(Kauan odotetun) Helmikuun höpinät!

ReginaVeritas

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2014
Helmikuu! Ihanaa! :smiley-bounce013



Nninnannalle, Blaueblummelle, Onnelliselle ja (erityisesti) Nelialle kovasti jaksamisia! Ja kaikille muillekin tottakai!

Nelialla onkin tosi jännät paikat! Onkohan jo tullut eka helmikuinen helmivauva? Vai ehtikö jopa vielä tammikuulle? :) Kerrohan meille kuulumisia kun jaksat!

Täällä oli levottomin yö ikinä! :O Ja alan myös pikkuhiljaa uumoilmaan, ettei kauaa enää mene, että olen aivan korviani myöten täynnä tätä raskautta. :D Turvotuskin, joka tähän mennessä on vaivannut lähinnä vaan aamuisin ja iltaisin, on nyt kokopäiväistä. :S Vähän samanlaista menoa kun Onnellisella käsissä, mutta ei onneksi kauhean pahaa vielä. Ehkä pitäis mennä tonne murinan puolelle, ennen kun tähän liikaa avaudun. :wink
 
Helmikuu tosiaan! Todella jännittävä kuukausi, vaikka itse olenkin jo synnyttänyt :)

Voi kurjuus noita kremppoja, mitä jotkut teistä joutuu kokemaan. Toivottavasti pitkiä kärvistelyjä ei enää ole luvassa. Isot tsempit kaikille!

Itselläni on ollut nyt pari viikkoa aikaa prosessoida mennyttä raskautta ja synnytystä. Olen huomannut, että ihmismieli on perin eriskummallinen. Ensin toivoo ihan hulluna raskautta. Kun huomaa olevansa raskaana ja kärsivänsä hirveästä pahoinvoinnista, toivoo raskauden etenevän jo toiselle kolmannekselle. Toinen kolmannes on mulla mennyt yleensä suht huomaamattomasti, mutta kolmannen kolmanneksen kohdalla alkaa jo odottaa sairaalaan lähtöä ja synnytystä. Sitten kun on synnyttänyt, toivoo mahdollisimman pian kotiin pääsyä sairaalasta. Ja kotona taas alkaa haikailemaan mennyttä raskausaikaa ja -mahaa. Nyt kun lapsilukumme on täynnä, minun täytyy keskittyä tuohon haikailuun ja vauvaelämästä nauttimiseen. Vauva on kuitenkin pienen pieni vain hetken aikaa :Heartred

Ihanaa, kun pakkanen vähän lauhtui ja päästiin tänään 1-vuotiaan kanssa ulkoilemaan. En ollut ulkoillut viiteen päivään ja se tuntui jo vähän ahdistavalta. Aika varovaisesti saa kyllä vielä liikkua, vaikka hyvin olenkin synnytyksestä palautunut. Jälkivuoto loppui ennätysajassa, 1,5 viikossa. Viimeksi kesti tuskalliset 8 viikkoa.
 
Onneli: Niin juuri. Muistan tosiaan kuinka esikoisen synnyttyä vannoin pelkästään nauttivani seuraavasta raskaudesta ja kaikista sen hyvistä ja huonoista puolista. Nyt tuntuu että lähden harrastaan mäkikävelyä että synnytyksen käynnistämiseksi :) Kaikki kuitenkin tapahtuu ajallaan ja on ihan tarpeetonta mielensä rasittamista yrittää kiirehtiä tai elää jo siinä seuraavassa vaiheessa. Osais olla mukana ihan tässä hetkessä.
 
Niin nyt se jo on se helmikuu. Hurjaa kun tuo raskauslaskuri näyttää, että 9 päivää jäljellä. :grin
Saa olla varpaillaan koko ajan. Mutta mukavasti on silti päässyt rentoutumaan ja rauhoittumaankin. Tässä koko ajan yritän henkisesti valmistautua kaikkeen. :) En tiedä sitten mikä on parempi, rentoutuminen vai kolmet ässät sun muut, kun toisaalta oon taas lukenut, että jos stressaa itseään ja kroppaansa liikaa, niin synnytys viivästyy ja keho jää odottelemaan turvallisempaa hetkeä synnyttää.


