Kesäkuiset keskustelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Outoa, me asutaan myös HUS:in alueella ja tänään oli toinen neuvolalääkäri ja kolmas kuulemma tulee vielä ennen la:ta :think005
Ja ihan normiraskaus kyseessä.

Tosi suuria eroja eri paikkakunnilla noissa neuvola ja -lääkärikäyntien määrällä. Mä olen käynyt jo 5 kertaa neuvolassa ja kerran neuvolalääkärillä, ensi viikolla on sitten toinen kerta. Lisäksi olen ollut 2 kertaa äitiyspolilla ultrassa, toisella kertaa kätilön ja toisella lääkärin ultraamana. Näiden lisäksi olen käynyt kerran yksityisellä varhaisultrassa ja 2 kertaa äippäpolilla seurantaultrassa. Olen kyllä oikein tyytyväinen miten meidän paikkakunnalla on näitä asioita hoidettu ja olen saanut joka paikassa myös erinomaista palvelua.

Joo, mullakin on ollu nyt 5 neuvolaa (joista yks lääkärineuvola) ja sen lisäksi kunnan kaks ultraa ulkoistettuna Terveystalolle. Sen lisäksi ekassa neuvolassa mulle annettiin kunnan omalle lääkärille ns. varhaisultra-aika taustani takia (sekä keskenmeno että tuulimunaraskaus viime vuonna) mielen rauhoittamiseksi. Ja ens viikolla tosiaan kuudes neuvolakerta, toinen kerta lääkärillä. Oon kans ollu tosi tyytyväinen oman neuvolani toimintaan.

Miehen kanssa on ollut vähän puhetta masukuvien ottamisesta :) Nyt alkaa olemaan mahaa jo sen verran, että tulis varmaan jo kivoja kuvia :) Mies siis harrastaa valokuvausta. Jos viikonloppuna ois aurinkoista säätä (ois kiva ottaa ulkona) niin vois pitää pienet kuvaussessiot :)

Mulla meni JUST niin päin helvettiä se neuvolalääkäri, kuin vaan voi mennä. Vai mitä itse sanoisitte, jos neuvolalääkäri, joka puhuu huonoa suomea, sanoo mm. seuraavaa:
"Älä itke, sikiö saa vaurioita jos itkee, ei vauva halua että äiti itkee"
"Miten sinä sitten sitä vauvaa nostelet, jos nyt ei töissä voi mitään nostella?"
-Lisäksi kirjoitti verenpaineen väärin. Kirjoitti neuvolakorttiin 117/79 vaikka oikeat lukemat oli 138/90.
-Ei löytänyt sykettä, vaan laski kellon avulla kaiusta sikiön sykkeen.
-Ei mitään noteerausta siihen että mulla on SF-mitta yläkäyrällä, ja helvetin kovat liitoskivut nivusissa ja lantiossa -> "Käytä kylmägeeliä ja panadol" (neuvolantäti kertoi myöhemmin puhelimessa että pitäisi siitä nopeasta kohdun kasvustakin jo todeta, että varmasti aiheuttaa kipua tavallista enemmän)
-Kysyin että miksi napaa koskee, "ei tiedä, vatsalihakset varmaan kipeät, laita kylmägeeliä" (neuvolantäti kertoi myöhemmin puhelimessa että etuseinässä oleva istukka aiheuttaa napakipua)
-Pisti tekemään masennustestin kun mulla paloi hermo tähän kaikkeen, kun oli niin suuret odotukset tän lääkärikäynnin suhteen. Tulos oli normaali joten ei tarvinut sitten henkisestä jaksamisestakaan puhua sanallakaan, vaan pisti mut viikoksi taas saikulle ja hakeutumaan työterveyteen. Ja melkein heitti mut pihalle sieltä.

Oli kyllä niin kylmä nainen. Nyt mä tiedän, mitä kaikki tarkoittaa kun puhuvat siitä että neuvolassa ei saisi mikään olla huonosti, ja sitten jos onkin, sitä vähätellään eikä puhuta. Mulla taitaa olla vaan liian kiva se omahoitaja.

EeVei: Tuli mieleen meidän neuvolalääkäri. Myös ulkomaalaistaustainen nainen, jonka puheesta on välillä vaikea saada selvää. Tuntuu ettei siellä voi tai viitsi mitään kysyä, kun ei kuitenkaan saa tai ymmärrä vastausta. No ei ole onneksi mitään tyhmiä neuvoja ja saarnoja antanut, mutta enpä ole siellä paljon asioita kysellytkään. Suosiolla juttelen mieluummin oman neuvolantädin kanssa, joka on ihana ja jonka kanssa yhteistyö sujuu. Olisi kyllä ihanaa, jos voisi luottaa siihen, että neuvolalääkäristä saa tarvitsemaansa apua ja tietoa, mutta...

Minä asun Porvoossa ja meillä on raskauden aikana: 3 neuvolalääkärikäyntiä (raskauden alussa, rv 26 ja rv 36), 2 ultraa (rv 12 ja rv 20) ja neuvolakäyntejä meillä on neljän viikoin välein rv 30 asti ja sen jälkeen kahden viikon välein ja rv 35 tai 36 on joka vikko neuvolaa.. :)

Täällä mennään samoilla kun sofiaelisabeth, mielestäni sopivasti käyntejä joka suuntaan. Ja Pirkanmaalla asustellaan.

