Kesäkuiset keskustelut

Eleanora

Kommentoinnin ninja
Jatkan tutuksi tullutta linjaa ja teen kuukausikeskusteluketjun :)

Minä oon tällä viikolla hoidellu noita äitiyslomajuttuja ja muita kela-asioita. Eilen siis tuli tehtyä työnantajan puolesta ne poissaoloilmoitukset, illalla tein netissä hakemukset, tänään toimitin raskaustodistuksen Kelaan jne. Työnantajan pitäis vielä tehdä se ilmoitus maksetusta palkasta että äitiysrahahakemus menis eteenpäin, mutta äitiysavustuksen käsittely pitäis nyt alkaa kun on raskaustodistus toimitettu. Lisäksi sain tänään kuulla, että mulle on nykyisessä työpaikassani jostain virheestä johtuen maksettu liian pientä palkkaa! Ja nyt soittelin tänään veropuhelimeen ja tilasin uuden verokortin, niin että kun maksetaan takautuvasti ylimääräistä niin ei menis lisäprosenteille. Mutta eipä haittaa, että yllättäen tulee vähän ylimääräistä kun on kaikenlaista hankintaa jo tehty ja vielä tulossa :)
 
Mistä tätä energiaa riittää... Aamusta asti kuokkinu pihalla, lapioinu multaa ja muita mukavia pihahommia ja ei tunnu missään. On toki niitäkin päiviä että pelkästään kaupassa käynti pistää supistelemaan. Sisälle tulin välillä vilvoittelemaan ja "lepäämään", mutta eihän sitä ny voi istua alas ennen kun on siivonnu suurimmat sotkut :wink Nyt kun istahti alas niin loppu kyllä ihan veto, yön nukuin katkonaisesti ja olis varmaan päikkäreiden paikka. Ehkä sitä sit illalla vois vielä jatkaa, tai viimestään huomenna...
 
Täällä on jo hoidettu nuo kaikki Kelan asiat ja päätökset ja äitiyspakkauskin ovat jo saapuneet. Tänään alkaa perhevalmennus ja ensi tiistaina on kakkososa. Loput kolme kertaa onkin sitten vasta elokuun puolessa välissä. Tosin yksi niistä elokuun kerroista on tarkoitettu vain äideille.

Vointi on hyvä ja välillä en edes muista, että olen raskaana. Alhaisen hemoglobiinin takia joudun syömään nyt 2 rautatablettia päivässä ja se tietysti näkyy myös mahan toiminnassa. Se on suurin huolenaiheeni tällä hetkellä.
 
Täällä voidaan hyvin, pari vapaapäivää tiedossa nyt, ihanaa! Saa vaan olla. Tosin minulla on vieläkin kaikki talvikamppeet villapuseroista lähtien kaapissa kummittelemassa, vois siirtää ne syrjään ja katsoa muistakin vaatteista että mitä sitä enää mahtuu päälle.. :wink Nämä helteet alkaa vaan rasittaa, satais jo vettä niin ilmakin raitistuisi. Mulla on alkanut tulla turvotuksia erityisesti nilkkoihin, eilen illalla oikein pakotti jalkoja kun olivat niin pöhössä. Vauva jumppaa kovasti iltaisin, liikkeet näkyy jo selkeästi myös päälle päin, ihanaa :Heartred

PS. Luin tekstini kirjoitusvirheiden varalta ja joo, kyllä on nyt niin ihanaa :D
 
Mä olen kanssa laittanut jo menemään Kelaan hakemukset äitiyspakkauksesta, rahasta ja lapsilisästä. Nyt täytyy vaan toimittaa raskaustodistus niille sinne, niin varmaan lähtee asiat eteenpäin. Tänään jätin työmaalle myös hakemuksen äitiyslomasta...!! Samalla kun anoin seuraavaa lomapätkää!