Oikeessa ootte, sitä pitäis nauttia tästä hetkestä aina kun se on käsillä. Mennyt on mennyt jo ja tuleva ei vielä ole tässä, niin muuten ei koskaan osaa nauttia asioista silloin kun ne on siinä. :hug007
 
Niin totta täällä kaikki puhuu siitä hetkessä elämisestä! Itsekin olen tässä yrittänyt (toistaiseks aika laihoin tuloksin) rauhoittua tuon synnytyksen ajattelun suhteen. :D Se eilinen lääkärikäynti kyllä helpotti kovasti, kun sai paljon selkeämmän kuvan näistä käynnistysasioista ja muista. :) Se olis vaan niin palava halu nähdä jo vaavi! :Heartred ja oikeasti kun olo alkaa olla jo tukala... Ja tuntuu ettei enää kauheasti jaksaisi pieniäkään kremppoja niin. :P vaikka silti, enemmän tämä on edelleenkin ihanaa kun kamalaa! :Heartred


Tänään muuten aamulla ensimmäiset 1,5 tuntia yritin keksiä mojovaa aprillipilaa miehelle, ennen kun tajusin ettei helmi- ja huhtikuu ole sama asia. :DD
 
vihdoinkin helmikuu :Heartred tänään rv 37+1 :)

eilen oli mulla kontrolli noitten proteiinien tähden neuvolassa, mutta olivat nyt sitten taas laskeneet ja nyt vaan hieman plussalla. tarvisi kuulemma juoda vaan enemmän o_O tuntuu ettei muutenkaan tee muuta kuin juo ja käy vessassa :D kyselin myös että onko mulla nyt sit enää neuvolalääkäri käyntiä, mut ei kuulemma tarvi kun kävin siel äitiyspolilla.. ja et jos mul täs vaiheessa tehtäis sisätutkimus, niin synnytys saattais käynnistyä! mitä? en oo sellasestakaan kuullut koskaan.

mut joo sano myö, et nyt sitte saa kyllä käynnistyäkin koska vaan :) et ei kuulemma enää tarvi ottaa niin rauhallisesti tai mitään.. et nyt sitten vissii ässät käyttöön :D syntyis nyt sit tässä kuussa ettei menis maaliskuulle vaan.. onko muut muuten pitäneet pieniä vauvoja sylissä tässä viimisillä viikoilla? itse kun eilen pidin kaverin pikkuista miestä sylissä kun kaveri laitto hänel pulloo ja toinen huusi ruokaa, niin mulla alko tissit kihelmöimään :D niin ja käytiin tänään ostelemassa liivinsuojat ja muut :)

mutta joo, huomenna pääsee me&i kutsuille herkuttelrmaan :)

edit: pahoittelen kirjoitusvirheitä kun täl saamarin puhelimella (jolla) on niin perhanan vaikeeta kirjoittaa..
 
mmaljo Mä oon kuullut, että jos on paikat tosi valmiina, tyyliin ei kanavaa ollenkaan ja suu jo hyvin auki, niin sisätutkimus saattais käynnistää, mutta en noin muuten? :O En tiiä, en oo expertti. :D Eikä mulle kukaan lääkäri oo sanonut, oon vaan jostain lukenut. :)

Täällä ei oo vauvaa päästy sylittelemään melkein kolmeen vuoteen. :sad001 Noita pilttejä kun ei oo syntynyt muille kun miehen sukulaisille (jotka kyllä sitten sikiääkin ihan älytötä vauhtia :D ) ja ne asuu melkein kaikki tosi kaukana.

