Kaksoset tulossa?

Mä kanssa hyppään mukaan. Yllätys oli melkoinen, kun ultrasta löytyi kaksi pientä. LA heinäkuussa ja kotona ennestään 2v. Ja yksi istukka, onneksi molemmilla omat vesipussit.

Näitä käytännön juttuja olen miettinyt, eli miten, saako normiautoon mahtuvaa turvaistuin/kaukalo komboa ja ovet vielä kiinni, vai onko hankittava auto kolmella erillisellä takapenkillä? Mietin, että esikoiselle keskelle turvavöillä kiinnitettävä istuin ja kaukalot isofixeillä sivulle.

Tervetuloa mukaan Tinna ja onnea odotukseen!

Me saatiin perjantaina rv 18+2 varhaisrakenneultrassa sellaisia kuulumisia, että tulossa on poika ja tyttö :Heartblue:Heartpink. Tyylikkäästi poikkitarjonnassa päällekäin majailivat, jossain vaiheessa saattaa ruveta jännittämään, jos eivät paikoistaan raaski luopua ;). Mutta pääasia tietenkin, että kaikki oli kunnossa :).

Tervetuloa Tinna!

Meillä on 2v, 1v ja nyt 1kk ikäiset identtiset kaksoset ja meidän auto on 7 paikkainen Toyota Verso, jossa takimmaiset penkit on takaluukussa semmoiset nostettavat, eli ei ole aina pakko pitää ylhäällä. Ja meidän 1v matkustaa toisella takaluukkupenkillä ja 2v & kaksoset takapenkillä niin, että 2v on kuskin takana isofixillä ja toinen kaukalo on turvavyötelakalla takana keskipenkillä ja repsikan takana toinen kaukalo isofixtelakalla ja ihan hyvin mahtuu ovet kiinni! Oltais muuten laitettu 2v keskelle turvavöihin, mut se on aika mahdotonta kurotella sinne keskelle vyötä virittämään, kun on molemmilla takapenkeillä sitten ne kaukaloiden telakat, että me todettiin tämä järjestys paremmaksi. ...vaikka kyllä se vyön laitto on silti aikamoinen taitolaji :hilarious:

Tota Versoa mäkin kattelin, jos tästä autokaupoille joutuu, muutama muukin vastaava siellä oli, jossa erilliset ne kolme takapenkkiä. Miten on arki lähtenyt rullaamaan pienten kanssa?

Siinä Versossa on vaan se huono puoli (ainakin meillä) että vaikka me mahdutaan kyytiin, niin ei sinne meidän kaikki tavarat mahdu, jos jonnekin kauemmas pitää lähteä :hilarious:

Meillä menee yllättävän hyvin! Olin ihan varma, että tää ois ihan kamalaa kaaosta ja univelkaa, mut meidän isommat onneks nukkuu koko yön ja kaksoset herää vaan kerran yössä. Ulos lähteminen on aika show, mut kyllä sekin onnistuu :grin asutaan siis 4.kerroksessa liian pienihissisessä talossa ja meillä on tässä kämpässä neliöitä vaan 68.. Aika ahdasta on, mut kyl se tästä !

No meillä onneksi vaan tuo yksi aiempi ja omakotitalo ja neliöitäkin kuitenkin pitkälle yli toista sataa. Silti vähän hirvittää, kun välillä oli/on ihan hermot kireellä tuon yhdenkin kanssa. Silti tuntuu kyllä varsin kivalta ajatus kahdesta. Riskit vaan pelottaa, vaikka puolivälissä jo ja ainakin vielä kaikki hyvin. Siksi ei jotenkin uskaltaisi kauheasti alkaa hankintoja tekemään, vaikka järkeväähän kaikki olisi nyt hankkia, jos vaikka sitten joutuu sairaalaan tms. niin on hankalampi kaikki hankinnat hoitaa.

Mulla pyöri ihan samalaisia ajatuksia mielessä silloin alkuraskaudessa.. Me hankittiin silti kaikki hyvissä ajoin ja kyllä se kaupassa käyminen ja tavaroiden shoppailu oli paljon helpompaa kun mitä se nyt olis. Eli suosittelen kyllä tekemään kaikki hankinnat etukäteen :)

Rakenneultra takana ja kaikki näytti pojilla olevan hyvin, kasvavat tasaisesti yhteisestä istukasta huolimatta. Täytyisi vaan itse oppia luottamaan, että kaikki menee loppuun asti hyvin. Tosin ekankin kanssa oli sama, että loppuun asti mietti, että mitä vaan voi käydä. Jossain vaiheessa täytyy kyllä jotain hankintoja alkaa tekemään. Liikkeet vähän rauhoittaa, kun tuntuu niin selvästi. Nyt kun on puoliväli ylitetty, niin mahaa alkaa olla vaikea peitellä ja täytyy alkaa kertomaan kavereille. Lähisukulaisetkin saivat tietää vasta aika hiljattain. Kukaan ei oikein missään ole sanonut, että kuinka paljon niitä riskejä enää tässä vaiheessa on, kun on näin pitkälle päässyt.

