Kaksoset tulossa?

Mä ostin turhaan 40-44 cm vaatteita monestakin paikkaa ja niihin meni ihan tuhottomasti rahaa, vaiks ostin vaan 8kpl housuja ja 6kpl bodyja.. Pojat synty 50cm ja 49cm kokosina, niin jäi käyttämättä :shifty: mä viel aattelin, et jos varmuudeks jätän laput kiinni, et on sit helpompi myydä, mut sit kuitenki pesin ne varmuuden vuoks - ois vaan pitäny luottaa intuitioon :shifty:

No tota just mietin. Mulla vielä eka syntyi viikkoa ennen laskettua aikaa ja tosiaan melkein neljä kiloisena ja 57 cm ja nyt olis myös poikia tiedossa, eli ne voi hyvinkin olla sitten siellä kolmen kilon hujakoilla, jos vaan pysyy riittävän kauan matkassa.

Mulla meni raskaus pari päivää vaille 40 viikkoa ja 3,2 ja 3,3kg olivat. Eli ei tarvittu kyl pikkuruisia vaatteita, mutta tosi harvinaistahan se on, että ihan yli 38-39 viikkoille päästään.

No täytyy haalia muutamat valmiiksi ja lähettää sitten sukulaiset ostoksille, jos näyttää, että tarviikin. Taidan pääosin hankkia vaan noita 50 cm ja siitä eteenpäin.

Minä olen pohtinut myös tuota vaateasiaa ja tulin siihen tulokseen, että varaan vaatetta alkaen koosta 50. Jossain oli joku jopa sitä mieltä, että tuokin olisi turhan pieni koko, mutta toisaalta meillä viikoilla 41+1 syntynyt esikoinen oli 3,5 kg ja 48 cm, niin en usko näiden yltävän yli kolmen kilon mittoihin :).

Moikka!

Eilen oli nt ultra ja kaksi sikiötä löytyi!❤ identtiset ovat, omat vesipussit mutta yhteinen istukka. Vertaistuki todella tarpeen! Jännityksen, huolen, pelon ja onnentunteet täyttänyt eilisen ja tämän päivän. Meillä ei edes suvussa kaksosia tiedossa, ei siis yhtään osattu odottaa.

Nipi, onnea identtisistä vauvoista! :) Identtiset ovat ihan sattumaa ja tuuria, identtisyys ei periydy.

Meillä tytöt syntyivät 36+1 ja 36+2 ollen 43cm/44cm ja 2,2kg/2,3kg. Noita alle 50cm vaatteita käytettiin yli kuukausi. Sain muutaman bodyn kaverilta, kun toi omien lastensa vanhoja meille ja tyttöjen syntymän jälkeen ostettiin pieniä lisää. Sairaalaan pakattiin muutamakin eri kokoinen vaihtoehto mukaan, kun ei ollut ihan tarkkaan tiedossa, minkä kokoisia ovat syntyessään. Ainakin kannattaa valmiiksi ottaa selvää, mistä saa pieniä vaatteita, jos ei osta valmiiksi. Puolet kaksosista syntyy keskosina, joten vauvat voivat olla pieniä tai normaalin kokoisia. :) Meillä on tytöillä edelleen käytössä 68cm vaatteet ja vain joitakin 74cm bodyja, vaikka ikää on yli 10kk. Meillä on kasvettu koko ajan käyrien alapuolella, joten myös normaalisti niitä ihan pikkuvauvan vaatteita on käytetty useita kuukausia.

Baby björnin sitterit ovat parhaat sitten, kun niitä haluaa alkaa käyttää. Kaksi sitteriä vierekkäin niitä saa keinutettua yhdellä jalalla ja yleensä vauvat oppivat helposti keinuttamaan noita itsekin. :)

Hoitopöytä on sellainen, jota kyllä suosittelen kaksosten kanssa tai joku muu sopivalla korkeudella oleva hoitopiste. Jos vaihtaa päivästä toiseen toistakymmentä vaippaa huonossa asennossa vaikka sängyn päällä, saa itsensä kyllä helposti rikki. Kahden vauvan kantaminen itsessään on jo rasittavaa hartioille.