Maanantaina olis 37 tasan! Lääkäri äippäpolilla sanoi, että kaikkea saan tehdä, mitä tuntuu että kestän. :) Vähän nyt ehkä verenpaineita vois varoa... Huomenna olis kova hinku lumitöihin!
 
tääl oltiin tänään ensin 4 tuntii rakennus messuilla. Vähän väliä esikoinen sylissä ja sit kuitenkin koko ajan jalkojen päällä, sit sen jälkeen mentiin käymään mun äidin luona sairaalassa, kun hällä operoitiin toinen lonkka. ja sit ku viel päästiin kotti niin lähdin koiran ja esikoisen kanssa tunniksi ulos. esikoista vedin pulkassa ja koira veti minua :)
Kotti päästyään kyl tuntus et oli jotain tehnyt, mut ei enää mitään :sad001 Huomenna olisi 39 täynnä. viikko enää la. no esikoinen tuli 41. mut ei jaksaisi sinne asti odotella. onneksi sentään nyt ollaan jo helmikuun puolella :)

Sormet edelleen jäykät, ja tuntuu et ois vieläkin sormus sormessa vaikka jo vuorokauden oon ollut ilman. Samalla tuntuu oudolta olla ilman sormusta. Joku sormus ollut melkein 8 vuotta jo sormessa :)

 
Onnellinen Sama täällä sormuksen kanssa, että tuntuu oudolta olla ilman! En oo uskaltanut enää joulukuisen leikkauksen jälkeen pitää sormuksia kun pari kertaa. :sad001 Jotenkin tosi alaston olo ilman! Kotona vielä kestää, mutta julkisilla paikoilla olen jotenkin tosi tietoinen siitä sormuksien puuttumisesta!

Tänään tässä illalla tajusin, että mun napa on ihan ruma. :sad001
 
Mä pidin kihla-ja vihkisormuksia jossain vaiheessa kaulaketjussa kaulassa, kun huomasin ettei turvotuksen takia meinannut mennä sormeen kun yritin laittaa. Mutta nyt ovat sormukset olleet 24/7 sormessa kun tajusin että en ota niitä yöks pois :D eikä ne purista yhtään :)
 
Muokattu viimeksi:
Hymyilyttää nuo taysin sivujen dramatisoidut videot, joissa opastetaan synnytykseen tulemisesta, kun tuo nainen tuossa on koko ajan niin rauhallinen. "Viiden minuutin välein toistuvia kipeitä supistuksia" ihan naama peruslukemilla vastaa. :grin
 
Tämä tästä puuttui: mahatauti!
Voisihan sitä toivoa, että tämä olisi sitä suolen tyhjentymistä synnytystä ennen, mutta kuuluuko siihen myös vapina, kuvotus ja kovat vatsakivut (joita tehostaa vauvan mönkiminen ja raajoilla survominen kohdun puolelta). Niin kuin olenkin ollut varautunut synnyttään ennen laskettua aikaa - joka muuten on tasan viikon päästä - niin tässä tilassa en haluisi missään nimessä ponnistelemaan ja kokemaan niitä järkyttäviä supistuksia!

Varmaan syötävä vaan suklaata, että saa energiaa...jotain positiivista sentään... :wink
Huh kun tekee pahaa tämä kirjoittaminenkin, kun puhelimen kautta pitää tihrustaa.
 
Tiedä tuota Renda, vaikka olisikin jo synnytysoireet käynnissä. Tosin selkeän mahataudin kyllä varmasti erottaa. Tuo suolen totaalityhjennys on mulla ollut aina varma merkki lähestyvästä synnytyksestä. Samana päivänä ovat kolme viimeisintä syntyneet, kun ylimääräiset kuonat ovat tulleet pihalle. Saattaa kuulostaa inhalta, mutta on ollut täyttä totta ainakin mun kohdalla.

Mulla on sellainen mututuntuma, että luonto pitää huolen siitä, että synnytys ei käynnisty, jos on kovin sairas. Itse olen sairastanut kunnon flunssan kolmen ensimmäisen raskauden loppumetreillä, mutta toipunut niistä kuitenkin täysin juuri ennen synnytystä. Samoin olen synnytystä edeltävinä öinä nukkunut todella hyvät yöunet, kerännyt voimia tulevaan.

