Kesäkuiset keskustelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin on vauva ilmeisesti poikittain aina välillä... heti kun käännyn kyljelleen maate, niin alemmalla kyljellä alkaa kunnon potkiskelu ja samaan aikaan myös ylemmällä kyljellä. Viimeisen viikon aikana on myös alkanut tuntua painoa välistä tuossa oikealla puolella kylkiluiden alla. Vauva ei annakaan istua lysyssä enää. En tiiä sitten onko sen pää kenties siinä. Mut aina oikealla puolella, että silleen päin vissiin viihtyy. Aiemmin se oli aina pää alaspäin ainakin ultrassa ja neuvolalääkärissä käydessä.

Täällä on tää kodin järkkäily lähtenyt kumminkin ihan hyvin käyntiin :) Oon saanut jo työpöytäni tyhjäks miestä varten, eikä tossa olkkarin lattialla nyt ihan hirveää tavaravuorta ole sijoittelua oottamassa. Mieskin sai jo jonkin verran aikaiseksi, että eiköhän se tästä. Taisi sekin vähäsen innostua, kun mä järkkäilin. Ja autoin sitä alkuun tyyliin "katsopas kun sinulla on tämä kaappi tässä...täällä on esimerkiksi tämä pahvilaatikko, käytätkö sinä näitä vielä..." Sitten se löysi tietysti jonkun hukassa olevan autotarvikkeen sieltä :) Sai se nyt kaapin aika tyhjäksi, ja vaikka ne tavarat nyt onkin lattialla, niin olihan siinä hyvä alku :) Ehkä siihen jää jopa hylly tai pari tyhjäksi, niin saan siihenkin jotain vauvan lakanoita tms. Onneksi vielä ei ole ihan kauhean ahdistavan kuuma. Kamalan hyvin tätä urakkaa ei kyllä suunniteltu, kun se osuu nyt just tälle mun kesäloman helteisimmälle viikolle. Mut en kyllä lykkää enää...katsotaan miten homma etenee...hyvässä tapauksessa voisi sitten unohtaa tällaset hommat ensi viikoksi joka on viimeinen lomaviikko. :)

Mun yläilmoihin sijoittunut maha + vauva pää alaspäin = jalat kurkussa ennen laskettua aikaa? Ainakin siltä tuntuu tätä menoa :biggrin Välillä taas hengailee poikittain tai vasemman kyljen puolella sykkyrällä, mutta yhä enemmän tuntuu olevan pää alaspäin ja kylkiluita potkii. Tällä hetkellä poikittainen asento olisi vielä mukavampi, koska kuten elennalla, munkaan vauva ei tykkää että istun lysyssä, heti tulee potkuja kylkiluihin :biggrin Ja happi loppuu!

Munki mahassa on tänään ollu melkoiset bileet. Johtuneeko siitä, että ite oon ottanu aika rauhallisesti nyt tänään, niin mahassa on yritetty puskea liikkeelle :)

Täälläkin vauva mellestää ja tekee kuperkeikkoja urakalla, mutta onneksi iltapainotteisesti, eihän mun työnteosta tulis mitään jos päivällä mylläis noin :) eilen illalla esittelin miehelle miten masu heiluu ja elää kun poika temmeltää ja mies olikin varma että se ui masussa käsipohjaa :D nyt oonkin viikon yksin kotona kun mies päivystää ja ekaa kertaa on sellainen oli että vauva pitää mulle seuraa. Ihana pentu <3 nyt myös ekan kerran mietin tosissani mites sitten kun vauva on syntynyt ja joudun olemaan 5 päivää yksin kotona...? Onneksi näitä viikkoja on vaan joka viides viikko. Kait sitä vaan pärjää. On vaan tottunut miehen läsnäoloon kun on sitten muuten niin paljon kotona.

Meillä alkaa olla kaikki hankittuna ja laitettuna. Vaatteet on lajiteltu, pesty ja viikattu lipastoihin ja pinnasänkykin töröttää tuossa makkarin nurkassa. Noin 10 viikkoa enää laskettuun aikaan, huimaa :)