Kannattaa muistaa ottaa PALJON valokuvia vauva-aikana. Vauvat kasvavat hurjaa vauhtia, eivätkä enää koskaan ole niin pieniä kuin syntyessään. Etenkin identtisen kanssa tai jos ovat samannäköisiä kannattaa jotenkin koodata vauvat valokuviin. Sitä luulee muistavansa, kumpi on kumpi, mutta kummasti valvominen vie muistia, eikä muutaman kuukauden kuluttua enää tunnista vauvoja. Esim meillä käytettiin aina samoja tutteja. :)

Meilläkin pienimmät vaatteet, mitä ollaan valmiiksi ostettu on 50cm. Pitää sitten jotenkin hankkia pienempiä, jos nää syntyy ihan pikkukirppusina.

Ylihuomenna olis 37 rv täynnä, eli nää alkaa olla täysaikaisia. Viikko sitten ultrassa A:n painoarvio oli 2340g ja B:n 2220g. Tuon perusteella kasvua olisi tullut kahdessa viikossa B:lle vaivaiset 130g ja A:llekin vain190g. En sitten tiedä, kun ultraaja (mies) vaikutti tosi epävarmalta, ei puhunut juuri mitään koko aikana ja muutenkin jäi jotenkin inhottava fiilis koko käynnistä. Maha on ihan järjettömän iso, on se kumma, jos se vaan kasvaa, mutta lapset ei... ;) Ainakin molemmat suorastaan riehuvat tuolla, joten ei kai niillä siellä mitään hätää ole.

Huomenna taas uus ultra, olispa eri lääkäri... Tähän mennessä joka kerta on ollut eri, saa kai olla paska säkä jos nyt joutuis samalle :P

Tervetuloa mukaan jännäämään Nipi ja tsemppiä tulevaan Kissama. Kumpa osais tästä huolesta vähän hellittää ja uskoa, että kaikki menee hyvin, varsinkin kun mitään syytä pelkoon ei ole vielä tullut vastaan (paitsi nyt tämä kaksosuus ja identtisyys). Kovaa mylläystä pitävät ja jo nyt on välillä nukkuminen haastavaa, vaikka maha on edelleen aika pieni.
Vaatteiden suhteen on helppoa kun asuu pk-seudulla, niin voi tarvittaessa jonkun tosiaan lähettää vaikka sairaala-aikana vaateostoksille. Alkaa jo taas kovasti odottaa ensiviikon ultraa, että näkisi kaiken olevan hyvin.

Millä viikolla teillä on alkanut tuntua että olisi lähtö lähellä/millä viikoilla vauvat on syntyneet? Tai milloin on käynnistetty?

Mulla ei tuntunut lähtöä, mut olin ite jo niin loppu viikolla 37, että päättivät tehdä sektion. Olisivat halunneet pitää pojat vielä mahassa viikolle 38, mut mä sanoin etten enää jaksa.. Pojat synty 37+3 ja mulla ei poikien tarjontojen takia käynnistys ollut edes mahdollinen vaihtoehto.

Mulla (2015) syntyivät sektiolla 39+5. Osastonlääkäri kertoi, että ei muista kun muutaman äidin, jolla olisi mennyt kaksosraskaus näin pitkälle 30v uran aikana. En siis itse halunut käynnistystä taikka sektiota. Mutta ilmeisesti synnytys ei olisi varmaan spontaanisti käynnistynyt kohdun ylivenyttymisen takia.

Mulla nyt rv34 ja alan olla varsin loppu. Ma seuraava uä jossa katotaan vauvojen koot ja kaikki muu.

Pari vk sitten kyselin vähän että miten tässä edetään niin kuulemma hyvin voidaan odotella laskettuun aikaan jos sitä ennen ei lähde itsestään syntymään. Vähän hirvittää että miten tässä siihen asti selviää. Toki en toivo että ihan vielä syntyisivät mutta joku 37-38 voisi olla vauvojenkin kannalta ihan hyvä. Kaksi aikaisempaa yksikköraskautta jouduttu käynnistämään ihan nolla tilanteesta kun ovat menneet yli että saa nähdä lähteekö tämä itsestään käyntiin vai ei.

Minulla meni vedet spontaanisti rv36+0. Päivä oli keskiviikko ja viikonloppuna oli supistellut jo todella kipeästi. Äitiyspolilla odottivat raskauden jatkuvan ainakin rv37 asti ja sinne oli varattu vielä käynti. Itselleni tuli tunne, että kaikki täytyy saada valmiiksi, mutta koska viikonlopun kovat kipeät supistelut loppuivat pari päivää ennen synnytyksen käynnistymistä, oli vesien meno ihan täysi yllätys kaikille. :)

Meillä oli tänään rakenneultra ja kaikki oli hyvin <3 Kahta tyttöä sieltä ennusteltiin tulevaksi. :) Nyt taas vähän helpotti, kun kuuli, että kaikki on hyvin. Lääkäri tänään just puhui tuosta, että neuvolasta ne herkästi ohjeistaa sitä, että viikolla 28(?) saikulle, mutta riippuu täysin tietenkin omasta voinnista ja työstä mitä tekee. Itse olen voinut todella hyvin, enkä tee fyysistä työtä, joten saapi nähdä kauan jaksaa olla töissä.

