Kesäkuiset keskustelut

Sieppi: siis joko lakat alkaa kypsyä? Minulla on myös aikeenani käydä lakkoja keräämässä. Ja toivottavasti myöhemmin kesällä mustikoita, puolukoita, vattuja ja viimosena sieniä!! Äiti on minulla myös lupautunut lähtemään mukaan ja tietty puhelin on pidettävä, jos sattuu kellahtamaan marjamättäälle, eikä pääse itse ylös :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: Wow
sieppi: Samaa olen pohtinut noista ylihuolehtijoista. Välillä tuntuu että mulle puhutaan kuin vajakille vain sen takia että olen raskaana. Ei herrajumala, ihan kuule yhtä järkevä aikuinen olen edelleenkin ja osaan huolehtia itsestäni ja voinnistani, siihen ei ole vaikuttanut se että mieheni on tuikannut mua onnistuneesti joskus talvella. Ärrinmurrin!! Miehen vanhemmat ovat ehkä "pahimpia", tiedän että osoittavat vaan välittämistään tällä ylihuolehtimisella mutta rajansa kaikella... Esimerkiksi juhannuksena sukubileissä meillä sattui "pieni" katastrofin alku. Itse ainoana selvinpäin olevana otin tilanteen haltuun pelastamalla eläimet alkavalta tulipalolta, ohjeistin muita että "se on bensapalo, ette heitä siihen vettä vaan hakekaa matto ja tukahduttakaa siihen" sekä lähes pakotin autoon ja ensiapuun (2:n ja 3:n asteen) palovammoja saaneen henkilön. Tän jälkeen miehen vanhemmat ovat muistaneet monta kertaa kysyä multa ja mieheltä että olenko kunnossa, enhän vain säikähtänyt ja säikähtikö vauva. Joo ei säikähtänyt, johtuu varmaan siitä että olin paikalla ainoa joka ei juossut ympäriinsä kuin päätön kana ja levittänyt tulipaloa erittäin järkevillä sammutusyrityksillään. Huoh. Noh, ehkä hormonit taas nousee raivona pintaan turhan takia... :wink

Ja NAM!!! En malta odottaa että pääsen marjaan ja sieneen. Mies on toki lupautunut keräämään suppikset mun puolesta, saatan olla pikkuisen liian iso siihen hommaan sitten kun sato tänne asti leviää. :)
 
Täällä ajoittain pesänrakennusta, nyt vaan toi perkeleen remontti sotkee kuvioita. Kaappeja siivottu, kirppikselle pitäs viedä kamoja ens viikolla. Roskiin ja kierrätykseen viety vaikka mitä, remonttia tehdessä yritetään huomioida että meitä on kohta 3, mitä muutoksia se tuo tullessaan. Tuulikaapin remppaa mietittiin viimeks tänään, mikä lattia ois hyvä ja pitäskö olla lattialämmitys ja kenkäkaappia pitäs ostaa ja ja ja... Ihanaa :) Kohta listaa tekeen mitä tarvis vielä hankkia (siis ei olla hankittu vielä mitään) ja sitten ehkä jo kohta shoppaileen
 
Tänään menossa rv 27+6 ja vauvan liikkeet mietityttävät... Tunnen liikkeet puolen päivän aikoihin sekä illalla kun olen laittamassa nukkumaan. Tämä tuntuu jotenki vähältä... Miten teillä muilla? Kuinka useasti tunnette liikkeet päivän aikana? Tiedän ettei pitäisi vertailla muihin, mutta olin odottanut näillä viikoilla olevan jo melkoista myllerrystä tuolla masussa. Onkohan kyseessä vain rauhallinen tapaus? :)
 
Joo täällä Keski-Suomessa alkaa lakat olla kypsiä, käytiin tänään ja kyllä oli paljon! Mut suurin osa oli pikkusen viel raakoja, viikon päästä ovat takuu varmasti kypsiä. Ei siis saatu vielä paljoa kerättyä. Ja tosissaan paljon oli. Myös mustikat on kypsiä jo aika pian, ku vertaa viime kesään (niinkuin pätee nyt kaikkiin marjoihin) Varmaan pari viikkoo jos sitäkään niin meen koittaa jo mustikoita keräämään, niitäkin on raakileita ihan älyttömästi. :)
Niin ja ps. hyvin jaksoin, en pökränny tai mitään vaikka hiton kuuma ja hiostava oli, eväänä suolakeksejä ja vettä. Että sinne vaan! :)
 
Tänään menossa rv 27+6 ja vauvan liikkeet mietityttävät... Tunnen liikkeet puolen päivän aikoihin sekä illalla kun olen laittamassa nukkumaan. Tämä tuntuu jotenki vähältä... Miten teillä muilla? Kuinka useasti tunnette liikkeet päivän aikana? Tiedän ettei pitäisi vertailla muihin, mutta olin odottanut näillä viikoilla olevan jo melkoista myllerrystä tuolla masussa. Onkohan kyseessä vain rauhallinen tapaus? :)