Nyt rv 20+0 viime yön näin painajaista että pienet syntyy..hreäsin hirveään paineen tunteeseen alapäässä. Olin jo ihan paniikin partaalla. Luin kuitenkin netistä että " muillakin" voi raskauteen liittyä tämä..mutta liikkuessa ja noustessa. Niin minähän nukuin. Pakko soitella äippäpolille.. pe söin ab viimeiset streptokokkki pissatulehdukseen jossa ei oireita muuta kuin supistelut. Tässä yhdellä foorumilla eräällä vasta syntyi 21 vk eikä mitään ollut tehtävissä.. tuntuu että hysteerinen olen vaikka kaksi lasta aiemmin saamut. Oireet on olleet vaan niin paljon rajummat. Nilkat turpoaa jo nyt... liikkuminen ja ponnistelu aiheuttaa supisteluita vieläkin. Lääkärin mukaan vaaratonta kunhan eivät kipeitä...ei muissakaan raskauksissa tämmöistä..joten en uskalla riskeerata ja lähteä kävelylle vaikka lääkärin mukaan ok.??

Minulla nyt 18+0 ja välillä kiristää mahaa hirveästi ja tuntuu, ettei saa henkeä. Neuvolassa eilen paineli mahaa, niin sanoi että on todella kireänä. Ilmeisesti vaan ei meinaa iho/vatsalihakset antaa periksi ja sen takia kiristää. Ajattelin käydä ostamassa tukivyön, jos se jotain auttaisi asiaa. Muutoin ei ole kyllä oikeastaan ollut mitään oireita ihan alkuraskauden iskiasta lukuun ottamatta, eli pitäisi varmaan olla onnellinen. Toivottavasti Katjuliini sullakin helpottaa. Tsemppiä! Sen verran neuvolasta lohdutteli, että vaikka nyt jo tulisi jotain oireita, niin ei tarkoita sitä, että ne vain pahenisivat, vaan voivat mennä nopeastikin ohi. Itsellä oli todella kipeä se iskias, mutta ei ole vaivannut sen alun jälkeen lainkaan. *koputan puuta*.

Pikkuhiljaa alan suuntaamaan jo ajatuksia hankintoihin, onko jollain suositella hyviä vaunuja? Meinattiin myös ostaa turvaistuimet, jotka saa suoraan naksautettua matkarattaisiin kiinni. Ei nyt vielä olla noita menossa ostamaan, mutta meinattiin jo käydä kattelemassa valmiiksi meille sopivat.

Meillä on rakenneultra vasta 4.4. Tuntuu, ettei millään malttaisi odottaa sinne asti :) Minulla on maha näkynyt jo niin selvästi monta viikkoa, etten ole enää edes yrittänyt peitellä raskautta. Täytyy vain luottaa siihen, että kaikki menee hyvin.

No näyttää olevan samanlaisia fiiliksiä muillakin. Muistan kyllä ekankin kanssa, että jotenkin lohdutti, kun pääsi niille viikoille, joilla on jotain mahdollisuuksia selvitä ja siitä sitten viikko kerrallaan. Mulla on nyt 21+0 ja taas sitten kahden viikon päästä ultra. Mäkin olen selvinnyt ilman sen kummempia oireita, edellisessä raskaudessa oli enemmän, vaikkei silloinkaan paljoa. Mulla kanssa toi iskias välillä vihoittelee (tai si-nivel, en tiedä kumpi). Mutta sekin oli edellisen kerran paljon pahempi ja loppui sitten kokonaan.
Mä olen noita rattaita kattellut, mutten uskalla ostaa vielä. Täytyy käydä liikkeessä testaamassa, katsoin Bumblerideja, Easywalkereita ja nyt viimeisimpänä myös Mountain buggyja. Musta on näköjään kuoriutumassa "välineurheilija" näitten rattaiden suhteen tän kaksosraskauden myötä. Ekassa kun ei ollut mitään hajua, mitä ominaisuuksia kaipais, niin nyt on kyllä vino pino ja on niin kriittinen.

Ja mulla maha ei ole mikään järin suuri, tosin kyllä nyt parissa viikossa kasvanut aika tavalla. Vielä kuitenkin tietyt vaatteet aika hyvin piilottaa. Tuntuu, että kokoajan on täysi olo, eikä oikein tuu nälkä millään, kun mahassa niin paljon tavaraa. Painokin noussut kutakuinkin samaa rataa kuin ekan kanssa, jossa tuli koko raskaudessa 11 kg. Nyt on kutakuinkin 5 kg kasassa.

