synnytyksestä?
(sori jos oot jo kirjottanut siitä enkä vaan muista)
Mulle jäi hätäsektiosta kauheet paineet ja pyysin monta kertaa päästä pelkopolille viidennen odotuksen aikana, mut en päässyt kun oli jo niin mones. Olin ihan varma että kuolen siihen synnytykseen. Mulla kävi niin etä olin supistusten takia ultrassa, ja ultraaja oli joku joka työskenteli myös pelkopolilla ja hänen kanssa juttelin muutaman minuutin. Sekin helpotti todella paljon. ( Mahtaakohan sinne saada nyt ihan itse soitettua sen ajan vai pitääkö vieläkin olla lähete?)
Ja lopulta kävi sit niin että se oli mun helpoin ja pisin 6(-9h riippuen miten lasketaan) ja oikeastaan aika kaunis kokemus. Toivon nyt yhtä helppoa synnytystä. Tai vieläkin helpompaa (?)
Kyl sulla tosi huono tuuri käy jos siellä joku nyt huutaa kun menet sinne, ja hyvä että menet. Varmasti auttaa!
 
Juu, ensimmäistä (ja ainokaista) tässä odotellaan ja synnytyspelkojen vuoksi en ole lapsia koskaan edes halunnut. Neuvolassa kerroin etten haluisi synnyttää niinku mitenkään, en ainakaan alakautta mut sektion pitkä toipumisaikakin huimaa.. Miksei se haikara vois vaan tuoda noita :-)

Neuvolantädit on suhtautunu munhun tosi negatiivisesti ja väheksyy mun kammoa. Kyyneleet kihoaa silmiin jo kun mainitsen ääneen sanan synnytys. sana alatiesynnytys saa jo ihan huutoparkua..:-D Itseäkin välillä naurattaa oma suhtautumiseni, mutta olen aivan varma etten tule palautumaan synnytyksestä, ja jos selviän hengissä siitä niin alapääni on lopullisesti turmeltunut, enkä tunne enää mitään, en pysty nauttimaan seksistä ja elämäni on suurinpiirtein pilalla.

Semmosta pientä.. eli terapian tarpeessa selkeesti. Kun näin ekaa kertaa neuvolalekurin (sekin oli ihan perseestä) se sanoi heti laittavansa lähetteen pelkopolille eikä montaa päivää menny niin sain jo ajan. Erikoiskätilön vastaanotolle ja se on siellä pääkallopaikalla koko miittinki. heinäkuun lopussa vasta, eli ehdin hyvin saada paljonpaljon lisää päähänpinttymiä ja negaatioita kyseistä tapahtumaa kohtaan.,

Oijoi... KIRSIKOITA!!! On menny muuten puol litraa päivässä. On ne törkeen hyviä!

Vauva on rasittavan aktiiviinen ja arvatenkin joku ahdh-lapsi. Mä olen kiusannu sitä tänään, tai siis leikkiny sen kanssa. Kun painan kämmenellä hiukan kylkeen niin se alkaa monottaa tai nyrkkeillä kättä ihan täpöt. Kun irrotan käteni niin se "koputtaa" ja pyytää lisää. Taas kun painan niin se alkaa takoa :-) autoa ajaessa kuperkeikat hiukan kans haittaa ja kunnon potkut "perseeseen". :-)
 
Takaisin
Top