Mulla ois huomenna neuvolalääkäri. Mä inhoon näitä neuvola käyntejä sillä ku joutuu olee ennen sitä pissaamatta ja sitte yrität juosta esikoisen perässä ja nostella sitä. Samaa aikaa mahassa potkitaa joka paikkaa. Ja se on vaan ärsyttävää pissata purkkii.
Saa nähä onko sama lääkäri ku edellisellä kerralla. Miten noi lääkärit on joskus sen olosii et ei ne haluis edes olla lääkäreitä, eikä puhu juuri mitää.
Noh, huomenna ehkä taas parempi mieli. :)

Mä sain kivan "aarteen" äidiltäni. Äitini äitiyskortin ja oman neuvolakorttini vuodelta -81 :-)

Tosi kiva katsoa miten samalla lailla oma raskauteni etenee äitiini nähden. Aion säästää myös kaikki omat lippulappuni niin saan antaa ne omalle lapselleni joskus. Tosi kivaa!

Minäkin olin kotipaikkakunnalla käymässä viime viikonloppuna ja löydettiin äitin kaks äitiyskorttia, minusta ja isoveljestäni. Tosi paljon laajempi oli se 80-lukuinen neuvolakortti, nykyään kun osa tiedoista varmaankin kirjataan pelkästään koneelle johonkin tietoverkkoon, niin silloin kaikki tieto oli siinä äitiysneuvolakortissa. Oli mielenkiintoista sitä katsella :)

Siis kyllä tuo on melkosta arpapeliä millanen lääkäri sattuu omalle kohdalle! Enkä nyt tarkota vaan neuvolalääkäriä vaan ihan kaikkia. Tosiaan itsellä siellä työterveydessä oli se "ei niin kiva" lääkäri. Toivottavasti seuraavassa neuvolalääkärissä on sama lääkäri kuin ekalla kerrallakin. Hänelle jopa uskaltaisi ja viitsisi jotain murheitaan jakaa/kysyä.

Mä kävin tänään supertyöterveyslääkärillä oikein pitkällä ajanvarauksella, ja voi vitsi, sai sanonta "toinen ääni kellossa" ihan eri merkityksen!!! Nyt mulla on sellanen olo että mut on vihdoinkin kuultu, ja kaikki pahuus on mennyt pois, ja voi vihdoinkin huokaista helpotuksesta :smiley-angelic005 Oli niin topakka täti, mutta silti oli helppoa kertoa ihan kaikki mitään säästelemättä, ja eipä se sitten vaatinutkaan muuta kuin soitto töihin ja varmistus että ei ole turvallista työtä järjestää, ja homma sillä selvä. Ei tappelua, jankkausta, jossittelua, muttamutta-puheita, ja vastuun pakoilua. Jos nyt saisi yöt nukuttua puolet paremmin kun ei tarvi sen takia valvoa että mitä töistä tulee! Ei muuta kuin normi heräilyt kipujen ja pissahädän takia! :biggrin

EeVei: Ihanaa että tuli vihdoin hyvä kokemus! Tulin ihan vihaiseksi kun luin tuon ekan viestisi, hyvä että asenne oli muuttunut. :)

Täällä Jyväskylässä olen nyt käyny 3 kertaa neuvolassa + 2:ssa ultrassa keskussairaalalla. Yks ja ainoo lääkäri on vasta edessäpäin, ensi viikolla. Alakertaan ei ole katottu tähän mennessä kertaakaan..josko se lääkäri kattos, aika erikoista minusta että ketään ei ole kiinnostanut alakerran tilanne vaikka yhdessä vaiheessa oli minullakin liian aikaisia supistuksia joita tarkkailtiin..
Lisäks meidän super hajamielinen neuvolatäti unohti postittaa meille kutsut perhevalmennuksiin ja kaikki ne kerrat oli jo menny, paitsi viimeseen eli imetys-kerralle ehdin mukaan kun se oli seuraavana päivänä. Vähänkö harmitti. :( Me päästäs toisen tyhmän mukaan elokuussa niihin mitkä missattiin, mut sapettaa ku menee niin myöhään ja tiiä vaikka ois vauvakin jo maailmassa..

Mullakin siis edelleen supistuksia joka päivä, kivuttomia, mut toisaalta pehmentäähän nekin sitä kohdunsuuta. Ja sit on mahakipua, tuntemusta ku neulalla pistäis ylävatsaan, vatsalihasten repeytymiseltä tuntuvaa tuskaa ja kylkiluiden murskautumisen tunnetta ja ja ja.... :D

Mä asun Turussa, 3 kertaa olen olut nyt neuvolassa ja 2 kertaa ultrassa, ekassa ultrassa katsottiin kohdunsuun tilanne. Ens viikolla on lääkärineuvola ja siellä on kaiketi toi sisätutkimus. Mulla siis nyt 25+4.
Sit olen käynyt 2 kertaa yksityisellä ultrassa.

Hassua, luulen et tunsin tänään et masuvauvalla olis ollut hikka :) tasaista pientä nykinää/liikettä hetken aikaa. Nauruksi meni minulla :) muilla ollut vielä tällaisia tuntemuksia?

Joo, se on koomista kun maha hytkyy ja hyllyy! :laughing002 Sit itteäkin meinaa naurattaa ja samaan aikaan on vähän merisairaskin olo jos kauan kestää :sick009 Mun maha-otus on varsinainen hikkakone, ja aina vaan tuntuu selvemmin kun siltä loppuu turhat hytkymistilat ja nyt sitten hytkyy sekä äiti että vauva samassa tahdissa. EHKÄ on ollut pientä vähenemistä verrattuna parin viikon takaiseen, kun niitä oli varmaan yli 4 kertaa päivässä!

Tuosta minun pitikin kysäistä täällä, että miltä se hikka tuntuu? Pientä nykinää? En usko vielä tunteneeni sellaista, mutta voisi sitten tilanteen sattuessa tietää, että hei tää on hikkaa..

Takaisin