Kesäkuiset keskustelut

Onko teille tullu vielä tuntemattomat ihmiset selittämään raskaudesta jotain tai yrittäny lääppii massua?
Mulle nyt vielä ei oo kun vasta yks koiranulkoiluttaja jääny selittämään omia kokemuksiaan, se nyt ei ollu mitenkään kauheeta. Mutta edellisen raskauden aikana inhotti kun esim. yks kiinteistönvälittäjä huomas näytöllä et "ai mut teillehän onki tulossa jo perheenlisäystä" ja ryntää kauheella vauhilla silittelee mun mahaa. Siinä sai hieman tehä töitä itsehillinnän suhteen etten mojauttanu sitä päin näköö. :D Taas liian kilttinä nielin rumat sanat takas kurkkuun ja yritin vaa päästä nopee pois siitä.. En tykkää että ees oma äiti koskee mun mahaa, ainoostaa omalle miehelle mun maha on sallittu. :)
 
Jeka: Ei ole vielä kukaan tuntematon tullut puhumaan raskaudesta tms. siihen liittyvästä, saati lääppimään mahaani. Toistaiseksi mahaani on itseni lisäksi koskenut vain mieheni ja tietysti lääkäri ja neuvolan täti. En haluaisi, että kukaan tulee silittelemään mahaani. Se on minun ja mieheni yksinoikeus.
 
Terhi Jii: hienoa, että oot saanu ajan pelkopolille :) Itse en ole vielä saanut edes lähetettä sinne jonka kyllä haluan ja vaadin! Tosiaan ei ole kivaa tämä, että pelottaa ihan vietävästi! Itsellä ehkä vähän eri syyt kuin sinulla, mutta oli syy mikä tahansa niin se on hyvä, että sinne pääsee. Itsellä eniten pelottaa se kipu, ja se että mua ei uskota jos sanon että sattuu ja tarvitsisin jotain kipuun. Helposti jo hammaslääkärissä meen kipupaniikkiin :s Ens maanantaina on neuvolalääkäri, niin toivon hänen ottavan asian tosisaan ja laittavan lähetteen. (oma neuvolatäti tuumas asiasta että"ainahan se sattuu, mutta sen kestää")
 
Onneksi on saanut olla maha rauhassa nyt, aluksi parit taputtelut sain ja se oli ällöttävää... Entäs nyt kun se on niin iso ja pinkeä ja jotenkin herkkäkin? Varmaan purisin käden irti siltä joka yrittää :evil6 Sallittu vain miehelle ja hoitohenkilökunnalle :wink



Retrokki: Mä taisin eilen lukea sun kirjotuksia jostain muusta ketjusta ja ilmeisesti meidän raskaudet on mennyt suunnilleen yhtä "hyvin" työasioiden osalta. Kumpa sulla olisi yhtä hyvä neuvolantäti ku mulla, se on ollu tukena kuin kallio. Onneksi mun työssäjaksamis-asiat on loppuunkäsitelty ennen kun hän jää kesälomalle, ihan hirveesti pelotti että miten mie oikein jaksan tapella ilman hänen apua ja tukea... Ja toivotaan että sulla on erilainen neuvolalääkäri ku mulla. Mikään ei ole pahempaa kuin tunnevammainen ihminen raskaana olevia naisia hoitamassa :BangHead
 
Mä en oo vielläkään saanu päätöstä kelalta ku ne kuulemma tarvii viel tän kuukauden palkkatulot.. ARGH! Pitää vaa muistaa sit soittaa palkkatukeen et muistaa lähettää sen kans sinne et sais joskus sen päätöksen
 
Mä saan päätöksen vasta kun oon jo äippälomalla.. :/ Meidän työmaalla ei tehdä poikkeuksia vaan ekasta ä-lomapäivästä otetaan 6kk taaksepäin ja siitä lähetetään tulot kelalle. Tässä, kun vielä joudun kelan sairauspäivärahalle jos saikki jatkuu niin tulotkin pienenee, mut minkäs teet.
 
Marsi: mulla on sama juttu. Lähettävät palkkakonttorista edeltävän 6kk palkkatiedot vasta elokuussa, joten saan rahapäätöksen kelalta vasta ollessani äitiyslomalla. Saan siis äitiysloman ekalta 3 kk palkan työnantajalta. Mites muuten teillä muilla on tuon työnantajan maksaman palkan kanssa?
 
Mä saan kanssa palkkaa työnantajalta alkuun.. Olikohan 48 päivää.. Ei homespää muista..
 
Telakalla työnantaja maksaa 2 kk. Paitsi jos STX menee nyt konkurssiin niin en tiedä kuka maksaa :-) Meillähän on oma sairaskassa jonka kautta hoidetaan kaikki kela-asiat. Siellä on aivan ihania naisia töissä ja kaikki asiat hoidetaan nopeesti, ilman ruuhkia tai jonotuksia. Sairaskassa korvaa myös äippäloman ajalta kaikki mahollisen. Terveyskeskus ja sairaalamaksut, lääkkeet 100% ja yksityiset lääkärit ja tutkimukset 85% Hammaslääkäriäkin korvataan 240€ vuodessa..