Minä taidan edelleeen olla mattimyöhäisenä kaikissa vauva-asioissa. Siis hankinnoissa ja kodin järjestelyissä. Noh, vaunut nyt tuli viime keskiviikkona ja sen yhden 8-osaisen vaatesetin tilasin ellokselta. Siinäpä ne minun hankinnat.. Kaikki nuo huimat hankintani olen vaan heittänyt yläkerran pieneen makuuhuoneeseen odottelemaan muita tavaroita. Eli siis, ei en ole kasannut pinnasänkyjä, enkä hoitopöytiä tai vieläkään aloittanut pikkuveljen vanhojen vaatteiden pesua.. Noin neljä viikkoa vielä kesälomaan, sitten alan kerätä jotain listaa, että mitähän kaikkea se vauva tarvitseekaan (tunnustan, etten edes ole selvillä kaikista tarvittavista tavaroistakaan..). Hauska lukea täältä foorumilta, kun monet on jo niin pitkällä valmisteluissa ja itse en ole aloittanutkaan :D

Vauva liikkuu joka päivä, heräää vähän sen jälkeen, kun itse olen herännyt. Sitten ruokatunnin jälkeen töissä ollessa potkii ja sitten illalla useamminkin sohvalla maatessa tai juuri ennen nukkumaanmenoa. Liikkeet eivät ole olleet niin kovia, että mikään niistä olisi vielä sattunut tai tuntunut pahalta. Ehkä se etuistukkakin hiljentää liikkeen voimakkuutta jonkin verran.

Vitsit nämä kelit on ihanat! Eilenkin illalla olin kymmeneen saakka pihalla ja öljysin terassit. Olen kyllä onnekas ollut olojen suhteen, kun ei ole ollut vaivoja tai kremppoja. Pystyy puuhailemaan ihan kuin ennen raskauttakin. Toivottavasti nämä olot jatkuu mahdollisimman pitkään. Olisi nimittäin kesäloman alkaessa tiedossa talousrakennuksen ja puuliiterin maalausurakat :)

Musta on ihanaa kun vauva möyrii kunnolla niin että maha heiluu puolelta toiselle. Oon aina nauttinut just tästä ajasta raskaudesta tosi paljon :)
Mut kyllä ne tosiaan sit lopussa tuntuu hiukan ilkeeltä ne potkut.
Noista pinnasängyistä, aika moni kuulemma pitää sitä reuna auki olevaa pinnasänkyä omassa sängyssä kiinni niin on helppo sit nostaa rinnalle ja takaisin sänkyyn.

Eevein kommentti kiukkuisesta taaperosta oli hyvin elävä :D

Ee-Vei: hyvin pärjäät sen 5 päivää sillon tällön <3

Ja nyt sit unohdin jo nimen, mutta hyvähän se on ettei kaikki osta kauppoja tyhjäksi, saa sukulaisetkin tuoda jotain tarpeellista :) Sitäpaitsi, ihmiset kuluttaa ihan liikaa.

Meidän pikkuinen yrittää myös tunkea ulos mahan oikealta puolelta useita kertoja päivässä :D Oli kyllä erikoista kun ekan kerran huomasin että sieltähän tunkee jotain ulospäin! Nyt siihen on jo tottunut :) Pääksi aluksi sitä epäilin, mutta olenkin tullut siihen tulokseen että se on pikkuinen takapuoli :)

Ja huomenna pääsee taas äitiyspolille ultraan <3

Menna: Ei huolta, on täällä toinenkin "myöhäinen" :smiley-bounce022 Ei ole vielä vaunuja, ei sänkyä, ei kaukaloa eikä oikein yhtään mitään. Vaunut ja sänky sovittu jo että ostan ystävältä, saadaan sitten lähempänä syksyä. Äitiyspakkausta ei ole vielä tullut, eikä tietoa koska tulee. Kirppikselta jotain vauvanvaatteita hommattu. Ens viikonloppuna lähtään ikeaan ja josko sieltä saisi sitten hommattua kaappia ja lipastoa, jotta saisi homman etenemään.

Tänään on kesälomani viimeinen päivä ja huomenna kuudeksi viikoksi takaisin töihin.... ei toisaalta harmita yhtään kun tietää ettei kauaa tarvitse olla. Sairaslomalle olen valmis jäämään vaikka HETI, jos tarvetta tulisi. Tuskin näin käy.... Tosi hyvin olen voinut koko raskauden. Mitä nyt kaksi ensimmäistä viikkoa kesälomastani olin kipeänä... Eikös ne "hyvät" tyontekijät sairasta lomalla...? :wink Varmaan tulee kuusi viikkoa porskutettua töissä ja sitten kun mammaloma alkaa, niin makaan loppuajan sängyssä....