Tänään päättyi yksi aikakausi minun elämästä, kun veimme vanhimman koiran lopetettavaksi... Se ehti minun elämässäni olla mukana 5vuotta, ja eli kanssani valtavan isoja asioita, kuten isäni kuoleman ja ensimmäisen oman kodin hankinnan.. Tiedän tehneeni oikein kun päästin ystävän pois piinastaan, mutta olo on tyhjä ja surullinen, tietysti. Toisaalta pikkuhiljaa tulee myös kiitollisuus ja helpotus siitä, että nyt on murhe vähemmän päivittäin kannettavana. Ihana koira, jota en tule koskaan unohtamaan!
 
puapru: Otan osaa koiran menosta, eläimistä on niin paljon iloa ja seuraa, ja niistä luopuminen on niin kurjaa ettei sitä voi moni ymmärtääkään. Mulle oli hirmu kova paikka kun piti luopua mun sairaasta kissasta samaan aikaan kun oli avioeron vireille pano joitakin vuosia sitten... eikä ole sen jälkeen eläimiä ollutkaan.

Meillä on ollut äitiyspakkaus tuossa olohuoneen lattialla jo tovin, ja päätin tänään sitten purkaa sen kunnolla, eli kaikki tekstiilit on nyt pesumeiningissä. Voi ihme miten paljon sitä tavaraa mahtuu tuohon lootaan :D
Oli jotenkin juhlallinen olo kun ripustin ensimmäistä satsia pieniä vauvan vaatteita kuivumaan isimiehen kanssa smiley-chores003 Pohdittiin siinä samalla että onko nämä nyt ne potkuhousut ja mikä on potkupuku jne, ei ole vielä ihan hallussa nämä jutut... body tiedetään onneksi sentään että mikä se on :D Pinnasänkyä kaipaisi jo, että voisi sitten sen laatikon laittaa siihen vaikka, nyt se on patjoineen vaan lattialla, ja mua ärsyttää. Ihanku lemmikin peti!
 
Olen ihan tampio. Kun monena päivänä on jo ollut tarkoitus tuoda töihin raskaustodistus ja täyttää työpaikan oma ilmoituslappunen äippälomasta, niin en ole vielä tähänkään saakka muistanut ottaa niitä mukaan. Laitan vasta samalla sitten Kelalle ne paperit menemään, kun on vielä palkkakonttorista kysyttävä pari juttua. Eli äitiyspakkaustakaan en ole saanut tilattua. No YRITÄN huomenna taas muistaa :wink
 
Menna, sen äitiysavustushakemuksen voi netissä tehdä erikseen, siis ei tarvi odottaa että palkka-asiat on selvillä :) Pitäisi vaan olla skannattuna se raskaustodistus.

Täällä oottelen kovasti jo pakkausta, kun sain päähäni että se vois tulla tällä viikolla. No, viimestään ens viikolla sitten.
 
Mullahan onkin ihan syyskuun loppupuolella laskettu aika, että siksi on myös kestänyt että koko raskaustodistuksen sai. Mutta tein sitte samalla kertaa sekä äitiysraha+vanhempainrahahakemuksen, kuin myös hain äitiysavustusta ja lapsilisää. Neuvolassa sanottiin, että kannattaa hoitaa kaikki neljä kerralla. Pakko ehkä vielä käydä tänään tai huomenna siellä Kelan asiointipalvelun sivuilla kurkkaamassa onko pakkaushakemus menny eteenpäin :)

Tälle päivälle ei mitään suunnitelmia, ah! Kun kaks päivää on hoitanut noita juoksevia asioita, niin oon ihan tyytyväinen että on tällainen lepolomapäivä välissä. Huomenna on taas suunnitelmia, vaikka onkin kivaa, kampaaja-aikaa jne. ja sitten perjantaina lähden muutamaksi päiväksi kotipaikkakunnalle niihin mummun hautajaisiin ja palailen tiistaina.
 
elenna: juu kiitos tiedosta. Ei minulla mikään kiire ole sen pakkauksen kanssa, niin joutaa tulemaan vaikka myöhemminkin :) Itse asiassa vähän laiskottaa, kun olisi kotona kolme äitiyslaatikollista pikkuveljen vaatteita ja ne pitäisi käydä läpi ja pestä myös. Ehkäpä sitten, kun saan omankin äippäpakkauksen niin saan vihdoin aikaiseksi tuon vaaterumban..