Mulla oli joku aika sitten muutaman päivän hiljaisempi jakso mahassa, se oli todella outoa, kun odotti että aina vaan hurjenee meno. Potkut oli tosi vaimeita ja "laiskoja", ja niitä oli harvemmin kuin yleensä. Mutta kyllä hän siitä taas reipastui ja myllertää nyt kovemmin kuin koskaan, mahaankin repesi ekat raskausarvet :confused1

Perhevalmennuksessa sanoi hoitaja että viimeistään illalla pitää liikkeet tuntua, jos päivällä ei huomaa, ja aina voi soittaa synnärille, ne on siellä siksi että me voidaan niiltä kysellä :) Ja jos mitään ei tunnu koko päivänä, ei kannata odottaa aamuun, silloin voi olla jo myöhäistä jos joku on pielessä.

Liikelaskenta on vissiin hylätty useissa paikoissa turhana, ja siirrytty ns. maalaisjärjen käyttöön, koska vauvoilla on kuitenkin rytmit ja on aika todennäköistä että se vauva nukkuu juuri sen laskennan aikana eikä jaksa herätä ja sitten onkin paniikki päällä.
 
EeVei: Huoh, sama juttu, pari päivää oli ihmeellistä hiljaiseloa ja kun eilisiltana aloin miettimään asiaa, alkoikin sellainen mylläys ettei ainakaan tarvitse huolia! :) Kauhea potkiminen ja kaapiminen niin että luihin sattuu. Tännekin repesi ensimmäiset raskausarvet, eilen huomasin kyljissä. Sain kauhean itkukohtauksen etten halua tätä, olen kyllästynyt yms. Nyt pystyy taas näkemään hieman rationaalisemmin tilanteen. :)
 
Niin joo ja tänään VIHDOIN mekin päästiin viimeisen kolmanneksen puolelle! Wuhuu!!

Tänään oli muutenkin hyvä aamu. Naapurin eläkeläisrouvan kanssa parannettiin maailmaa. Hän myös kertoi hauskoja tarinoita siitä kun itse odotti esikoistaan ja oli niin iso ettei mahtunut bussinpenkkiin. Ja yleensä kun kaikki kauhistelevat vatsani jäätävää kokoa, naapurin rouva sanoi että sulle ei ole kyllä paljoa kiloja tullut. Joskus näinkin päin. :)
 
Meillä neuvolassa kehottiin liikelaskentaan silloin, kun ei ole päivän aikana ehtinyt huomioimaan. 10 liikettä tunnissa vauvan iltaiseen hereillä oloaikaan pitäisi tuntea. Jos ei heti, niin syödä ja juoda vähän yms. ja sitten kokeilla uudestaan.

Tää mun sisällä kasvava tapaus on kuitenkin niin aktiivinen jatkuvasti, ettei ole tarvinut olla huolissaan. 10 liikettä tulee täyteen ihan hetkessä, kun käyn makuulle. Saattaa jatkaa pitkiä aikoja kaiken maailman koputtelua, kaivamista, kääntyilyä ja naputtelua. Välillä tunnen oloni popkornikattilaksi.
 
Melkein aina kun käyn selälleni makaamaan alkaa hetken päästä jumpat :) Välillä on kyllä hiljaisempiakin päiviä, mutta iltapäivällä/illalla on liikkeitä sitten tuntunut.
 
Pesänrakennuksesta: Me saatiin viime viikolla kivasti tyhjäksi laatikoita. Vaatehuone siivottu siinä samalla, ja työhuoneen työpöytä tyhjennetty. Laitetaan se pöytä pois tieltä, kun tilaa ei liikaa ole. Vauvahan ei tarvi vielä omaa huonetta, mutta aattelin että siellä vois vaikka sitten kuivatella pyykkejä ja pitää ehkä vaunuja ynnä muuta sellasta... Olisi täällä vieläkin laitettavaa, mutta nyt pidän kyllä taukoa. Vielä kun saadaan matot takaisin, niin tää varmaan näyttää taas vähän asunnoltakin. Oon vähän stressannut tuosta projektista koko kevään, mutta se menikin aika sujuvasti :)

Huolehtijoista ja muista: Mua oikeestaan enemmän ahistaa sellaiset, joilla on itsellään ollut helppo raskaus, ja sitten he joko huolehtivat (kuten äitini) kun mulla on kaikkea vaivaa, tai sitten eivät tunnu oikein ymmärtävän sitä, etten jaksa, ja katsovat oudosti...(tai ehkä kuvittelen sen, mut kuitenkin).