Sokerirasituksessa kävin pari viikkoa sitten, kaikki jees. Se oli kiva kuulla kun on tätä ylipainoa niin paljon. Painoa tullut loman aikana miltei 600g/vko, yhteensä koko raskaudessa 3,3 kg. Pakko palata ruotuun nyt, ettei pääse kauheasti paino nousemaan. Lomalla tosiaan kun tuli oltua kipeä eikä huvittanut liikkua ja tuli sit varmaan vapaa-aika syötyä :smiley-ashamed008

Koirien kanssa lenkkeillessä on pitänyt hieman tahtia hiljentää... Supistuksia tulee välillä lenkillä. Menevät ohi kun pysähtyy tai hiljentää. En koe tuota ollenkaan ongelmana, neuvolassakin sanottiin että ihan normaalia että rasituksessa supistelee. Pääasia että levolla menee ohi. Tietenkin sitten lähempänä laskettua aikaa pitää vältellä noita "turhia" supistuksia.

Se kestovaippailu kiinnostaa täälläkin. On lähempänä omaa ajatusmaailmaa. Aikaa ja tilaa täällä varmasti on pesuihin, kun ei mitään isoa taloutta tarvitse pyörittää. Ja kivahan jos siinä säästää rahaa, etenkin kun tarkoitus olisi kasvattaa perhettä tulevaisuudessa. Olen kuitenkin päättänyt lähteä liikenteeseen tavallisilla vaipoilla, koska en tajua yhtään mitään noista vaippajutuista! :laughing002

Sandy83: hienoa, että löytyi toinenkin myöhäinen :) Jotenkin huojentavaa, etten ole ihan ainoa..

Täällä Monsteri lienee pää alaspäin, ainakin liikkeiden suunnan perusteella ja itseasiassa näin epäili lääkärikin viime viikolla. Liikkeitä tuntuu pitkin päivää, ihan niinkin paljon että välillä olen ääneen sanonutkin että koitas vauva välillä vähän nukkuakin. Aamulla, kun itse herään, alkaa liikkuminen, jokaisen ruokailun yhteydessä tulee jotain, myös aina kun olen tehnyt jotain ja asetun paikoilleen, ilmoittaa Monsteri olemassa olostaan, sekä iltaisin ennen kuin nukahdan... Enimmäkseen ei vielä tunnu epämiellyttävältä, paitsi rakkoon kohdistuvat iskut, muuten nousee vielä vaan hymy huulille!

VAROITUS: Valitusta luvassa oikein olan takaa.

Nyt on typerä ja pinnallinen juttu mutta sanonpa silti. Oon ollut aikas maassa tässä pari viikkoa, tuntuu ettei saa tehtyä mitään eikä edes nautittua lomasta. Olo on erittäin yksinäinen mutta toisaalta taas epäsosiaalinen. En jaksa nähdä vaivaa että ottaisin yhteyttä kehenkään. Ehkä nautin jollain tasolla itsesäälissä vellomisesta, tunteessa ettei minulla ole muita ihmisiä välittämässä kuin mieheni. Sitten asetan miehelle kauheasti odotuksia, vaikka hän käy vielä töissä ja treenit ja pelit on iltaisin. Oikeastaan ainoat reaalielämän sosiaaliset kuviot pyörii kuntosalilla. Tiedän että pitäisi nyt nauttia lomasta ja vaikka lähteä jonnekin toiseen kaupunkiin, toisaalta kokee huonoa omatuntoa siitä ettei näin tee eikä jaksa tehdä. Tuntuu myös että en jaksaisi olla enää raskaana. En jaksa huomiota mitä saan mahani takia. Voivoi minua ja valivali. MUTTA! Positiivista kaikessa tässä hormoonihuuruisessa itsesääliarjessa on se että todella pienet asiat saa hymyn huulille ja olon hetkeksi iloiseksi. Tänään tää pieni asia oli älytön herkkupakkaus salilla, ihana kalju, tummaihoinen ja jäätävän hyväkroppainen mies. Nam! Varmaan alkoi pelottamaan kun tälläinen hikinen turbomaha tuijotteli... :D

Wow:Mullakin on välillä hetkiä jollon kaikki kyllästyttää. Välillä mietin etten kans jaksa sittenkään olla raskaana, ja voi helevetti mitä tästäkin vielä tulee... Mut kai ne ajatukset on hyvä laittaa hormonien piikkiin ;-)

Me ollaan miehen kanssa lomailemassa Keski-Suomessa,mökissä johon ei tule juoksevaa vettä eikä sähköä :-) Viime kesänä hommattiin sentään agregaatti, helpottaa hiukan kun ei tartte kaikkeen ruoan laittoon sytyttää joko hellaa tai nuotiota.. Ja niin, saa joskus oikeetakin valoa, vaikka kynttilän valossa suurimmaksi osaksi romantisoidaankin :-) Saa nähdä millainen rumba on sitten vauvan kanssa täällä.. Mut uskon että on ihan asenne kysymys.

