Kesäkuiset keskustelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuiti: Joskus miesten kanssa pitää käyttää raakoja keinoja että alkaa tapahtumaan... ;)

Voi ihana kesä! <3 Pihahommia oon painanu aamu yhdeksästä asti, ja pikkuhiljaa alkaa näyttään ihan siedettävältä. Energiaa on taas vaikka muille jakaa, kiva saada jotain aikaseks. Pesänrakennusviettiä ei vielä oo tälle rantautunu, tuleva vauvan huone on kanssa täällä täynnä kaikkee roinaa. Mitään ei oo myöskään vauvalle vielä ostettu. Ehkäpä se kärpänen sieltä vielä puree, kuhan on ensin piha kunnossa ;) Kyllä sitä jo pihaa sisustaessa tulee miettineeksi että sitten tulevaisuudessa kun tässä juoksee pikkunen, onko järkevää laittaa sitä ja sitä... Ollaan päätetty puu istuttaa pikkusen kunniaks syksyllä. Löytyykö täältä muita multasormia?

Just niin, ihana kesä ja huomenna viimeinen työpäivä <3 <3 Ihanaa aloittaa loma ajoissa niin ehtii vielä nauttimaan kesästä ja olosta. Lähdetään miehen kanssa nauttimaan toisistamme vielä kun kaksin päästään :) :) Ja vielä kun oma kuntoni ja vointini on erinomainen.

Mä olen multasormeillut parvekkeen uuten uskoon, kukkameren lisäksi hyvässä kasvussa on tomaatit, kurkut ja amppelimansikat. Ja niin säkkiperunakin kasvattaa ainakin pitkää vartta :)

Muuten on ollut pieniä mielialanvaihteluita, tai kummallisesti on alkanut asiat ketuttamaan.. miehen lapset (5-ja8-vuotiaat tytöt jotka asuvat meillä vuoroviikot) ottaa mua kunnolla päähän. Olenkin alkanut miettimään miten hankalaksi kaikki menee kun vauva tulee, saa nähdä kestääkö mun hermot vai heitänkö koko porukan pihalle ja alan yyhooksi :( :(

Mulla on oma parveke paremmassa kunnossa kuin ikinä, nyt kun on saanut ottaa vähän rennommin tänä kesänä... Olen siis viherrakentaja ja normaalisti ei kyllä tee mieli tehdä töitä kotonakin :happy118 Tänä kesänä olen ollut puutarhakeskusmyyjänä mutta silti saikkua on piisannut, joten on onneksi sitten kotona jaksanut puuhailla omia juttuja, eikä kaikki ole vaan ränsistynyt viidakoksi kun ei jaksa enää töiden jälkeen hoitaa :glasses1

mä odotan sitä äitiyspakkausta kun kuuta nousevaa.. joka aamu suorastaan juoksen sinne postilaatikolle kattomaan että jokos tänään.. :D

JES, tänään tuli äitiyspakkaus! :) Ihanaa, minäkin odottelin sitä kovin innoissani. Tuli muuten super nopeasti, viime torstaina täytin hakemuksen ja tänä iltana hain postista! :)

Minä olisin kovan luokan multasormi, mutta parvekkeella ei voi toteuttaa itseään.. on se kyllä silti täynnä kukkia. :) Jokatapauksessa, ajattelin siis myös istuttaa puun pienelle minun äitini luokse maaseudulle. Äidillä on vuosikymmeniä vanha kahvipuu, jonka hän on nyt "perinyt" omalta äidiltään. Se puu on vanhoilla päivillään tehnyt tänä keväänä yhden ainoan kahvipavun, ja aion laittaa sen itämään meidän pientä kultaa varten. :) Kyseinen puu on ollut meidän mummolassa jo kun minun ristiäisiäni on siellä vietetty ja mahtavaa että mahdollisesti minun lapseni ristiäisissä jotka on ilmeisesti nyt taas hänen mummolassaan, on nyt tuo sama puu. :) Se on tällainen hyvin pieni mutta iso asia kuitenkin. :)

Mulla on pojille istutettu vaahterat. Oon aina tykännyt niistä, sit viime vuosina on tullu laitettua kriikunaa ja luumua ja uutta kirsikkaa, noi "vanhat" on aika kirpeitä. Mulla on iso piha jota en todella jaksa hoitaa niin kun pitäis :)
Kukkia koitan haalia sellasta mallia mitä ei tarttis kauheesti hoitaa. Otin kesäloman nyt että jaksaisin loman aikana tehdä edes hiukan jotain, mut helteet on näköjään eri mieltä :) Toisaalta ihan kiva että on "pakko" lepäillä.