Vinkkinä, että tällä viikolla on Tampereella Pirkanmaan monikkoperheiden järjestämä monikkovalmennus. Jos asustelee siellä päin, eikä ole vielä valmennuksessa käynyt, kannattaa osallistua. Valmennusta ei kannata jättää ihan viimeisille viikolle, kun ikinä ei tiedä, jos joutuukin sairaalaan vuodelepoon tai synnytys käynnistyy pienemmillä viikoilla. :)

Hei multahan on jäänyt laittamatta tänne kaksosketjuun syntymäilmoitus kokonaan! Ja pojat on jo yli 1 kk vanhoja :eek:

Meidän mono-di-pojat haluttiin käynnistää rv 38 Naistenklinikalla, koska mono-dit kuulema viimeistään silloin käynnistetään. Kaikki oli kuitenkin vielä hyvin ja minäkin olisin vielä vähän aikaa jaksanut mahaa kantaa. Pojat syntyivät rv 38+1 alakautta 13 min ikäerolla ja 5 g painoerolla 2,7-kiloisina ja 47-senttisinä. Olivat heti virkeitä ja pääsivät molemmat rinnalle syömään :happy: Synnytyskin meni epiduraalin jälkeen niin hyvin, että kätilön mukaan olisi kelvannut opetusvideoksi :grin Sain vain muutaman tikin ja pieniä nirhaumia ja toivuin synnytyksestä todella nopeasti. Pojillakaan ei ole ollut mitään ongelmia, eli mono-di-raskaus voi myös mennä aivan nappiin!

Kiva kuulla näitä hyvin menneitä tarinoita. Täällä netissä kun pyörii, niin vastaan tulee vaikka mitä stooreja, eikä niiden lukeminen yhtään ainakaan omaa jännitystä rauhoita. No nyt mennään jo viikolla 25 ja kaikki toistaiseksi hyvin. Vaunutkin uskaltauduin hankkimaan, josko sitä pikkuhiljaa sitten muutakin.. Miten Muffinin on lähtenyt arki rullaamaan?

Arki rullaa oikein kivasti, nyt vasta ymmärrän sitä kun ihmiset sanoo että vastasyntynyt vaan syö ja nukkuu :rolleyes: Pojat syövät hitaasti ja pitkään, yösyötöt kestävät 1-2 h riippumatta siitä saavatko pullosta vai rinnasta. Yöt on jaettu miehen kanssa puoliksi niin että vuorotellen toinen nukkuu ja toinen huolehtii kaksosista. Olen pitänyt nukkumista nyt ihan ykkösprioriteettina ja tähän mennessä voi ainakin sanoa että en ole ollut liian väsynyt.
Maito ei tunnu ihan riittävän noille ahmateille, tosin toisaalta olen aika paljon antanut miehen syöttää korviketta enkä ole stressannut imetyksestä. Monesti tuntuu että tunnin imetyksen jälkeen jäi vielä nälkä ja sitten on surutta annettu korviketta lisäksi. Painoa onkin pojille tullut nyt 1,1 kg kahdessa viikossa :hilarious:

Tarvikevinkkinä voisin sanoa, että Baby Björnin sitteri on ollut tosi hyödyllinen! Siihen on helppo laskea vauva käsistä esim. sillä aikaa kun toiselta vaihtaa vaippaa. Ja ruoka-aikaan vauvat istuu meillä sittereissä keittiössä kun muut syö. Tuota sitteriä on todella helppo hytkyttää yhdellä jalalla ja vauvat tuntuu tykkäävän :) Meillä on toinen sitteri Emma-merkkinen ja se on ihan turha. Keinuttaminen jotenkin hankalampaa ja liike epätasaista. Myös vauvan kiinnitysvyöt tosi hankalat. Hankitaan toinen tuollainen Baby Björn heti kun ehditään. Luin Monikkoperhe fb-ryhmästä että kahta BB-sitteriä voi keinuttaa yhdellä jalalla kun ne laittaa vierekkäin :grin

Takaisin