Vauva myllää kans koko ajan, maha muljuu puolelta toiselle, eikä kertaakaan ole ollut vielä pää alaspäin. Yleensä räpiköi kaikilla neljällä raajallaan, ottaa vauhtia, ja kuperkeikka. Rakkoon ja suoleen potkiminen on iltaisin ykkösjuttu. Poikittain on päiväsaikaan ja haaraperushyppyjä aamuisin. Neljästä suunnasta tulee inniä, kyllähän toi mukavaa on, vaikkakin joskus kyllästyttää. Se on tosi vahva jo potkuissaan ja varsinkin sisäänpäin osuvat potkut sattuu tosi paljon.

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Huhhuh, mä en uskalla edes ajatella millainen olisi pidempiaikainen mökkireissu, ja siihen on vain yksi syy: VALKOVUOTO isolla VEELLÄ. Näillä keleillä ei oikein huvita pitää mitään suojia ja rättejä kun muutenkin haara hiessä, ja ainakin kolmet alushousut menee päivässä kun vähän lorahtelee... sananmukaisesti.

:sick009Ällötysvaara: Eilen vessassa kun pyyhin, sitä tuli TAAS sellainen 20+cm mittainen NAUHA, joka pysyi sellaisena kiinteänä nauhana pönttöön asti. Hyi helvetti?! Tuplaällötystä siitä että vessapaperin tuhlauskin tympii, ja alapesut pitää tehdä joka toinen vessakäynti, ja mulle on tullut jo 2 ällötyspaisepattia alapäähän. Onneksi olen saikulla ni voi rauhassa tuossa sohvalla istua ja "tuuletella", mitähän jos olisi töissä haara hiessä?

Meinattiin mennä mökille heinä-elokuun vaihteessa, jos mut vaan saa kammettua veneeseen siinä vaiheessa :biggrin Ja jos siinä vaiheessa löytyisi sellainen viileämpi kausi...

Toi kuulosti niin tutulta Wow... mitään ei saa aikaseks.
Inhottava "kausi". Tavallaan haluis nähä ihmisiä mut ei sit kuitenkaa jaksa. Vois vaa nukkuu. Mut pakko yrittää jotai puuhata ton pojankaa. Sillä kyllä energiaa riittää!
Hirvee stressi meinaa pukata kun menee koko ajan talous niin tiukille. Tää vuokralla asuminen on jotai ihan sairaan kallista. Ja ruokakin vaa kallistuu. Ja hevonenki teloo tottakai ittesä just nyt. Sit yrittää kotihoidontuen ja miehen rahat saada riittää... mut eipä kukaa ois varmaa kesäks palkannu raskaana olevaa naista mihkää. Suoraan sanottuna en ois kyllä ees jaksanutkaan. Ja ois se lapsen hoitoki maksanu taas eli tilanne varmaa ois plus miinus nolla. Ja ei sais ressaa... mieskin eilen sano et koita nyt rauhottuu, ei toi tee hyvää. Mut helpommin sanottu ku tehty. Anteeks kauhee vali vali. :gen113

• Tykkään
Tänään rv 30+0! Jälleen siis yksi etappi saavutettu. Huisia, jännää, ihanaa :) 10 viikkoa enää. Seuraavana kai sitten odottelee äitiysloman alkua, siihenkään viisi viikkoa enää! Toki jo alkaisi olla valmis vauvan tuloon <3 ainakin näillä helteillä kun turvottaa ja hiottaa ja koko ajan on ällö olo... Mutta viihtyköön masussa vielä jokusen viikon, valmiiksi asti :)

emmu_ma: Huippua! Onneksi olkoon saavutuksesta! Minä taas käännyin nyt sitten ilmeisesti viimeisen kolmanneksen puolelle (tänään rv 27+0), vähän tosin eri lähteissä eri viikot lasketaan viimeiseksi kolmannekseksi. Minulla olisi vielä tämä+3 viikkoa töitä jäljellä ja sit lomille :D Ei malttais oottaa, vaikka nopeesti nämä viikot kyllä on menneet.

• Tykkään
Jeka: Tsemppiä jaksamiseen! Ymmärrän stressisi täysin, kun itsekin laskelen pennosia jatkuvasti pohtien mitä milloinkin syödään ja mistä säästetään ja olisiko asunnossa jotain ylimääräistä mitä myydä pois. Ei saisi murehtia, kun ei tee vauvalle hyvää, mutta ei se ole niin helposti tehty kuin sanottu.