Vielä olisi viikko kesälomaa ja sitten viisi viikkoa töitä. Oon viikonlopun menojen jälkeen ihan rikki, nyt täytyy vähän levätä. Ja ehkä se viime viikon pesäntyhjennysprojektikin painaa siellä taustalla. Josko sitten pystyisi olemaan edes viikon pari töissä, että saisi tärkeimmät työhommat loppuun. Saa nähdä. Nyt on kyllä niin hajonnut olo, mutta kai se tästä...
 
Täälläkin välillä hiljaisempaa masussa. Joskus kun tulee olo että onkohan vauva millon liikkunut viimeksi, herättelen tyypin hellästi mahaa heiluttelemalla ja pian se poika vastaakin jollain tavalla :)

Liikkeet on muutaman viikon aikana muuttuneet jotenkin erilaisiksi, välillä tuntuu kuin vauva potkisi myös sisäänpäin? Epäselvää on mulle myös mitenpäin vauva masussa on, potkut/iskut kun voi tuntua alhaalla, ylhäällä tai kyljissä. Ehkä se tekeekin haaraperus-hyppyjä :wink tai sit se vaan pyörii siellä kun väkkärä, ihana vauva :Heartred
 
Välillä tuntuu, et vauva saa sellasia sätkyjä, että tulee iskua moneen suuntaan ihan yhtä aikaa. Onko muilla sellasta? Niinku et se potkaisis vaikka jaloilla ja käsillä yhtä aikaa (oikeaan ja vasempaan kylkeen). Mun mielestä se tuntuu välillä ihan pakkoliikkeeltä.... :O
 
Täällä ei myös ota mitään tolkkua mitenpäin tuo tyttö on tuolla mahassa. Olen vähän päätellyt että välillä näyttäisi kuin se olisi poikkitilassa, kun makaan vasemmalla kyljellä sohvalla tai sängyllä niin tyttö alkaa ottaa vauhtia sohvasta tai sängystä ja pomppii kuin viimeistä päivää. :D Oikealla puolella näkyy vaan satunnainen pallo kun ottaa kunnon vauhdit. Tää tosiaan tuntuu aika ilkeeltä välillä :s

Siitä liikkumattomuudesta, täälläkin oli ti-to akselilla erittäin hiljaista pari päivää, satunnaisia ja laiskoja liikkeitä todella havakseltaan saatoin tuntea. Tosin oli kyllä sillon ihan sietämätön hellekin (kämpässä oli 31 astetta sisällä!!) että ajattelin vauvan olleen yhtä väsynyt siihen kuumuuteen kuin mäkin. Heti kun ilmat viileni niin palasi hirveä vilske mahaankin.
 
Melkonen vilske käy mahassa, ja täällä kans tökitään välillä ihan hirveesti joka suuntaan. Nyt kun on sitten jo ilmeisesti asettunut raivotarjontaan, niin tunnistaa tuon isomman möykyn tuolla ylävatsalla pepuksi. En oikein osannu aikasemmin sanoo onko kyseessä pää vai peppu. Kantapäätä välillä myös tunnistettu, mutta vasta muutaman kerran. Punkee välillä niin kauheesti että epäilyttää tuleeko se nahasta läpi :)
 
meidän pikku tyttö on kyllä niin vilkas siel masussa että joskus jopa sanon hänelle että rauhoitu nyt siellä! :laughing002 potkut ja käsiliikkeet on kyllä jo voimakkaita ja silloin kun hän muuten vaan myllertää siel niin koko maha pomppii.. :) yksi päivä kun istuin alas niin huomasin että maha näytti jotenkin oudolta kun se ei ollut pyöreä niin kun yleensä, vaan se näytti enemmän kolmio maiselta.. se johtui siitä että hän työnsi selkäänsä ulospäin joten pystyin ottamaan kiinni hänen selästään, aivan mahtava kokemus! :) mutta minä en myöskään ole varma että onko hänellä pää ylöspäin tai alaspäin kun mä tunnen liikkeitä eri puolella masua... mutta huomenna on neuvola joten ehkä neuvolatäti pystyy tuntemaan missä asennossa hän on :)
 
Paljon on liikettä minunkin mahassa! Tosiaan monen monta kertaa päivässä erilaisia liikkeitä, potkimista ja heiluntaa. Monsteri lienee edelleen pää alaspäin, vaikka en minä varma itse ole... Välillä minulle tulee olo, että Monsteri puristelee käsien väliin minun rakkoa, eilenkin autossa en meinannut pystyä pidättämään kun iskuja sateli rakon seudulle! Se ei välttämättä ole niin kamalan mukavaa, mutta muuten erilaisia liikkeitä ja liikkumista on hauska seurata!
 
Elenna: minun poika on välillä tehnyt samalla hetkellä iskun jokaisella raajallaan, ihan kuin se hyppäis haara-perushyppyjä! Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten päin vauva mahassa milloinkin on. Välillä maha on tosiaan selällään maatessa tasaisen pyöreä ja välillä ihan pyramidi.
 
Takaisin
Top