(Kauan odotetun) Helmikuun höpinät!

Onnittelut synnyttäneille!
Ja tsemppiä meille muille... :)

Mä olen täällä miettinyt, että mihin ihmeeseen katosivat ne kaikki synnytystä ennakoivat oireet, joita mulla oli tammikuun ajan! Tuntuu kuin nyt ei olisi enää juuri mitään. Vaikka enpä mä niitä kaikkia kipuja kyllä kaipaa. Laskettu aika olis maanantaina...
Onhan tässä nyt jotain terävämpiä supistuksia ollut silloin ja tällöin, mutta eipä juuri muuta. Näin viime yönä jo unta limatulpan lähtemisestä. Olipa se siisti pieni klöntti! :) Palanen limatulppaa multa irtosi jo joulukuun alussa, ihan tosielämässä siis. Mutta eipä ole enää näkynyt.

Oliskohan toi reilun viikon kestänyt stressi lapsenhoitajan saatavuudesta vaikuttanut siten, että oireet meni jäihin... No ehkä ei, mutta pakosti sitäkin nyt vaan miettii. Ehkä synnytys alkaa sit rytinällä, kun nyt on niin seesteistä. Tosiaan meidän esikoiselle jo marraskuussa kysytty hoitaja oli viime viikolla pari päivää laivalla, sitten sillä oli viikonloppuna yöt töitä, tän viikon tiistaina sille tehtiin korviin pallolaajennus, ja sillä leikkausreissulla sen auto hajosi... Aika hajalla olin mäkin! Meillä on noi lapsenhoitajaehdokkaat aika vähissä. Anoppi asuisi lähellä, mutta se on sydänvaivainen ja niin kova stressaamaan, että se ei olisi turvallinen vaihtoehto hoitamaan 2-vuotiasta näin jännittävässä tilanteessa.
Mutta nyt olis hoitaja taas saatavilla...auto kunnossa ja itse on jotenkuten toipunut korva-operaatiosta. Eli voin antaa itselleni luvan synnyttää. Hopihop. Vaikka jo tänään, kiitos?!

Onpa erilaisia käytäntöjä näissä sairaaloiden vierailutavoissa. Lahdessa saa synnyttäjien osastolla vierailla vain isä/tukihlö, vauvan sisarukset ja isovanhemmat. Isovanhemmat eivät saa mennä huoneisiin, vaan käydä vain yleisessä tilassa ja vain klo 17.30-19. Isä ja sisarukset pääsevät huoneisiin koko päivän. Onhan se ihan hyvä, ettei siellä ramppaa koko suku ja ystäväpiiri tuomassa flunssapöpöjä ja ehkä häiritsemässä toisia, väsyneitä äitejä.

En ees jaksa mennä laittamaan tonne neuvolakuulumisten puolelle. Proteiinit nyt kontrollikäynnillä vaan yhdellä plussalla, kun keskiviikkona kahdella ja kaikki taas ihan jees. Maanantaina taas uusiks ja loppuviikolle tulee varmaan kutsu äitiyspolille kontrolliin. Viikkoja kasassa tänään 38+0 <3

Hemmetti kun käski ottaa rauhallisesti ja välttää kauheesti jaloillaan olemista! Täällä meilläpäin kun on tänä viikonloppuna moottoripyörämessut ja sinne olis ollu miehen kanssa tarkotus mennä pyöriä katselemaan. Meinasin kyllä tolle miehelle, et katotaan mun jaksamisen mukaan ja kai siellä nyt välillä pääsee istumaan ja huilimaan jos siltä tuntuu :D Huomenna olis miehen siskon miehen tytön synttärit (oliko tarpeeksi vaikeasti selitetty? :D ) Sinne tarvis kans mennä ja puolen sukuu taas varmaan kyselee koko ajan vaan et millai mä voin. Argh! Ei meidän suku oo tollasia! Noh, kaipa se johtuu siitä, et niitä pikkusia ei heidän suvussaan hirveesti oo viime aikoina ollut :)

Niin juu ja neuvolatäti meinas, et pikkunen olis keskiviikosta hieman laskeutunutkin! Ja päivittäin tulee supistuksia kyllä melko tiuhaan, mut ovat melko lieviä. Lähinnä hetkeks salpaa hengityksen. Neuvolatäti meinas, et voisin ruveta harjoittelemaan oikeenlaista hengitystä "yläkeuhkoilla" kun tulee suppari, niin olis hyvää harjoitusta sitten kun ne oikeat alkaa :)

Niin ja meidän koiralla alko alkuviikosta juoksut ja se vuotaa nyt sitte pitkin kämppää, kun ei sillä voi vartioimatta pitää pöksyjä kun se syö ne! Toivottavasti loppuisivat mahd. pian, et sais sitte lattiat pestyy ym.. Ja loppuisivat ennen ku pikkune syntyy!