Meillä mies on töissä ja itse työttömänä (tein sijaisuuksia päiväkodeissa kesän alkuun asti, sitten sijaisuudet loppui ja minua ei pidempiin sijaisuuksiin valittu - mistähän lie syystä :D). Peruselämiseen raha riittää, kun oikein budjetoi ja pitää siitä kiinni, mutta nyt tullut muutamia isompia yllättäviä laskuja, joihin pitäisi jostain repiä rahaa. Ja vaikka vauvalla onkin jo melkein kaikki tarvikkeet valmiina, niin vielä peruskäyttötavaraa puuttuukin ja ne pitäisi hankkia. Niin ja tykkäisin ihan hirveästi jos saisi edes jotain imetysvaatteita, mutta saas nähdä. Ja uusin huoli ja murheeni on pikkuisen ristiäiset: Meille tulossa arviolta 30 henkeä ristiäisiin ja eivät meille mahdu kahvittelemaan ja haluamani kirkon yhteydessä ei kahvitustilaa seurakunnalla, joka olisi sitten ilmainen. Myönnän myös, että olen kova järjestämään juhlia ja haluaisin aina jotain vähän spesiaalimpaa ja kun sitä rahaa ei ole... :/ Ressaa ressaa, vaikkei tosiaan pitäisi.

TerhiJii: Näinpä, kyllä ne on varmasti hormoonit jotka huutelee, aina "kielletyn ajatuksen" jälkeen tulee huono omatunto. Eihän tätä aikaa loppujen lopuksi vaihtaisi mihinkään... :)

Jeka ja Mile: Huoh, sama juttu. Mies yrittää nyt ennen lomaansa tehdä hirveät määrät ylitöitä ja viikonloppuja että saataisiin vielä loput tarvittavat asiat vauvalle. Kaikki on niin uskomattoman kallista nykyään! Ruokakaupassakin kun käy vaan pyörähtämässä pari asiaa niin menee heti jo se kaksikymppiä. Ja vielä ollaan molemmat täyspalkalla että mitähän tästäkin tulee... Tarkoitus oli myös vaihtaa isompaan asuntoon mutta... pankit joissa käytiin eivät anna tällä hetkellä kuin max 20:n vuoden lainoja. Kellä on sellaiseen varaa? Meillä menisi tällöin asumiskustannuksiin mun nettopalkan verran kuussa. Ja mitäs sitten kun tippuu kelan rahoille? Ei auta kuin ahtautua pikku kaksioon koko pieni perhe vielä jonkin aikaa. :)

Mullahan kävi niin hassu mäihä, että sain tässä tilassa uuden työpaikan, joka alkaa 1.7. Olivat katsoneet paperini parhaiksi, valinneet minut haastattelematta ketään, tehneet paperit valmiiksi ja soittivat vasta sitten. No sittenhän eivät voineet enää perua, kun sanoin, että ööh, oon raskaana ja ajattelin, että asia selviäis työhaastattelussa. Eli aloitan ensi viikolla uuden homman, ja jään siitä äitiyslomalle jo 12.8. :D. Saan sity paitsi ilmeisesti äitiysloman 72 arkipäivää ihan palkkaakin. Oho!​
Ainoa ongelma on, etten tiedä, olenko ihan työkuntoinen. Pakko tollanen pieni pätkä on jaksaa. Taas koko viime yö meni valveilla näiden raskauden tuomien huonojen puolien kanssa. Aamulla itkin, mutta sitten Byy alkoi muljahdella iloisesti puolelta toiselle, ja kaiken uupumuksen ja kivun keskellä ajattelin kuitenkin, että "ihana vauva!" <3
Tänään eka neuvolalääkäri, jännittää!​

Onneksi olkoon Kunusiini <3
Minä kyselinkin aikaisemmin jossain keskustelussa sijaisuus-asioista ja kerroin että ajan omaa asiaani eteenpäin siten ettei työsopimustani katkaista kesken vanhempainrahakauden koska se on lain mukaan kiellettyä. No eilen kävi sitten esimies sanomassa että työsopimustani jatketaan vielä neljällä kuukaudella eteenpäin aiemmasta sovitusta ja sitten katsotaan jatkot. Eli nyt olisi huhtikuun loppuun asti voimassa oleva työsopimus. Vielä sille kolmelle kuukaudelle pitää sopparin pohja löytyä niin olen tyytyväinen ;)

Takaisin