En ole ostanut yhden yhtä vaatettakaan vielä vauvelille, kun en tiedä mitä kaikkia vaatteita ja miten paljon nuo olemassa olevat pakkaukset sisältää. No kerkiäähän sitä. Ja vasta paras ystäväni kyseli, että haluanko heiltä vauvanvaatetta! Tuskin tarvitsee paljoakaan itse hankkia, kun noita tuntuu tulevan :)
 
Kannattaa muuten aloittaa se vaatteidenpesu jo nyt vaikka on vaan yksi laatikollinen, kun siitä tulee 2-3 koneellista siitä yhdestäkin!

:smiley-chores011 smiley-chores003 :smiley-chores007
 
OHO, minulla mahtaa tulla sitten joku 9-14 koneellista :eek: Meillä on vielä sikapieni (3,5 kg tai 4 kg) kone. Ajateltiin, että joutuu luultavasti uusimaan tuon pesukoneen, eikös ne nykyisin ole jotain 7-8 kg? Kahdelle aikuiselle on juuri ja juuri riittänyt tuo pikkupesukone, mutta uskompa pyykkimäärän syksyllä kasvavan huomattavasti..
 
Itsellä tarkoitus aloittaa pyykäys tällä viikolla, jostain syystä oon saanut päähäni et haluan kaiken valmiiksi ennen äitiyslomaa...? Etiäinen siitä että vauva syntyykin ennen laskettua aikaa vai malttamattomuutta? smiley-chores003
 
Mä ostin silloin Hulluilta päivilt Nanson L-kokoisen yöpaidan synnytysasuksi. Eilen sitten lyhensin sen sopivan mittaiseksi :). Olen lukenut, että omaakin vaatetta saisi käyttää, ja toivon että näin on. Olen nimittäin myös lukenut synnyttävien äitien helposti passivoituvan potilaiksi. Vaihtavat vaatteet, alistuvat hoidettavaksi, käyvät makuulle ja odottavat hoitoa. Itse toivoisin pääosaa synnytyksessä. Kiinnostaisi allas ja jakkara, ja epiduraalin haluaisin ottaa vasta jos tuntuu, että todella tarvitsen sen (en haluaisi pitkitää synnytystä).

Tämän oman synnytysyöpaidan aion tosiaan pakata mukaan ja saada siitä turvallisen tunteen. Olen joutunut nimittäin olemaan sairaalassa yötä monta kertaa lapsena ja aikuisenakin, ja sairaalavaatteiden vaihtoon liittyy paljon ikäviä muistoja. Lapsena olin kaksi kertaa sairaalassa, ja muistan, miten vanhempieni piti jättää minut sinne yöksi nukkumaan yksin. Toisella kertaa olin viikon. Teininä olin munuaistulehduksessa monta päivää sairaalassa ja nyt aikuisena jouduin jäämään keskenmenon jälkeisen kaavinnan jälkeen seurantaan ja tässä raskaudessakin olen ollut yhden yön tiputuksessa verenvuodon vuoksi. Vaikka olen aikuinen, tuli siinä sairaalan vaatteissa miestä heipatessa se sama lohduton olo kuin lapsena: "Ethän unohda minua tänne? Tulethan varmasti huomenna?" Siihen liittyy myös voimakas alistuva tunne, kun tietää, että on kipeä eikä sille itse mitään voi ja pääsee kotiin vasta kun lääkäri antaa luvan.
 
Täälllä oikea "lomalainen" on käynyt jo tälle päivälle salilla, pyykännyt kolme koneellista, siivonnut kuivakaappeja, tarkistanut TYÖsähköpostin ymsymsyms.... Mikäs se olikaan loman tarkoitus... :D Tosiaan kauhean keskospainajaisen jälkeen tuli pesänrakennuspaniikki elikkä yritän saada kotia ja vauvan tarpeita vauvaystävälliseen kuntoon. Huomenna olisi sokerirasitustesti luvassa. Hieman tosiaan hankaloittaa asioita kun saan vasta ensi viikolla raskaustodistuksen ja työpaikkani on kiinni elokuun alkuun asti. Toivottavasti saan siis hoidettua kaikki asiat työpaikan ja KELAn välillä ajoissa.
 