Kävin äsken hammaskivenpoistossa ja putsauksessa. Olin ihan tylsä potilas, ei ollu paljon mitään poistettavaa :-) Vaikka juonkin kahvia ja poltan. Pakko hehkuttaa vähän tota OralB hammastahnaa. Törkeen tehokasta!
 
Mua oikeen kauhistuttaa et kuinkakohan pienet tuet mulle tulee ku palasin just 2 kuukauden sairaslomalta kun käsi leikattiin ja sitä ennen jouduin olemaan tosi pahan pahoinvoinnin takii poissa kans joku 2 kuukautta.. saan varmaa vaa jonku kärpäsen pierun.. :sad001 mä kuulun keskon sairauskassaan mut en tiiä yhtään et mitä siihen kuuluu?!?
 
Meillä työnantaja maksaa 72:n päivän palkan. Meillä on kaikki töistä lomalla joten työnantajan lippulappuset menevät myös elokuulle. Vaikkakin saan äitiysrahan vuoden 2011 verotietojen perusteella, kela odottaa tietoa juuri noista äippäloman palkoista.

TerhiJii: Teilläpä on hyvät terveyspalvelut töiden puolesta! Huippua :) Oon aina ollut kateellinen miehelleni, jonka (tehdas)työpaikka maksaa kaiken mahdollisen, hoidot, hammashoidot, lääkkeet yms. Maksoipa työpaikan vakuutus miehelle leikkauksenkin, ainoastaan omavastuun 200 € hinnalla. Leikkauksen hinta oli yksityisellä yli 10 000... Näin pitäis olla meillä kaikilla!! :D
 
Kai se on ammatinvalintakysymys. Mulla on kutsumus pihojen kaunistamiseen, ja se pitää olla kyllä aika korkea että jaksaa huonon palkan, olemattomat edut ja työskentelyn ulkona oli sää mikä hyvänsä, ja koko ajan pitäisi olla teräskunnossa. Silti odotan nyt jo ensi kesää kun pääsee taas unelmahommiin. (ellei sitten käy vahinko ja tule toista muksua perään.....)
Sain tänään kuvasarjan ennen-jälkeen viime kesäisestä pihatyömaasta missä olin tekemässä maansiirtotyöt ja kiveykset, ai että miten hieno siitä tuli :love017 Vaikka itse kehunkin :happy112Pitäs saada sellanen kyltti siihen portille että "Tämän kaiken teki NAISET!"
 
Mars mars lääkärineuvolaan. Toivottavasti osaan olla lempeä ja ystävällinen sille vastavalmistuneelle tytölle joka mut viimeeks suututti. Tarvii varmaan kertoa sille kauniisti ja syyllistämättä miks suutuin... huoh.
8vk saan työnantajalta palkkaa...
 
Meillä myös maksaa työnantaja palkkaa 72 päivältä. Sain Kelalta jo viime viikolla päätöksen vanhempainrahasta, olivat laskeneet sen vuoden 2011 tulojen perusteella, vaikka hakemukseen olinkin laittanut että haen tukea viimeisen 6kuukauden tulojen perusteella. Mulla on noussut tulot ihan reilusti sitten vuoden 2011. Nyt sitten täytyy odotella sinne elokuun alkuunkohan se oli, että työnantaja voi toimittaa nuo puolen vuoden tulotiedot kelalle...

Meillä olisi ollut eilen ensimmäinen perhevalmennus, aiheena parisuhde. Todettiin isännän kanssa, että me osataan ilman ohjeistustakin keskustella suhteestamme ja kertoa hyviä ja huonoja juttuja toisillemme, niin jätettiin eilinen väliin. Ensi viikon aiheena on sitten synnytys, ja sinne suunnitellaan menevämme. Kolmas kerta koski sitten imetystä ja vauvan hoitoa, kyllä sinnekin varmaan tulee sitten mentyä. kun nämä on mulle uusia asioita. Isäntähän onkin jo konkari näissä asioissa. laughing4 Mutta tänään menen käymään hammashoitolassa, ne järjestää keskustelukerran suuhygienistin kanssa suun hoidosta ja mistähän kaikesta. Se aika on keskellä päivää, niin isäntä ei pääse, mutta parempi varmaan mennä yksin kuin olla kokonaan menemättä.
 
TerhiJii: Iso hali.
Vitsi jos voisit tulla vaikka mun synnytykseen mukaan. Ei se oikeesti ole maailman loppu. Sun keho tietää miten toimia ja se antaa sulle voimat työntää vauvan ulos. (juu tiedän että olet kuullut tän ennenkin, mut haluisin niin helpottaa sun pelkoa) Varmaan käy niin että sulle tulee meistä kaikista helpoin synnytys ja huomaat että voit tehdä vielä vaikka 7 vauvaa lisää :Heartred Ainakin olis hyvä jos kävis niin. Sä kun olet varmasti jännittänyt ihan koko synnytyksen edestä jo etukäteen.