Kiva lukea teiän kuulumisia! :)

Mulla tuli painoa yhteensä 18kg ja 20kg jäi synnärille :smug:

Meillä on käytössä Britaxin B-Agile doublet (vierekkäin istuttavat) ja B-dualit (peräkkäin/päällekäin istuttavat ja nykyään jollain eri nimellä myynnissä) ja molemmissa on puolensa.. B-Agileista tykkään enemmän, koska niissä tavaratilaan voi laittaakin jotain ja ne on paljon kevyempi työntää, mut niihin sit taas ei saa kahta kaukaloa, pelkästään yhden. B-dualit taas on hyvät jos joskus lähteekin vaan yhden lapsen kanssa liikenteeseen, niin sisaristuimen voi silloin irrottaa. Ja b-dualeihin saa kaksi kaukaloa. Molemmat on hississä ja bussissa ahtaat, mutta kaupassa mahtuu kyllä ihan peruslevyisistä käytävistä. Että ota siitä nyt sitten selvää mitkä on hyvät :hilarious::hilarious::hilarious:

Mitä teillä on ollu semmosia must-hankintoja vauvoille/itselle? Mietin, että kuinka paljon esim. pieniä vaatteita _oikeasti_ menee päivässä? Vihaan ostella kaikkea turhaa roipetta nurkat täyteen, niin ois ihanaa, kun sais vähän järkeistettyä, että mitä oikeasti tarttee ostaa. Tietysti se on niin, että jollekin toiselle voi olla esim. imetystyyny korvaamaton apu ja toisella se taas kököttää nurkassa käyttämättömänä. Silti ois kiva tietää, mitä nyt ainakin kannattaa etukäteen hankkia, kaikkeahan kaupasta saa, mutta osan voisi hyvissä ajoin hommata, ihan jo senkin takia, että saa jaettua kustannuksia usealla eri kuukaudelle :)

Vaatteita menee alussa paljon (puklailut, kakkavahingot, pissivahingot) ja ainakaan mä en jaksanu pestä pyykkiä ekoina päivinä ollenkaan. Riepuja kannattaa myös olla reilusti :) itse en pärjäis ilman rintapumppua ja mulla onkin niitä kaksi,et saan äkkiä molemmat tyhjäks, mut kaikki sitä ei koe tarpeelliseks.. Liivinsuojia myös vino pino kotiin :wink

Sähkökäyttöinen rintapumppu on monelle tuplaäidille pakollinen. :) Harsoja menee paljon ja niitä kannattaa olla aina käden ulottuvilla. Meillä ei ihan pieniä 40-48cm vaatteita ollut kuin kymmenkunta bodya ja muutama haalari. Housuissa käytettiin 50cm alusta asti, vaikka isoja olivatkin. Mahdollisimman helppoja vaatteita, jotka on helppo pukea ja riisua! Kietaisubodyt ovat hyviä ensimmäisinä viikkoina. Meillä kätevä oli doomoon sitteri. Molemmat tytöt mahtuivat siinä olemaan vierekkäin pari kuukautta.

Itselle hyvät imetysliivit. :)

Pinnis on myös hyvä sijoittaa esim.olohuobeeseen/alakertaan jos on kaksikerroksinen kämppä. Pinnikseen vauvat mahtuvat yhdessä pitkään. :)
Sittereistä mulla on vain hyvää sanottavaa Stokken bouncer. Ergonomisia, mutta myös menevät yhdellä napin painalluksella kasaan sohvan alle. :)

Mä kanssa mietin, että minkä verran kannattais varautua niihin ihan pienimpiin kokoihin, kun varmaahan ei ole, että syntyvät niin kauhean pieninä. Ensimmäinen oli melkein neljä kiloa, joten mitkään ihan pikkuvaatteet ei olleet silloin käytössä, taidettiin aloittaa koosta 56, mutta mietin tartteeko ihan niitä 40-kokosia miten paljon. Muuten ainakin silloisen kokemuksen perusteella suosin noissa pikkuvaatteissa kirppareita, kun monet vaatteet oli ihan pari kertaa käytössä ennen kun jäi pieneksi, vasta ehkä 80 cm alkoi olemaan sellaisia, että niitä käytti pidempään.
Ja ekan kanssa mulla oli käytössä sähköinen rintapumppu, nyt ajattelin hankkia niitä 2, josko homma vähän nopeutuisi. Muistan millaista helvettiä oli, kun maito nousi ja pumppua ei vielä silloin ollut. Monet on kaivanneet sitä lasinoh (vai mikälie rasvaa), mä en kyllä tarvinnut ikinä. Hassu nähdä, miten eroaa tuo vauva-arjen alku nyt kahden kanssa tuosta yksittäisestä. Ja tuo Physiomer baby on ihan tosi kätsä.
Nyt oliskin sitten kasassa se kelan 154 päivää raskautta, eli kai tässä pitää jotain alkaa hankkimaankin.

Takaisin