Edelleen yritän olla spoilaantumatta tämänvuotisesta äitiysavustuksesta, joten kun kaverini jakoi Facebookissa BBC:n mielenkiintoisen linkin, jossa käsiteltiin äitiyspakkausta, niin ihana mieheni kopioi minulle tekstin luettavaksi, että voisin lukea sen näkemättä artikkelissa olevia kuvia :) Mutta niille, joita ei haittaa nähdä kuvia, tai jotka ovat jo saaneet pakkauksen, tässäpä teille mielenkiintoinen artikkeli äitiyspakkauksesta ulkomaisen median silmin:
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-22751415

Aloin Kunusiinin synnytysasujutun perusteella miettimään pitäiskö itsekin, ja aloin lueskelemaan TAYSin synnytyssivuja. En oo ihan varma saako siellä käyttää synnytyksessä omia vaatteita... Ikään kuin jossain oisin lukenut että osastolla sitten ainakin saa. Vaikka synnytys tuntuu vielä olevan aika etäisen tuntuinen asia, niin noiden sivujen lueskelu kyllä konkretisoi, siellä kun on mainittu mm. synnytysvuodeosaston ruoka-ajat jne. Olisihan tässä ehkä syytä alkaa pikkuhiljaa perehtymään enemmän asiaan, kun vauveli alkaa olla sen kokoinen, että jos nyt päättäisi pihalle tulla, olisi selviytymismahdollisuudet jo kohdun ulkopuolisessa elämässä. Mutta pysyköön sisällä vielä monta kuukautta!!!
 
Ärrinmurrin.. Mä en pääse jostain syystä kelan asiointipalveluun.. Pankin tunnistautumisen jälkeen ei avaa uutta sivua vaan jää vain valkoiseksi koko sivu.. Se niinku johonkin muka menee, mut jää vaan valkoiseksi.. Nooh, empä mä ny mitään äitiyspakkausta olis halunnukkaan.. MUR!
 
Hmm.. Tein nyt sen äitiysavustushakemuksen netissä. Sen lisäksi tein netissä jo vanhempainpäivärahahakemuksen ja lapsilisähakemuksen. Kumma vaan, siellä näkyy aikaisemmin lähetetyt hakemukset kohdassa pelkästään tuo äitiysavustushakemus. No ehkä nuo kaks muuta näkyy joskus myöhemmin. Pitää tarkkailla tilannetta. Sitten skannasin liitteeksi raskaustodistuksen, ilmeisesti sitä ei nyt tarvitse enää postitse lähettääkään..? Vai onko jollain jotain parempaa tietoa?
 
Joo, äitiyspakkauksen ja lapsilisän hakeminen on naurettavan helppoa. Ja sähköisesti kun lähettää liitteet skannaamalla, se käsittelyaikakin on huomattavasti lyhyempi.
T: Nimimerkki "Siis saitko sä sen pakkauksen jo nyt??"
 
Hain just postin ja siellä oli saapumisilmoitus äitiyspakkauksesta. :) nyt tässä sit arvon, että jaksanko lähtee sitä tänään hakemaan 10 km:n päästä, kun just tänäaamuna kävin hakemassa sieltä hääkuvat. :D

Mulle on nyt iskenyt joku pesänrakennusvietti, kun tekis mieli laittaa vauvalle huonetta valmiiksi. Paha vaan, kun muutettiin keväällä tähän nykyiseen asuntoon ja vauvanhuoneeseen kasattiin sit kaikki mille ei ollut heti käyttöä + kaikki häätarvikkeet. Mä oon sieltä kyllä jo omani purkanut, mutta miehen tavaroita siellä on vielä vaikka millä mitalla ja kun pyydän sitä purkamaan ne että pääsen laittamaan vauvajuttuja, mies on sitä mieltä että vielä on liian aikaista... Ehkä mä kohta vaan kippaan ne tavarat vaikka sen sänkyyn niin jospa alkais tapahtua! :)
 
Takaisin
Top