Onnea blaueblumme ja sume! Ihania uutisia :) Vauvojahan alkaa putkahdella ihan mukavaan tahtiin. Aika moni on synnyttänyt ennen laskettua aikaa. Mutta kenelläkään ei enää ole kovin pitkää aikaa ainutlaatuiseen ja ihanaan ensikohtaamiseen vauvan kanssa. Peukuttelen kovasti täällä kaikille h-hetkiläisille!

mmaljolallahan on nyt hiukka ristiriitainen tilanne: pitäisi päästä synnyttämään pian, mutta koiran juoksut olisi hyvä mennä ohi ennen sitä. Toivotaan nopeita juoksuja. Valaiskaa mua, jos oon tyhmä, mutta miksi neuvolassa kehotetaan rauhoittumaan, jos viikot synnytystä ajatellen on hyvällä mallilla. Eikö kaikkea luulisi voivan tehdä sen verran, minkä oma olo antaa myöden. Toki ymmärrän, jos on raskausmyrkytys tms. tilanne, joka vauvan terveyden takia vaatii huilimista.

Mulla on ärsyttävä flunssa. Toivon, etten tartuta sitä vauvaan ja muuhun perheeseen. Hiihtoloma alkaa parin viikon päästä ja silloin olisi mukavaa, jos oltaisiin kunnossa. Mieskin pitää näillä näkymin silloin ensimmäisen lomaviikkonsa vauvan syntymän jälkeen. Mä oon siis pyörittänyt täällä tätä arkea hyvin pitkälti itsekseni. Mutta yritän olla valittamatta. Miehellä on töitä vuoden työttömyysjakson jälkeen ja meillä neljä ihanaa lasta!

Onkos täällä palstalla urheiluhulluja, jotka intoilee tänään alkavista olympialaisista? Mä tykkään talvilajeista ja ajattelen, että tulevat kaksi viikkoa on oikea kotiäidin unelma. Ei mulla telkkari varmaankaan aamusta iltaan tule olemaan päällä, mutta penkkiurheilen kyllä niin paljon kuin vain mahdollista. Tuo penkkiurheilu sopii kaiken lisäksi erityisen hyvin näin vastasynnyttäneelle :)

Renda Jos se on se kuuluisa tyyni myrskyn edellä? :) Toivotaan näin! :)

Hyvä että mmaljolla parempi tilanne taas, mutta varmaan kyllästyttää toi neuvolassa ravaaminen! Mulle ei oo ikinä varattu kun yksi ylimääräinen käynti, muuten vaan 'soitat/menet sitten sinne äitiyspolille'. Välillä tuntuu vähän, että pesevät kädet neuvolassa hommasta ikäänkuin... Menet vaan mmaljo sinne messuille, jos siltä tuntuu. Lainaat pyörätuolin matkalle mukaan ja laitat miehen kuskiksi. ;)

Noista supistusten hengitysharjoituksista. En tiiä hengittelenkö oikein niiden aikana, mutta itsellä on tullut vaistomaisesti keskityttä hengitykseen niiden aikana. :)

Mulla on ihan tosi hyvin nukuttu yö takana! Älytöntä miten paljon voi hyvät yöunet vaikuttaa. Uskotteko, että olen niin notkea ja kivuton, että sain suihkussa jalkapohjat kuorittua ja nyt äsken leikattua varpaankynnet! :smiley-bounce012 Pienet on ilot! :D Menipä jopa tuossa vähän puolihuonoa bilemusiikkia taustalle ja vähän jopa laitoin lanteita keinuttaen! :dance011 Enää ei harmita sekään, että menin antamaan miehelle 'luvan' juoda tänään muutaman extra-oluen! Se parka on kyllä täysin ne ansainnut! Itse lähden illastamaan kaverin kanssa Helsinkiin ja mies saa pitkästä aikaa olla ihan yksin kotona. Ihan käy sääliksi, kun tajuan kuinka kauan toinen on joutunut kattomaan mun naamaa täällä! :O Viimeksi saanut viettää aikaa iteksiin silloin kun oon sairaalassa ollut ennen joulua ja se tuskin oli sille mitään lepoa! Tässä vaiheessa huomautan, että mies ei todellakaan juo juuri ollenkaan alkoholia ja jos humaltuu kerran vuodessa, niin se on jo 'usein'. :D