Täällä helmikuun eka viikko aloitettu 1,5 tunnin ulkoiluilla ihanan leppoisassa säässä. Vauvaa en vieläkään uskaltanut viedä ulos, vaikka pakkasta ei juuri ole. Terkkari sanoi, että pari viikkoa pitäisi olla sisällä ja sen jälkeen käyttää maalaisjärkeä. Ööö.... Mulla on omasta mielestä yleensä ihan hyvä maalaisjärki, mutta tässä ulkoiluasiassa koen oloni jotenkin epävarmaksi. Pikkuinen syntyi kuitenkin melkein neljä viikkoa etuajassa ja on vielä varsin pieni. Ehkä loppuviikosta kuitenkin uskaltaudun ulosvientiin, jos ei tuule kovasti. Täytyy varmaan vaan pakata tupliin lämpöisesti ja heittää peitto rattaiden päälle.
 
Onneli: meille ohjeeksi sanottiin, että kahden viikon ikäisenä saa viedä ulos, mutta pakkasraja 10 ja ensimmäisellä kerralla 15 minuuttia ja siitä sitten pidentää. Eilen oli meidän poika vaunulenkillä 15 minuuttia, tänään sitten puoli tuntia vuorossa iltapäivällä :)
 
Niin ja jossain palstalla (en muista millä) oli puhetta imetyssuojista ja kehuin rainbowta, niin en kehu enää.. Ne ovat uudistaneet tuotteensa, eikä ole enää yhtä hyvä kun ennen :/ niinpä siirryn käyttämään helmi-merkkisiä imetysuojia.
 
Öh... En taida itsekään enää nukkua yhtään yötä ilman liivejä ja liivinsuojia... Näkisitte meidän lakanat!:D Muutama yö tuossa tuli jo vähän enemmän, ei kuitenkaan häiritsevästi, mutta tänään aamulla heräsin kirjaimellisesti märästä läntistiä! Puhumattakaan siitä, että ihan kunnolla maha ja tissit kuivuneessa maidossa ja lisää vaan tiputti. Ja todellakin selvästi maitoa! Joku tossa makuuasennossa varmaan...?
 
ooh. onneks itellä ei ihan noin paljon vielä tuu :) päädyin ostamaan liberon kosteuspyyhkeitä ja ainun liivinsuojia. vaipat mies sano osaavansa hakea sitten kun pikkusen kanssa vielä ollaan sairaalassa :) kaveri kehu et liberon 1 koon vaipat paremmat kuin pamberssin, et jos niillä sitten aloittaa..

täällä tuntuu nyt aikas lailla päivittäin supistuksia.. toisinaan kivuliaampiakin.. jos pikkunen syntyisi enneb la:ta niin ei menis odotteluksi :Heartred Toki nautin raskaudesta ja maha on ihana, mutta kun tämä pikkuinen on päättänyt potkia mammam kylkiluut.. noh tänään rv 37+3,eli ei enää pitkä aika :Heartred
 
Täällä on tänään se maaginen 37! :) Olen nyt vakaasti päättänyt, että täytän kalenterin kaikella tekemisellä, niin en ehkä sitten mieti mitään 'miksei se jo synny'. Mieskin lähetti tänään töistä viestiä, että ei malttais enää odottaa. :)


Tuo suolen tyhjeneminen synnytyksen käynnistymisen merkkinä on jännä. Oon kuullut tota tosi paljon! Itsellä on kyllä joka päivä jo jonkun aikaa ollut semmoinen olo, että kun se hätä ilmoittaa itsestään niin vessaan on päästävä just sillä siunaamalla sekunnilla! :confused: En sitten tiiä, kuinka raju tulee synnytystä enteillen. :D Ehkä en sitten vaan kerkeä vessaan. :eek: :D
 
Takaisin
Top