Mul ei ole se äitiyspakkaus vieläkään tullut. yli kaks viikkoa lapun laittamisesta.
Synnytyskin on hiukan alkanut jännittää.

Voi että, olisin kyllä oikea multasormihirmu mutta meillä on vielä rakennuttajan kanssa aika iso riita kesken, eivät ole pihan osalta hoitaneet kaikkea heille kuuluvaa. Ihan perusjutuista lähtien, "nurmikko" on niittykasveja täynnä, maanparannusta ei olla tehty ollenkaan. Tää on jo kolmas kesä tällä paskapihalla johon en voi laittaa mitään istutuksia koska odotan vain että tuo pohja tultaisiin laittamaan kuosiin. Saas nähdä miten pitkä taistelu tästä vielä tulee... Kaupungin rakennustarkastajakin on määrännyt rakennuttajan hoitamaan homman mutta mitään ei silti tapahdu. Uhattu on asianajajalla mutta mitään ei tapahdu. Olen niin kyllästynyt tappelemaan asiasta joten katson vaan tuota villiintyvää niittyä takapihalla ja yritän olla kiehumatta.

Kesäloma alkoi nyt ja äitiyspakkaus oottaa olkkarissa :) Kerään ensin vähän voimia ennen kuin käyn sen kimppuun.

Eilen oli työpäivän jälkeen ihan kuollut olo, mutta onneks tänään meni paremmin. Jaksaa vähän iloitakin tästä loman alusta :) Seuraavat neljä viikkoa lomaa. Sitten ois töitä 5 viikkoa, mutta katsotaan niitä sitten... Nii, ja 26 viikkoa täynnä tänään!

Ihanaa kesää kaikille, olotiloista huolimatta...!

Äitiyspakkaus tilattu, Kelalla käyty kysymässä kasvotusten infoa omaan tilanteeseen (nimimerkillä akateeminen pätkätyöläinen, jolla opinnot vähän kesken, kaksi työpaikkaa,jne...), eli pottuuntumassa (tyhmä virkailija, itsessähän ei ollut syytä) ja kohta alkaa olla elämänsiivousprojektikin valmis.

Kesä/äitiys/opintojenloppuunvientiloma alkaa ensi viikolla ja on jotenkin hyvällä tavalla hämmentynyt olo. On nimittäin 30-vuotisen elämäni aikana ensimmäinen kesä, jolloin ei ole mitään ohjelmaa. Normaalisti on ollut treenejä, töitä, jne,jne, joten voi olla, että ensi viikolla pyörin hetken paikallani ja ihmettelen mitä pitäisi tehdä :D Tokihan tuo gradu huutelee tuolta jäistä, ja suurella innolla kyllä iskenkin sen kimppuun, kun voi keskittyä pelkästään siihen! All-nighterit ei nyt tietenkään onnistu, mutta raskauden myötä musta on tullut aamuvirkku, mikä on aivan ennenkuulumatonta. Eilen pääsin vasta kolmen pintaan nukkumaan, ja aamulla kasilta virkeänä ylös. Aivan huikeaa :D

Kohta "paukkuu sataset", hui että! Ei siis painossa vaan laskettuun aikaan on kohta alle sata päivää. Alkaa jotenkin konkretisoitua yhä enemmän ja enemmän :)

Ihanaa viikonloppua kaikille syssymammoille <3

Tänään järjestettiin Pirkan pyöräily Pirkanmaan alueella ja osaa en toki ollut ottamassa, mutta olimme ajamassa mieheni kanssa autolla kun pyöriä alkoi tulla vastaan. Ensin ei mitään, ihastelimme innostuneina pyöräilijöitä (innostumme usein vähän liikaakin kaikesta vähänkään poikkeavasta tyyliin POLIISI! VAU! Muiden seurassa ei kehtaa, mutta miehen kanssa riemastuttaa kaikki hiukankin erikoisempi). Mutta takaisin autoon. Oltiin nähty pyöriä jo muutaman minuutin ajan kun yhtäkkiä tunnen purskahtavani itkuun. Alan itkeä kovaan ääneen ja mies tietysti ihmeissään yrittää lohduttaa ja kysyä, että mikä minulla on hätänä ja yritän itkuni välistä sopertaa, että kun on niin paljon polkupyöriä, ettei mitään hätää ole, mutta kun niitä pyöriä oli niin paljon, että tuli sellainen upea tunne, kuinka kaikki ne ihmiset ovat kokoontuneet yhdessä pyöräilemään. Siinä sitten tihrustin hetken aikaa itkua ja välillä nauroin, kun reaktioni tuntui niin hölmöltä.
Tähän asti raskautta olen mielestäni ollut melko normaali, enkä ole huomannut mielialoissa tai tunteissa muutosta tätä ennen. Tästäköhän se alamäki alkaa :biggrin