Nyt siis pikkuhiljaa täällä yritän päättää miten hiukset laitellaan ja mitä laitan päälle. :D Muutama tunti ennen kun edes junale lähden, mutta on vaan niin ihanaa saada vähän edes laittautua. :queen

Onneli Mä oon miettinyt ihan samaa noista neuvolan ohjeista! Toki tosiaan verenpaineta ja noita myrkkyoireita on hyvä tarkkailla, mutta muuten! Itselläkin kuitenkin verenpaineista ja muista huolimatta tuntuu toi voinnin mukaan liikuskelu oikein mukavalta, kun ihan eri tavalla siinä saa pää lepoa, ikäänkuin! Ja ainakin itse sitten vähäksi aikaa aina unohtaa sen niin kovan tarpeen tarkkailla 'joko se tulee'. :D

ReginaVeritas: Ja synnytyksenkin etenemisen kannalta tuo liikkuminen on ainakin minun kohdallani nopeuttanut synnytystä ja helpottanut oloa. Mutta kaikki tietenkin kokee synnytystapahtuman yksilöllisesti, joten jokainen tehköön itselleen parhaalla tavalla.

Tiiättekö, musta on tosi ihanaa, kun täällä palstalla on niin ihania ihmisiä! Kaikki tukee toisiaan mun mielstä tosi ihanasti ja annetaan tilaa jokaisen tunteille ja mielipiteille. On tosi kiva kanssa kuulla lohduttavia sanoja ja tarinoilta niiltä, joilla on jo mahdollisesti useampikin synnytys taustalla ja jännätä ensikertalaisten kanssa samassa tilantessa!

Ihanaa kun ootte kaikki mukana luomassa niin turvallista ympäristöä jakaa tunteita! :love2

Voi luoja. :D Eilen hirveä mökö-möö ja itku ja tänään kaikki on niin ihanaa! :D Hormonit, anyone? :D ;)

Juu huomasin itekkin et on vähän ristiriitasta :D

Itsekin mietein sitä, että eikö se nyt ole näillä viikoilla ihan sama vaikka se synnytys lähtisi käyntiin ja kun tosiaan ei ole noita myrkytysoireitakaan muita kun tuo proteiini, mikä nyt oli taas laskenut yhdelle plussalle. Pikkuisen liikkeet tuntuu kuitenkin hyvin ja sykkeet oli hyvät, että ei näyttäis hällä olevan mitään hätää <3

Tätä jatkuvaa neuvolassa ramppaamista itsekin ihmettelen, kun nyt taas on turvotus asettunu ja kotona kuitenkin tuo verenpainemittari lainassa, että eikö näitä käyntejä voisi harvemmin olla, kun kerran itse pystyn kuitenkin hyvin tarkkailemaan olojani.. No onneks näistä neuvolakäynneistä ei tarvi maksaa tuota melkein 30 € niin kuin siitä kun taas menee äitiyspolille.. Eikä onneks matkaakaan ole hirveesti about 15 min menee autolla.

Ei olis varmaa miehel pitäny mitää sanoa et käskivät rauhallisesti ottaa, kun se ny ei antais mun liikkua olleskaan :D alkaa vaan pää hajoomaan tänne neljän seinän sisään ja kun mies tulee kotiin niin höpötän sille vaan koko ajan kaikesta mahdollisesta :D

Mullakin ollut joku kestoflunssa tässä päällä jo hetken. Ei siis mikään sellainen näyttäis olevan et kehenkään tarttuis ja oireilee vaan öisin o.O yöllä kurkku tosi kipee ym.. ehkä joku raskausjuttu? emt..

ReginaVeritakselle hauskaa iltaa! :)

ReginaVeritas, voin hyvin samaistua tuohon vuotojen tarkkailu ongelmaan. Siteet hautoo mullakin inhottavasti, ja on kuitenkin holahdellut tuota valkovuotoa jo keskiraskaudesta asti, ja sitten on housut aina märät. :confused: Ja kuitenkin pitäisi päästä varsinkin nyt näin loppuvaiheessa aina tarkistamaan mitä sieltä tuli, ja tietenkin aina kaikkein huonoimmilla hetkillä sieltä tavaraa tulee. Mitään tulehdusta ei onneksi kuitenkaan ole.

Selvisin verikokeesta paremmin kuin mihin varauduin. :smiley-bounce012 Kauhistutti mikä heikotus siitä iskee, kun ei 12 tuntiin ole ennen saanut syödä. Mutta ei iskenyt! Ehkä raskauden lisääntynyt verimäärä auttoi, tai verenpaine on nyt jotenkin korkeampi tai jotakin muuta.