Siis kyllä se sattuu, mutta kun se synnytys alkaa luonnollisesti ja ajallaan, se kipu on erillaista kun mikään muu.
Se on - niin hullulta kun se kuulostaakin- hyvää ja positiivista kipua. Usko mua.
Se alkaa silleen tosi voimakkaina menkkakipuina, mutta ei niin viiltävinä vaan pehmeenä poltteena, kun se alkaa niin yritä rentoutua siks aikaa kun se kestää, se kestää hetken, voimistuu, voimistuu ja helpottaa ja sit se menee ohi.

Muutamien minuuttien päästä sä tunnet kun se kipu alkaa varovasti uudestaan ja kovenee hiljalleen, se kovenee oikeastaan just niin että sä kestät sen, RENTOUDU ja anna sen tulla ja mennä.
Mutta juu - kyllä se sattuu.
Kun se kipu alkaa niin heijaa vaikka ittees sivuttai ees taas, nojaat samalla eteenpäin. Pieni liike helpottaa.
Voit vaikka heti alussa pyytää että saat epiduraalin heti kun mahdollista, sillon tiedät että sun ei tarvii kestää kauan. Sit kun se kipu alkaa niin ANNA sen tulla. Älä tappele sitä vastaan vaan annat sen tulla niin rentona kun ikinä pystyt. Mitä rennompi sä olet, sitä nopeammin se saa tehtävänsä tehtyä ja menee pois.
Älä hapee sitä että sattuu tai pelottaa vaan sano se ääneen jos tuntuu siltä.

Ja jos menee hermot, voit sanoa että hemmettiin kaikki heijaamiset! Epiduraali tänne ja äkkiä :D

Tietkös, jos voisin muuttua oikeiksi sanoiksi että saisin sun pelon pois niin muuttuisin, synnytystä ei tarvii pelätä. Se menee muutamassa tunnissa ohi ja kestät sen ihan varmasti!
 
PS. tässä maailmassa ei ole mitään niin vahvaa kun synnyttävä nainen..
 
Avauduin jo facessa, mut avaudunpa vielä täälläkin kun niin kyrpii.. Anteeksi jo etukäteen, mutta AAAArgh.. Soittelin kelaan muista asioista niin samalla selvisi, että mun työnantaja olikin jo lähettänyt mun työtulot 6kk ajalta. Mulle se nainen, joka meidän työmaalla näitä juttuja järkkää sanoi, että lähettää sitten vasta kun oon jäämäs äippälomalle..!! Muuten ei olis kakankaan väliä, mut kun ne tulot on lähetetty ajalta 1.12.2012-31.5.2013, josta olen ollut puolet muualla hommissa, opettajan sijaisena ammattikoululla. Mahtavaa alkaa ottaa selvää keskellä kesää jostain koulusta, että kuka siellä järkkää näitä hommia, että saa nyt sitten ne mun opettajan tulotkin tähän soppaan mukaan. Mä jo ehdin huokaista ennemmin, että onneksi se mun puolen vuoden jakso ei yltänyt tuohon sijaisuushommaan. Niin pyllystä!! :smiley-angry016

Mä oon ollu saman työnantajan palveluksessa kohta 10 vuotta, mut kyllä tää mun raskaus osui niin hienoon kohtaan, kun olla ja voi. Vuonna 2011 olen opiskellut ja valmistunut, joten en ota tuloja sieltä ja viime vuonna mua sitten pyydettiin samaan opinahjoon sijaiseksi mistä olin valmistunut reilua vuotta aiemmin. Olin sitten vakituisesta työstäni vapaalla tuon ajan, kun tein sijaisuutta. Nyt on sitten pieni hulabaloo noitten tulojen ja tulevien päivärahojen kanssa, varsinkin kun ihmiset sanoo toista ja tekee toista. Plääh.. :BangHead
 
Joskus harmittaa kun tulin suoraan koulun penkiltä raskaaksi, ja tulot ei nyt noussut sitä 20% niistä mun osa-aikatöistä millä elätin opiskeluni..... mutta noita paperisotia kun käy, niin ainakin yhden sodan voi suorilta käsiltä luovuttaa ja ottaa vaan vuoden 2011 tulot käyttöön ja sillä sipuli :smiley-ashamed004 Köyhästi mennään mutta vanhalla tottumuksella :happy119 Ainakin yhtä pykälää ylemmällä päivärahalla olen kuin mitä alun perin pelkäsin, iloitsen siitä edes! :Heartred
 
Mulla oli karkeasti ynnättynä semmoinen 100% ero vuosituloissa, että ei paljon auta kun käydä sotaa. Positiivinen asia on ollut kelan naiset puhelimen päässä. Niiltä oon saanu kyllä hyvät neuvot ja ilman niitä naisia en kyllä tiedä miten mun olis käyny..
 
Mut eikös ne 6kk tulot oteta huomioon joko äitiyslomalle jäämistä edeltävästä päivästä 6kk taaksepäin tai edellisen palkkakauden loppuun? Mulla siis niin että kun jään äitiyslomalle 31.7, niin tulot katsotaan joko 1.1.13-30.6.13 tai 30.1.13-30.7.13. Näin ainakin kelan sivuilta ymmärsin?
 
Takaisin
Top