Tammi: voipi hyvinkin mieli olla herkistymässä. Itse vollotin aamiaispöydässä, kun luin uusimmasta MeNaisista naisesta, jonka tytär oli kuollut kaksivuotiaana. Tyttärellä siis joku perinnöllinen sairaus. Ja sitten kun nainen oli myöhemmin tullut uudestaan raskaaksi ja sikiötä oli tutkittu, niin oli havaittu, että sama sairaus oli myös mahavauvassa ja raskaus oli päätetty keskeyttää neljännellä kuulla. Nyt tämä nainen ei uskalla enää haaveilla lapsesta. Itkin ihan lohduttomasti ja minulle tuli todellinen tuska naisen puolesta. Ja sellainen olo, että ei koskaan voi tietää mitä voikaan tapahtua. Tiesin jo etukäteen, että herkistyn tuosta jutusta ja en halunnut lukea sitä ennen nukkumaanmenoa. Tunteiden vahvuus yllätti kyllä itsenikin. :(

Mä sain viikonloppuna äitiltä pari "pakkausta" lisää :) eli 2 laatikollista lastenvaatteita koossa 50-70 :) melkein kaikki vaan poikien vaatteita joten jos meille tulee tyttö, saapi luvan olla sitten vauvana poikatyttö ;) Toisen laatikon kantoi mies eilen autosta sisälle mutta toinen vielä peräkontissa odottaa. Ei oikein ite viiti sitä huhkia sisälle, kun asutaan 6. kerroksessa ja hissi on rikki..................................

Lämpimät ilmat ovat tuoneet taas mukanaan jokakesäisen ongelman liittyen syömiseen, nimittäin helteistä johtuen minun ruokahalu ja ennen kaikkea ruuanlaittohalu laskee... Mieli ei tee kuin lähinnä kylmää juotavaa ja jäätelöä. :D Raikkaat salaatitkin menisivät, mutta kuumassa keittiössä ahertaminen ei houkuta. Tämä lisää houkutusta hakea noutoruokaa, kun jotakin pitää kuitenkin syödä. Syömisiin vaikuttaa negatiivisella tavalla lisäksi nuo kesäjuhlien notkuvat tarjoilupöydät... Itse yritän syödä mahdollisimman terveellisesti ja suositusten mukaan, mutta nämä seikat vaikeuttavat asiaa. Poden syyllisyyttä, jos syön miten sattuu. Ratkaisunahan olisi vahvempi itsehillintä, mutta välillä tuntuu, että se puuttuu...

Haluaisinkin muiden kommentteja siitä, miten olette nyt raskausaikana syöneet? Kuinka hyvin olette pysyneet suosituksissa ja onko edelleen joitain ruokia joita himoitsette?

Syön samoin kuin aina: monipuolisesti, mutta myös herkkuja menee monipuolisesti ;). En oikeastaan ole jaksanut paljoa miettiä asiaa, ruokavalioni ei ole entistä parempi eikä huonompi. Peräkkäisinä päivinä saatan syödä esimerkiksi salaattia, vanhanaikaista kotiruokaa (perunaa ja kastiketta) ja noutohampurilaisen. Karkista ja jätskistä en ole luopunut. Nyt lämpimillä ilmoilla olen syönyt jäätelöä lähes joka päivä. Niin tekisin, vaikken olisi raskaanakaan. Eilen tosin keitettiin jäljellä olevista pakastemarjoista vispipuuroa. Ihanaa sekin oli, kerman kanssa tietenkin ;). Painoa on tullut 6 kiloa (26+1). Huomenna on sokerirasitus. Se voi tietenkin muuttaa tätä syömiskäytäntöäni huomattavasti, jos huonosti käy. :S

Ollaan miehen kanssa molemmat sellaisia "fiiliksen mukaan" syöjiä. Ei osata tehdä viikon ruokaostoksia kerralla vaan mietitään sen mukaan, mitä tekee mieli ja mitä jaksaa milloinkin laittaa. Varmaan suunnileen viitenä tai kuutena päivänä viikossa tehdään ruoka itse, ja yhtenä tai kahtena on jokin kaupasta tai ravintolasta saatava valmis ja nopea ruoka.