Jos joitakin synnytystä enteileviä asioita rupeaisi miettimään, niin mulla vois olla se, että viime päivinä oon ollut todella positiivisella tuulella. Pidän kaikista ihmisistä ja kaikki mikä yleensä voisi ärsyttää, ei nyt vaan ärsytä. Eli ehkä vähän samoja kokemuksia täälläkin. Voi olla, että keho on alkanut valmistamaan suurempia annoksia hyvän olon hormoneja. Eikös se oksitosiini, joka supistuksia saa aikaan, ole myös kiintymyksen ja rakkauden hormoni?

Mutta sen oon huomannut, että jos istuu pitkään paikoillaan, silloin alkaa supistelemaan. Jännä juttu, jos on liikkeellä tai makoilee, niin ei tule. Kyllähän toi vatsa kasaan itseään pistää jos liikkuu paljon, mutta se taas ei tunnu oikein erityisesti miltään.

Panda En oo tullutkaan ajatelleeksi tuota hormonijuttua! Mutta kyllähän taidat oikeassa olla tuosta oksitosiinista. :) ja olisihan se kamalan loogista. Ja eikö täällä melkein kaikilla ole tullut juuri se tyyni myrskyn edellä? Hyvin nukuttuja öitä jne.

Mä olen edelleenkin ihan mahdottoman hyvällä tuulella! Mieskään ei ollut edes raukka uskaltanut ostaa kun muutaman oluen, meinasi, että ihan varmana alan synnyttää oikein syöksynä jos se juo yhtään enempää kun normaalisti. :D

Luulen, että menen vielä yläkertaan vähän fiilistelemään musiikkia. Mies tossa pelailee, enkä kehtaa häiritä sitä mun musiikeilla. :)

Heh, taitaa tuota jännitystä olla miehillä vähän liikkeellä :) omalla miehellä nyt kolmas selvä viikonloppu menossa, kun nuo kaverit rupes vähän noin ajoissa ennen laskettua saamaan noita lapsia, niin ei tuo mun oma mussukka uskalla enää ottaa kuin yhen saunaolusen <3 no mutta toisaalta kun on enää kaksi viikkoa laskettuun niin ehkä tuo juomattomuus on ihan hyvä asia, saa sitten varpajaisia mennä rauhassa viettämään kun pikkunen on syntynyt :) ja kuitenkin kaikki kaveritkin ymmärtää tilanteen, ei me nyt enää niin nuoria olla :D

Meillä ei meinaa mies kuulemma pitää varpajaisia.

Just puhuin nopsasti miehen kanssa synnytyksestä noin yleensä ja paljastui, että sitä pelottaa, että jotain menee pieleen. Eniten kuulemma pelkää, että mua sattuu vaan ihan kamalasti eikä hän osaa auttaa. Lääkäreiden kykyyn auttaa vauvaa luottaa kyllä, eikä onneksi pelkää vauvan puolesta. Sille kun ei kuitenkaan hän voi mitään. Lohdutin, että aika pitkälle mulle varmaan riittää se, että mies on iha vaan läsnä siinä tilanteessa. :) Se kivun hallinta on kuitenkin mun oman pään sisällä lähinnä ja puudutukset henkilökunnalta saatavissa. Pitää vaan sylissä tai kädestä kiinni tai jotain, on siinä vaan olemassa. :)

Eilen illalla alkoi jo tuntua, että josko kohta tästä alkaisi enemmänkin tapahtua, mutta nyt taas ei merkkiäkään mistään. Joskus alkuraskaudesta oli sellainen tuntuma, että tämä tyyppi olisi jokseenkin täsmällinen tuon kymmenennen päivän suhteen, mutta alkaa tulla kiire jo jos niin aikoo. Kaipa se on se viikko yli, mitä suvussa muutenkin ollut..

Näkeekö muut vielä poksahtamattomat unia synnytyksestä? Mulla menee nykyään joka yö unissa vedet. :D

Täälläkin olis huomenna la :) Mutta ei yhtään mitään merkkejä et ois tulossa ulos. Ei supistuksia, eikä enää oo sattunut yöllä kun on pitänyt mennä vessaan. Eikä siel vessassakaan tarvi käydä ku pari kertaa yössä. Olen jo henkisesti varautunut et menee sen viikon yli niin kuin esikoinenkin :wink Mut ois se kiva jo saada omaan syliin.

Takaisin