Balacenia, meillä ainakin kunnallisessa virkaehtosopimuksessa sanotaan, että kaikki raskaudenaikaiset tutkimukset (esim. labrat), lääkärin tai muun terveydenhoitohenkilön käynnit eivät ole työaikaa, mutta jos niitä ei voida suorittaa työajan ulkopuolella järjestetään niitä varten vapautus työstä. Ja jos tämmöinen tutkimus matka-aikoineen on työajan sisäpuolella, niin sen vuoksi työaikaa ei pidennetä. Ymmärtäisin siis, että jos ei ole tarjolla tutkimuksiin semmoisia aikoja, että ne olis työajan ulkopuolella, työnantajan täytyy päästää menemään tutkimukseen eikä sitä työaikaa tartte tehdä takaisin eli siltä ajalta pitäis vissiin saada sitten palkkakin. Siis näin ainakin kunnallisella puolella. Tosin itsekin täytyy tämä vielä varmistaa pomolta, mutta näin sen asian itse tuolta kvtes:istä tulkitsin.
On myös velvollisuus ilmoittaa näistä poissaoloista mahdollisimman ajoissa työnantajalle, että tarvittaessa työnantaja voi osoittaa muun ajankohdan poissaololle, ottaen huomioon asian kiireellisyyden ja ajankohdan, jolloin tutkimuksia tehdään.
Aika kapulakieltä, mutta siis tämmösiä ite tuolta opiskelin.
Onneksi mulla on aika löysät työvaatteet, niin jos ei pukuhuoneeseen joudu samaan aikaan pahasti työkaverien katseiden alle, niin sitten saattaa vielä jonkin aikaa pysyä salassa tämä raskaus. Kohta pitää kyllä varmaan ruveta jo tilaileen valmiiksi jotain äitiystyövaatteitakin... Parille työkaverille kyllä olen jo kertonut, kun tiesivät lapsettomuushoidoistamme, mutta pomolle pitäis kohta laittaa viestiä, kun joudun olemaan töistä pois kuiteskin ultran ja sokerirasituksen vuoksi lähiaikoina.