Jep, ei kyllä helteellä tee mieli syödä mitään. Jäätelöä saattaa tehä mieli mutta sitten alkaa ällöttää senkin makeus. Meillä sisällä 27 astetta vieläkin vaikka ulkona vähän nyt viilentyikin. Pakko sitä on kuitenkin aina jotain tuolta jääkaapista väsätä suuhun.
Ei nää ruokailu tottumukset oo kyllä tän raskauden takia muuttunu mihinkää, aina pyrkinyt syömään terveellisesti ja säännöllisen epäsäännöllisesti antanu itelle luvan herkutella. :)

Minullekin maistuu kaikki kylmät ruuat paremmin. Jäätelöä syön myös melkein joka päivä, mutta sama kuin Kunusiinilla, niin söin ennen raskauttakin kesäisin. Jäisistä pakastemarjoista tehtyjä rahkoja on tullut tehtyä ja syötyä ihan ennätysmäärät. Tulis nyt niitä tuoreita mansikoita, niin vetäisin niitä ihan hulluna..

Minä syön lähes samalla tavalla kuin ennen raskauttakin. Suolan määrää olen vähän yrittänyt vähentää ja taas lisätä kasviksia ja hedelmiä. Painoa on tullut 8 kg ja sokerirasitus on vasta juhannuksen jälkeen... sitten voi ruokavalio hieman muuttuakkin :)

Tehdään iltaisin itse kotiruokaa ja lounaan syön työpaikkaruokalassa. Nyt ilmoijen lämmettyä on alkanut enemmän maistumaan itsetehdyt salaatit ja muutkin kasvispitoiset annokset. Grillataan ehkä kerran viikossa.

Mies on kova ostamaan herkkuja, mutta olen pyrkinyt vähentämään vähän niidenkin syömistä etten paisuisi ihan kauheasti ja että sokerirasitus menisi mahdollisimman hyvin.

Veden ja natrium pitoisen kivennäisveden juontia olen selvästi lisännyt nyt kesällä.

Tänään oli kuntosalilla aivan ihana saksalainen (?) herrasmies joka päätti nostattaa mun itsetuntoa oikein urakalla. Otin suht ison käsipainon yhtä liikettä varten ja tää herra alkoi kehumaan miten voimakas olen. Sanoi että näytän aina niin hyvältä treenatessa ja olen todella kaunis raskaana oleva nainen. Yleensä tulkitsisin tuollaiset kommentit stalkkaukseksi mutta tässä elefanttitilassa olen todella otettu ja kiitollinen. Tällä jaksaa taas muutaman päivän.. :D

Emmailona: Aivan sama juttu, ruokahalu ja ruanlaittohalu laskee normaalistikin näin lämpimällä. Sitten lisäksi olen itse lomalla ja mies ei. Tän vuoksi meinaa järjestäen jäädä lounas syömättä, olen huono syömään tai hankkimaan ruokaa jos joudun syömään yksin eikä minua patisteta. Olen nyt kuitenkin yrittänyt syödä edes leipää tai ruispuuroa lounaaksi. Normaali ruokarytmini on sellainen että aamulla herättyäni syön rahkan ja kahvin ja salipäivinä lisäksi ruisleipäviipaleen, salipäivinä juon heti salin jälkeen palautusjuoman. Lounaaksi ruispuuroa, pari leipää tai parhaassa tapauksessa salaatti. Pari hedelmää menee välipalaksi. Päivällistä yritän jaksaa tehdä, mutta nyt tosiaan helteellä olen vähän laiska siinä. Iltapalaksi pyrin syömään vielä leipää ja hedelmiä. Syön paljon paremmin ja enemmän kuin ennen raskautta, vaikka terveellisesti pyrin syömään silloinkin. Nyt toki menee vähän enemmän herkkuja (ja päivälliseksi noutosapuskaa) kuten jätskiä jota en normaalisti syö yhtään. Pyrin rentoon syömiseen mutta välillä pitää muistuttaa itseään syömisestä.

Löysin itseni tämmöiseltä sivulta. http://www.tekay.fi/
Sinne sai laskureihin kätevästi laittaa erilaisia raskauteen liittyviä mittoja ja muita arvoja, kuten esimerkiksi sf-mittaa. Jäi itsellä mietityttämään edellisess neuvolassa mitattu mitta, kun täti ei kommentoinut mitään, enkä muistanut kysyä. Tuonne sai kätsysti käyrälle muistaakseni 6 eri mittaa.. Kätevä sivu.. :D

Takaisin